a mechanikával bonyolult olyan dolgokat megoldani, amit elektronikával könnyű.
Igen, elektronikával egyszerűbb a dolgokat megoldani, ellenben a mechanikai megoldásokra van már kb. 200 év tapasztalat, jól bevált megoldások vannak, amik jellemzően nem romlanak el. Maga a motor is mechanikus szerkezet, ha az ideális üzemben működik, gyakorlatilag örökéletű, vannak motorok amik 30-40 éve különösebb beavatkozás nélkül a mai napig prímán futnak.
Ezektől a motor kisebb, könnyebb, tartósabb lesz. Ha jól méretezik az elektronikát, akkor elég tartós. A vízpumpát gyakrabban kell cserélni, mint az elektronikát...
Kisebb, könnyebb talán, tartósabb biztosan nem, nekem legalábbis ez az üzemeltetési tapasztalatom - hosszú távon a tömítések adják meg magukat elsőnek, egyszerűen elöregszik az anyag, aztán az elektronika adja meg magát, a mechanika pedig megy tovább, gond nélkül. Egyszerűen az elektromos cuccok nem bírják a nagy hőmérséklet ingadozásokat, hirtelen tágulást, hogy pl. fagypont körüli hőmérsékletről egy többszáz fokos motor, turbó stb. ott megy mellettük. Nem bírják az elektromosság okozta kémiai folyamatok a vezetők.
Igen, a vízpumpa maga pedig egy idő után megadja magát, de nem azért, mert mechanikus hajtású, hanem egyszerűen maga a pumpa és tömítései kopnak el, öregednek el, ezért van csereidőszaka (egyszer volt vízpumpa elhalálozásom, az is jó eséllyel azért, mert a kis futásteljesítmény miatt nem jutott el cserére időben), ez teljesen független attól, hogy közvetlenül a motor hajtja meg szíjon (szintén véges élettartamú) vagy valamilyen fogaskerék áttételen keresztül. Ráadásul a szíjnak, mechanika elhasználódásának jól látható jele vannak és előre ütemezhető az elöregedés miatti csere szükségessége.
Elektronikánál alig van ilyen, valahol a rendszerben beszarik egy áramkör, és random hibák sokaságát generálja az egész rendszerben, aztán találd meg a hiba forrását. Gyakorlati példa - volt egy idő, amikor teljesen random nem indult a kocsim. Semmi nem történt. Először gyanakodtunk régi akksira, kicseréltük. Nem nyert. Indítómotor? Nem, az is rendben volt. Beszart a motorvezérlési elektronika? Nope. Végül megfigyeltük, hogy nappal, nagy melegben jön elő a hiba, később estefelé gond nélkül indul. Kiderült hogy egyszerűen a gyújtásnál esett szét egy NYÁK, és amikor nappal felmelegedett annyira kitágult, hogy nem volt érintkezés. Elektronikánál szinte bármi lehet a hiba forrása - egy zárlat a rendszerben, kiégett biztosíték, feszültségingadozás, bármi, végig kell mérni az egész rendszert. Mechanikánál ránézésre, fül alapján észlelhető a gond.
Az elektronika terjedésének két oka van - az egyik hogy olcsóbb, könnyebben le lehet gyártani, be lehet szerelni. Másrészt át lehet vele verni a teszteket, mert a néhány tíz kilométeres tesztúton nem fog előjönni, hogy a feltöltött akkut szívja működés közben az elektromos szervo, az elektromos pumpa, az elektromos klíma és nem a motort, így a fogyasztás
a rövid tesztúton kedvezőbb lesz. Ezért áll át rá szinte minden gyártó. De néhány deci elméleti fogyasztási előnyért cserébe kisebb élettartam és kedvezőtlenebb tulajdonságok jönnek elő, és később potenciálisan szívhatsz százezres szervízekkel. Ez még egy dolog, mert ezek segédberendezések. Viszont ha magát a motorvezérlést is egy ilyen rövidebb élettartamú cuccra bízod, nem valami segédberendezés döglik meg, hanem az egész motor szétveri magát, milliós is lehet a kár, és semmi nem jelzi előre. Hol éri ez meg?
A VW DSG váltókban is a mechanika adja meg magát, nem az elektronika...
Konszernvágen termékek tartósságából szerintem ne induljunk ki, a népi bölcsesség szerint ezek nem a gondtalan autózás öröméről szólnak, hanem a túlbonyolított megoldásaik miatti orbitális szívásokról.