Lehet, egyszer minden autó elektromos lesz. Lehet, mindet egyszerre teszik fel tölteni. De mire ez lesz, akkorra 20k-sra cserélik a 6k-s vezetékeket, és/vagy lesz belőlük 2-3x annyi.
Ennyi autónál a gyorstöltéssel kombinálva már sokkal komolyabb gondok lesznek. Lássuk számokkal.
Ha egy órán belül a töltőhálózatban csak 10 ezer töltött autó mennyiség változás van, akkor 1500 MW-os hullámzás lehet a rendszerben. Ezt lekövetni elég vicces. Itthon ma 3,6 millió autó van, tehát ez a 10k a flotta 0,27%-a tehát csak minden négyszázadik autót töltik. És ugyebár van tranzit forgalom is. Az, hogy egyesek meg villanykamionnal álmondnak az már csak hab a tortán.
Tekintve, hogy ma 2000+ benzinkút van ez a szám a várakozási idő miatt egyáltalán nem irreális, mert a gyorstöltéssel is kb. 5-10-szer több idő tankolni. Itt már nem csak az elosztó hálózat feküdne meg, de a mai villamos termelő része is a hálózat túlsó végén főleg akkor, ha egyesek nap-szél erőművel szórnák tele a hálózatot. Akkor egyszerre történne az, hogy a napenergia termelése bezuhan, amikor még a nap végén jön egy ilyen hullám akár fel, akár le.
És az alállomásokra telepítenek még néhány trafót. És bővítik a meglévő távvezeték-hálózatot.
Ó, de egyszerű ezt leírni. A németek
12+ éve csesznek megépíteni az É-D-i gerincet. Bakker még egyetemista voltam, amikor az probléma volt és azóta nem oldották meg. Nem itt a csóró Magyarországon, hanem a nagy Germániában, ahol az áram ára háromszoros már most. És ebből sem telik. Hoppá...
Ha a hálózat igényli, lekorlátozzák a töltőket központilag (mint az "éjszakai" áramot) (vagy esetleg még a kocsik aksijából is vonnak el áramot vészhelyzet esetén
Ha meg lekorlátozzák a gyorstöltést, akkor azzal akár forgalmi dugó képződhet, ha valaki elképzeli a tömeges villanyautózást, mert a megnövekedett töltési = várakozási idő miatt elkezdenek torlódni a járművek. Ezzel az egész villanyautózá alkalmazhatósága kérdőjeleződik meg. Vagy olyan drága lesz, hogy marad luxus és hobbi, mint ma, és nem az egész világ számára alkalmas valódi
univerzális közeledési eszköz.
És lehet, ekkor már mindenhol házi naperőmű lesz legalább 72 órás házi tárolással (ha a kocsi nappal otthon van, akkor többel) és központi vezérléssel, szintén hálózatstabilizátorként.
Ez a legostobább ötlet valaha. Semmi szükség erre. Már n+1-szer leírtam. A manufakturális termelés az ipari forradalommal meghalt a luxustermékeket leszámítva. Miért gondolja azt bárki, hogy villamosáram termelés esetén ez jó ötlet? Azért vannak kisebb méretű erőművi blokkok, mert a szabályozás ezt megköveteli, nem lehet rugalmas hálózatot csinálni csak 500-1000MW-os blokkokból magyar hálózatot nézve. De ez nem jelenti azt, hogy akkor tücsökpöcsnyi erőművekkel szórd teli a hálózatot eszméletlen drágán.
Te jössz állandóan azzal, hogy ki fogja kifizetni az új 10 milliós trafóházat, ha majd az utcában lesz egy elektromos autó. Erre írtam, hogy most sem raknak le az utcámba egy 10 milliós trafóházat, mert vágom a fát. Ha pedig már annyi elektromos autó lesz, hogy kell bővíteni a hálózatot, az azt jelenti, hogy a szolgáltatónak is lesz miből bővíteni, hisz értelemszerűen a több fogyasztó több bevételt és profitot generál.
Jah és ne gyere azzal a példával, hogy a világ végi kis faluban már most is problémák vannak a hálózattal, mert ott elektromos kocsik sem lesznek egyhamar.
Elektromos kocsik először a nagyvárosokban terjednek, ahol van annyi tartalék a hálózatban, hogy bővítés nélkül is elbírjon pár 10-20% fogyasztásnövekedést.
Mint ahogy most is elbírja az évről évre rekordokat döntő nyári légkondis és téli elektromos fűtéses csúcsokat.
Egész egyszerűen neked úgy látom, hogy lövésed nincs arról, hogy a hálózat hogyan működik és melyik része kié és mit csinál.
Melyik részét nem érted meg, hogy ha csak a háztartások 20% akár lassú töltést otthon és csak 1 db gyorstöltő van a cellában, akkor úgy tűnik, hogy megfekszik ma nem csak a lakótömb, de már az ahhoz tartozó cella is? Egy 4 fős háztartás villany fogyasztása lehet úgy 300-600 kWh/hó attól függően, hogy van-e gáz a lakásban/házban vagy nincs. Egy átlagos lakóparkban ha van mondjuk 60 lakás és az átlagfogyasztás csak 300 kWh/lakás (mert vannak egyedül vagy kettesben élők is) akkor mi jön ki?
60x300 = 18 000 kWh/hó.
Ha csak 6 családnak kell 4-5 kW-os töltő a garázsban az már meghaladhatja ház limitjét úgy, hogy az ő havi fogyasztásukban a villanyautó mennyi áramot jelent? Ha egyesek szerint csak napi átlagban 40-60 km-et mennek, akkor középértékkel 50 km * 0,15 kWh/km * 6 * 30 = 1350 kWh. Tehát 13%-kal több eladott áramért már hálózatot kellhet fejleszteni, ha ez az általános viselkedési forma és még csak kis villanyautó arány. Ha valódi gyorstöltő is van a cellában, akkor a teljesítmény igény még magasabb úgy, hogy az eladott áram mennyisége a cellában alig nő, de a teljes cella fogyasztás csúcsértéke a mai duplája is lehet.
Tényleg nehéz ezt megérteni...? Nem az energiamennyiség a baj. Az az erőművi résznél jelentkezik, de ott is csak egy idő után. A teljesítmény sokkal, de sokkal komolyabb probléma. Limit van magára a felhasználására és országos szinten, tömeges játéknál a hálózat gradiens követési képességével is.
most sincs mindenkinek benzinkútja otthon, gyorstöltő sem lesz minden parkolóban.
Kérlek nézz már rá a főváros térképére.
https://e-mobi.hu/hu/map
Na, szerinted miért csak 22 kW-os töltők vannak Budapeseten? Kettőt találhatsz.
Most vagy azt adatbázis a szar vagy akkor csak nem azt látod, hogy a celláknak korlátai vannak...
Most akkor képzeld el, hogy a H.A. félék 150 kW meg 300 kW töltőket álmodnak. És senkit nem érdekel, ha csak napi 5 autó áll be és tankol csak 100 kWh áramot, akkor is a teljesítmény csúcsokra kell méretezni teljesen mindegy, hogy mennyire kevés vagy sok áramot vesz ki. Manapság is látni azt, hogy egészen kevés töltésnél is gyorstöltenek. Megjelenik a teljesítménycsúcs...
Csak ott lesz, ahol már most is van infrastruktúra hozzá, vagy ha ki kell építeni, akkor olyan helyre rakják le, ahol lesz is forgalom és megtérül.
Tőlem kb. 100 méterre raktak le egy gyorstöltőt, azóta sincs áramszünetem.
Basszus megint ez a beszűkült szemlélet...
- Mekkora teljesítménye van?
- Hányat? Ja, hogy egyet gondolom...
Nézd meg, hogy pl. a fővárosban a BEAC pálya mellett van töltő vagy más nagyobb ipari fogyasztó mellett, meg lakótelepek és lakóparkoknál. A kervtárosi, falusi részben NULLA darab van. Na, ez miért van? Nem csak a forgalmi okok miatt, hanem a hálózat ezt tudja ma adni komolyabb pénzköltség nélkül.
Konnektorról jellemzően 3,6 vagy 7,4 kW-al töltenek. Ha egy faluban most rögtön lesz 10 autó, az megdobja az ÉJSZAKAI fogyasztást átlagosan 50 kW-al. Mi történne?
És ki mondta, hogy csak éjszaka lesz töltés tömeges használat esetén? Tranzitforgalom meg smafu a hálózatnak...?
Ne haragudj, de kezd minősíthetetlenbe menni, amit előadsz. Olyan szinten leszűkíted és szelektíven képzeled el az infrastuktúrát, hogy arra szavak nincsenek.
Jellemzően éjszaka fogja mindenki tölteni az elektromos kocsiját, amikor amúgy is kicsi a fogyasztás, úgyhogy nem kavar be.
És ezt mire alapozod? Mert, ha az éjszakai csúcs miatt kb. 1kW töltést enged meg talán a hálózat 18-23 óra között, akkor amikor majd egyszerre szabadul rá több villamos fogyasztó, mint korábban a lakópark csúcsfogyasztása és mondjuk beesik 1 db gyorstöltés is még a cellában, akkor mi lesz? Ezen felül folyamatosan olyan hálózatról álmodsz, amiben intelligencia is van. Az szerinted ingyért van...?
Ha meg már nagyon elterjednek és bezavar a hálózatba, akkor úgyis lesz fejlesztés a szolgáltató részéről.
Látom te nem érted. Az országos elosztó hálózat 220 kV feszültségig a MAVIR tulajdona és üzemelteti. Alatta meg a helyi szolgáltatók, ahogy gáznál az FGSZ és a többi kisebb szolgáltató, akik 16 barg (asszem) nyomású hálózat gazdái egészen az mérőórád és nyomáscsökkentődig.
Ha ők nem látnak profitot a fejlesztésben, akkor a leendő fogyasztóknak kell finanszírozni a bővítést. Pusziból nem tesznek le neked trafót. Te tényleg ennyire naiv vagy? Amikor szerinted épül pl. egy új biomassza erőmű vagy lakópark akkor ingyen teszi le a trafót a szolgáltató? Pislogok... Egy 8,5 MWe biomassza erőműnek a hálózati csaitjának költsége valami 100M HUF nagyságrendben volt úgy 3 éve.