Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 899
14 420
113
Egy másik fórumban írtam le, kicsit átszerkesztve másolom be ide.

A munkahelyemen kaptunk egy elektromos Ducatót!

Érdekességképpen pár infó, hátha mondok újat...
2023-as, 12 ezer kilométeres futásteljesítmény. Eddig olaszországi használat.
Zárt dobozos raktér, emelőhátfal, de külön munkaakkumulátor nélkül.
Ami biztos, hogy 120 kilométer a hatótávolsága 90 km/h-ás tempóval.
Kiskőrösről jött lábon Miskolcra.
Mivel a MOL-kutakon gyorstöltők vannak, amiken is 80%-ra lehetséges a gyorstöltés, így kb. 90 kilométerre csökken a hatótáv. (Pontosabban utána is tölt, de a "végtelenbe" nyúlik a töltési idő), ezért a projektet bevállalóknak három helyen kellett megállniuk tölteni. A három MOL állomásból kettőn a kutasok is csak néztek, mert még ember nem töltött náluk...
Miskolc felé közeledve egyre inkább Mordor érzetük volt az bátor elhozó sofőröknek, mert volt ahol így csak pár kilométernyi delej maradt az akkumulátorban, úgyhogy (az autó még az eget is lekapcsolta, nemhogy a lámpát) a végén beállt egy max. ötvenes tempóra...
Végül is reggeltől este 9-re értek haza, újra koppra merült aksival.

Amiért az egészet leírom az a pár, 80-as évekbeli szolgáltatás/érzés.
Ugyanis pl. a fed.comp. csak napi üzemidőt/megtett távot (A, B) tud mérni, az eddigi menetprofil alapján saccolt még megtehető távolságot nem!
Egy átcímkézett üzemanyag szintmérő van csak, mint egy régi karburátoros autóban és slussz-passz!

Na most ugye egy elektromos autó nem olyan, mint egy belsőégésű; ahol ha elfogy az üzemanyag pár kilométerre egy benzinkúttól, akkor elballagsz a kúthoz, veszel kannát, 5 liter üzemanyagot, visszaballagsz, beöntöd, aztán továbbmész.
Ezt nem teheted meg egy minimum bőröndméretű powerbankkal...
Szóval létfontosságú, hogy pontosan tudd, hogy mennyi kilométert tud még megtenni, ha csak lépésben is.
Utána meg marad a leginkább emelődarus autómentő, mert az elektromos autók nagy részét egy centit sem szabad (és nem is tudod) mozgatni külső erővel mozgatva.
Így már érthető, hogy elektromos autóval pillanatok alatt kialakul a hagyományos autókon szocializálódott autósokban a (pavlovi reflex) hatótáv para.
Elég csak, ha országúton, autópályán jön egy húzósabb emelkedő, vagy a forgalmi viszonyok miatt az eltervezettnél gyorsabb tempót kell felvenni, pláne bekapcsolni a fűtést (órákig állás télen baleset miatt autópályán...), vagy - hedonista luxus - a klímát és egy; a hatótávot újra és újra átszámoló elektromos autóban máris pánikrohamok jönnek a júzerre.
Na most ilyen tapasztalatokkal és előzményekkel (pl. én ugye mostanában jelentős részt - tavasszal 240, nyáron-télen akár 200-140 km-re lecsökkent hatótávú - e-Golffal dolgozok) meglehetősen bizalmatlanná vélik az ember egy ménkű nagy légellenállású kisteherautóval szemben, amiben csak egy hitvány - gyakorlatilag - üzemanyagszint mérő van.

Hogy az e-Ducatot szabad e húzni/tolni, azt még nem tudjuk, mert csak olasz nyelvű leírás van hozzá.
Mindenesetre, ha nincs behúzva a hagyományos mechanikus(!) kézifék és nem rekupálásra van állítva a ...ö...öö...a menetirány választó, hanem "szabadonfutósra", akkor megtud gurulni egy lejtős szakaszon a lábféket felengedve.

A másik viccesen hagyományos megoldás az indítás - ahhoz képest, hogy idejött a jövőből az elektromos Ducato:
Slusszkulccsal indul(!), amit be kell dugni, majd gyújtást adni, aztán - közben kellő erővel megnyomni a fékpedált - indítózni egyet!:eek:
De ezt összehangoltan, ritmusban kell, különben nem történik semmi. Ahogy gyanúsan akkor sem, ha közben nyitva van egy ajtó, vagy nincs mindenki (vagy az utas mögött) bekötve. (Legalábbis a sok - éktelen csipogással kísért - sikertelen indítás után mi már inkább nem kockáztatunk...)
Ha már sikerült elérni, hogy zölden felvillanjon a READY, akkor már ki lehet nyitni álló helyzetben az ajtót, meg ki lehet kötni az övet.
Utóbbi két cselekedetet meg sem próbálunk vele. Pedig igény vóna' rá, mert a szimpla furgon/mikrobusz tükrökkel szerelték (de szigorúan belső tükörrel és hátsó fülkeüveggel is:confused:), nem a dobozosokhoz való szélesebb tükrökkel, így meglehetősen kalandos vele tolatni, forgolódni...
Tolatókamera nincs, de legalább amíg nincs áramtalanítva a hátfal, addig a laminált furnérral "bebútorozott", hangulatos rakteret fényárban úsztatja felzárt hátfallal is, kikapcsolás nélkül egy combos LED lámpa...

...latin népek...

Az elektromos autónak kifejezetten régimódi módik keverednek a modern kori átkokkal, mert csipogni viszont átkozottul szeret mindenért...

Eddig két napot használtuk - még szigorúan csak a telephelyen - így kilométer/fűtés/hűtés tapasztalatunk természetesen még nincs (Na majd télen!), viszont kellemes meglepetés, hogy a hátfal működtetése rendesen megterhelve is csekély mértékben apasztja az akkumulátort.

Vezetni amúgy elektromos autósan gondfeledt a kisvárosnyi kórházban, hiszen ugye nemhogy kuplungolás nincs, de természetesen még egy automata/automatizált váltó sem kapcsolgat fel-le, összevissza, no meg nem nyeled a munkaakkumulátor miatt járatni szükséges dízelmotor füstjét emelő hátfalazás közben.

Mivel ez már rendelkezik a külvilág felé lassú meneti hangszóróhanggal - ellentétben az e-Golffal, ami így pl. kórházban, a bajaikkal elfoglalt gyalogosok között gyakorlatilag életveszélyes - ezért már annak hetvenes évekbeli kommersz sci-fi film (vákuumban természetesen hallható) zűrjármű hangja miatt beceneve is van:

Zűrhajó.

Viszont vicces a vezetése után visszaülni az e-Golfba, mert a Ducatoétól nagyobb átmérőjű kormánykerekét megfogni, elfordítani egy pillanatig olyan érzés, mintha átülnél egy elavult öreg kocsiba:)


Köszönöm a türelmet.
Most találtam egy videót. Gyakorlatilag ilyen, csak adjatok hozzá egy hátfalas széles dobozt a rövidre kitett tükrökkel, meg a semmibe néző belső tükrökkel.

Emberünk ment vele tíz percet és már látható az elmozdulás a töltöttségjelzőn.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
20 154
64 579
113
Ismét kikutatták a nyílvánvalót:
Az autók többet esznek, mint a marketing anyagokban (legalább 1 literrel), a plug-in hibrideket meg 4-ből 3 ember nem tölti árammal, hiszen csak adócsalási céllal vették, így viszont zabálják az üzemanyagot igen derekasan.
Engem mondjuk érdekelt volna, a "mennyivel zabál többet egy elektromos autó" rovat is, de azt szándékosan kihagyták. Gondolom rosszul mutatott volna a marketing értékhez képesti kétszeres fogyasztási adat.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
17 590
64 809
113
Basszák meg a spórolást, a rendes pótkerék elhagyását.... :mad:
Nemrég durrdefektem volt bal első keréken Graz előtt az A2-en. Semmi sérülés... Ha lett volna egy pótkereke a kocsinak, 15 perc és megyünk tovább.
De csak kompresszora van. Igy tehát: Autoklub felhivása. 30 perc után tréler
ott van, felrak, elvisz Grazba, ahol Seat Leon autoklub cserekocsit kaptam, azzal alig 2 órával a defekt után tovább Bécsbe. Másnap nyárigumis kerékkel lemenet Grazba, kerékcsere, vissza Bécsbe. Költség mindenestül kb 40 euro benzinre. Be kell ismerjem, hogy az egészet az autóklub tökéletesen, olajozottan bonyolitotta le. Időm meg volt.
De egy pótkerékkel ez 15 perc lett volna, nem 400km kocsikázás, esetleg 1 nap szabadság kivétele stb.
Nem panaszkodom. Örülök, hogy
Jól megúsztam a defektet. :)
 

SirHiggins

Well-Known Member
2018. november 13.
21 793
28 661
113
Tehát a kivitelező nem képes teljesíteni, ezért a megrendelő fizeti ki helyette :D
Jó bolt volt ez az egész, kurva jó bolt....


Információink szerint feladta a kínai beruházó, hogy saját biztosító berendezését építse be a Budapest-Belgrád vasút magyarországi szakaszára. Ezért jobb híján — „ideiglenes” jelleggel — egy 1955-ben kifejlesztett típus működik a vonalon, de valószínűleg ez sem lesz készen üzemkezdetre. Ettől akár tízmilliárdokkal drágább lehet a költségvetés számára az építkezés.

Domino 55 – akár egy gyermekjáték neve is lehetne, de az valójában a világ egyik legelterjedtebb vasúti biztosítóberendezését jelöli. Svájcban fejlesztették ki – még 1955-ben. Néhol azóta is használatban van, kisebb forgalmú mellékvonalakon akár Svájcban is, idehaza pedig széles körben a MÁV vonalain. (Vasúti műszaki kérdések iránt különösen érdeklődő olvasóink számára itt egy rövid videó még a rendszerváltás előttről a Dominó 55-ös működéséről a gyakorlatban.)

A Szabad Európa több egymástól független forrásból származó információi szerint ilyen biztosítóberendezések működnek majd a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszán – vagyis ezek a berendezések felelnek majd azért, hogy a pályán a váltók mindig a megfelelő helyzetben legyenek és ne fordulhasson elő, hogy két szerelvény egymással szemben közlekedik egy adott szakaszon.

De legalább szeretik​

„Ebben semmi szoftver nincs, maximum elektronika, de akár mechanikus váltóállítást is lehetővé tesz a Dominó 55-ös. Egyszerű, strapabíró, a vasutasok, főleg az öreg szakik nagyon kedvelik máig. Az azért kissé groteszk, hogy a magyar vasút zászlóshajójának épített pályán, azon, ami kis túlzással a kormány szerint már-már a XXII. századba röpítené a MÁV-ot, egy ilyen, hetvenéves technológia működik majd” – ironizált egy forrásunk.

Az ok prózai: a Telex már 2023 szeptemberében arról írt, hogy a kínai beruházó, bár nagyon szerette volna, egyszerűen képtelen az Európai Unió szabványainak megfelelő biztosítóberendezést fejleszteni. Szakmai forrásaink szerint nagyjából mostanra adták fel a próbálkozásokat, és néztek más megoldás után. Erről írt a Városi és Elővárosi Közlekedésért Egyesület is Facebook bejegyzésében: ők úgy fogalmaztak, hogy amíg Kínában mindössze háromfajta vasútállomást építenek már régóta az egész országban, háromfajta biztosítóberendezéssel, Európában minden állomás teljesen egyedi tervezésű, így egyenként kell hozzájuk a kiszolgáló berendezéseket is megterveztetni – ez nem ment a kínai félnek idáig.

Ehhez kapcsolódóan: Repülőteret és gyárakat álmodtak a kínaiak a Belgrád-Budapest vasút mellé, de ebből eddig nem lett semmi.

Kétszázhúsz helyett...​

Emiatt lett szükségmegoldás a hetvenéves technológia. Csakhogy a VEKE szerint kezdetben ez sem jelent majd segítséget: az egyedi tervezés és gyártás miatt ugyanis még a Dominó 55-ös berendezések üzembe helyezése is eltarthat akár 2-3 évig. Addig viszont csak úgynevezett állomásközi közlekedés valósulhat meg az egész vonalszakaszon – ez azt jelenti, hogy két állomás között legfeljebb egyetlen szerelvény közlekedhet a vágányokon, és a személyzet szóban értesíti egymást a jármű megérkezéséről és továbbhaladásáról.

Ehhez kapcsolódóan: el nem készült munkákat vehetett át az állam valótlan tartalmú jegyzőkönyvek alapján Mészáros Lőrinc cégétől.

Ez viszont elvileg már csak óránként maximum 100 kilométeres sebességet tesz lehetővé, bár a szerb szakaszon 200 kilométerrel is haladhatnak a szerelvények, ha minden elkészül. Ugyan a magyarországi részen eleve csak 160-ra tervezték a sebességet a sok szintbeli közúti kereszteződés miatt, de egy szakmai forrásunk szerint a Dominó 55-tel elvileg csak 120-as sebesség lesz engedélyezett.

Saját zsebből​

Ráadásul a nem kínai berendezést a kínai fél nem is szeretné finanszírozni még a beruházásra nyújtott hitel terhére sem, így akár tízmilliárdokkal is többe kerülhet a magyar költségvetésnek az egész vasútvonal megépítése. Csak emlékeztetőül: először lapunk írta meg, hogy a beruházás úgy tart ma már 800 milliárd körüli bekerülési összegnél, hogy az eredeti szerződés 470 milliárd forint körüli összegről szólt.

A VEKE szerint most akár 50-80 milliárd forinttal is ki kell majd pótolni a magyar költségvetésből a beruházást. Egy szakmai forrásunk ezzel kapcsolatban azt mondta: az állomásokon váltónként nagyságrendileg ötvenmillió forint a költség és a magyar szakaszon „200 darab váltó biztosan lesz”, ezen felül kilométerenként még százmillió forint – ez nagyságrendileg a VEKE becslésével megegyező.

Az ügyben kerestük a MÁV-ot, valamint az Építési és Közlekedési Minisztérium sajtóosztályát is, de cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 899
14 420
113
Basszák meg a spórolást, a rendes pótkerék elhagyását.... :mad:
Nemrég durrdefektem volt bal első keréken Graz előtt az A2-en. Semmi sérülés... Ha lett volna egy pótkereke a kocsinak, 15 perc és megyünk tovább.
De csak kompresszora van. Igy tehát: Autoklub felhivása. 30 perc után tréler
ott van, felrak, elvisz Grazba, ahol Seat Leon autoklub cserekocsit kaptam, azzal alig 2 órával a defekt után tovább Bécsbe. Másnap nyárigumis kerékkel lemenet Grazba, kerékcsere, vissza Bécsbe. Költség mindenestül kb 40 euro benzinre. Be kell ismerjem, hogy az egészet az autóklub tökéletesen, olajozottan bonyolitotta le. Időm meg volt.
De egy pótkerékkel ez 15 perc lett volna, nem 400km kocsikázás, esetleg 1 nap szabadság kivétele stb.
Nem panaszkodom. Örülök, hogy
Jól megúsztam a defektet. :)
Nekem eddig a 37 év alatt öt defektem volt. Ebből három olyan, ahol cseszhettem volna a defektjavító sprayt, meg a kompresszort...

- Megálltam a munkaeszközömmel, a 2107-es Ladával az út szélén, hogy felvegyem az új felvételes - asztmás - betegeket, akik a szanatóriumba igyekeznek. Fék. Kézifék. Pukk! Szisz. Elnyíródott a szelep töve. Nem baj, van pótkerék. Ja...csak a váltótárs kolléga - mint utólag elmondta - átment egy kapukitámasztón és szétvágta a gumi futófelületét. Gondolta majd fizetés után megjavítatja (90-es évek eleje, csórók voltunk, mint a templom egere) úgysem fogok egyhamar defektet kapni; addig meg nem derül ki...

- Munkaeszköz Golf IV. 1.4. egyik pillanatról a másikra a sebességgel arányosan változó kopogás a hátsó kerék felől.
Egy - egyik szárán ferdén és élesen törött - rugókengyel befordult a gumiba.
Egy ilyesmi:
FT13367.jpg


- Kecskemét, repülőnap. Indulás haza a Fiatunkkal a hadsereg által terelten a mezőkön keresztül az eseményről.
Utastársaknak folyó gondjai támadtak (De miért nem hamarabb jutott eszükbe!?), lehúzódás a földút szélére, ahol az akácos széle volt a porba rejtőzve megnyesve. Tőben. Remekül kivágta a gumi oldalát. Vasárnap délután. Már csak még egy defekt kellett volna hazáig a 200 kilométeren...

Úgyhogy amikor 2022-ben rendeltük/konfiguráltuk az új autónkat, akkor az értékesítő lelkesen akart terelni a magasabban felszerelt, létfontosságú dolgokat tartalmazó kivitelhez (úgy mint már kétzónás és automata klíma, érintő képernyő, könnyűfém felni, stb.) no és persze lágyhibrid kivitel. Csakhogy akkor a vészpótkerék helyén a lágyhibrid akkumulátora van...
  • De én ragaszkodok a vészpótkerékhez.
  • Akkor vegyél külön vészpótkereket és tartsd a csomagtartóban!
  • ... meg tákoljak neki egy rétegelt lemez tartódobozt mi? Az finom lenne...o_O

Sajnos már akkora malomkerekek vannak a mai autókon (A Volgán miért volt elég a 14 coll!? Azóta sem növekedtek drasztikusan a sebességhatárok...), hogy fizikai lehetetlenség már vészpótkereket is beléjük varázsolni, nemhogy teljes értékűt. Egy nyüves 2022-es Swiften, Vitarán (Itt kérek elnézést a 2022-es Swift/Vitara tulajoktól) is már16-17 collos malomkerekek vannak a - érthetően - hozzáillő kerékjárati ívekkel/utastérbe betüremkedésekkel, a csomagtartók meg kisebbek, mint egy 20 centivel(!) keskenyebb kocka Ladában/Nagypókban voltak.

Vicc.

Aki ma vesz/cserél autót, annak ilyen szempontból nagyon megvan kötve a keze.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 899
14 420
113
Egy másik fórumban írtam le, kicsit átszerkesztve másolom be ide.

A munkahelyemen kaptunk egy elektromos Ducatót!

Érdekességképpen pár infó, hátha mondok újat...
2023-as, 12 ezer kilométeres futásteljesítmény. Eddig olaszországi használat.
Zárt dobozos raktér, emelőhátfal, de külön munkaakkumulátor nélkül.
Ami biztos, hogy 120 kilométer a hatótávolsága 90 km/h-ás tempóval.
Kiskőrösről jött lábon Miskolcra.
Mivel a MOL-kutakon gyorstöltők vannak, amiken is 80%-ra lehetséges a gyorstöltés, így kb. 90 kilométerre csökken a hatótáv. (Pontosabban utána is tölt, de a "végtelenbe" nyúlik a töltési idő), ezért a projektet bevállalóknak három helyen kellett megállniuk tölteni. A három MOL állomásból kettőn a kutasok is csak néztek, mert még ember nem töltött náluk...
Miskolc felé közeledve egyre inkább Mordor érzetük volt az bátor elhozó sofőröknek, mert volt ahol így csak pár kilométernyi delej maradt az akkumulátorban, úgyhogy (az autó még az eget is lekapcsolta, nemhogy a lámpát) a végén beállt egy max. ötvenes tempóra...
Végül is reggeltől este 9-re értek haza, újra koppra merült aksival.

Amiért az egészet leírom az a pár, 80-as évekbeli szolgáltatás/érzés.
Ugyanis pl. a fed.comp. csak napi üzemidőt/megtett távot (A, B) tud mérni, az eddigi menetprofil alapján saccolt még megtehető távolságot nem!
Egy átcímkézett üzemanyag szintmérő van csak, mint egy régi karburátoros autóban és slussz-passz!

Na most ugye egy elektromos autó nem olyan, mint egy belsőégésű; ahol ha elfogy az üzemanyag pár kilométerre egy benzinkúttól, akkor elballagsz a kúthoz, veszel kannát, 5 liter üzemanyagot, visszaballagsz, beöntöd, aztán továbbmész.
Ezt nem teheted meg egy minimum bőröndméretű powerbankkal...
Szóval létfontosságú, hogy pontosan tudd, hogy mennyi kilométert tud még megtenni, ha csak lépésben is.
Utána meg marad a leginkább emelődarus autómentő, mert az elektromos autók nagy részét egy centit sem szabad (és nem is tudod) mozgatni külső erővel mozgatva.
Így már érthető, hogy elektromos autóval pillanatok alatt kialakul a hagyományos autókon szocializálódott autósokban a (pavlovi reflex) hatótáv para.
Elég csak, ha országúton, autópályán jön egy húzósabb emelkedő, vagy a forgalmi viszonyok miatt az eltervezettnél gyorsabb tempót kell felvenni, pláne bekapcsolni a fűtést (órákig állás télen baleset miatt autópályán...), vagy - hedonista luxus - a klímát és egy; a hatótávot újra és újra átszámoló elektromos autóban máris pánikrohamok jönnek a júzerre.
Na most ilyen tapasztalatokkal és előzményekkel (pl. én ugye mostanában jelentős részt - tavasszal 240, nyáron-télen akár 200-140 km-re lecsökkent hatótávú - e-Golffal dolgozok) meglehetősen bizalmatlanná vélik az ember egy ménkű nagy légellenállású kisteherautóval szemben, amiben csak egy hitvány - gyakorlatilag - üzemanyagszint mérő van.

Hogy az e-Ducatot szabad e húzni/tolni, azt még nem tudjuk, mert csak olasz nyelvű leírás van hozzá.
Mindenesetre, ha nincs behúzva a hagyományos mechanikus(!) kézifék és nem rekupálásra van állítva a ...ö...öö...a menetirány választó, hanem "szabadonfutósra", akkor megtud gurulni egy lejtős szakaszon a lábféket felengedve.

A másik viccesen hagyományos megoldás az indítás - ahhoz képest, hogy idejött a jövőből az elektromos Ducato:
Slusszkulccsal indul(!), amit be kell dugni, majd gyújtást adni, aztán - közben kellő erővel megnyomni a fékpedált - indítózni egyet!:eek:
De ezt összehangoltan, ritmusban kell, különben nem történik semmi. Ahogy gyanúsan akkor sem, ha közben nyitva van egy ajtó, vagy nincs mindenki (vagy az utas mögött) bekötve. (Legalábbis a sok - éktelen csipogással kísért - sikertelen indítás után mi már inkább nem kockáztatunk...)
Ha már sikerült elérni, hogy zölden felvillanjon a READY, akkor már ki lehet nyitni álló helyzetben az ajtót, meg ki lehet kötni az övet.
Utóbbi két cselekedetet meg sem próbálunk vele. Pedig igény vóna' rá, mert a szimpla furgon/mikrobusz tükrökkel szerelték (de szigorúan belső tükörrel és hátsó fülkeüveggel is:confused:), nem a dobozosokhoz való szélesebb tükrökkel, így meglehetősen kalandos vele tolatni, forgolódni...
Tolatókamera nincs, de legalább amíg nincs áramtalanítva a hátfal, addig a laminált furnérral "bebútorozott", hangulatos rakteret fényárban úsztatja felzárt hátfallal is, kikapcsolás nélkül egy combos LED lámpa...

...latin népek...

Az elektromos autónak kifejezetten régimódi módik keverednek a modern kori átkokkal, mert csipogni viszont átkozottul szeret mindenért...

Eddig két napot használtuk - még szigorúan csak a telephelyen - így kilométer/fűtés/hűtés tapasztalatunk természetesen még nincs (Na majd télen!), viszont kellemes meglepetés, hogy a hátfal működtetése rendesen megterhelve is csekély mértékben apasztja az akkumulátort.

Vezetni amúgy elektromos autósan gondfeledt a kisvárosnyi kórházban, hiszen ugye nemhogy kuplungolás nincs, de természetesen még egy automata/automatizált váltó sem kapcsolgat fel-le, összevissza, no meg nem nyeled a munkaakkumulátor miatt járatni szükséges dízelmotor füstjét emelő hátfalazás közben.

Mivel ez már rendelkezik a külvilág felé lassú meneti hangszóróhanggal - ellentétben az e-Golffal, ami így pl. kórházban, a bajaikkal elfoglalt gyalogosok között gyakorlatilag életveszélyes - ezért már annak hetvenes évekbeli kommersz sci-fi film (vákuumban természetesen hallható) zűrjármű hangja miatt beceneve is van:

Zűrhajó.

Viszont vicces a vezetése után visszaülni az e-Golfba, mert a Ducatoétól nagyobb átmérőjű kormánykerekét megfogni, elfordítani egy pillanatig olyan érzés, mintha átülnél egy elavult öreg kocsiba:)


Köszönöm a türelmet.

Hogy katonai terminológiával éljek, tapasztalásképpen "nagy távolságú országúti vezetési gyakorlat"on vettünk ma részt az elektromos emelőhátfalas Ducatoval.

Értsd Miskolc-Szikszó, címtől-címig egy irányban 20 km. Ja; retúr.

Tehát fogadjátok meg az bölcs, e témában utolsó intelmeimet:

Ha e társzekered raktere nagymértékben és tömeggel vagyon tele (értsd, 1/4 magasságban, zsákokban darált szivaccsal), akkor óva inték téged vala, hogy folyásirányt szembe ménj, pláne ha kettő part is vagyon, a szembe szél meg 30 km/h, sebességed tobzódó 80 km/h - s nem megyen vala közvetlen orrod előtt kamion. Mert ilyetén hatalmas terheléstől az parton az táltos paripa lassulni(!) fog (vala), s az elméleti hatótávod (120 km) az negyedével fog csökkeni. Egy irányban.
Vala.

Hazafelé már az Úr kegyelmében utazánk: Folyásirányt, szárnyaló hátszelében, az tereh nélkül s kamion örvényére kapaszkodván.
Ezáltal oly baj kihívását okozván az kamionosnak, hogy büszke Turul madarunkhoz felkapaszkodván:

...az kamiont úgy megterhelénk, hogy az vala akkorát lassula, hogy mögötte fékeznőnk volt muszály.
Persze vala.

Viszont így szinte meg sem mozdult a töltöttségmérő. (S nem, továbbra sincs elméleti hatótávot számolgató képesség).

A képessége tehát szigorúan városon belüli terítő (tehát időigényes) jelleg.
Arra viszont tényleg ideális, hiszen ezek a mai euro 6-os, részecskeszűrős dízelek prüszkölnek a helyben toporgástól, mint a részeg kocsis lova a kocsma előtt, amely szegény párának még nem vitték ki a megszokott sörét.


Na most kérdezem én: Ha megvalósul Mindig van Lejjebbék lázálma, a belsőégésűek teljes betiltása...
...Akkor a feszített tempóval igyekvő mentők és tűzoltók hogyan fognak egy zűrös napon többször is távokat vonulni!?

  • Pista bácsi; stroke?
  • iiiigen:eek:
  • Krasznokvajda? Egy óra múlva indulunk! Addig gyorstöltünk!
  • o_O?
  • Hogy mit tetszik mondani? Aranyóra? Szép hagyaték lesz az unokának!
  • ...
  • Hogy mondjak valami biztatót? Pista bácsi: Hajrá!
  • :robot:
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 806
21 487
113
..Akkor a feszített tempóval igyekvő mentők és tűzoltók hogyan fognak egy zűrös napon többször is távokat vonulni!?

  • Pista bácsi; stroke?
  • iiiigen:eek:
  • Krasznokvajda? Egy óra múlva indulunk! Addig gyorstöltünk!
  • o_O?
  • Hogy mit tetszik mondani? Aranyóra? Szép hagyaték lesz az unokának!
  • ...
  • Hogy mondjak valami biztatót? Pista bácsi: Hajrá!
  • :robot:
Végülis olcsóbb otthon megölni a polgárt, mint a kórházban. Az EU ebben is előttünk jár.

Ha komolyan gondolnák ilyen felhasználásra is, akkor lenne szabványos cserélhető akkupakk, amit a villanykútnál cserélnének töltöttre.
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 396
17 703
113
Ha komolyan gondolnák ilyen felhasználásra is, akkor lenne szabványos cserélhető akkupakk, amit a villanykútnál cserélnének töltöttre.

40 kilós nők cserélnének 400 kilós akkupakkokat a kúton, miközben lebontják a Tesla teljes alvázát a kivételhez, meg rá is kötnék utána ne égjen le azonnal a csudába, vagy hogy kellene ezt elképzelni? Ha szar a csere akkupakk és bennégsz, ki lesz a felelős, ki fogja megvizsgálni, a delejkutas?
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
17 590
64 809
113
Most, hogy irod: Hollandiában, Belgiumban van lehetőség, hogy bizonyos feltételek mellett öngyilkos legyél. Egyik barátom két évvel egy agyvérzés után nemrég élt ezzel a lehetőséggel. Maga döntötte el, mikor akar meghalni, békében, otthon, gyermekei kezét fogva. Jobb mint kórházban, magatehetetlenül húzni az elkerülhetetlent. Szerintem.
 

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
14 019
39 508
113
Talán itt jó lesz...
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 806
21 487
113
40 kilós nők cserélnének 400 kilós akkupakkokat a kúton, miközben lebontják a Tesla teljes alvázát a kivételhez, meg rá is kötnék utána ne égjen le azonnal a csudába, vagy hogy kellene ezt elképzelni? Ha szar a csere akkupakk és bennégsz, ki lesz a felelős, ki fogja megvizsgálni, a delejkutas?
Ennyire futja, adni a hülyét?

40 kilós nők pumpálják a benzint, és ha szarul pumpálják és szétfolyatják felgyújtják maguk meg a kutat?

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
14 019
39 508
113
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 554
4 209
113
Biztos lesznek nagy késések, tán járattörlések is, de azért a biztonság szerintem nem lesz veszélyben.
Tény, hogy szűk átszállást senkinek nem ajánlok, hogy tervezzen...
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 899
14 420
113
Végülis olcsóbb otthon megölni a polgárt, mint a kórházban. Az EU ebben is előttünk jár.

Ha komolyan gondolnák ilyen felhasználásra is, akkor lenne szabványos cserélhető akkupakk, amit a villanykútnál cserélnének töltöttre.
A NIO akkumulátor gyorscserélő rendszeréről én is olvastam.
S valahol racionálisabbnak is tartom, mint a gyorstöltés tempónövelésének a szorgalmazását:
A belsőégésű autók tankolásával összemérhető gyorstöltés igen komoly feltételeket követel meg: Vagy egy nagyon komoly hálózatbővítésre van szükség, vagy telepített pufferakkumulátorokat csak azért, hogy ne kelljen hálózatot bővíteni...
A Ducatot Miskolcra juttatók egyike sztorizta, hogy az egyik MOL töltőhelyen, ahol töltöttek, amikor ott telepítéskor tesztelték a frissen telepített állomást (állítólag 160 kW-ot tud), akkor a szomszédos kistelepülésen elment az áram...
Tehát jöhetett a hálózatbővítés.

Viszont mivel a jelenlegi elektromos autóknál továbbra sem megoldható a "kútról hozok gyalog 5 liter benzint kannában", meg odatolom azon a kocsit egy kilométeren, s jöhet közbe olyan váratlan töltésvámpír igény, hogy pl. télen fél napot is állhatsz baleset miatt autópályán stb., akár necces is lehet, hogy ott ragadsz az elektromos kocsiddal (merthogy az én szememben nem autó, azt öt évnyi elektromos autón /is/ dolgozás után már kimerem jelenteni...) aztán hívhatod hozzá az autómentőt.
Emiatt, illetve az ebből fakadóan kialakuló hatótáv para miatt viszont a NIO rendszere is csak akkor járható út, ha a kiépítettsége átlép a kritikus szintet, aminek mértéke - pont az előbbiek miatt - kívánatos, hogy még sűrűbb legyen, mint a jelenlegi benzinkút hálózat.

S itt térjünk vissza az - Isten ments - elektromos mentő, tűzoltó autók disztópikus világára.

Az egyébként kiváló hatásfokú elektromos autónak nincs más ellensége - ellentétben az alacsony hatásfokkal, jókora veszteséghővel működő, de azt magas energiasűrűséggel, s utántölthetőséggel problémamentes kompenzáló belsőégésűekkel, amikkel így elfedik, hogy mennyi energiatartalom megy veszendőbe még 50-el gurulva is - mint a forszírozott, huzamos idejű terhelés.

Egy leghitványabb elektromos autóval is "ki lehet menni a világból" - feltéve, ha megállod, hogy pl. ne menj 60-70-nél gyorsabban.
Gondoljatok csak arra, hogy mennyivel bírtok tekerni egy kerékpárt...

"Csak" a tömeg X gördülési ellenállás X homlokfelület X alaktényező X igényelt hatótáv X forszírozott menetdinamika igény az, amit nem bír az elektromos autó.
Ja; meg tél se legyen, meg kánikula se, mert akkor megint ugrásszerűen csökken a hatótáv (betegszállítás), meg folyamatos terhelés sem (tűzoltóknál kiterjedt erdőtűz oltása napokig).
Végül is ezek azok a paraméterek, amelyek jellemeznek egy mentő/tűzoltó gépkocsit.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 899
14 420
113
- Megálltam a munkaeszközömmel, a 2107-es Ladával az út szélén, hogy felvegyem az új felvételes - asztmás - betegeket, akik a szanatóriumba igyekeznek. Fék. Kézifék. Pukk! Szisz. Elnyíródott a szelep töve. Nem baj, van pótkerék. Ja...csak a váltótárs kolléga - mint utólag elmondta - átment egy kapukitámasztón és szétvágta a gumi futófelületét. Gondolta majd fizetés után megjavítatja (90-es évek eleje, csórók voltunk, mint a templom egere) úgysem fogok egyhamar defektet kapni; addig meg nem derül ki...
Itt írtam egy jó nagy hülyeséget. Természetesen nem javíttatni kellett volna a kollégának a szétvágott gumit, hanem újat kellett volna vennie.
(Fiatalabbak kedvéért) Az árukosár kontra fizetések vásárlóereje a 90-es évek elején olyan volt, hogy rohadt drágának számítottak az új autógumik.
Ezért fél Miskolc (igen, én is) ezekről a kidobott gumikból álló dombokról próbált pár havonta/ egy évente összeválogatni újra és újra - két egyforma, még tűrhető (3 mm) profilmélységű gumit.
Nem is láttál akkoriban négy egyforma gumit az autókon...

Erről a beállításról megtaláljátok a másik linken a gumihalmokat:
https://www.google.hu/maps/@48.1002...try=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDQzMC4xIKXMDSoASAFQAw==

 
  • Tetszik
Reactions: nyugger

SirHiggins

Well-Known Member
2018. november 13.
21 793
28 661
113
A BKK ismertetése szerint a lelkes szakembereknek, az egykori hazai járműgyártás sokszínűségének és persze a kimagasló kötöttpályás múltnak köszönhetően Budapest szerencsére nem szűkölködik működőképes, gyönyörű és eredeti villamosokban. Ha a klasszikus Ikarus buszokat, a változatos trolikat és a BKV büszkeségét, az 1969-ben gyártott első, Budapestre szállított szovjet metrókocsikat is beleszámítjuk, már sejthetjük, hogy a 2025-ös nosztalgiaszezon minden korábbinál látványosabbnak ígérkezik. Erre készülve a BKK kapacitásnöveléssel, helyszíni kártyás fizetési lehetőséggel és új helyszínek és vonalak bevonásával bővíti a már tavaly is népszerű nosztalgiakínálatát.
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 899
14 420
113
Ha Csikós Zsolt, akkor hosszú, ha írva, ha videózva van.
Ezzel együtt érdemes elolvasni és/vagy megnézni, mert a nagynyomású üzemanyag szivattyúk és a direkt befecskendezős motorok (ha dízel, ha benzin) injektorainak "lelkivilágát", tesztelését/mérését, esetleges javíthatóságát, felújíthatóságát, azok költségvonzatait, az olcsóbb kontra prémium üzemanyagok összetételének különbségét*, hatását* ezen technikai kialakításokban mutatja be a két formátumban.

* ez utóbbit inkább az írott formátum vége táján lehet informatívabban megtudni.

Annyit hozzátennék még, hogy a videó alatti hozzászólásokból kiderül, hogy ami dízelbe való szivattyúk (CP4) a független szerviz szerint javíthatatlanok, azokat a Bosch akkreditált szervizei mégis tudják javítani.
Nyilván minden money, money, money...


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: BJani