Az említett Corolla generációval jöttek a változó vezérlésű motorok is, azoknál meg típushiba volt (1.6 és afölött) a letapadó dugattyúgyűrűk és az ezzel exponenciálisan megnövekvő olajfogyasztás ügye, ami meg több dologra volt visszavezethező:
- a dugattyúgyűrűk anyaga nem volt kellően merev
- a szervizperiódusok akkortájt kezdtek megnőni
- sokkal érzékenyebb lett az olajminőségre is, amin meg tipikusan spórolt a tulaj meg a szerviz is ha tehette
Ha még hozzáveszed a Toyoták mítoszát, miszerint csak benzint kérnek a motorjaik az első félmillió kilométeren, kész a katasztrófa.
Ugyanerre az időszakra tehető az európai és török gyártás komolyabb felfuttatása is, ami meg más területen jelentett komoly minőségromlást. A Toyota becsületére legyen mondva, hogy a problémás motorokat sokszor egyben cserélték, ráadásul sokszor garancián túl is, good-will alapon.
Én használtam ebből az időszakból való Avensist pár évig, komoly futásteljesítménnyel. Újra kellett gyűrűzni a motort, meg az összes olajjáratát kitakarítani, annyira letapadt minden, zabálta az olajat (előző tulaj nem figyelt oda az olajcserére). Viszont utána jó volt. Egy Toyota szervizben évtizedeket lehúzó szerelő haverom mesélte, hogy tulajdonképpen ezek a motorok problémamentesek is lehettek volna, ha sűrűbben cserélnek alacsonyabb viszkozitású olajat bennük, de ezt még a gyári szervizek is elrontották.
És a beltere sem mállott. Nyilván a japánok a beltereikben akkortájt még a Lexusokban is sokszor a használt szappant használták sablonnak, tényleg tök igénytelennek tűntek a kortárs európaiakhoz képest (de nem az amerikaiakhoz!), viszont nekem pont az a tapasztalatom, hogy mindezzel együtt sokkal tartósabbak voltak.
Saját vagy a családon belüli használatra az elmúlt 20 évben (amióta van saját kocsim) soha nem vettem mást, mint japánt: összesen hetet használtan, kettőt meg újonnan, vegyesen japán és európai gyártásúakat. Egyedül ez az Avensis volt kicsit melléfogás, de a többi mind korrekt darab volt (és a használtak közül egyiket se fiatalon vettem!). És volt köztük Mitsubishi, Toyota, Nissan és Lexus. Most Hondák vannak a családban, mind teszi a dolgát csendesen (összesen 4 db).