Akkumulátort nem tartalmaz, de sokkal több ritkafémet, mint egy 99%-ban acél belsőégésű...
Az egyszerűbb meg relatív, amit nyer mechanikán az bukja elektronikán. Maximum nem látod mert egy csinos fekete dobozban van.
Nem tudom. Gondolkoztam rajta én is, kicsit keresgettem a témában, de rengeteg a csúsztatás mindkét részről.
Ezért is lettem volna kíváncsi arra, hogy tehető-e egyenlőségjel egy akkumulátor nélküli EV és egy hagyományos gép közé, vagy már ez is egy csúsztatás.
Azt is el tudom fogadni, ha kihozzák azt, hogy még aksi nélkül is nagyobb a lábnyoma, mert mondjuk az elektromosban felhasznált 2 kilónyi mágneshez át kell lapátolni 3000 tonna sziklát. Csak akkor legyen ez rendesen leírva ne csak a maszatolás menjen.
Ezért is jöttem a kis Fiattal, mert ott ugyanaz a karosszéria van tisztán elektromosban és hagyományosban is. Egy BMW I3 nehezebben hasonlítható mondjuk egy MB B sorozathoz.
Viszonylag hihetőnek tűnő összehasonlításokat is találtam azért, amik részben érintik a beszélgetés tárgyát is.
Itt konkrét típusokat hasonlítanak egymáshoz, egy adott régióban. Elméletben figyelembe vettek mindent. Gyártás, karbantartás, energia mix, megsemmisítés stb.
USA, középnyugati régió, 170 000 mérföld futással számolva. Durván ez az amerikai autópark átlagos futása ezért számoltak ennyivel.
Tesla Model S100D 418 g CO2/mile
BMW 750i XDrive 619 g CO2/mile
És a csavar Mitsubishi Mirage 1.2 MIVEC 308 g CO2/mile (Kis rizsrakétából 5 év alatt eladtak az államokban picit több mint 100 000 darabot. Nem is gondoltam volna.)
Nyilván itt is van csúsztatás, hiszen egy BMW I hárommal vagy egy Hyundai Ioniqqal szemben már nem áll meg a dolog, de ott sincs nagy különbség.
Ugyanitt a Tesla gyártására 12,2 tonna Co2-t adnak meg, amiből 7 tonna az akkumulátoré, a BMW esetén pedig 8,1 tonnát. Ami megint érdekes, hogy ezzel szemben a kis Mitsu gyártása csak 4,7 tonnányi CO2-be kerül. Gondolom a Tesla esetén a kasznira vetített alacsony CO2 számban vastagon benne van az is, hogy a Tesla más autógyártókhoz képest azért eléggé zölden termelget.
Azt is számolták, hogy a Tesla 100 000 mérföld körül éri be a BMW-t. Ha ennél kevesebbet fut az élettartama alatt akkor gyakorlatilag szennyezőbb a közép nyugati régió adataival számolva.
Persze az egészet tovább lehetne görgetni, hogy mi van akkor, ha a Tesla akkumulátora 200 000 mérföld körül letérdel és jön egy 7 tonna CO2-be kerülő akkumulátorcsere, a BMW meg különösebb gond nélkül elfuthat sokkal tovább is, vagy legalábbis olyan alkatrészek kotlanak meg benne, amik a Tesla akkumulátorcseréjéhez képest csak minimális terhelést jelentenek (kuplung) vagy akár javíthatóak is (turbó).
Az értekezés amit olvastam az MIT Trencik laboratóriuma által végzett adatgyűjtés.
Ezt tudom linkelni is.
Oldalt a keresőben lehet válogatni azokat a gépeket amiket nem talál az ember. Customise fül alatt a Battery emissionst át lehet állítani high-ra, hogy pontosabb legyen a dolog, Electricity emission szintén állítható California, US átlag és Midwest között is. A cikkben amit olvastam még csak a Midwest adatok voltak elérhetőek.
http://carboncounter.com/