Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1945

Guest
Ezt most ironizálás vagy sem?

Komoly, a Hidrogén autózás (amennyiben sikerül elérhetővé tenni) szinte az összes többi opció előnyét ötvözné...

+ normális hatótávolság (5~600km)
+ gyors tankolás (pár perc)
+ nagy nyomaték (elektromos motor)
+ kis zajterhelés (elektromos motor)
+ nincs mindenféle gyanús gázok kipufogása a jármű által
+ megoldhatja a napelemek/szélturbinák által időszakosan feleslegesen túltermelt villamosenergia problémáját (hidrogént kell belőle csinálni)
- drága
- új infrastruktúra (hidrogénkutak/szállítók/termelők) kell hozzá (ez még drágább)

... szerintem értelmes megközelítés lehetne a tömegközlekedést először átállítani erre, a jelenlegi diesel hajtás helyett.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 958
22 843
113
+ normális hatótávolság (5~600km)
+ gyors tankolás (pár perc)
+ nagy nyomaték (elektromos motor)
+ kis zajterhelés (elektromos motor)
+ nincs mindenféle gyanús gázok kipufogása a jármű által
A szilardtest akkuk ugyanezt meg tudjak oldani. Talan csak a toltes nem ennyire gyors, de cserebe kevesbe korulmenyes es relative veszelytelen.
+ megoldhatja a napelemek/szélturbinák által időszakosan feleslegesen túltermelt villamosenergia problémáját (hidrogént kell belőle csinálni)
Olaszorszagban a hidrogenbol metant csinalnak es teherautokat uzemeltetnek vele. A metant konnyebb tarolni.
- drága
- új infrastruktúra (hidrogénkutak/szállítók/termelők) kell hozzá (ez még drágább)
A metanhoz szinte kesz van az infrastruktura.
... szerintem értelmes megközelítés lehetne a tömegközlekedést először átállítani erre, a jelenlegi diesel hajtás helyett.
Tekintve a folosleges hidrogen korlatozott mennyiseget, nekem a vonatok atallitasa jutott eszembe. Elobb vagy utobb azokkal a dizelekkel is kell majd valamit kezdeni.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and blitzkrieg
M

molnibalage

Guest
Komoly, a Hidrogén autózás (amennyiben sikerül elérhetővé tenni) szinte az összes többi opció előnyét ötvözné...

+ normális hatótávolság (5~600km)
+ gyors tankolás (pár perc)
+ nagy nyomaték (elektromos motor)
+ kis zajterhelés (elektromos motor)
+ nincs mindenféle gyanús gázok kipufogása a jármű által
+ megoldhatja a napelemek/szélturbinák által időszakosan feleslegesen túltermelt villamosenergia problémáját (hidrogént kell belőle csinálni)
- drága
- új infrastruktúra (hidrogénkutak/szállítók/termelők) kell hozzá (ez még drágább)

... szerintem értelmes megközelítés lehetne a tömegközlekedést először átállítani erre, a jelenlegi diesel hajtás helyett.
Én valahogy nem vagyok blodog attól, hogy 700 bar nyomású nyomástartó edényekkel rohangáljanak. Az egész ciklus teljes hatásfoka is elgondolkodtató. A jármű magában jó paramétereket mutat, csak a teljes ciklus energiafogyasztása iszonyatosan magasnak látszik.

2008 táján egy hurráoptimista BME-s egy interjúban közölte, hogy a H technológia elkerülhetetlen az akkori árak mellett. (Ez még pont a válság előtt volt.) Azóta eltelt 10 éve. Lényegében sehol nincsa H cellás üzem, ezzel szemben a gyök2 user és hype miatt az aksikkal szórakoznak...

Szóval, még ha praktikusabb is lenne műszakilag a PR-on, a Tesla féle agyatlan hype-tól kezdve n+1 dolgon elbukott ez az egész eddig és nyomokban sem látom azt, hogy elterjedne. Kb. előre látom, hogy a vellany és akkslobbi tolná a Hindenburg féle katasztrófák rémét, hogy miért ne legyen és a választók ellenállásán bukhat az egész még, ha műszakilag és akár közgazdaságilag is értelmes az egész.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
M

molnibalage

Guest
A szilardtest akkuk ugyanezt meg tudjak oldani. Talan csak a toltes nem ennyire gyors, de cserebe kevesbe korulmenyes es relative veszelytelen.
Mit értesz szilárdtest akksik alatt? Ahol 100 kW villamos teljesítmény és 10 kW nagyságrendű hulladékhő van kis térfogatban, ott azért történhetnek csúnya dolgok...

Olaszorszagban a hidrogenbol metant csinalnak es teherautokat uzemeltetnek vele. A metant konnyebb tarolni.
A teljes ciklus hatásfokát azért megnézném, hogy a 1kWh villanyból (?) mennyi marad a hajáslánc végén...

A metanhoz szinte kesz van az infrastruktura.

Tekintve a folosleges hidrogen korlatozott mennyiseget, nekem a vonatok atallitasa jutott eszembe. Elobb vagy utobb azokkal a dizelekkel is kell majd valamit kezdeni
Ezt a részt nem értem. A metánt hidrogénből csinálják, aztán meg hidrogén korlátozott mennyiségről írsz. Nem kicsit zavaros...
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 958
22 843
113
Mit értesz szilárdtest akksik alatt? Ahol 100 kW villamos teljesítmény és 10 kW nagyságrendű hulladékhő van kis térfogatban, ott azért történhetnek csúnya dolgok...
Ugy nez ki, hogy a kozeli jovoben a li-ion aksikat fogja valtani. Sokkal biztonsagosabb. Jol birja a seruleseket.
A teljes ciklus hatásfokát azért megnézném, hogy a 1kWh villanyból (?) mennyi marad a hajáslánc végén...
Ha az idoszakosan tultermelt zold arambol es az ipari hulladek hidrogenbol keszitik akkor a koltseg sem lesz extrem magas.
Ezt a részt nem értem. A metánt hidrogénből csinálják, aztán meg hidrogén korlátozott mennyiségről írsz. Nem kicsit zavaros...
Ugy nez ki nem lesz eleg az iparban folosleges hidrogen (vagy az abbol keszitett metan) a teljes kozlekedes mukodtetesehez, de annak egy reszere eleg lehet. Szerintem kevesbe lenne zavaros a helyzet, ha nem kapkodna minden kozlekedesben resztvevo a hidrogen utan, hanem tudomasul venne, hogy ez csak egy reszuknel mukodhet.
Hpasp nem konkretizalta, hogy a tomegkozlekedesben melyik resztvevo atallasat preferalna. En raboktem a vonatokra, mert a buszoknal jelentos varosi hasznalat van, vagyis oda az akkus megoldas is eleg jo lehet.
 
M

molnibalage

Guest
Ugy nez ki, hogy a kozeli jovoben a li-ion aksikat fogja valtani. Sokkal biztonsagosabb. Jol birja a seruleseket.
Hát, erre nem építenék várat. 14 éve van az "úgy néz ki" az akksiiparban. Komoly változás nem volt.

Ha az idoszakosan tultermelt zold arambol es az ipari hulladek hidrogenbol keszitik akkor a koltseg sem lesz extrem magas.
Ezen a kommenten mosolygok. Az ipari folyamatoknál a folyamatos termelés az, ami megy. A túltermelt zöld áram meg esetleges, erre építeni nem lehet sem műszakilag sem árképzés szinten. Nemzetgazdaságilag pont úgy káros marad a "zöld" (muhahaha) áram ettől. Ha ezt nem atomenergiával csináljuk, akkor a szarnak adunk csak egy pofont továbbra is.

Ugy nez ki nem lesz eleg az iparban folosleges hidrogen (vagy az abbol keszitett metan) a teljes kozlekedes mukodtetesehez, de annak egy reszere eleg lehet. Szerintem kevesbe lenne zavaros a helyzet, ha nem kapkodna minden kozlekedesben resztvevo a hidrogen utan, hanem tudomasul venne, hogy ez csak egy reszuknel mukodhet.
Hpasp nem konkretizalta, hogy a tomegkozlekedesben melyik resztvevo atallasat preferalna. En raboktem a vonatokra, mert a buszoknal jelentos varosi hasznalat van, vagyis oda az akkus megoldas is eleg jo lehet.
Vonatkoknál felsővezeték kell és kész. Mi a frászért adunk hozzá egy hatásfokláncot az egészhez, amikor direkt villamos hajtás is megy...?
Buszok, teherautók, ezeknél könnyebben megoldható a dolog.
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 958
22 843
113
Hát, erre nem építenék várat. 14 éve van az "úgy néz ki" az akksiiparban. Komoly változás nem volt.
A Fisker/Karma(?) 2020-ra jon ki egy e-autoval amiben mar nem a li-ion aksik lesznek. A Toyota is addigra tervezi bemutatni az elso szilardtest akkus autojat.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
A Toyota is addigra tervezi bemutatni az elso szilardtest akkus autojat.

Ha be akarja mutatni 2 év múlva akkor miért most kötött szerződést a Hondával és a Nissan-nal a közös fejlesztésről?
Miért nyilatkozta azt 1 hónapja, hogy legkorábban 2022-ben indulhat a gyártás?
Miért pesszimista a Nissan ezzel kapcsolatban és várják a 20-as évek közepére az áttörést?
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 958
22 843
113
Ha be akarja mutatni 2 év múlva akkor miért most kötött szerződést a Hondával és a Nissan-nal a közös fejlesztésről?
Miért nyilatkozta azt 1 hónapja, hogy legkorábban 2022-ben indulhat a gyártás?
Ugy emlekszem fel evvel ezelotti hir volt. A mostani update nekem kimaradt. Viszont a Fisker/Karma mintha mar iden bemutatna az uj aksival keszult autojat.
Miért pesszimista a Nissan ezzel kapcsolatban és várják a 20-as évek közepére az áttörést?
Nekik nem szabad hinni mert mar az elso Leaf-et is titokban csinaltak meg.



Ereztem en, hogy a vonatos felvetesemert te tuti ki fogsz nyirni. Ne hari! Csak kicsuszott a szamon. :D

Ot meg vidd haza, ne kelljen annyit gyalogolnia a sinek mellett:
1280045-20131217-JWolui.jpg
:)
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka
T

Törölt tag 1711

Guest
Vonatkoknál felsővezeték kell és kész. Mi a frászért adunk hozzá egy hatásfokláncot az egészhez, amikor direkt villamos hajtás is megy...?
Buszok, teherautók, ezeknél könnyebben megoldható a dolog.

Hogy csökkentsék a fenntartási költséget. Nem véletlenül bohóckodnak az oroszok se gázturbinával (na jó eredetileg politikai nyomásra balfaszkodtak vele egy évtizedet, de mikor rájöttek, hogy ennek értelme is van néhány év alatt összeraktak egy mozdonyt).
1000km-re elhúz 9000 tonnát, ott meg általában úgyis órákig áll, addig feltöltik (mondjuk a mi síneink összesírnák magukat ha ráeresztenénk ezeket a 360 tonnás dögöket).

Mellesleg Expo1520-on Csehek bemutatták az M62UM-et, valszeg ebből is kimaradunk, mint az U modernizációból (ezzel holtversenyben vagyunk Észak-Koreával).

5LHUV5P.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg and fip7
M

molnibalage

Guest
Töredelmesen megvallom, nem tudtam, hogy a Szovjetunió összedőléséig az alaszkai Anchrorage-nak meglehetősen jelentős szerepe volt, mint az Európa - Ázsia közti útvonalak közbenső állomása:
Én tudtam. :)

A KAL 007-nél ezek szint nem tűnt fel , hogy miért repült Alaszka felől egy B747? Nem éppen nagy népességgel bíró hely ami igényelné ezt a gépet.

A másik szovjetek általi airliner lelövés is ilyen útvonalon volt, csak még nagyobb navigációs tévedés volt, akkor a gép a sarkon átrepülve totál rossz irányba ment.
https://en.wikipedia.org/wiki/Korean_Air_Lines_Flight_902
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Ezt addig olvastam amíg a dili eljutott a "daráljuk le a városházát és pakoljunk egy központi pályaudvart a belváros közepébe", mert az "rendkívül izgalmas építészeti feladat, sok lehetőséget tartogat magában". Meg a Merlin színházat is (virágnyelven: "érdekes kihívás a Merlin színház integrálása egy ilyen koncepcióba").

Én személy szerint pont leszarom ha az átutazó vidékieknek kényelmesebb lenne, ha az amúgy rendkívül tipikus Nagykanizsa-Nyíregyháza útvonalon egyszer nem kellene átszállniuk a metróra.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 195
60 040
113
Kurfürst

Pedig a Budapestieknek is kényelmesebb lenne , ha nem kéne minden átutazónak BP-en bolyongania. Ez tény.

Viszont a cikkel nagyon nem értek egyet!
Szerintem sokkal okosabb lenne ha megépítenék a V0-át , és letennének egy teljesen új központi pályaudvart a reptér közelébe. Én lényegében az összes MÁV szerelvényt oda futtatnám be BP-helyet.
Aki BP-re menne az meg erről a pályaudvarról mehetne tovább metróval BP-re.
Aki a reptérre menne az a reptérre egy rövid két megállós reptéri vasúttal.
Aki meg vidékre az innen tovább MÁV-al.
100-szor jobb lenne így, mint ami jelenleg van. De simán kerülne akár 1000 milliárdba is. Bár ettől függetlenül szerintem hosszú távon megérné.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Szerintem annyi változna, hogy nem a Keleti/Dél/Nyugatiba bolyongana metróval, hanem a Deák térre, ha fel akar szállni. Amúgy meg a metróközlekedés adott - minden fejpályaudvar rá van csatlakoztatva a Metróra, kvázi kész a vasúti alagút. Ha meg vki Budapestről száll fel a vonatra, valamelyik pályaudvarra azért el kell jutnia, igazából hót mindegy, hogy az egy központi vagy egy fejpályaudvar.

Az átmenő kezelésére meg több értelme lenne egy V0-ás kiépítésének, Ferihegy csatlakozással, ami elkerüli az egészet ahelyett, hogy tök fölöslegesen átrobogtatja az átutazó jónépet a város kellős közepén, horribilis költségekkel, úgy hogy közben szétrombolja a fél belvárost. Ez szerintem max. az olyan szektás vasútbuziknak a vágyálma, aki szórakozásként megtanulja a MÁV országos menetrendet kívülről.

Átmenő pályaudvarnak egyre inkább ott van a Kelenföldi, ami lényegében kiváltja a Délit, ez már profi módon, modern szemlélettel kiépült, M4 metró, PR, két buszpályaudvar csatlakozással, ráadásul rengeteg fejleszthető terület is van körülötte.
 
M

molnibalage

Guest
Szerintem annyi változna, hogy nem a Keleti/Dél/Nyugatiba bolyongana metróval, hanem a Deák térre, ha fel akar szállni. Amúgy meg a metróközlekedés adott - minden fejpályaudvar rá van csatlakoztatva a Metróra, kvázi kész a vasúti alagút. Ha meg vki Budapestről száll fel a vonatra, valamelyik pályaudvarra azért el kell jutnia, igazából hót mindegy, hogy az egy központi vagy egy fejpályaudvar.

Az átmenő kezelésére meg több értelme lenne egy V0-ás kiépítésének, Ferihegy csatlakozással, ami elkerüli az egészet ahelyett, hogy tök fölöslegesen átrobogtatja az átutazó jónépet a város kellős közepén, horribilis költségekkel, úgy hogy közben szétrombolja a fél belvárost. Ez szerintem max. az olyan szektás vasútbuziknak a vágyálma, aki szórakozásként megtanulja a MÁV országos menetrendet kívülről.

Átmenő pályaudvarnak egyre inkább ott van a Kelenföldi, ami lényegében kiváltja a Délit, ez már profi módon, modern szemlélettel kiépült, M4 metró, PR, két buszpályaudvar csatlakozással, ráadásul rengeteg fejleszthető terület is van körülötte.
10 perces átszállási időkkal is néha. Az napi egy útnák oda vissza 20...
A kommenteded egész egyszerűen nem értem...
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
A napi 20 perc az max az agglósokat érinti, de azt meg én nem értem hogy mi a csudáért kellene az agglomerációs lakosok igényeit folyamatosan kiszolgálni, úgy hogy egy forintot nem adnak amúgy bele az egészbe. Csak ezért mert fogta magát és kiköltözött valami alvóvárosba, de persze dolgozni, meg vásárolni, meg szórakozni, meg minden másért azért továbbra is ide akar járni. Minden reggel/este beáll tőlük a közlekedés, a járműforgalom és terhelés nagy részét ők adják, és most még azért is megy a sípolás, hogy jajj, át kell szállni, oldja meg a főváros, mert Alvóbasznád önkormányzata egy buszmegállót se épít, meg egy óvodát se, de milyen jó olcsó is ott élni. Szerintem meg oldja meg helyben. Részemről ott tartok hogy egy rohadt nagy városfalat kellene építeni, a belépő 5000 forint.