Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

empontipont

Well-Known Member
2015. augusztus 17.
717
2 607
93
Ezt a közlekedők számottevő része nem érti meg vagy nem így éli meg. Sajnos.

Annál azért több, mert konkrét szabályokat fogalmaz meg.
A KRESZ egy konkrét szabályokból álló keret. Amíg belül maradsz van szabad akaratod, választási lehetőséged.

Ez így van. De ennek mi köze van ahhoz, amit a zebrán művelnek egyes vezetők...? Nemhogy nem adják meg az elsőbbséged, de előznek zebránál...
Ha visszaemlékszel, azzal kezdtem, hogy nem értem miért kell egyeseknek foggal-körömmel ragaszkodnia az elsőbbséghez, még akkor is ,ha az valamilyen ok miatt nem praktikus.
Ennek mi köze ahhoz amit te itt írsz?

Gratulálok, akkor legalább már tudni, hogy te melyik csapatban focizol...
Abban a csapatban, akik a semleges vagy udvarias viselkedésre udvariassággal válaszolnak. A bunkóknak pedig a saját stílusukkal. Mindeki eldöntheti melyikből akar kapni.

Ez is tiszta sor. Csak amikor 2x2 sávos úton kéne átkelni lámpa nélkül, ha nem adják meg a gyalogos számára a KRESZ által rögzített kötelező elsőbbséget, akkor kb. születni kell a túloldalra. Dugóban úgy ráállnak a zebrára a kereszteződéseknél, hogy ne ragadjanak bent - sokszor így is ez a vége - hogy zöld jelzésnél nem lehet átkelni, mert egy gyalogos nem fér el két autó között. Mit is mond erről KRESZ? Izé...
Igen sokat közlekedek gyalogosként, és nem látom ilyen tragikusnak a helyzetet. Az elmúlt 30 évben szerintem sokat javult a helyzet.

Persze egy pillanatig sem tagadom, hogy rengeteg bunkó van a közlekedésben, és nagyon sok igazság van abban amit írsz.
 

empontipont

Well-Known Member
2015. augusztus 17.
717
2 607
93
Igen sokat közlekedek gyalogosként, és nem látom ilyen tragikusnak a helyzetet. Az elmúlt 30 évben szerintem sokat javult a helyzet.

Persze egy pillanatig sem tagadom, hogy rengeteg bunkó van a közlekedésben, és nagyon sok igazság van abban amit írsz.
Olvasd végig az idézetet is, mert belekeveredtek a válaszaim!
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 723
10 669
113
Persze egy pillanatig sem tagadom, hogy rengeteg bunkó van a közlekedésben, és nagyon sok igazság van abban amit írsz.

Új bunkótípus jelent meg, aki 70-el (meg 60-al) szottyog lakott területen kívül, mert úgy tartja jókedve vagy nem tud vezetni (megy utána a teherautótól a buszig minden hosszú sorban mert szemből is hasonló mentalitásúak vezetnek hosszú sorokat). Na meg úgy vezet, hogy rajta kívül senki se férjen hozzá az úthoz. Van nálunk egy lámpás kereszteződé, ott jó, ha 3-4 autó átmegy a zöldön, mert olyan lassan (akkurátusan) indulnak és hajtanak át rajta. 10 autó 3 lámpaváltás. Főúton. Az igazán szép, mikor az ilyen akkurátus forgalomfeltartó index nélkül vált sávot majd belemegy a pirosba.
 
  • Tetszik
Reactions: mind1 and nyugger

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Az összes példád fals, mert figyelmen kívül hagyja azt a minőségi ugrást, amit elvár a rendszer, ha te villanyautózni akarsz.
  • Egy porszívó és egy bojler beruházási költsége kb. azok beszerzése, az utóbbi esetén beszerelése, mert nem kellett hozzá a hálózat nemhogy főbb elemeit, de még a végpontokat sem átalakítani. Simán elbírta ezek terhelését még a 16A hálózat is.

  • Hogy jön ide a favágás...? Nem villamos fogyasztó (marginális az akkus láncfűrész) és nem termelsz vele áramot sem.

  • Semmit nem ér a villanyórád, ha nem tudsz áramot venni, mert lekorlátoz a hálózat vagy levág a rendszer. Akár a saját biztosíték, akár a felsőbb szinten levő védelem.

  • A légkondik fogyasztása kerekítési hiba ahhoz képest, amióta a '90-es évek elején lassan, de átálltak 16A-ről 32A-re. A légkondi villamos fogyasztása kisebb, mint egy porszívó, egy mosógép vagy 750W-on menő mikróé. Ez is akkor kellett, amikor akkora lett a jólét, hogy egyes háztartásokban már két fagyasztó volt, mikró, számítógép, mosógép, mosogatógép, de légkondi még nem. Nekünk még mosogató sem volt és csak egy számítógép, akikor már kellett a csere.

  • Apró hiba az, hogy ha otthon akarsz te 2-3 kW-nál gyorsabban tölteni és ezt sokan teszik, akkor simán túl lesz a ház fogyasztása annak tervezési határán. Ha ezt sok ház csinálja, akkor a cella megfekszik. Ezt megelőzendő a kocsik töltési sebességét kell visszafogni. Tényleg "jó móka" lesz, ha nyáron hazaérsz a kocsiddal egy hosszabb útról 10-20% töltés táján 30+ fokos kánikulai időben, majd a magas fogyasztás miatt töltheted lehet, hogy 1-2 kW teljesítménnyel. Ha másnap is menni kell messze, akkor nem fogsz. Vársz. Az idő meg pénz...
Totálisan összekevered a dolgokat. Az elektromos autó csigalassú töltése is akkora folyamatos teljesítményt igényel, ami egy nagyobb háztartás rövid ideig tartó csúcsfogyasztásával azonos, csak éppen folyamatos. Tehát, ha te akarsz főzni, TV-zni, világítani, mosni és autót tölteni, akkor ebből néhányat felejts el vagy az autód lassan fog tölteni. És ez csak a végpont igénye. Ha tömegesen mindenki ezt csinálja, akkor a cellák max. igénye akkora lesz, hogy azt nem bírja. Senkit nem érdekel, ha csak az idő 5%-ban lenne ilyen, csak rövid ideig lehet túlterhelni a hálózatot és aztán levág a védelem. Vagy visszaterheli magát a kocsi, ha képes érzékelni és kommunikálni a hálózattal. De erre hol képes ma?

Abból extrapolál ma a sok villanyautós fan, hogy egy baszott nagy lakóparkban 1 db villanyautó töltésével bohóckodnak egyesek YT-n. Próbálja meg 30 db-bal esti csúcs idején. Ehm...

Kábeles elektromos láncfűrészek is vannak szép számmal.
Ha én otthon használom a 2 kW-os láncfűrészt, az asszony közben porszívózik a szintén 2 kW-os porszívvóval és még a bojler is megy, akkor máris többet fogyasztunk, mint egy elektromos autó normál konektorral való töltése.
Ezért a fogyasztásért mégsem kell kifizessünk egy 10 milliós trafót. Egyszerűen csak nagyobb lesz a fogyasztásom, ezért hosszútávon kifizetem a szolgáltató költségeit.

Már sokszor megbeszéltük ezt. Ha kétszer több áram fog fogyni az országban, akkor a szolgáltatónak is 2-szer több bevétele lesz. Jah, hogy ehhez neki is kell befektetni? Hát ez van.
Tudod a sarki boltoshoz is ha többen mennek bevásárolni, akkor felvesz még egy kasszást meg egy árufeltöltőt. Ha pedig még többen mennek hozzá, akkor meg nyit még egy boltot.
De nem fog kezdeni sírni, hogy azok a rohadt vásárlók, mennyit vásárolnak, neki így több kiadása van. Jah és nem fogja a teljes új bolt beruházási költségeit rárakni az első betévedő vendég kenyerére.
 
M

molnibalage

Guest
Kábeles elektromos láncfűrészek is vannak szép számmal.
Ha én otthon használom a 2 kW-os láncfűrészt, az asszony közben porszívózik a szintén 2 kW-os porszívvóval és még a bojler is megy, akkor máris többet fogyasztunk, mint egy elektromos autó normál konektorral való töltése.
Ezért a fogyasztásért mégsem kell kifizessünk egy 10 milliós trafót. Egyszerűen csak nagyobb lesz a fogyasztásom, ezért hosszútávon kifizetem a szolgáltató költségeit.
Neked nem, mert te egy darab fogyasztó vagy. De, ha mondjuk az emberek 30-50%-nak ennyivel nő a csúcsfogyasztása...? Az szerinted egy darab fogyasztó?
Komolyan mondom, hogy pislogok ennyire műszakiatlan megközelítésen. 1 embert elbír a hálózat, akkor azt is el fogja, ha 30-50% vagy több. Juj...
A jelenlegi villamos hálózat ilyen kis egyedi tüskéket elbír. De mi van akkor, ha ma egyedi lesz az átlag? Ilyen nehéz ezt az egyszerű dolgot megérteni...?

Már sokszor megbeszéltük ezt. Ha kétszer több áram fog fogyni az országban, akkor a szolgáltatónak is 2-szer több bevétele lesz. Jah, hogy ehhez neki is kell befektetni?
Itt simán elfeledkezel arról, hogy van teljesítmény is. Ha nekem 100 kW teljesítményre van szükségem 5 perce ahhoz kurvára nem ugyanaz a háttér kell, mintha 5 kW-ra folyamatosan. Ha te kétszer annyi áramot nyomsz át a hálózaton azonos idő alatt, akkor kétszer akkora a teljesítmény. Ha ezt még rövidebb időbe sűríted be, akkor még nagyobb. Hoppá...

Te tényleg ennyire nem érted a fizikát....? :confused::eek:o_O

A lakópark telepítések is így kezdődnek, hogy a fejlesztéssel ki kell fizetni a trafót is. Te fordítva ülsz a lovon. Ezért nincs a tanyavilágban vezetékes áram, mert egy kis energia fogyasztásért nem fogja kihúzni oda a szolgáltató a madzagot, hacsak te nem fizeted ki neki. Gondolod, hogy a MAVIR vagy más alacsonyabb szintű szolgáltató pusziból befeketet sokat, csak azért, mert relatíve kevés fogyasztó igényel rövid ideig nagy teljesítményt, de összességében kevés áramot (energiát)? Hát nem. Lekorlátozza a fogyasztást és csá.

Bassszus ez pont olyan, mint a termodinamikát nem értők, akik nem fogják fel, hogy a hőmennyiségnél az is számít, hogy hány fokon vagy hány fokos különbséggel viszed át. Hiába igényel "csak" 20 kWh-t egy gyorstöltés, ha annak 20%-a veszteség (hűtés..!), de azt 100 kW feletti teljesítménnyel igényli.

Ez pont olyan, hogy vödörrel is fel tudsz a Dunából tölteni egy 1 m3-es tartályt vagy egy 20 m3/h-s szivattyúval is 5 perc alatt. Az energiabefektetés is lehet közel azonos, de ha más teljesítmény szintről van szó... Melyikhez kell nagyobb beruházás? Egy vödörhöz vagy egy szivattyúhoz motorral?

Az, hogy az emberiség milyen teljesítményt tudott elérni gazdaságosan az juttatta el oda, hogy ma van civilizáció. Mert ameddig a rabszolga izomereje volt munkába fogva, akkor ez szar volt. Nem is jutott túl messzire. Aztán jött a gőzgép és más gép és az emberi munkaerőt a magas teljesítményt igénylő területen totálisan elavulttá tette. Lehet, hogy Gáza bácsi olcsóért ásik egy délután és az ő sok éve munkabére egy markoló, de aztán a markoló 5 perc alatt kiássa azt, amit Gáza bácsi két nap alatt.

Tényleg ilyen nehéz ezt megérteni? Pont ilyen magas a kezdeti beruházása a elektromos autókázásnak egy ponton túl. A gyors töltés miatt a nagy teljesítmény igénynek tömegessé válása miatt a csúcsra kell méretezni mindent akkor is, ha ennek előfordulása ritka. Az előfordulási gyakoriságot és annak várható max. értékét viszont le lehet korlátozni, ha a vételezést korlátozod. Ez azt jelenti, hogy akkor tessék elfelejteni a gyorstöltést, ha nagy forgalom van és nem a "az ebéd alatt feltölt a kocsi lesz" hanem 30 perc helyett majd állsz 2 órát csúcsidőben a "gyorstöltőn". Mert ez jön ki olcsón, hogy ne kelljen brutálisan sokat beruházni.

Szerintetek miért van az, hogy most az a két hely, amit H.A. reklámozgatott 100-127 Ft/kWh áron tölt és egyes helyen még az állás időt is fizetni kell? Mert kurva drága a töltő és mivel kevés alkalommal használják így jön ki a matek. Rohadt kevés felhasználóért kellett rohadt sokat beruházni és úgy, hogy ezek még mindig csak kis végfogyasztók a tömeges igénybevételhez képest.

Ma egy liter benzin 400 HUF, abban van 12 kWh és abból 25% hatásfokkal is akkor 133 HUF/kWh.
127 Ft/kWh a vételezett áram, de gyorstöltésnél a hatásfok 85% táján, ha van. Ez azt jelenti, hogy a kocsidba kerülő áram ára 150 HUF/kWh vagy 117 HUF/kWh. És a benzin nem volt mindig 400 HUF és a benzinkúton soha nem kértek állási időért pénzt. Meg ki hogyan árazza be saját vagy munkája idejét, ha állni fog órás nagyságrendet, mert éppen tölt a kocsi...?

Képtelen vagyok felfogni ezt a végtelen hurráoptimizmust és a valóság telibeszarását.

Tudod a sarki boltoshoz is ha többen mennek bevásárolni, akkor felvesz még egy kasszást meg egy árufeltöltőt. Ha pedig még többen mennek hozzá, akkor meg nyit még egy boltot.
Totálisan rossz hasonlat, mert sehol nem jelenik meg benne az idő-energia-teljesítmény analógia.
Egészen elképedek, hogy egyesek ennyire minimális - konkrétan 0 - műszaki megközelítésbe állnak bele egy ilyen vitába...
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1711
T

Törölt tag 1711

Guest
Majd akkor lesz érdekes a villanyautó ha megszűnnek a támogatások, addig kár bármiről fantáziálni, pláne, mivel legtöbben trükközésre használják a zöld rendszámot.
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 288
4 739
113
Nem nézek focit sem, szóval felőlem akár az utolsó fillért is elvehetnék tőlük, de nem hinném, hogy abból a pénzből érzékelhető plusz javulást lehetne elérni az országban.
Egyébként a foci szerintem idővel hozza meg az eredményeket. Hiába adsz most 10-szer többet egy falábúnak, nem fog neked jobb lenni. Viszont idővel, ha felnő az új generáció, akikkel foglalkoztak, azok jobbat alakíthatnak. Legalábbis így gondolom.
Már az x. generáció nő fel a fociban sok pénzen. A mindennapos testnevelésórához meg az iskolák többségében nincs meg a feltétel, és alibi tesiórák vannak. Ha iskolai tornaterem-építésre tolták volna el a milliárdokat, egy szavam nem lenne. Én is tudom, hogy fontos a gyerekeknek a mindennapi mozgás.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 723
10 669
113
Totálisan rossz hasonlat, mert sehol nem jelenik meg benne az idő-energia-teljesítmény analógia.
Egészen elképedek, hogy egyesek ennyire minimális - konkrétan 0 - műszaki megközelítésbe állnak bele egy ilyen vitába...

Csendes megjegyzés:
1 ez inkább a villamosenergia-termelés topicba illik
2 nem kéne read only üzemmódra kárhoztatni mindenkit, aki nem profi energetikus
3 nem kell felkapni a vizet minden szakszerűtlen megszólalásra
 
M

molnibalage

Guest
Csendes megjegyzés:
1 ez inkább a villamosenergia-termelés topicba illik
Mindkettőbe.

2 nem kéne read only üzemmódra kárhoztatni mindenkit, aki nem profi energetikus
Amiről beszéltem az kb. középiskolás fizika. Legalábbis annak kellene, hogy legyen.

3 nem kell felkapni a vizet minden szakszerűtlen megszólalásra
Totális magabiztossággal állt bele teljes tévedésbe úgy, hogy saját fizika tudásával ennyire nincs tisztában? Ez minimum "nem jó", de inkább "ne erőltessük" kategória.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 723
10 669
113
Lehet, egyszer minden autó elektromos lesz. Lehet, mindet egyszerre teszik fel tölteni. De mire ez lesz, akkorra 20k-sra cserélik a 6k-s vezetékeket, és/vagy lesz belőlük 2-3x annyi. És az alállomásokra telepítenek még néhány trafót. És bővítik a meglévő távvezeték-hálózatot. Ha a hálózat igényli, lekorlátozzák a töltőket központilag (mint az "éjszakai" áramot) (vagy esetleg még a kocsik aksijából is vonnak el áramot vészhelyzet esetén, mikor Pakson ez egyik 1200 MW-os blokk műszaki okból leáll és nincs elég importkapacitás) és stabilizáló tényezők lesznek. És lehet, ekkor már mindenhol házi naperőmű lesz legalább 72 órás házi tárolással (ha a kocsi nappal otthon van, akkor többel) és központi vezérléssel, szintén hálózatstabilizátorként. Lehet, ekkor bilibe lóg a kezünk, de lehet, hogy nem. De a helyzet jelenlegi állása szerint ez nem 10(+) éven belül lesz.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Neked nem, mert te egy darab fogyasztó vagy. De, ha mondjuk az emberek 30-50%-nak ennyivel nő a csúcsfogyasztása...? Az szerinted egy darab fogyasztó?
Komolyan mondom, hogy pislogok ennyire műszakiatlan megközelítésen. 1 embert elbír a hálózat, akkor azt is el fogja, ha 30-50% vagy több. Juj...
A jelenlegi villamos hálózat ilyen kis egyedi tüskéket elbír. De mi van akkor, ha ma egyedi lesz az átlag? Ilyen nehéz ezt az egyszerű dolgot megérteni...?

Te jössz állandóan azzal, hogy ki fogja kifizetni az új 10 milliós trafóházat, ha majd az utcában lesz egy elektromos autó. Erre írtam, hogy most sem raknak le az utcámba egy 10 milliós trafóházat, mert vágom a fát. Ha pedig már annyi elektromos autó lesz, hogy kell bővíteni a hálózatot, az azt jelenti, hogy a szolgáltatónak is lesz miből bővíteni, hisz értelemszerűen a több fogyasztó több bevételt és profitot generál.
Jah és ne gyere azzal a példával, hogy a világ végi kis faluban már most is problémák vannak a hálózattal, mert ott elektromos kocsik sem lesznek egyhamar.
Elektromos kocsik először a nagyvárosokban terjednek, ahol van annyi tartalék a hálózatban, hogy bővítés nélkül is elbírjon pár 10-20% fogyasztásnövekedést.
Mint ahogy most is elbírja az évről évre rekordokat döntő nyári légkondis és téli elektromos fűtéses csúcsokat.

Itt simán elfeledkezel arról, hogy van teljesítmény is. Ha nekem 100 kW teljesítményre van szükségem 5 perce ahhoz kurvára nem ugyanaz a háttér kell, mintha 5 kW-ra folyamatosan. Ha te kétszer annyi áramot nyomsz át a hálózaton azonos idő alatt, akkor kétszer akkora a teljesítmény. Ha ezt még rövidebb időbe sűríted be, akkor még nagyobb. Hoppá...

Már mondtam, most sincs mindenkinek benzinkútja otthon, gyorstöltő sem lesz minden parkolóban.
Csak ott lesz, ahol már most is van infrastruktúra hozzá, vagy ha ki kell építeni, akkor olyan helyre rakják le, ahol lesz is forgalom és megtérül.
Tőlem kb. 100 méterre raktak le egy gyorstöltőt, azóta sincs áramszünetem.

A lakópark telepítések is így kezdődnek, hogy a fejlesztéssel ki kell fizetni a trafót is. Te fordítva ülsz a lovon. Ezért nincs a tanyavilágban vezetékes áram, mert egy kis energia fogyasztásért nem fogja kihúzni oda a szolgáltató a madzagot, hacsak te nem fizeted ki neki. Gondolod, hogy a MAVIR vagy más alacsonyabb szintű szolgáltató pusziból befeketet sokat, csak azért, mert relatíve kevés fogyasztó igényel rövid ideig nagy teljesítményt, de összességében kevés áramot (energiát)? Hát nem. Lekorlátozza a fogyasztást és csá.

Milyen nagy teljesítmény rövid időre?
Konnektorról jellemzően 3,6 vagy 7,4 kW-al töltenek. Ha egy faluban most rögtön lesz 10 autó, az megdobja az ÉJSZAKAI fogyasztást átlagosan 50 kW-al. Mi történne? Semmi. Pont olyan, mintha Jóska bácsi ezentúl éjjel is flexelne, Sanyi bácsi meg hegyesztene. Jellemzően éjszaka fogja mindenki tölteni az elektromos kocsiját, amikor amúgy is kicsi a fogyasztás, úgyhogy nem kavar be.
Ha meg már nagyon elterjednek és bezavar a hálózatba, akkor úgyis lesz fejlesztés a szolgáltató részéről.
Ne mond már nekem, hogy amikor kiépült a vezetékes áramhálózat, akkor ekkora fogyasztásra méretezték.
A szülőfalumban a 60-as években épült ki. Nehogy azt mond, hogy akkoriban arra méretezték, hogy majd mindenkinek lesz otthon 2 tévéje, egy mikró, hűtő, fagyasztó, mosógép, 1-2 számítógép, bojler, kávéfőző, 3-4 mobil, csak, hogy azokat említsem, ami tényleg szinte mindenkinek van. Ezek a dolgok elterjedtek, a villanyhálózat mégsem omlott össze, mert azt is fejlesztették.
Ha meg 30-40 éven belül szinte mindenkinek elektromos kocsija lesz, akkor ugyanúgy fejlesztik a szolgáltatók, hisz nekik éri ez meg, mivel legalább duplája lesz a fogyasztás a mostaninak.

Bassszus ez pont olyan, mint a termodinamikát nem értők, akik nem fogják fel, hogy a hőmennyiségnél az is számít, hogy hány fokon vagy hány fokos különbséggel viszed át. Hiába igényel "csak" 20 kWh-t egy gyorstöltés, ha annak 20%-a veszteség (hűtés..!), de azt 100 kW feletti teljesítménnyel igényli.

Ez pont olyan, hogy vödörrel is fel tudsz a Dunából tölteni egy 1 m3-es tartályt vagy egy 20 m3/h-s szivattyúval is 5 perc alatt. Az energiabefektetés is lehet közel azonos, de ha más teljesítmény szintről van szó... Melyikhez kell nagyobb beruházás? Egy vödörhöz vagy egy szivattyúhoz motorral?

Az, hogy az emberiség milyen teljesítményt tudott elérni gazdaságosan az juttatta el oda, hogy ma van civilizáció. Mert ameddig a rabszolga izomereje volt munkába fogva, akkor ez szar volt. Nem is jutott túl messzire. Aztán jött a gőzgép és más gép és az emberi munkaerőt a magas teljesítményt igénylő területen totálisan elavulttá tette. Lehet, hogy Gáza bácsi olcsóért ásik egy délután és az ő sok éve munkabére egy markoló, de aztán a markoló 5 perc alatt kiássa azt, amit Gáza bácsi két nap alatt.

Tényleg ilyen nehéz ezt megérteni? Pont ilyen magas a kezdeti beruházása a elektromos autókázásnak egy ponton túl. A gyors töltés miatt a nagy teljesítmény igénynek tömegessé válása miatt a csúcsra kell méretezni mindent akkor is, ha ennek előfordulása ritka. Az előfordulási gyakoriságot és annak várható max. értékét viszont le lehet korlátozni, ha a vételezést korlátozod. Ez azt jelenti, hogy akkor tessék elfelejteni a gyorstöltést, ha nagy forgalom van és nem a "az ebéd alatt feltölt a kocsi lesz" hanem 30 perc helyett majd állsz 2 órát csúcsidőben a "gyorstöltőn". Mert ez jön ki olcsón, hogy ne kelljen brutálisan sokat beruházni.


Már megint ott tartunk, hogy minden házba 100 kW-os töltőket képzelsz?
Konnektorról 3,6 kW-al fognak majd tölteni az emberek szinte mindig. Csak a töltőállomásokon lesz gyorstöltő és csak azok használják majd, akik hosszú utakra mennek. Azokat meg ugyanúgy kiépítik, mint a benzinkutakat.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Lehet, egyszer minden autó elektromos lesz. Lehet, mindet egyszerre teszik fel tölteni. De mire ez lesz, akkorra 20k-sra cserélik a 6k-s vezetékeket, és/vagy lesz belőlük 2-3x annyi. És az alállomásokra telepítenek még néhány trafót. És bővítik a meglévő távvezeték-hálózatot. Ha a hálózat igényli, lekorlátozzák a töltőket központilag (mint az "éjszakai" áramot) (vagy esetleg még a kocsik aksijából is vonnak el áramot vészhelyzet esetén, mikor Pakson ez egyik 1200 MW-os blokk műszaki okból leáll és nincs elég importkapacitás) és stabilizáló tényezők lesznek. És lehet, ekkor már mindenhol házi naperőmű lesz legalább 72 órás házi tárolással (ha a kocsi nappal otthon van, akkor többel) és központi vezérléssel, szintén hálózatstabilizátorként. Lehet, ekkor bilibe lóg a kezünk, de lehet, hogy nem. De a helyzet jelenlegi állása szerint ez nem 10(+) éven belül lesz.

Na ez az ami senkinek sem hiányzik, hogy bekövetkezzen. A mai napelem és akkuárak mellett ez brutális nagy befektetés lenne.
Persze ha 10-dére csökkene mindkét komponens ára, akkor megérné. De szinte biztos, hogy nem fog ekkorát csökkenni. Legalábbis a napelemek ára már jó ideje nem csökken.
A többivel egyetértek.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
https://www.origo.hu/auto/20190826-fritz-indra-interju-az-elektromos-autokrol.html

...a konnektoros hibrid a második legnagyobb hazugság - de csak a villanyautó után.

„10 évvel ezelőtt Merkel azt állította, hogy 2020-ra 1 millió elektromos autó lesz Németország útjain. Jelenleg nincs 200 000 sem, és ebbe az a 100 000 konnektoros (plug-in) hibrid is bele van számolva, amiről annak idején szó sem volt. Kérem, vegye figyelembe azt is, hogy az elektromos autók döntő többségét cégek és állami intézmények veszik, és nem magánvásárlók"

„Az elektromos autó utáni második legnagyobb hazugságra gondol? Ezzel kapcsolatban elmesélek önnek egy anekdotát, amely egy általam ismert nagy cégről szól. Ki volt adva ennél a cégnél, hogy cseréljék le plug-in hibridekre a cégautókat. Ezek ugyan jóval drágábbak voltak, mint az addigi autók a cégnél, de kiszámolták, hogy a kedvezőbb fogyasztás miatt vissza fogják hozni a többletköltségeket. De pont az ellenkezője következett be. Az üzemanyagköltségek megemelkedtek, mert az alkalmazottak nem akartak pepecselni a töltéssel, nem akarták összekoszolni a kezüket kábelekkel, viszont innentől plusz 200 kilót cipeltek magukkal az autókban az akkumulátorok és az elektromos hajtás miatt. A megoldás az lett, hogy a cég visszatért a dízelekhez."

 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 756
113
Utánanézve ez faszi mondjuk bő tíz éve ugyanazt a tamtamot nyomja a hibridekről, és objektivitással nehezen vádolható e téren.

A hibridhajtást már 15 éve "a fizika megerőszakolásának" tekinti, az amúgy közben baromi sikeresnek bizonyult Toyota Priusról meg az volt a véleménye, hogy a gonosz japánok csak azért hogy hibridhajtás "jobban nézzen ki, mint amilyen", sunyi módon egy csomó másik aerodinamikai stb. fejlesztést is belerejtettek, csak hogy jobb legyen a fogyasztás.

Engem mondjuk érdekelne, hogy ha ez ennyire egyszerű, akkor ezeket sunyi aerodinamikai és gördülési ellenásra vonatkozó fejlesztéseket, amivel már úgymond önmagában 1/3-al javul a fogyasztás (városban is, hehe) ugyan miért nem másolta le azóta mindenki...

Persze a Diesel, na az viszont valami, annál jobb nincs is és soha nem is lehet. Ott érdekes módon már annyira nem szempont az elterjedés kapcsán, hogy ezeket a kocsikat is túlnyomórészt az állami és céges szektor veszi, vagy még inkább lísingeli...

De hát vannak ilyen emberek, akiknél teljesen mindegy mi volt az input, az output mindig ugyanaz lesz. ;)

Hybridantriebe sind eine Vergewaltigung der Physik.“
– Fritz Indra in der ADACmotorwelt 11/2005

„Um den Hybridantrieb besser aussehen zu lassen, haben die Japaner nebenher etwas sehr Sinnvolles gemacht. Sie haben sich mit dem Auto an sich beschäftigt, um den Luftwiderstand und die Rollreibung abzusenken. […] So kommt mindestens ein Drittel des Verbrauchsvorteils des Toyota Prius gar nicht von der Hybridtechnik, sondern vom optimierten Fahrzeug.“

– Fritz Indra in der ADACmotorwelt 11/2005
 
M

molnibalage

Guest
Lehet, egyszer minden autó elektromos lesz. Lehet, mindet egyszerre teszik fel tölteni. De mire ez lesz, akkorra 20k-sra cserélik a 6k-s vezetékeket, és/vagy lesz belőlük 2-3x annyi.
Ennyi autónál a gyorstöltéssel kombinálva már sokkal komolyabb gondok lesznek. Lássuk számokkal.

Ha egy órán belül a töltőhálózatban csak 10 ezer töltött autó mennyiség változás van, akkor 1500 MW-os hullámzás lehet a rendszerben. Ezt lekövetni elég vicces. Itthon ma 3,6 millió autó van, tehát ez a 10k a flotta 0,27%-a tehát csak minden négyszázadik autót töltik. És ugyebár van tranzit forgalom is. Az, hogy egyesek meg villanykamionnal álmondnak az már csak hab a tortán.

Tekintve, hogy ma 2000+ benzinkút van ez a szám a várakozási idő miatt egyáltalán nem irreális, mert a gyorstöltéssel is kb. 5-10-szer több idő tankolni. Itt már nem csak az elosztó hálózat feküdne meg, de a mai villamos termelő része is a hálózat túlsó végén főleg akkor, ha egyesek nap-szél erőművel szórnák tele a hálózatot. Akkor egyszerre történne az, hogy a napenergia termelése bezuhan, amikor még a nap végén jön egy ilyen hullám akár fel, akár le.

És az alállomásokra telepítenek még néhány trafót. És bővítik a meglévő távvezeték-hálózatot.
Ó, de egyszerű ezt leírni. A németek 12+ éve csesznek megépíteni az É-D-i gerincet. Bakker még egyetemista voltam, amikor az probléma volt és azóta nem oldották meg. Nem itt a csóró Magyarországon, hanem a nagy Germániában, ahol az áram ára háromszoros már most. És ebből sem telik. Hoppá...

Ha a hálózat igényli, lekorlátozzák a töltőket központilag (mint az "éjszakai" áramot) (vagy esetleg még a kocsik aksijából is vonnak el áramot vészhelyzet esetén
Ha meg lekorlátozzák a gyorstöltést, akkor azzal akár forgalmi dugó képződhet, ha valaki elképzeli a tömeges villanyautózást, mert a megnövekedett töltési = várakozási idő miatt elkezdenek torlódni a járművek. Ezzel az egész villanyautózá alkalmazhatósága kérdőjeleződik meg. Vagy olyan drága lesz, hogy marad luxus és hobbi, mint ma, és nem az egész világ számára alkalmas valódi univerzális közeledési eszköz.

És lehet, ekkor már mindenhol házi naperőmű lesz legalább 72 órás házi tárolással (ha a kocsi nappal otthon van, akkor többel) és központi vezérléssel, szintén hálózatstabilizátorként.
Ez a legostobább ötlet valaha. Semmi szükség erre. Már n+1-szer leírtam. A manufakturális termelés az ipari forradalommal meghalt a luxustermékeket leszámítva. Miért gondolja azt bárki, hogy villamosáram termelés esetén ez jó ötlet? Azért vannak kisebb méretű erőművi blokkok, mert a szabályozás ezt megköveteli, nem lehet rugalmas hálózatot csinálni csak 500-1000MW-os blokkokból magyar hálózatot nézve. De ez nem jelenti azt, hogy akkor tücsökpöcsnyi erőművekkel szórd teli a hálózatot eszméletlen drágán.

Te jössz állandóan azzal, hogy ki fogja kifizetni az új 10 milliós trafóházat, ha majd az utcában lesz egy elektromos autó. Erre írtam, hogy most sem raknak le az utcámba egy 10 milliós trafóházat, mert vágom a fát. Ha pedig már annyi elektromos autó lesz, hogy kell bővíteni a hálózatot, az azt jelenti, hogy a szolgáltatónak is lesz miből bővíteni, hisz értelemszerűen a több fogyasztó több bevételt és profitot generál.
Jah és ne gyere azzal a példával, hogy a világ végi kis faluban már most is problémák vannak a hálózattal, mert ott elektromos kocsik sem lesznek egyhamar.
Elektromos kocsik először a nagyvárosokban terjednek, ahol van annyi tartalék a hálózatban, hogy bővítés nélkül is elbírjon pár 10-20% fogyasztásnövekedést.
Mint ahogy most is elbírja az évről évre rekordokat döntő nyári légkondis és téli elektromos fűtéses csúcsokat.
Egész egyszerűen neked úgy látom, hogy lövésed nincs arról, hogy a hálózat hogyan működik és melyik része kié és mit csinál.

Melyik részét nem érted meg, hogy ha csak a háztartások 20% akár lassú töltést otthon és csak 1 db gyorstöltő van a cellában, akkor úgy tűnik, hogy megfekszik ma nem csak a lakótömb, de már az ahhoz tartozó cella is? Egy 4 fős háztartás villany fogyasztása lehet úgy 300-600 kWh/hó attól függően, hogy van-e gáz a lakásban/házban vagy nincs. Egy átlagos lakóparkban ha van mondjuk 60 lakás és az átlagfogyasztás csak 300 kWh/lakás (mert vannak egyedül vagy kettesben élők is) akkor mi jön ki?

60x300 = 18 000 kWh/hó.

Ha csak 6 családnak kell 4-5 kW-os töltő a garázsban az már meghaladhatja ház limitjét úgy, hogy az ő havi fogyasztásukban a villanyautó mennyi áramot jelent? Ha egyesek szerint csak napi átlagban 40-60 km-et mennek, akkor középértékkel 50 km * 0,15 kWh/km * 6 * 30 = 1350 kWh. Tehát 13%-kal több eladott áramért már hálózatot kellhet fejleszteni, ha ez az általános viselkedési forma és még csak kis villanyautó arány. Ha valódi gyorstöltő is van a cellában, akkor a teljesítmény igény még magasabb úgy, hogy az eladott áram mennyisége a cellában alig nő, de a teljes cella fogyasztás csúcsértéke a mai duplája is lehet.

Tényleg nehéz ezt megérteni...? Nem az energiamennyiség a baj. Az az erőművi résznél jelentkezik, de ott is csak egy idő után. A teljesítmény sokkal, de sokkal komolyabb probléma. Limit van magára a felhasználására és országos szinten, tömeges játéknál a hálózat gradiens követési képességével is.

most sincs mindenkinek benzinkútja otthon, gyorstöltő sem lesz minden parkolóban.
Kérlek nézz már rá a főváros térképére.
https://e-mobi.hu/hu/map

Na, szerinted miért csak 22 kW-os töltők vannak Budapeseten? Kettőt találhatsz.
Most vagy azt adatbázis a szar vagy akkor csak nem azt látod, hogy a celláknak korlátai vannak...
Most akkor képzeld el, hogy a H.A. félék 150 kW meg 300 kW töltőket álmodnak. És senkit nem érdekel, ha csak napi 5 autó áll be és tankol csak 100 kWh áramot, akkor is a teljesítmény csúcsokra kell méretezni teljesen mindegy, hogy mennyire kevés vagy sok áramot vesz ki. Manapság is látni azt, hogy egészen kevés töltésnél is gyorstöltenek. Megjelenik a teljesítménycsúcs...

Csak ott lesz, ahol már most is van infrastruktúra hozzá, vagy ha ki kell építeni, akkor olyan helyre rakják le, ahol lesz is forgalom és megtérül.
Tőlem kb. 100 méterre raktak le egy gyorstöltőt, azóta sincs áramszünetem.
Basszus megint ez a beszűkült szemlélet...
  1. Mekkora teljesítménye van?
  2. Hányat? Ja, hogy egyet gondolom...
Nézd meg, hogy pl. a fővárosban a BEAC pálya mellett van töltő vagy más nagyobb ipari fogyasztó mellett, meg lakótelepek és lakóparkoknál. A kervtárosi, falusi részben NULLA darab van. Na, ez miért van? Nem csak a forgalmi okok miatt, hanem a hálózat ezt tudja ma adni komolyabb pénzköltség nélkül.

Konnektorról jellemzően 3,6 vagy 7,4 kW-al töltenek. Ha egy faluban most rögtön lesz 10 autó, az megdobja az ÉJSZAKAI fogyasztást átlagosan 50 kW-al. Mi történne?
És ki mondta, hogy csak éjszaka lesz töltés tömeges használat esetén? Tranzitforgalom meg smafu a hálózatnak...?
Ne haragudj, de kezd minősíthetetlenbe menni, amit előadsz. Olyan szinten leszűkíted és szelektíven képzeled el az infrastuktúrát, hogy arra szavak nincsenek.

Jellemzően éjszaka fogja mindenki tölteni az elektromos kocsiját, amikor amúgy is kicsi a fogyasztás, úgyhogy nem kavar be.
És ezt mire alapozod? Mert, ha az éjszakai csúcs miatt kb. 1kW töltést enged meg talán a hálózat 18-23 óra között, akkor amikor majd egyszerre szabadul rá több villamos fogyasztó, mint korábban a lakópark csúcsfogyasztása és mondjuk beesik 1 db gyorstöltés is még a cellában, akkor mi lesz? Ezen felül folyamatosan olyan hálózatról álmodsz, amiben intelligencia is van. Az szerinted ingyért van...?

Ha meg már nagyon elterjednek és bezavar a hálózatba, akkor úgyis lesz fejlesztés a szolgáltató részéről.
Látom te nem érted. Az országos elosztó hálózat 220 kV feszültségig a MAVIR tulajdona és üzemelteti. Alatta meg a helyi szolgáltatók, ahogy gáznál az FGSZ és a többi kisebb szolgáltató, akik 16 barg (asszem) nyomású hálózat gazdái egészen az mérőórád és nyomáscsökkentődig.

Ha ők nem látnak profitot a fejlesztésben, akkor a leendő fogyasztóknak kell finanszírozni a bővítést. Pusziból nem tesznek le neked trafót. Te tényleg ennyire naiv vagy? Amikor szerinted épül pl. egy új biomassza erőmű vagy lakópark akkor ingyen teszi le a trafót a szolgáltató? Pislogok... Egy 8,5 MWe biomassza erőműnek a hálózati csaitjának költsége valami 100M HUF nagyságrendben volt úgy 3 éve.
 
M

molnibalage

Guest
Ne mond már nekem, hogy amikor kiépült a vezetékes áramhálózat, akkor ekkora fogyasztásra méretezték.

A szülőfalumban a 60-as években épült ki. Nehogy azt mond, hogy akkoriban arra méretezték, hogy majd mindenkinek lesz otthon 2 tévéje, egy mikró, hűtő, fagyasztó, mosógép, 1-2 számítógép, bojler, kávéfőző, 3-4 mobil, csak, hogy azokat említsem, ami tényleg szinte mindenkinek van. Ezek a dolgok elterjedtek, a villanyhálózat mégsem omlott össze, mert azt is fejlesztették.
A 90-es évek elején lett váltás a 16A-ről 32A-re. Azt ugye tudod, hogy a 220---> 230V váltás is amiatt volt, hogy a fogyasztók növekvő igényét szolgálják? Már érik a 240-re váltás. (A szabvány eleve sávot ad meg, hogy mennyinek kell lennie a feszültségnek.) A bibi akkor van, amikor már 400V kéne, de a épületen belül ilyen nincs is...

Ha meg 30-40 éven belül szinte mindenkinek elektromos kocsija lesz, akkor ugyanúgy fejlesztik a szolgáltatók, hisz nekik éri ez meg, mivel legalább duplája lesz a fogyasztás a mostaninak.
Nem. Mert sokkal drágább megugrani azt a fejlesztést, mint 16A--->32A és ebben vannak kis csúcsok, mint azt, hogy egyszerre jelenik meg utcán (majd egyesek szerint) a 22-150 kW gyorstöltő és otthoni 3-6 kW töltés.

Már megint ott tartunk, hogy minden házba 100 kW-os töltőket képzelsz?
Ne haragudj, de értő olvasás 0. A háznak is van elosztó rendszer, de minden ház egy cellában van benne. Az otthoni töltés + gyorstöltés. És ki ne találd, hogy soha senki nem fog, mert más most néha verekednek az utcán levő 22 kW töltőért...

Konnektorról 3,6 kW-al fognak majd tölteni az emberek szinte mindig. Csak a töltőállomásokon lesz gyorstöltő és csak azok használják majd, akik hosszú utakra mennek.
Te az a baj, hogy élőhely szerinti megkülönböztetést csinálsz, csak a gridet nem érdekli ez. Ha ma a Mammut közelében levő benzinkútból elektromos töltőállomás lesz a kedvéért a cella nem változik meg ingyért...

Azokat meg ugyanúgy kiépítik, mint a benzinkutakat.[/QUOTE]
Na ez az ami senkinek sem hiányzik, hogy bekövetkezzen. A mai napelem és akkuárak mellett ez brutális nagy befektetés lenne.
Persze ha 10-dére csökkene mindkét komponens ára, akkor megérné. De szinte biztos, hogy nem fog ekkorát csökkenni. Legalábbis a napelemek ára már jó ideje nem csökken.
A többivel egyetértek.
Kb. ötvenszer volt elmagyarázva, hogy nem csak PV cella egy naperőmű, akár 4kW-os, akár 400


Utánanézve ez faszi mondjuk bő tíz éve ugyanazt a tamtamot nyomja a hibridekről, és objektivitással nehezen vádolható e téren.

A hibridhajtást már 15 éve "a fizika megerőszakolásának" tekinti, az amúgy közben baromi sikeresnek bizonyult Toyota Priusról meg az volt a véleménye, hogy a gonosz japánok csak azért hogy hibridhajtás "jobban nézzen ki, mint amilyen", sunyi módon egy csomó másik aerodinamikai stb. fejlesztést is belerejtettek, csak hogy jobb legyen a fogyasztás.
Mai napig emlékszem, hogy 2007-ben BME-re hozták az egyik hibridet. Hogy ez a jövő. 12 évvel később a pluginekkel együtt vonalvastagságnyi a flottában.
Ezt kéne sikerként értelmezni...?
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 756
113
Mai napig emlékszem, hogy 2007-ben BME-re hozták az egyik hibridet. Hogy ez a jövő. 12 évvel később a pluginekkel együtt vonalvastagságnyi a flottában. Ezt kéne sikerként értelmezni...?

Egy gazdasági elemző valószínűleg sikerként értelmezné, hogy az új termékkategória pár éven belül milliószámra kerül értékesítésre - 2016 áprilisáig kb. 11 millió hybridet adtak el világszerte, nagyrészt az USA-ban és Japánban... de vannak friss EU adatok is, új forgalomba helyezett gépjárművek 2018-ban:

Diesel: 35.9 % (44%-ról esett vissza, 2015-ben még 50% felett volt kicsivel..)
Benzin: 56,7 % (50,3%-ról nőtt)
Hybrid: 3,8 % (2015 óta duplázódott)
Elektromos: 2 % (2015 óta dupázódott)
Egyéb: 1,5 %

Szóval a számok mintha azt mutatnák, hogy Fritz Indra úr minden belsőégésű motorfejlesztésben elért sikere és eredménye ellenére jósnak bizony csapnivaló.

Bár szerintem a durva áttörés 2020 után jön, amikor az EU-ban a gyártók jelentős része csak ezt fogja tartani a kínálatban. Nehéz lesz úgy belső égésű motorral szerelt kocsit forgalomba helyezni, ha 1) egy csomó népszerű gyártónál nem is lehet kapni 2) aki meg megtartja kínálatban kénytelen lesz masszívan árat emelni a környezetvédelmi bírságok miatt..


US_HEV_market_share_1999_2014.png


U.S_top_selling_HEVs_by_market_share.png
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
M

molnibalage

Guest
Egy gazdasági elemző valószínűleg sikerként értelmezné, hogy az új termékkategória pár éven belül milliószámra kerül értékesítésre - 2016 áprilisáig kb. 11 millió hybridet adtak el világszerte, nagyrészt az USA-ban és Japánban... de vannak friss EU adatok is, új forgalomba helyezett gépjárművek 2018-ban:

Diesel: 35.9 % (44%-ról esett vissza, 2015-ben még 50% felett volt kicsivel..)
Benzin: 56,7 % (50,3%-ról nőtt)
Hybrid: 3,8 % (2015 óta duplázódott)
Elektromos: 2 % (2015 óta dupázódott)
Egyéb: 1,5 %

Szóval a számok mintha azt mutatnák, hogy Fritz Indra úr minden belsőégésű motorfejlesztésben elért sikere és eredménye ellenére jósnak bizony csapnivaló.
Ez az igazi szelektív mintavételezés / cherry picking...
  1. A dízel botrány az USA-ban verte ki a legjobban a biztosítékot.
  2. Nahát, pont 2015 utáni eladásokat vizsgálsz, amikor 2015-től csúcsosodott ki az egész, majd ebből kezdesz extrapolálni.
  3. Azóta "enyhe" politikai hátszele van a plug in hibrideknek, csak éppen valódi racionális érv arra alig van.

B
ár szerintem a durva áttörés 2020 után jön, amikor az EU-ban a gyártók jelentős része csak ezt fogja tartani a kínálatban. Nehéz lesz úgy belső égésű motorral szerelt kocsit forgalomba helyezni, ha 1) egy csomó népszerű gyártónál nem is lehet kapni 2) aki meg megtartja kínálatban kénytelen lesz masszívan árat emelni a környezetvédelmi bírságok miatt..
Sajnos ez csak politika és sötétzöldködés eredménye. Értelme sajnos nem sok. Mert ilyen úri huncutságokra a fejlett világ töredékének van pénze. A tömegek 10-13+ éves levedlett autókkal járnak.

Az, hogy politikai és pénzügyi hátszéllel + a botrány miatt elkezdtek többet eladni a világ egyes részein az nálam "sikerként" való érvelésként valahol a vicc és kabaré között van. Itthon kb. fehér holló volt az utakon, ha láttam egyet úgy, hogy az ország egyik leggazdagabb régiójában élek...
 
M

molnibalage

Guest
Melyik részét nem érted meg, hogy ha csak a háztartások 20% akár lassú töltést otthon és csak 1 db gyorstöltő van a cellában, akkor úgy tűnik, hogy megfekszik ma nem csak a lakótömb, de már az ahhoz tartozó cella is? Egy 4 fős háztartás villany fogyasztása lehet úgy 300-600 kWh/hó attól függően, hogy van-e gáz a lakásban/házban vagy nincs. Egy átlagos lakóparkban ha van mondjuk 60 lakás és az átlagfogyasztás csak 300 kWh/lakás (mert vannak egyedül vagy kettesben élők is) akkor mi jön ki?

60x300 = 18 000 kWh/hó.

Ha csak 6 családnak kell 4-5 kW-os töltő a garázsban az már meghaladhatja ház limitjét úgy, hogy az ő havi fogyasztásukban a villanyautó mennyi áramot jelent? Ha egyesek szerint csak napi átlagban 40-60 km-et mennek, akkor középértékkel 50 km * 0,15 kWh/km * 6 * 30 = 1350 kWh. Tehát 13%-kal több eladott áramért már hálózatot kellhet fejleszteni, ha ez az általános viselkedési forma és még csak kis villanyautó arány. Ha valódi gyorstöltő is van a cellában, akkor a teljesítmény igény még magasabb úgy, hogy az eladott áram mennyisége a cellában alig nő, de a teljes cella fogyasztás csúcsértéke a mai duplája is lehet.
És itt még túloztam is, mert a szünnapokon is 50 km napi autózást vettem...
Tehát valahol ott vagyunk, hogy 10% plusz fogyasztásért szintet kell lépnie a hálózatnak vagy akkor felejtsd el az otthoni 3-4 kW feletti töltögetéseket, ha mást is akarsz csinálni és szomszédaid is.

Egyébként nálunk ameddig nem volt meg a fejlesztés 32A-re addig bizony saját magunknak kellett korlátozni, hogy ne menjen egyszerre sok fogyasztó, hogy ne csapjon le a biztosíték...
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Ennyi autónál a gyorstöltéssel kombinálva már sokkal komolyabb gondok lesznek. Lássuk számokkal.

Ha egy órán belül a töltőhálózatban csak 10 ezer töltött autó mennyiség változás van, akkor 1500 MW-os hullámzás lehet a rendszerben. Ezt lekövetni elég vicces. Itthon ma 3,6 millió autó van, tehát ez a 10k a flotta 0,27%-a tehát csak minden négyszázadik autót töltik. És ugyebár van tranzit forgalom is. Az, hogy egyesek meg villanykamionnal álmondnak az már csak hab a tortán.

Tekintve, hogy ma 2000+ benzinkút van ez a szám a várakozási idő miatt egyáltalán nem irreális, mert a gyorstöltéssel is kb. 5-10-szer több idő tankolni. Itt már nem csak az elosztó hálózat feküdne meg, de a mai villamos termelő része is a hálózat túlsó végén főleg akkor, ha egyesek nap-szél erőművel szórnák tele a hálózatot. Akkor egyszerre történne az, hogy a napenergia termelése bezuhan, amikor még a nap végén jön egy ilyen hullám akár fel, akár le.



Irreális dolgokat feltételezel.
Egy átlag magyar 40 km-t autózik naponta.
Ha egy átlagos 200 km-t bíró elektromos autója van, akkor 5 naponta fogja tölteni (ha lemeríti mindig és teljesen feltölti).
Ha egy gyorstöltés egy órát tart, akkor naponta 24 autó tud tölteni ugyanazon a töltőn. Ha te minden egyes időpillanatban 10000 autót akarsz látni a gyorstöltőn, akkor az azt jelenti, hogy 10000x24x5=1,2 millió elektromos autó van már Magyarországon, és ráadásul ezek mindegyike gyorstöltőt használ, soha senki nem tölt otthon.
A valóságban viszont pont ellenkezőleg, leginkább otthon fognak tölteni az emberek a nap végén, hülye lenne többet fizetni azért, hogy gyorstöltőzzön, meg hamarabb tönkretegye vele az akkut.