Most találtam egy videót. Gyakorlatilag ilyen, csak adjatok hozzá egy hátfalas széles dobozt a rövidre kitett tükrökkel, meg a semmibe néző belső tükrökkel.Egy másik fórumban írtam le, kicsit átszerkesztve másolom be ide.
A munkahelyemen kaptunk egy elektromos Ducatót!
Érdekességképpen pár infó, hátha mondok újat...
2023-as, 12 ezer kilométeres futásteljesítmény. Eddig olaszországi használat.
Zárt dobozos raktér, emelőhátfal, de külön munkaakkumulátor nélkül.
Ami biztos, hogy 120 kilométer a hatótávolsága 90 km/h-ás tempóval.
Kiskőrösről jött lábon Miskolcra.
Mivel a MOL-kutakon gyorstöltők vannak, amiken is 80%-ra lehetséges a gyorstöltés, így kb. 90 kilométerre csökken a hatótáv. (Pontosabban utána is tölt, de a "végtelenbe" nyúlik a töltési idő), ezért a projektet bevállalóknak három helyen kellett megállniuk tölteni. A három MOL állomásból kettőn a kutasok is csak néztek, mert még ember nem töltött náluk...
Miskolc felé közeledve egyre inkább Mordor érzetük volt az bátor elhozó sofőröknek, mert volt ahol így csak pár kilométernyi delej maradt az akkumulátorban, úgyhogy (az autó még az eget is lekapcsolta, nemhogy a lámpát) a végén beállt egy max. ötvenes tempóra...
Végül is reggeltől este 9-re értek haza, újra koppra merült aksival.
Amiért az egészet leírom az a pár, 80-as évekbeli szolgáltatás/érzés.
Ugyanis pl. a fed.comp. csak napi üzemidőt/megtett távot (A, B) tud mérni, az eddigi menetprofil alapján saccolt még megtehető távolságot nem!
Egy átcímkézett üzemanyag szintmérő van csak, mint egy régi karburátoros autóban és slussz-passz!
Na most ugye egy elektromos autó nem olyan, mint egy belsőégésű; ahol ha elfogy az üzemanyag pár kilométerre egy benzinkúttól, akkor elballagsz a kúthoz, veszel kannát, 5 liter üzemanyagot, visszaballagsz, beöntöd, aztán továbbmész.
Ezt nem teheted meg egy minimum bőröndméretű powerbankkal...
Szóval létfontosságú, hogy pontosan tudd, hogy mennyi kilométert tud még megtenni, ha csak lépésben is.
Utána meg marad a leginkább emelődarus autómentő, mert az elektromos autók nagy részét egy centit sem szabad (és nem is tudod) mozgatni külső erővel mozgatva.
Így már érthető, hogy elektromos autóval pillanatok alatt kialakul a hagyományos autókon szocializálódott autósokban a (pavlovi reflex) hatótáv para.
Elég csak, ha országúton, autópályán jön egy húzósabb emelkedő, vagy a forgalmi viszonyok miatt az eltervezettnél gyorsabb tempót kell felvenni, pláne bekapcsolni a fűtést (órákig állás télen baleset miatt autópályán...), vagy - hedonista luxus - a klímát és egy; a hatótávot újra és újra átszámoló elektromos autóban máris pánikrohamok jönnek a júzerre.
Na most ilyen tapasztalatokkal és előzményekkel (pl. én ugye mostanában jelentős részt - tavasszal 240, nyáron-télen akár 200-140 km-re lecsökkent hatótávú - e-Golffal dolgozok) meglehetősen bizalmatlanná vélik az ember egy ménkű nagy légellenállású kisteherautóval szemben, amiben csak egy hitvány - gyakorlatilag - üzemanyagszint mérő van.
Hogy az e-Ducatot szabad e húzni/tolni, azt még nem tudjuk, mert csak olasz nyelvű leírás van hozzá.
Mindenesetre, ha nincs behúzva a hagyományos mechanikus(!) kézifék és nem rekupálásra van állítva a ...ö...öö...a menetirány választó, hanem "szabadonfutósra", akkor megtud gurulni egy lejtős szakaszon a lábféket felengedve.
A másik viccesen hagyományos megoldás az indítás - ahhoz képest, hogy idejött a jövőből az elektromos Ducato:
Slusszkulccsal indul(!), amit be kell dugni, majd gyújtást adni, aztán - közben kellő erővel megnyomni a fékpedált - indítózni egyet!
De ezt összehangoltan, ritmusban kell, különben nem történik semmi. Ahogy gyanúsan akkor sem, ha közben nyitva van egy ajtó, vagy nincs mindenki (vagy az utas mögött) bekötve. (Legalábbis a sok - éktelen csipogással kísért - sikertelen indítás után mi már inkább nem kockáztatunk...)
Ha már sikerült elérni, hogy zölden felvillanjon a READY, akkor már ki lehet nyitni álló helyzetben az ajtót, meg ki lehet kötni az övet.
Utóbbi két cselekedetet meg sem próbálunk vele. Pedig igény vóna' rá, mert a szimpla furgon/mikrobusz tükrökkel szerelték (de szigorúan belső tükörrel és hátsó fülkeüveggel is), nem a dobozosokhoz való szélesebb tükrökkel, így meglehetősen kalandos vele tolatni, forgolódni...
Tolatókamera nincs, de legalább amíg nincs áramtalanítva a hátfal, addig a laminált furnérral "bebútorozott", hangulatos rakteret fényárban úsztatja felzárt hátfallal is, kikapcsolás nélkül egy combos LED lámpa...
...latin népek...
Az elektromos autónak kifejezetten régimódi módik keverednek a modern kori átkokkal, mert csipogni viszont átkozottul szeret mindenért...
Eddig két napot használtuk - még szigorúan csak a telephelyen - így kilométer/fűtés/hűtés tapasztalatunk természetesen még nincs (Na majd télen!), viszont kellemes meglepetés, hogy a hátfal működtetése rendesen megterhelve is csekély mértékben apasztja az akkumulátort.
Vezetni amúgy elektromos autósan gondfeledt a kisvárosnyi kórházban, hiszen ugye nemhogy kuplungolás nincs, de természetesen még egy automata/automatizált váltó sem kapcsolgat fel-le, összevissza, no meg nem nyeled a munkaakkumulátor miatt járatni szükséges dízelmotor füstjét emelő hátfalazás közben.
Mivel ez már rendelkezik a külvilág felé lassú meneti hangszóróhanggal - ellentétben az e-Golffal, ami így pl. kórházban, a bajaikkal elfoglalt gyalogosok között gyakorlatilag életveszélyes - ezért már annak hetvenes évekbeli kommersz sci-fi film (vákuumban természetesen hallható) zűrjármű hangja miatt beceneve is van:
Zűrhajó.
Viszont vicces a vezetése után visszaülni az e-Golfba, mert a Ducatoétól nagyobb átmérőjű kormánykerekét megfogni, elfordítani egy pillanatig olyan érzés, mintha átülnél egy elavult öreg kocsiba
Köszönöm a türelmet.
Emberünk ment vele tíz percet és már látható az elmozdulás a töltöttségjelzőn.