Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ximix

Well-Known Member
2017. december 1.
869
2 526
93
A leendő önvezető autóknál van több probléma szerintem az egyik az a fizikai.
Miszerint egy 90km/h-val haladó autó 25métert tesz meg másodpercenként.
Ha pl. 3 másodperc kell az észleléstől a megállásig, akkor a rendszernek minimum 75 méterrel előrébb kel vizsgálnia a cselekményeket.
Minden mozgó és nem mozgó tárgyat feltérképezni, a mozgó tárgyak irányát, sebességét kiszámolni és mozgását követni, a nem mozgó tárgyakat megpróbálni beazonosítani és besorolni lehetséges veszélyforrás szempontjából és a szabályok szerint eljárni... nem egyszerű.

Ebből adódik a másik probléma a felismerés pontossága, mi van ha az szoftver álltál állónak vélt tárgy egyszer csak elindul és kilép az útra.
A kamerák több hullámhosszon vizslatják a környéket, lidar térképezi a környéket, vannak olyan dolgok melyeket nagy pontossággal tudnak kezelni és vannak a bizonytalan helyzetek amikor csak a lassítás, vagy a megállás maradna, mint lehetőség.
A gyártók többsége nem eszerint jár el, hogy bizonytalan helyzetben lassítja az autót, mert hogyan nézne ki ha minden félpercben valami miatt 40-50-es tempóra fékezne az autó, e helyett inkább megyünk 90-el és ha még is kilép az a tárgy, akkor mindent tőlük telhetőt megtesznek, hogy minél kisebb legyen a sérülés .

Az ember nagy általánosságban, főleg nappal pillanatok alatt eldönti egy tárgyról, hogy probléma e vagy sem és képes kikövetkeztetni bizonyos dolgokat, pl a fűnyíró traki épp a be nem látható kanyarban tart, emberünk halad az úton és jó esetben nem belsőkeringetésen és szénszűrőn keresztül lélegzik, hanem érzi a friss vágott fű illatát és látja az útszélén a nyírt füvet, már ebből kikövetkezteti, hogy csak óvatosan mert lehet pont a kanyarban érem utol a fűnyíró trakit, erre az önvezető jelenleg csak akkor képes ha fűnyíró traki állandó helypozíciókat küld egy adatbázisba amiből az autónk frissíti az adatokat, különben 90-el érkezne a seggébe a trakinak.
De ugyan ez van egy útlezárás terelés alkalmával, az önvezetőnek adatok kellenek.
Nem véletlen gondolkodnak a gyártók egy közös felhő rendszerben ahova az autók adatokat küldenek és fogadnak, és minden forgalommal, úttal kapcsolatos dolog is ide kerül kerül csakhogy ez még mindig kevés a megbízhatósághoz szerintem.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

empontipont

Well-Known Member
2015. augusztus 17.
717
2 607
93
Zebra + KRESZ. Pont. A KRESZ nem véleményes. Ha valaki ezt nem képes felfogni, akkor megkérem, hogy ne közlekedjen és főleg ne gépjárművel.
Egészen elképedek, hogy miféle mentalitással bírnak egyesek.
A közlekedés egy társasjáték, ami arról szól, hogy a résztvevők megpróbálnak eljutni A pontból B-be. Lehetőleg a legkevésbé akadályozva egymást, illetve ha az a praktikusabb, akkor segítve.
A kresz csak egy keret.
Ha azt látom, hogy egyszerűbb az életem, esetleg még gyorsabban is átjutok a szituáción, akkor lemondok az elsőbbségemről. Sehol nem írja a kresz, hogy foggal körömmel ragaszkodnom kell az elsőbbséghez!
Ha meg egy olyan tahóval hoz össze a sors, aki "csakazértiselsőbbségem" van módon gondolkozik, hát én bizony bedugom a kocsi orrát a kereszteződésbe amennyire lehet (teljesen szabályosan a kresz szerint) és kedvesen mosolygok rá. Közben az gondolom: Dolgozz meg az elsőbbségedért te paraszt!
Ha pedig gyalogosként közelítek a zebrához, és jön egy autó, amelyik mögött amíg a szem ellát nincs másik, eszembe nem jut, hogy lelépjek és megállásra kényszerítsem!
 
M

molnibalage

Guest
A közlekedés egy társasjáték, ami arról szól, hogy a résztvevők megpróbálnak eljutni A pontból B-be. Lehetőleg a legkevésbé akadályozva egymást, illetve ha az a praktikusabb, akkor segítve.
Ezt a közlekedők számottevő része nem érti meg vagy nem így éli meg. Sajnos.
A kresz csak egy keret.
Annál azért több, mert konkrét szabályokat fogalmaz meg.
Ha azt látom, hogy egyszerűbb az életem, esetleg még gyorsabban is átjutok a szituáción, akkor lemondok az elsőbbségemről. Sehol nem írja a kresz, hogy foggal körömmel ragaszkodnom kell az elsőbbséghez!
Ez így van. De ennek mi köze van ahhoz, amit a zebrán művelnek egyes vezetők...? Nemhogy nem adják meg az elsőbbséged, de előznek zebránál...
Ha meg egy olyan tahóval hoz össze a sors, aki "csakazértiselsőbbségem" van módon gondolkozik, hát én bizony bedugom a kocsi orrát a kereszteződésbe amennyire lehet (teljesen szabályosan a kresz szerint) és kedvesen mosolygok rá. Közben az gondolom: Dolgozz meg az elsőbbségedért te paraszt!
Gratulálok, akkor legalább már tudni, hogy te melyik csapatban focizol...
Ha pedig gyalogosként közelítek a zebrához, és jön egy autó, amelyik mögött amíg a szem ellát nincs másik, eszembe nem jut, hogy lelépjek és megállásra kényszerítsem!
Ez is tiszta sor. Csak amikor 2x2 sávos úton kéne átkelni lámpa nélkül, ha nem adják meg a gyalogos számára a KRESZ által rögzített kötelező elsőbbséget, akkor kb. születni kell a túloldalra. Dugóban úgy ráállnak a zebrára a kereszteződéseknél, hogy ne ragadjanak bent - sokszor így is ez a vége - hogy zöld jelzésnél nem lehet átkelni, mert egy gyalogos nem fér el két autó között. Mit is mond erről KRESZ? Izé...
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg and emel

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 516
5 734
113
*Alig várom majd, amikor jön majd a "bezzeg a bringások" rigmus. Igen, ott is vannak donorbringások, akiket képtelen vagyok megérteni. Belehajt a pirosba, hogy nyerjen 5 sec előnyt aztán 100 méter múlva utolérem, mert nem teker gyorsan. Igazából semmit nem nyert vele. A csúcs eddig az a kerékpáros futár volt, aki az Astoriánál a Kiskörúton este 6 hétköznap átment a piroson a dugóban.

A bringás mentségére szolnék, hogy ha ő szabálytalankodik, akkor szinte biztos, hogy csak ő sérül meg, míg az autósoknál leginkább a vétlenek szokták a rövidebbet húzni.
 
  • Tetszik
Reactions: alali77 and emel
M

molnibalage

Guest
A bringás mentségére szolnék, hogy ha ő szabálytalankodik, akkor szinte biztos, hogy csak ő sérül meg, míg az autósoknál leginkább a vétlenek szokták a rövidebbet húzni.
Ez gépjármű vs bringa esetén így van.

Csak, ha egy bringás mondjuk jazkarizva egy babkocsinak vagy gyalogosnak megy neki, akkor ez azért már nem egészen igaz. És vannak olyan bringások, akik úgy gondolják, hogy a gyalogosok között ők átférnek a zebrán szlalomozva. Olyan szinten nincs meg a bizalom a gyalogosok felől, hogy alig fordul elő olyan nap, amikor a bringautat keresztező zebrán ne mutogatnék a zebrára, hogy én állok amíg át nem mész. De simán, úton is úgy bámulnak rám, amikor lassítok és mutatom, hogy zebra, menjél, mintha valami marslakó lennék. Ez ma a közlekedési helyzet a fővárosban gyalogos viszonylatban...

De pl. tegnap is olyat láttam a Boráros tér, Soroksári Lechner Ödön találkozásánál, ha nem látom nem hiszem el. A leégett tetős épület miatt le volt zárva a Soroksári a Haller és a Boráros tér között a forgalmat a Lechner Ödönre terelték át, rendőrök irányították a forgalmat. Egy öntudatos polgár erre kitalálta, hogy az egysávos LÖ elején a Duna Ház mellett megáll a sarkon, mert neki ott "sürgős" dolga van. Vészvillogó ki, megáll úgy, hogy a segge a kocsinak talán még a villamos sínre is rálógott. A rendőr először megkéri, hogy haladjon tovább, de azonnal, mert az úgy nagyon nem jó, se nem szabályos. Odébb ment úgy 1 métert nagy kegyesen a hülyéje. Na a rendőr agya ekkor durrant el és üvöltve közölte, hogy ha nem megy odébb 30 métert a "parkolóig" (egy kis utca, ahova beállhatott volna), akkor bírság lesz ebből.

Ameddig ennyire "ÉNÉNÉNÉN" felállással közélekédnek sokan, addig marad a káosz az utakon. Csak az számít, hogy a kétbites user mit akar, KRESZ, mások és szabályok figyelembevétele az smafu. Egészen elképedek, hogy egyesek mégis mit képzelnek magukról, hogy ők miért egyenlőbbek az egyenlők között.
 
M

molnibalage

Guest
A BKK szétverése óta elképesztő, hogy mi megy a városban. Teljesen koordinálatlanság. Egyszerre van szétcseszve 4-6 vili és a Soroksári környéke és egy rakás hely 0 ütemezéssel.

A Boráros térről Pest felé lehajtva egy legalja a sok közül. A járdára fel- és leparkolók percekre fenntartják a villamos pótolót, mintha nem araszolnának így is a dugóban. A járdára feltolatva kb. 3 autó fér el, ahol nem is szabadna parkolni, csak az út mellett, de ott megy most a pótlóbusz.

Itt látszik a normál állapot.
https://www.google.hu/maps/@47.4812...4!1sAZ6oOjMW2T6W67oCRnQIiA!2e0!7i13312!8i6656

Persze ebbe is szarnak bele. Totális káosz és szervezetlenség van.

Az előző évek alatt nyáron a forgalom olyan szinten 0 volt, hogy azt hitten néha hétköznap, hogy hétvége van. Ma gyakorlatilag a Boráros tér környéke, Soroksár, a körút egy merő dugó. Pedig a korábbi években is volt felújítás és kb. észre sem lehetett venni. Azt meg senki ne mondja, hogy 1 év alatt ennyivel több autó lett.

8+ év és 2/3-ad mellett ennyire sikerül üzemelteti egy várost? Ezek akartak olimpiát rendezni, akik egy átlagos hétköznapot lassan nem tudnak lehozni...? LOL...
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Ha a politika ki akarja kényszeríteni az elektromobilitást, akkor az egyenes út lesz egy gazdasági krízisbe. A beszállítói ipar képviselőitől tudom, hogy az alkatrészek iránti kereslet erősen megnövekedett az elmúlt időszakban. Az ipar erre a forgatókönyvre rendezkedik be. Az emberek ugyanis nagyon elégedettek a mostani autóikkal, és az autóik használati idejét évekkel meg tudják hosszabbítani megfelelő alkatrészellátással. Ha ugyanakkor az átlagos 6 éves autócsere ciklus 1, 2 vagy 3 évre meg lesz törve, akkor a gazdaság hatalmas problémák elé néz.

https://varkonyigabor.blog.hu/2019/...lektromobilitas_egyik_legnagyobb_kritikusaval
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

ximix

Well-Known Member
2017. december 1.
869
2 526
93

"Ajjaj more, ebbű még baj lesz . . ."

ADAC: a földgázüzemű autó környezetkímélőbb mint az elektromos*
totalcar link



Az a züüd csík lenne az elektromos hajtány jelenleg németben.
Jól látszódik a "puttony" amit az akkupak rátesz egy új elektromos autóra már 0 kilométeresen és ezt faragja el az energia mixtől és a használattól függően.

treibhausgas-grafik-1908-926x383.jpg



ecar.jpg


forrás ADAC gf link
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz
T

Törölt tag 1711

Guest
Majdnem meglepődtem rajta, hogy egy "progresszív" jövőkutató cég szerint az e-autó mindennél jobb.
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 958
22 843
113
A BKK szétverése óta elképesztő, hogy mi megy a városban. Teljesen koordinálatlanság. Egyszerre van szétcseszve 4-6 vili és a Soroksári környéke és egy rakás hely 0 ütemezéssel.
Ha epitkeznek, akkor az a baj, ha nem, akkor pedig az.
Ha a negyes-hatoshoz hozzanyulnak, akkor a varosban borul minden. Ezzel nincs mit csinalni.
8+ év és 2/3-ad mellett ennyire sikerül üzemelteti egy várost? Ezek akartak olimpiát rendezni, akik egy átlagos hétköznapot lassan nem tudnak lehozni...? LOL...
A sportletesitmenyek szinte mind felepulnek, csak az egyeb, foleg infrastrukturalis beruzhazasokbol fog hianyozni az a tobb ezer milliard... Na ez a Nolimpias MegaLOL. :rolleyes:
 
  • Tetszik
Reactions: Kurfürst

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 516
5 734
113

Az. Eddig a cikkig soha nem gondoltam volna, hogy értelmes ember komoly munkagépekre akkukat pakol a közeljövőben.
Viszont egy ilyen speciális munkakörre (lejtőn lefele menet mindig jóval nehezebb, mint felfele menet) tényleg zseniális megvalósítás.
És még az akku is nagyon kicsi a maga 4,5 tonnájával, ha belegondolunk, hogy 121 tonnát mozgat.
A hátránya viszont az, hogy egyenes vagy emelkedő terepen nem használható, bár valószínűleg az ilyenek nem sokat utazgatnak. Ahol kezdik a karrierjüket, ott is végzik.
 
M

molnibalage

Guest
Ha epitkeznek, akkor az a baj, ha nem, akkor pedig az.
Ha a negyes-hatoshoz hozzanyulnak, akkor a varosban borul minden. Ezzel nincs mit csinalni.
2016 óta többszö nyúltak hozzá és nem volt dugó a nyári időszak miatt. Most kb. be van állva a város úgy, hogy nyár közepei forgalom volt.

A sportletesitmenyek szinte mind felepulnek, csak az egyeb, foleg infrastrukturalis beruzhazasokbol fog hianyozni az a tobb ezer milliard... Na ez a Nolimpias MegaLOL. :rolleyes:
Tehát pont a lényegtelen dolgok épülnek meg. Köszi...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
A sportletesitmenyek szinte mind felepulnek, csak az egyeb, foleg infrastrukturalis beruzhazasokbol fog hianyozni az a tobb ezer milliard... Na ez a Nolimpias MegaLOL. :rolleyes:

Tudod hogy mi a MegaLOL? Az, hogy tízmilliárdokért épülnek sportlétesítmények, aztán se a fenntartó nem bírja pénzzel (néha nincs is rá jelentkező), se a közönséget nem vonzza a "produkció"-nak kinevezett nagy NULLA, a tényleg fontos (és hiányzó) infrastrukturális beruházásokra szükséges pénzeket mégis ezekre szórják el ... hát gratula ... :(:mad:
 
M

molnibalage

Guest
Ezen nem kell meglepődni. Ha az áramot nagyrészt a lehető legszennyezőbb lignites erőművel állítják elő, akkor a kocsi is szennyező lesz.
Csak a cikk annyira bóvli, hogy a tiszta és a megújuló közé egyenlőség jelet tesz, ami nettó ökörség. Fizikai képtelenség 30% feletti termelési arányt elérni nap+szél kombóval, mert lesz olyan időszak, amikor kényszerexport és import lesz, illetve már most fogyasztók korlátozásával és bekapcsolásával van meg csak a német hálózati egyensúly. Úgy ahogy. Tehát X kWe beépített megújuló kapacitás implicite mindig feltételez jelenleg Y kWe beépített gázos és szenes erőművet is. A németek még zsinóráram termelésből is kivágtak 10 MWe atomot, ami a hülyeség netovábbja.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 516
5 734
113
Tudod hogy mi a MegaLOL? Az, hogy tízmilliárdokért épülnek sportlétesítmények, aztán se a fenntartó nem bírja pénzzel (néha nincs is rá jelentkező), se a közönséget nem vonzza a "produkció"-nak kinevezett nagy NULLA, a tényleg fontos (és hiányzó) infrastrukturális beruházásokra szükséges pénzeket mégis ezekre szórják el ... hát gratula ... :(:mad:

Na azért ez nem igaz. Nem hinném, hogy az építőipar szárnyalását csak a stadionok húznák.
https://www.napi.hu/magyar_gazdasag/ezek_az_utak_epulnek_2019-ben.677533.html
Magyarország közúthálózata bővítésére 2022-ig több mint 2500 milliárd forintot fordítanak - mondta Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára az MTI híre szerint.
Ebből a forrásból közel 1000 kilométernyi négysávos útszakasz - autópálya, autóút és emelt sebességű főút - kivitelezése, kisebb részben előkészítése történik meg.

3 év alatt 2500 milliárd megy csak útépítésre.
 
  • Tetszik
Reactions: vata and zeal

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 516
5 734
113
Csak a cikk annyira bóvli, hogy a tiszta és a megújuló közé egyenlőség jelet tesz, ami nettó ökörség. Fizikai képtelenség 30% feletti termelési arányt elérni nap+szél kombóval, mert lesz olyan időszak, amikor kényszerexport és import lesz, illetve már most fogyasztók korlátozásával és bekapcsolásával van meg csak a német hálózati egyensúly. Úgy ahogy. Tehát X kWe beépített megújuló kapacitás implicite mindig feltételez jelenleg Y kWe beépített gázos és szenes erőművet is. A németek még zsinóráram termelésből is kivágtak 10 MWe atomot, ami a hülyeség netovábbja.

Eléggé pongyolán fogalmaz. Kezdve azzal, hogy 100%-ban megújuló csak akkor lehet egy országban, ha brutál sok vízerőműve van. Szél és napból lehetetlen összehozni.
Viszont egy atomerőművekre épülő áramhálózattal már nagyon is környezetbarát az elektromos autó.
 

hunter85

Well-Known Member
2015. május 10.
1 923
5 428
113
Viszont egy atomerőművekre épülő áramhálózattal már nagyon is környezetbarát az elektromos autó.

De pont az atomerőmű most a patásördög épp.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg