L-159 Alca (Aero, Csehország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1586

Guest
Ezt a 2012-es Aeromagazin videót most dobta fel a Youtube és szerintem ide való:
A videó végén látszik egy ALCA légi üzemanyag utántöltő csonkkal...Erről eddig még nem tudtam.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and tonyo

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
de nem sikerült felvételt találnom róla légi utántöltés közben.
a gyári anyag is valami olyant írt hogy "megteremthető (az L-159-en) a légi üzemanyag-felvétel képessége
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
Aero Vodochody has partnered with Israel Aerospace Industries to offer the former’s L-159 for the U.S. Air Force’s OA-X close air support program.

Aero Vodochody’s CEO said the L-159 is “the most cost-effective and lowest-risk option.”

https://www.flightglobal.com/news/a...and-iai-pitch-revamped-l-159-for-oa-x-449391/
Hat nem tudjak ezek az usasok hogy az alca nem jo ilyenre sot az osszes indulo eggyike se alkalmas erre a feladatra... Itt a forumon mar szazszor leirtak mar. /csak azert is az alcanak szurkolok./
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Hat nem tudjak ezek az usasok hogy az alca nem jo ilyenre sot az osszes indulo eggyike se alkalmas erre a feladatra... Itt a forumon mar szazszor leirtak mar. /csak azert is az alcanak szurkolok./
Szurkolni lehet, de az esélye az 0.
A másik jet típust - Textron, Scorpion - is kizárták a versenyből mert elvárás a nem előkészített pályáról való üzemelés.
Ezenkívül ha könnyű jetet akarnánaknaz USAkok akkor ott lenne a Hawk illetve annaknaz USA változata a T45 illetve már most kész van a fenti gépek bázisán létrehozott az ALCA-nál messze potensebb Adwanved Hawk.
Ez a hír inkább egy esetleges hazai beszerzés szempontjából lehet érdekes mert lehet esély arra hogy több és korszerűbb rendszerekkel szerelik fel a gépeket.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 828
12 520
113
Szurkolni lehet, de az esélye az 0.
A másik jet típust - Textron, Scorpion - is kizárták a versenyből mert elvárás a nem előkészített pályáról való üzemelés.
Ezenkívül ha könnyű jetet akarnánaknaz USAkok akkor ott lenne a Hawk illetve annaknaz USA változata a T45 illetve már most kész van a fenti gépek bázisán létrehozott az ALCA-nál messze potensebb Adwanved Hawk.
Ez a hír inkább egy esetleges hazai beszerzés szempontjából lehet érdekes mert lehet esély arra hogy több és korszerűbb rendszerekkel szerelik fel a gépeket.
Hagyjad már, talán L-39NG. Mindegy, akárhogy is lesz, pénzkidobás.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Hagyjad már, talán L-39NG. Mindegy, akárhogy is lesz, pénzkidobás.
Nem biztos hogy pénzkidobás lenne...
Én el tudok képzelni egy olyan légierőt ahol lenne szerepe egy viszonylag olcsó, korszerűen felszerelt hangsebesség alatti gépnek.
Persze egy két dolog kéne még hogy értelme legyen...
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo

gonny

Well-Known Member
2016. december 24.
545
806
93
Ha valaki segítene:
Végülis
miért kellene lecserélni az A-10-est?
Annyit változtak volna a csatagépekkel kapcsolatos elvárások?
Úgy tudom, a kategóriájában felülmúlhatatlan, mokány kis gép volt, iszonyú tűzerővel.
És ez a cseh-izraeli izé mitől lesz jobb?
Ráadásul azt hallottam, hogy A-10-est nem ad el az USAF, még ha szemétre kell dobni, akkor se.
Vagyis nem szeretnének egyszer csak szembekerülni vele.
Tehát?
 

gonny

Well-Known Member
2016. december 24.
545
806
93
Ha valaki segítene:
Végülis
miért kellene lecserélni az A-10-est?
Annyit változtak volna a csatagépekkel kapcsolatos elvárások?
Úgy tudom, a kategóriájában felülmúlhatatlan, mokány kis gép volt, iszonyú tűzerővel.
És ez a cseh-izraeli izé mitől lesz jobb?
Ráadásul azt hallottam, hogy A-10-est nem ad el az USAF, még ha szemétre kell dobni, akkor se.
Vagyis nem szeretnének egyszer csak szembekerülni vele.
Tehát?
Igazából harcászati indokok érdekelnének,
a gazdasági, politikai részét el tudom képzelni, még ha nem is ismerem konkrétan.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 836
4 154
113
Ha valaki segítene:
Végülis
miért kellene lecserélni az A-10-est?
Annyit változtak volna a csatagépekkel kapcsolatos elvárások?
Úgy tudom, a kategóriájában felülmúlhatatlan, mokány kis gép volt, iszonyú tűzerővel.
És ez a cseh-izraeli izé mitől lesz jobb?
Ráadásul azt hallottam, hogy A-10-est nem ad el az USAF, még ha szemétre kell dobni, akkor se.
Vagyis nem szeretnének egyszer csak szembekerülni vele.
Tehát?

Igazából harcászati indokok érdekelnének,
a gazdasági, politikai részét el tudom képzelni, még ha nem is ismerem konkrétan.


A "harcászati indoka" az volt, hogy majd az F-35-ös váltja, mert az mindenre is jó lesz. Most meg azon megy a károgás, hogy drága üzemeltetni valami kis szar, nulla páncélzatú és túlélőképességű egyhajtóműveshez képest. A repóraköltsége valahol 8-17000 dollár között van, ennél pontosabb értéket nem tudok. Egy propelleres (Texan, Tucano) költsége meg úgy 3-6000 dollár között lehet (de egy új típusnak a rendszeresítése még pluszköltségekkel is jár). De előreláthatólag amúgy nem lesz lecserélve még jó darabig. Akár 2030-2040-ig is kihúzhatják, szerencsésebb esetben. Persze ez a politikusokon múlik elsősorban. A hadsereg szeretné, ha maradna. De a légierőnél (ami az üzemeltetője) jó páran már nagyon ki akarnák vonni. Viszont a légierő jelenlegi titkára, Heather Wilson nagy rajongója a típusnak.
http://www.thedrive.com/the-war-zon...-exist-but-theyre-mired-in-bureaucratic-limbo

És épp most fogadták el a szárnycsereprogram további finanszírozását.

https://mcsally.house.gov/media-center/press-releases/mcsally-clears-next-hurdle-10-re-wing-funding
 

gonny

Well-Known Member
2016. december 24.
545
806
93
A "harcászati indoka" az volt, hogy majd az F-35-ös váltja, mert az mindenre is jó lesz. Most meg azon megy a károgás, hogy drága üzemeltetni valami kis szar, nulla páncélzatú és túlélőképességű egyhajtóműveshez képest. A repóraköltsége valahol 8-17000 dollár között van, ennél pontosabb értéket nem tudok. Egy propelleres (Texan, Tucano) költsége meg úgy 3-6000 dollár között lehet (de egy új típusnak a rendszeresítése még pluszköltségekkel is jár). De előreláthatólag amúgy nem lesz lecserélve még jó darabig. Akár 2030-2040-ig is kihúzhatják, szerencsésebb esetben. Persze ez a politikusokon múlik elsősorban. A hadsereg szeretné, ha maradna. De a légierőnél (ami az üzemeltetője) jó páran már nagyon ki akarnák vonni. Viszont a légierő jelenlegi titkára, Heather Wilson nagy rajongója a típusnak.
http://www.thedrive.com/the-war-zon...-exist-but-theyre-mired-in-bureaucratic-limbo

És épp most fogadták el a szárnycsereprogram további finanszírozását.

https://mcsally.house.gov/media-center/press-releases/mcsally-clears-next-hurdle-10-re-wing-funding
Akkor, ha jól értem, nem volt harcászati indok. :)
 
  • Tetszik
Reactions: endre
T

Törölt tag 1586

Guest
Az Aereo Vodochody bejelentette az ALCA továbbfejlesztett változatát az F/A-259-est
p1728460.jpg

http://www.janes.com/article/81774/farnborough-2018-aero-reveals-f-a-259-light-attack-jet
Röviden:
- a fejlesztés az IAI-vel közösen;
- új erősebb hajtómű (F124-GA-100)
- színes NVG kompatibilis multifunkcionális kijelzős műszerfal;
- datalink (!!)
- AESA radar térképező és mozgó célpont azonosító képességgel;
Magánvélemény: SDB és egyéb precíziós fegyverzet szállításra, CAS-ra tökéletes...
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 883
6 122
113
Az Aereo Vodochody bejelentette az ALCA továbbfejlesztett változatát az F/A-259-est
p1728460.jpg

http://www.janes.com/article/81774/farnborough-2018-aero-reveals-f-a-259-light-attack-jet
Röviden:
- a fejlesztés az IAI-vel közösen;
- új erősebb hajtómű (F124-GA-100)
- színes NVG kompatibilis multifunkcionális kijelzős műszerfal;
- datalink (!!)
- AESA radar térképező és mozgó célpont azonosító képességgel;
Magánvélemény: SDB és egyéb precíziós fegyverzet szállításra, CAS-ra tökéletes...

Neveznek az amerikai tenderre is? Ha a Scorpiont kiszórták, akkor ez is megy a levesbe. Már ha még van idő nevezni. Más piacokra viszont jó lehet, de túl nagy sikert nem adok neki
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Az Aereo Vodochody bejelentette az ALCA továbbfejlesztett változatát az F/A-259-est
p1728460.jpg

http://www.janes.com/article/81774/farnborough-2018-aero-reveals-f-a-259-light-attack-jet
Röviden:
- a fejlesztés az IAI-vel közösen;
- új erősebb hajtómű (F124-GA-100)
- színes NVG kompatibilis multifunkcionális kijelzős műszerfal;
- datalink (!!)
- AESA radar térképező és mozgó célpont azonosító képességgel;
Magánvélemény: SDB és egyéb precíziós fegyverzet szállításra, CAS-ra tökéletes...
Szállítani lehet vele SDB-t a függesztőkön (egyik bázison felszáll vele, a másikon meg leszáll vele, ez a szállítás), de az SDB-specifikáció szerinti a bevetéséről nem írnak a linkben egy árva szót sem. Ahhoz a függesztési lehetőségen kívül más is kell. CAS-ra meg az A-10 a tökéletes (fegyverzet+kialakítás+védettség=túlélőképesség), csak olyat nem kapunk, meg talán kifizetni se tudnánk ... sajnos.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
..az SDB-specifikáció szerinti a bevetéséről nem írnak a linkben egy árva szót sem. Ahhoz a függesztési lehetőségen kívül más is kell.
Teljesen igaz.
Az nem elég ha egy gép a felfüggesztőjén el tud vinni egy SDB-t, Brimstonet, LGB-t vagy JDAM-et.
Az sem elég ha a gépnek van korszerű radarja, célzó konténere, datalinkje.
Más is kell.
Kell masszív stratégiai, taktikai felderítő képesség is - ISR gépek, drónok - megtalálni a sokszor idő érzékeny célokat.
Kell masszív harctéri hirközlési rendszer, parancsnoki lánc, JTAC specialisták ahhoz hogy CAS-t is repülhessen.
CAS-ra meg az A-10 a tökéletes (fegyverzet+kialakítás+védettség=túlélőképesség), csak olyat nem kapunk, meg talán kifizetni se tudnánk ... sajnos.
Az A-10 egy COIN gép. Arra tökéletes...egészen addig amíg AK-t lóbáló buckalakókat kell kergetni.
Minden ennél komolyabb helyzetben az A-10-es már csak komoly kockázarok árán vethető be.
A hagymányos kis magasságú rácsapásokkal ooeráló CAS napjai meg vannak számlálva.
A jövő a MANPAD-ek és nehézgéppuskák hatómagassága fölött PGM-kel opráló gépeké.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Teljesen igaz.
Az nem elég ha egy gép a felfüggesztőjén el tud vinni egy SDB-t, Brimstonet, LGB-t vagy JDAM-et.
Az sem elég ha a gépnek van korszerű radarja, célzó konténere, datalinkje.
Más is kell.
Kell masszív stratégiai, taktikai felderítő képesség is - ISR gépek, drónok - megtalálni a sokszor idő érzékeny célokat.
Kell masszív harctéri hirközlési rendszer, parancsnoki lánc, JTAC specialisták ahhoz hogy CAS-t is repülhessen.

Az A-10 egy COIN gép. Arra tökéletes...egészen addig amíg AK-t lóbáló buckalakókat kell kergetni.
Minden ennél komolyabb helyzetben az A-10-es már csak komoly kockázarok árán vethető be.
A hagymányos kis magasságú rácsapásokkal ooeráló CAS napjai meg vannak számlálva.
A jövő a MANPAD-ek és nehézgéppuskák hatómagassága fölött PGM-kel opráló gépeké.
Őszintén remélem hogy AK-lóbáló buckalakónál komolyabb ellenség ellen sose fogunk háborúzni, talán ez lehet a haszna a NATO-tagságunknak (én még az ilyen háborúról is lemondanék, hacsak a buckalakók ide nem jönnek). Akkor viszont a kis magasságú CAS-harcászat is belefér. Hacsak a NATO el nem követi azt az őrültséget, hogy kikezd komolyabb ellenséggel, de eddig erre eléggé vigyáztak. Talán ezért lehet hogy az A-10-nek talán nem is nagyon tér el a baleseti vesztesége a harcban elveszített gépek számától, ezért is van az USAF-nál még mindig A-10. Az utolsó mondatoddal meg ha igazad is van - az csak a gazdag országokra vonatkozik, mi meg sajnos kimaradtunk abból a kosárból.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and endre
T

Törölt tag 1586

Guest
Őszintén remélem hogy AK-lóbáló buckalakónál komolyabb ellenség ellen sose fogunk háborúzni, talán ez lehet a haszna a NATO-tagságunknak
Én is remélem hogy nem kell háborúzni, viszont ha lesz háború - olyan ahová nem önként megyünk az USA csatlósaként - akkor azt jó eséllyel nem buckalakók ellen fogjuk vívni.
A NATO tagságunkban jobb ha nem bízunk...
Parasztok vagyunk a sakktáblán.
Talán ezért lehet hogy az A-10-nek talán nem is nagyon tér el a baleseti vesztesége a harcban elveszített gépek számától
Az 1991-es Desert Storm óta az USA sem viselt összfegyvernemi háborút techikailag valamennyire is fejlett ellenség ellen (OK, talán a Délszláv légi kampányokat még ide számolhatjuk, bár azok csak légi hadműveletek voltak)
A lényeg hogy az elmúlt húsz évben az USA is csak buckalakókat kergetett...
Mint írtam erre az A-10 tökéletes...
Viszont nem véletlenül akarják az A-10 est nyugdíjazni. Irán ellen a hagymányos taktikájával (alacsonyan, rácspásokkal) pl. már csak korlátozottan lenne használható.
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo
M

molnibalage

Guest
Szállítani lehet vele SDB-t a függesztőkön (egyik bázison felszáll vele, a másikon meg leszáll vele, ez a szállítás), de az SDB-specifikáció szerinti a bevetéséről nem írnak a linkben egy árva szót sem. Ahhoz a függesztési lehetőségen kívül más is kell. CAS-ra meg az A-10 a tökéletes (fegyverzet+kialakítás+védettség=túlélőképesség), csak olyat nem kapunk, meg talán kifizetni se tudnánk ... sajnos.
Nem értem ez az A-10 körüli mítoszt.

Már a '80-as évek végi szovjet csapatlévédelem is lábremegetetős neki TGP, SDB és JDAM nélkül. Túlélőképességről szó nincs. Amikor megalkották, akkor 23 mm-es Silka volt. Ma 30-35 mm-es ágyúk vannak. Az Osza és Tor rakéta akkora, hogy garantáltan nem éli túl az semmi vagy legfeljebb egyszámjegyű százalék. A túlélőképesség ma azt jelenti, hogy ne találjanak el... Csak próbáld ez kiviteleznei egy csiglassú, finomam szólva nem túl acélos manőverező képességű - rakéták szemszögéből nézve - gép ellen úgy, hogy már COIN környezetben is kettős érzékelős Igla is előfordul.
 
M

molnibalage

Guest
Az 1991-es Desert Storm óta az USA sem viselt összfegyvernemi háborút techikailag valamennyire is fejlett ellenség ellen (OK, talán a Délszláv légi kampányokat még ide számolhatjuk, bár azok csak légi hadműveletek voltak)
Az oroszok meg a II. vh óta. Nagy ügy. Őket valahol mégsem írja le senki emiatt.
 
  • Tetszik
Reactions: endre