Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

FilcTroll

Well-Known Member
2017. december 18.
1 722
4 613
113
Tudja valaki, hogy a gumiabroncs-gyártáskor töltőanyagként használt korom honnan származik, hol és hogy készül? Előre is köszi.
Okafogyott, közben kiástam. Azért néztem utána, mert a "környezetbarát" elektromos autók is ebben járnak, és az abroncsgyártás mar az alapanyag-előállítás szintjén is igen energiaigényes és szennyező.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
M

molnibalage

Guest
Nem gyenge. Ez vajon lottón nyerte a jogsit? Ilyen húzás után milyen alapon ne vonja meg az ember egy életre tőle? Mert aki ennyire hülye, az életveszély mindenkire.

Mondjuk a BMW-s se tartotta be a követési távolságot...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 581
113
Nem gyenge. Ez vajon lottón nyerte a jogsit? Ilyen húzás után milyen alapon ne vonja meg az ember egy életre tőle? Mert aki ennyire hülye, az életveszély mindenkire.

Mondjuk a BMW-s se tartotta be a követési távolságot...
Se a fekete kocsi iránya se a lendülete nem utal arra, hogy meg akart volna fordulni, így nagyon félrevezető a videó címe. Simán lassított, a bmw-s meg hátulról bambán beleszállt és feldobta a sínekre. Pont ott, ahol már volt egy koszorú.
 
M

molnibalage

Guest
molnibalage
A figyelmedbe ajánlom a fentebb idézett videót. (és persze másokéba is). Nagyon érdekes számolásokat tartalmaz az autózással kapcsolatban.
Majd, ha lesz időm átnézem, de annak függvényében, hogy én mit számolgattam nem hinném, hogy más a végeredmény...
A kommentek között persze IQ nuku alakok osztják az észt.
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
molnibalage
A figyelmedbe ajánlom a fentebb idézett videót. (és persze másokéba is). Nagyon érdekes számolásokat tartalmaz az autózással kapcsolatban.

Nekem csak annyi lenne a hozzáfűzni valóm, hogy azt, hogy egy tisztán elektromos akkumulátor nélkül meg egy hagyományos kulcsrakészen megközelítőleg azonos terhelést jelent, nem tudom elhinni. Nincs benne bonyolult és nehéz motor, sebességváltó. Egy hibrid esetén oké a dolog, de egy tisztán elektromosnál nekem ez nem áll össze.
 
M

molnibalage

Guest
Nekem csak annyi lenne a hozzáfűzni valóm, hogy azt, hogy egy tisztán elektromos akkumulátor nélkül meg egy hagyományos kulcsrakészen megközelítőleg azonos terhelést jelent, nem tudom elhinni. Nincs benne bonyolult és nehéz motor, sebességváltó. Egy hibrid esetén oké a dolog, de egy tisztán elektromosnál nekem ez nem áll össze.
Szerencsére a matematika és a fizika nem hit kérdése. A videót nem nézem meg. Ha 400-500g CO2/kWh értékkel számolt és reális veszteségekkel ahol kell, akkor kijön az, hogy akksi nélküli is több CO2-őt bocsát ki a villanyautó.
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Szerencsére a matematika és a fizika nem hit kérdése. A videót nem nézem meg. Ha 400-500g CO2/kWh értékkel számolt és reális veszteségekkel ahol kell, akkor kijön az, hogy akksi nélküli is több CO2-őt bocsát ki a villanyautó.
Gyártás, tényleg érdemes megnézned. Elmondja azt, amit már én is linkeltem csak mindenki baszott rá. Baromira nem mindegy, hogy azt az elektromost Németországban gyártják és Lengyelországban használják vagy Franciaországban gyártják és Norvégiában használják.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
M

molnibalage

Guest

Gyártás, tényleg érdemes megnézned. Elmondja azt, amit már én is linkeltem csak mindenki baszott rá. Baromira nem mindegy, hogy azt az elektromost Németországban gyártják és Lengyelországban használják vagy Franciaországban gyártják és Norvégiában használják.
Ameddig nem FRA-ban gyártanak tömegesen akksit és villanyautót és csak ott + SWE + NOR, addig ez a fing hámozása...
 

FilcTroll

Well-Known Member
2017. december 18.
1 722
4 613
113
Aki esetleg villanyrollert venne, az előtte érdeklődjön egy bringaszervízben, hogy melyiket ajánlják. Most voltam a kedvenc műhelyemben, és épp ordítva szívtak egy egyszerű fékbowden-cserével egy százezres rolleren. :)
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Ameddig nem FRA-ban gyártanak tömegesen akksit és villanyautót és csak ott + SWE + NOR, addig ez a fing hámozása...

Az!
Mondjuk amibe eredetileg belekötöttél azt nem sikerült megválaszolnod!
Szóval egyenlőségjel tehető mondjuk az akkumulátor nélkül gyártott Fiat 500E és mondjuk egy Fiat 500 Twin Air Turbo közé?
Szóval helytálló az, hogy a hagyományos autó gyártása során fellépő káros anyag kibocsájtás 100 egység, és a lényegesen egyszerűbb az akkumulátort nem tartalmazó elektromos autó legyártása esetén keletkező káros anyag is 100 egység? Nem 90 vagy 80 hanem száz egység. Nekem ez nem áll össze.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
M

molnibalage

Guest
Az!
Mondjuk amibe eredetileg belekötöttél azt nem sikerült megválaszolnod!
Szóval egyenlőségjel tehető mondjuk az akkumulátor nélkül gyártott Fiat 500E és mondjuk egy Fiat 500 Twin Air Turbo közé?
Szóval helytálló az, hogy a hagyományos autó gyártása során fellépő káros anyag kibocsájtás 100 egység, és a lényegesen egyszerűbb az akkumulátort nem tartalmazó elektromos autó legyártása esetén keletkező káros anyag is 100 egység? Nem 90 vagy 80 hanem száz egység. Nekem ez nem áll össze.
Figyu, ezt már lejátszottuk. A Nissan Left kisebb akksival is nem poénból kerül 11 misibe.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Az!
Mondjuk amibe eredetileg belekötöttél azt nem sikerült megválaszolnod!
Szóval egyenlőségjel tehető mondjuk az akkumulátor nélkül gyártott Fiat 500E és mondjuk egy Fiat 500 Twin Air Turbo közé?
Szóval helytálló az, hogy a hagyományos autó gyártása során fellépő káros anyag kibocsájtás 100 egység, és a lényegesen egyszerűbb az akkumulátort nem tartalmazó elektromos autó legyártása esetén keletkező káros anyag is 100 egység? Nem 90 vagy 80 hanem száz egység. Nekem ez nem áll össze.

Akkumulátort nem tartalmaz, de sokkal több ritkafémet, mint egy 99%-ban acél belsőégésű...
Az egyszerűbb meg relatív, amit nyer mechanikán az bukja elektronikán. Maximum nem látod mert egy csinos fekete dobozban van.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 413
20 581
113
Akkumulátort nem tartalmaz, de sokkal több ritkafémet, mint egy 99%-ban acél belsőégésű...
Az egyszerűbb meg relatív, amit nyer mechanikán az bukja elektronikán. Maximum nem látod mert egy csinos fekete dobozban van.
Pontosan, ráadásul ezeket is kell hűteni/fűteni, ami szintén izgalmas mérnöki feladat, és azért ad némi komplexitást a képlethez. Ezzel együtt összeségében egyszerűbb mechanikailag, és az elektronikája sem annyival bonyolultabb egy belsőégésűhöz képest (azoknak is bonyolult motorvezérlője van, itt a nagyfeszültségű inverter a plusz). Ha a melegedés miatt elhasználódik valami a motorvezérlőben, azt csak egyben tudod cserélni, már csak a gyártástechnológia miatt is, míg egy belsőégésű motor sok kopó alkatrésze külön-külön cserélhető (tömítések, csapágyak, dugattyú gyűrűk, henger betét, stb)

A belsőégésű motorok komplexitásán sokat lehetne csökkenteni, ha elterjedne a vezérműtengely-mentes teljesen elektronikus szelepvezérlésű koncepció.

Minap jelent meg egy cikk a Koenigsegg 2 literes, 600 lóerős ikerturbós megoldásáról. https://www.roadandtrack.com/new-ca...1281/koenigsegg-gemera-engine-specs-analysis/

Ami még segítene a belsőégésű motorok tartósságán: nem a tengelyről hajtott olaj és vízpumpák, hanem elektromosan közvetlenül hajtottak... Mindent elektromosan, a sok mechanikus csatolást kiküszöbölve, akár előre reagálva a várható terhelésre, nem mindig fáziskésében. (pl. gyújtás előtt egy másodperccel beindítani az olajpumpát, ahol akár fűteni is lehetne a kenőanyagot ha túl hideg)
 

FilcTroll

Well-Known Member
2017. december 18.
1 722
4 613
113
Hát, azért érdekes egy videó.
Ok, hogy a szembejövő motorosok átjöttek a záróvonalon, de a 150+ sebesség a felvételen se smafu...


Az ilyenektől örökre elvenni a vezetés lehetőségét.
Hú, a motorosokat biztos elöntötte az adrenalin egy életre... A fejrezuhant autós vszeg nem próbálkozik többet, bár hang nélkül néztem, de gondolom hogy a kórházban szedték ki a fejét a seggéből.
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Akkumulátort nem tartalmaz, de sokkal több ritkafémet, mint egy 99%-ban acél belsőégésű...
Az egyszerűbb meg relatív, amit nyer mechanikán az bukja elektronikán. Maximum nem látod mert egy csinos fekete dobozban van.

Nem tudom. Gondolkoztam rajta én is, kicsit keresgettem a témában, de rengeteg a csúsztatás mindkét részről.
Ezért is lettem volna kíváncsi arra, hogy tehető-e egyenlőségjel egy akkumulátor nélküli EV és egy hagyományos gép közé, vagy már ez is egy csúsztatás.
Azt is el tudom fogadni, ha kihozzák azt, hogy még aksi nélkül is nagyobb a lábnyoma, mert mondjuk az elektromosban felhasznált 2 kilónyi mágneshez át kell lapátolni 3000 tonna sziklát. Csak akkor legyen ez rendesen leírva ne csak a maszatolás menjen.
Ezért is jöttem a kis Fiattal, mert ott ugyanaz a karosszéria van tisztán elektromosban és hagyományosban is. Egy BMW I3 nehezebben hasonlítható mondjuk egy MB B sorozathoz.

Viszonylag hihetőnek tűnő összehasonlításokat is találtam azért, amik részben érintik a beszélgetés tárgyát is.
Itt konkrét típusokat hasonlítanak egymáshoz, egy adott régióban. Elméletben figyelembe vettek mindent. Gyártás, karbantartás, energia mix, megsemmisítés stb.

USA, középnyugati régió, 170 000 mérföld futással számolva. Durván ez az amerikai autópark átlagos futása ezért számoltak ennyivel.

Tesla Model S100D 418 g CO2/mile
BMW 750i XDrive 619 g CO2/mile
És a csavar Mitsubishi Mirage 1.2 MIVEC 308 g CO2/mile (Kis rizsrakétából 5 év alatt eladtak az államokban picit több mint 100 000 darabot. Nem is gondoltam volna.)
Nyilván itt is van csúsztatás, hiszen egy BMW I hárommal vagy egy Hyundai Ioniqqal szemben már nem áll meg a dolog, de ott sincs nagy különbség.

Ugyanitt a Tesla gyártására 12,2 tonna Co2-t adnak meg, amiből 7 tonna az akkumulátoré, a BMW esetén pedig 8,1 tonnát. Ami megint érdekes, hogy ezzel szemben a kis Mitsu gyártása csak 4,7 tonnányi CO2-be kerül. Gondolom a Tesla esetén a kasznira vetített alacsony CO2 számban vastagon benne van az is, hogy a Tesla más autógyártókhoz képest azért eléggé zölden termelget.
Azt is számolták, hogy a Tesla 100 000 mérföld körül éri be a BMW-t. Ha ennél kevesebbet fut az élettartama alatt akkor gyakorlatilag szennyezőbb a közép nyugati régió adataival számolva.
Persze az egészet tovább lehetne görgetni, hogy mi van akkor, ha a Tesla akkumulátora 200 000 mérföld körül letérdel és jön egy 7 tonna CO2-be kerülő akkumulátorcsere, a BMW meg különösebb gond nélkül elfuthat sokkal tovább is, vagy legalábbis olyan alkatrészek kotlanak meg benne, amik a Tesla akkumulátorcseréjéhez képest csak minimális terhelést jelentenek (kuplung) vagy akár javíthatóak is (turbó).

Az értekezés amit olvastam az MIT Trencik laboratóriuma által végzett adatgyűjtés.

Ezt tudom linkelni is.
Oldalt a keresőben lehet válogatni azokat a gépeket amiket nem talál az ember. Customise fül alatt a Battery emissionst át lehet állítani high-ra, hogy pontosabb legyen a dolog, Electricity emission szintén állítható California, US átlag és Midwest között is. A cikkben amit olvastam még csak a Midwest adatok voltak elérhetőek.

http://carboncounter.com/
 
  • Tetszik
Reactions: FilcTroll

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
A belsőégésű motorok komplexitásán sokat lehetne csökkenteni, ha elterjedne a vezérműtengely-mentes teljesen elektronikus szelepvezérlésű koncepció. .....Ami még segítene a belsőégésű motorok tartósságán: nem a tengelyről hajtott olaj és vízpumpák, hanem elektromosan közvetlenül hajtottak... Mindent elektromosan, a sok mechanikus csatolást kiküszöbölve, akár előre reagálva a várható terhelésre, nem mindig fáziskésében. (pl. gyújtás előtt egy másodperccel beindítani az olajpumpát, ahol akár fűteni is lehetne a kenőanyagot ha túl hideg)

Isten ments! A mechanika kb. örök életű, megbízható, az elektronika pedig egy idő után szépen széthullik darabjaira, ahogy megeszi az idő, a rozsda és a hőterheléezer meghibásodást okozva, aminek az eredetét kb. lehetetlen megtalálni, s. Aztán dobhatod ki az egész motort, ha ugyan nem verte szét magát.