Én külvárosi kerületben lakom, és az évi kb. 240 munkanapból szerintem 220 alkalommal tömegközlekedek. Szóval nem az a, "nem tudom letenni a kocsit" típusú csávó vagyok.
viszont te meg azt értsd meg, hogy az emberek többsége nem olyan élethelyzetben van mint te. Jöhetsz te azzal, hogy milyen fasza a bringázás...de menj el bringával bevásárolni egy 4 fős család részére...mármint nagybevásárolni...
Tehát szuperül leírtad azt, hogy lehet kocsival rendelkezni, de nem kötelező azt mindig használni. Szuper. Ez a helyes.
A nagy bevásárlás fogalmat soha nem tudtam értelmezni. Csak ütemezni kell a dolgokat és akkor nem kell megszakadni. Ennyi. Konkrétan a nagybevásárlásnál hülyébb szokás kevés van. Akkor mész boltba, amikor a többség is, tökéletes elbaszása a szabadidőnek.
Egyébként meg kosaras bringával és hátizsákkal erőlködés nélkül el lehet vinni 10 kg-ot is és nagy térfogatot. Ennél több hova kell? Miért csak 1 tonnás autóval lehet ezt abszolválni...?
Nekem 3 nagyobb főzésre (2 személyre) és 3 hétköznapra való kaja elfér a hátizsákomban úgy, hogy 2 kiló lakat is ottan van és más is. Igen érzem a tömegét, de ízléstől függően 1,5-8 km-nél többet ne kell tekerni attól függően hogy a nagy Alléba megyek vagy közelibb boltba, ahol a kisebb választék is elég. Tervezés.
De ezt is ritkán csinálom, mert szétosztom minden napra és akkor hogyhogynem minden frankón elfér és nem külön program, hanem hazafelé útbaesik. És kosár nincs is a bringámon, mert most még nem kell. Ha kéne, akkor azzal is meg lehetne oldani. Nem kifogásokat kell keresni. Vagy Hollandiában vagy bárhol mindenki Superman/woman aki családos és nincs autója...?
meg aztán logisztikázd a 2 gyerekedet suli/edzés/ilyen program-olyan program között..
A gyerek nem tud magától mozogni?
Sportolni jár, de nem tud magától menni a két lábán és tömegközlekedni? Vagy urambocsánat, ős is bringán mozogni?
Valami végzetesen megváltozott a világban, mindenki kretén lett, hogy egy idősebb gyerek nem képes egyedül közlekedni?
Úgy hurcibálják egyes szülők az elvileg gondolkodásra és döntésekre képes gyereküket, mintha azok nettó kretének és életképtelenek lennének. Vagy akkor olyan szar a közbiztonság vagy mi...?
Minket általános iskolás kb. 2-3-os korunkban sem kísérgetett senki emlékeim szerint. Elsétáltunk a suliba és csá. Gimisként meg aztán tényleg röhejes lett volna, ha 14 évesen hurcibálnak. Lehetőség sem volt rá, de kívánta volna fene. Ma meg azt látom, hogy ilyen korú gyereket visznek a szülők mindenhova kocsival. MINEK? Életképtelenek a gyerekek? Meg csinálják magukból a mártírt, hogy mindent a gyerekért. Aztán lehet csodálkozni néha a végeredményen.
Arról nem is beszélek, ha gyereked van kicsit átértékeled az idő fogalmát...szóval lehet, hogy valamit elintézni csak 15 perccel lenne több tömegközlekedve, mint kocsival...de amikor szó szerint állandó rohanásban van az ember, akkor bizony ez sokat számít. (most arról már nem is beszélek, hogy nekem a HÉV kicsit ütemesebb sétával 15 percre van. Ha gyerekkel megyek, akkor ez kb. fél óra)
Az átlagos belvárosi forgalmat nézve az autózás időelőnyét képtelen vagyok értelmezni, mert egész egyszerűen nem igaz. Egy átlagos hétköznap egy óra alatt én jártam 2 üzletben 2 helyen és a postán és 1 óra alatt hazaértem úgy, hogy ebben benne volt 9 km bringa is. Add ezt elő autóval. Csak az Allé aljába leparkolni, felmenni, lemenni és kiállni annyi idő, amennyi idő alatt már 2 km-et letekertem. Az autós meg kihajt a dugóba. Konkrétan a melóhelytől az Alléige nem jutsz el 20 perc alatt.
De legszélőségesebb, amikor még távolabbi helyekre megyek. Egy Kelenföld - Alagút Budai oldalon - Ferenciek tere - Nyolcker trip három vásárlással alig 1 óra 10 perc. Próbáld meg ezt kocsival letudni egy átlag hétköznap 4-7 között.
Mondom, én tapasztalatom az, hogy az emberek mindig megindokolják azt, hogy miért ne lehessen máshogy csinálni. Elsőre én is úgy kezdnem neki a bringának, hogy "na lássul". Aztán bakker amikor tapasztaltam, hogy napi 40-60-90 perceket spórolok vele, akkor minek nekem BKV vagy kocsi...? Fővárosban élek lassan 3 éve BKV bérlet nélkül. Ettől még rendszertelenül használom, de olyan ritkán, hogy a bérlet fel sem merül.
És most olyan dolgokról nem is beszélek, hogy mi van ha valakinek öltönybe kell járnia, stb stb....az nem fog neked bringára pattani, hogy betekerjen 10 km-t a munkahelyére...
Igen, ezek azok a napok, amikor én sem tekerek. De úgy beszélsz, mintha az lenne a nagy átlag és ez a minden nap. Viszonylag kevés öltönyös embert látok akár autóban, akár az utcán. Viszont egy rakás embert egyedül napi viseletben ülve a dugóban. Ha ez nekik buli...
Csak az a baj, hogy cserébe a környezetet cseszik szét. Na, az az itt élőknek nem buli.
Nem kívánom az instant megoldást és hogy mindenki dobja el a slusszkulcsot és lökje árokba a kocsit, de az a fajta átlagmentalitás, hogy mennyire az emberek (egy részének) a seggéhez nőtt a kocsi az egész egyszerűen nevetséges. Főleg azt nézve, hogy mibe kerül.
És senki nem mondta, hogy az autózás alanyi jogon jár...hiszen meg kell venned az autót. De azért mondjuk amennyi adótartalom van a benzinen lehessen már elvárni, hogy akkor tudja is használni az autóját az ember. De meg is fordíthatjuk a dolgot ám: a bringaút sem jár alanyi jogon....
Jó reggelt a
parkolóhelyekről volt eddig szó, nem az utakról.
Az autóknál mondjuk pont eleve ez a muris, mert maga azok megközelítése is iszonyatosan sok felületet igényel. Nézd meg, hogy pl. az Allé két oldalán mennyi út kell a megközelítéshez és magában a mélygarázsban is mekkora maga a parkolóhely és az "utcák" aránya.
Egy átlagos autó helyfoglalásának helyén úgy 6-8 db bringát leteszel és mivel jellemzően járda szélén vagy tér közepén vannak ezek, nem igényel csak ezért plusz utakat. Hoppá...