Légimentés Magyarországon

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 092
26 695
113
Ebből látszik, hogy nem tudod mi az a parancsmegtagadás.:rolleyes:
Az is szabályozva van,mikor mit lehet megtagadni.
A bűncselekmény elkövetésére utasító parancsot egyenesen kötelesség megtagadni. Most azzal a bcsvel vádolják a pilótát, ami miatt a parancsott meg kellett volna tagadnia.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

MoyesMD

Member
2020. október 29.
20
49
18
Valakin el kell verni a port, hát a pilótán akarják... :(
Talán a bírósági tárgyalás során kiderül , hogy működik a mentési lánc. A siklóernyősnek nem volt leadott repülési terve , nem katona , nem kért mentést így számomra teljesen érthetetlen , mit keresett ott a katonai helikopter ? Minden oktatáson kihangsúlyozzák , hogy csak a repülési tervvel rendelkezők eltűnése esetén riasztják a helikoptert.
Az , hogy a katonai pilóta mit tud arról , hogy a gépe mit képes egy "puhatestűvel " csinálni csak az a példa jut eszembe , amikor egy rendőrségi helikopter repülés közben akart igazoltatni egy siklóernyőst - ő túlélte .
 
M

molnibalage

Guest
A hadsereg teljes alkalmatlanságát ne próbáld mosdatni! Annak a pilótának ott annyi esze nem volt mint egy tyúknak, ha magától nem jött rá mi fog történni. Az pedig, hogy a Honvédség mentésbe kezd anélkül, hogy kommunikálni tudna a Katasztrófavédelemmel már mindennek a teteje! Egyszerű bűnözők.
De te mindenkinél jobban tudod ezt is. Felirom a tiszs tavas hülyeség és s többi mellé
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 226
4 578
113
A hadsereg teljes alkalmatlanságát ne próbáld mosdatni! Annak a pilótának ott annyi esze nem volt mint egy tyúknak, ha magától nem jött rá mi fog történni. Az pedig, hogy a Honvédség mentésbe kezd anélkül, hogy kommunikálni tudna a Katasztrófavédelemmel már mindennek a teteje! Egyszerű bűnözők.
Valamit félreértettél.
A Honvédségi mentőhelikoptert ilyenkor a Katasztrófavédelem helyszínen lévő mentésvezetője utasítja, nem saját szakállára dolgozik. Ő is riasztja őket, ha indokoltnak látja, mivel nem katonai balesetről van szó, ahol automatikusan indul a honvédségi mentőhelikopter.
A mentés helyszíni vezetője hozza meg a döntést. A pilóta csak akkor hibáztatható, ha kifejezetten a mentés irányítójának szóban közölt döntése ellenére cselekedett. Ez meg a fedélzeti adatrögzítő majd tisztázza. A helyszínen lévő civil ejtőernyősök elmondása alapján a mentésirányító erőtette a helikopteres kiemelést annak ellenére, hogy szóltak neki, hogy veszélyesen erős a rotorszél.
De lehet, hogy ők rosszul értelmezték a történteket. Én nem neveznék bűnözőnek senkit előre.
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 283
14 204
113
A bűncselekmény elkövetésére utasító parancsot egyenesen kötelesség megtagadni. Most azzal a bcsvel vádolják a pilótát, ami miatt a parancsott meg kellett volna tagadnia.
Erre beraksz egy paragrafust?
A parancsmegtagadásra.
Köszönöm.

Csak mert nekünk úgy tanították, az emberiség elleni bűntettet kötelességünk megtagadni.
Mást nem.
Nem is lehet.
Főleg mert ami amúgy bűncselekménynek tűnhet számunkra, az nem biztos, hogy az.
Ráadásul az elöljárónak sokkal több információja van.
Így ő mérlegel.
Övé a felelősség.

Ez a parancs uralmi rendszer egyik lènyege, nem kezdünk el öten ötfelè okoskodni.
Mert a végén nem történhet semmi jó.



Képzeld a múltkor láttam ahogy markolóval bontanak a tűzoltók egy házat Győr mellett.
Ez bűncselekmény?
Igen, mert más tulajdonát rongálták.

Ja amúgy ègett a ház, így mentettèk a mellette lévőt, hogy ne terjedjen át a tűz.


Szóval ha te tudod mi történt pontosan írd már le.

Csak mert ha a pilóta parancsot teljesí tett, ès jelezte, hogy problémás a mentés, akkor nem ő a hibás. Hanem a mentèsvezető.

Ha nem jelezte de parancsra cselekedett, akkor már van felelőssége, de nem egyedül.

Ha saját maga döntött így a mentèsvezető ellenében, akkor még nem csak ez lenne a vád.

De èn is azt remélem kiderül mi történt.
Sajnos tény, hogy meghalt egy ember.
Ezért meg valakit, valakiket felelősség terhel.
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 502
5 057
113
Honvédelmi törvény: 51. § (1) A katona szolgálatteljesítése során köteles végrehajtani a parancsot, kivéve, ha azzal bűncselekményt követne el.
Itt szerintem nem bűncselekmény történt, hanem baleset. Megpróbálta a kapott feladatot végrehajtani egy olyan eszközzel, amire az nem volt alkalmas.

Egyébként lehetett szerepe a balesetben annak, hogy a pilóta katona, mert a katonákat arra képezik ki, hogy a kapott parancsot végre kell hajtani akkor is ha veszélyes.
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 636
3 916
113
x634a8a7fc0789650838533.jpg.pagespeed.ic.TDYaloTBaf.jpg


A maszkot azert nem szabad igy, egyetlen huvekyujjal fogni, mert a maszk masik oldalan el fog szokni a levego, teljesen hatastalan a lelegeztetes.
A huveky es mutatoujjal "C" betut kell formalni, a ket ujj egyutt mar elegge koruloleli a maszkot ahhoz, hogy hatasosan ra lehessen szoritani a beteg arcara.
 

Blitz97

Well-Known Member
2020. május 13.
4 563
11 136
113
  • Szomorú
Reactions: fishbed and bel

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 146
73 712
113
Új légimentő bázissal gazdagodott Miskolc...

Átadták az új légimentő bázist Miskolcon. A beruházás 700 millió forintos állami forrásból épült, a létesítmény kivitelezője a BORSOD KONSTRUKCIÓ Építőipari Kft. A kivitelező egy darab mentőhelikopter befogadására alkalmas, csaknem 300 négyzetméter alapterületű, acél pillérvázas szerkezetű fűthető hangárt és garázst, öt személy elhelyezésére alkalmas, 160 négyzetméter alapterületű blokkot, egy fedett-nyitott gépkocsiparkolót, négy zárt tárolót, valamint egy zárt szennyvíztárolót is kialakított.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Luthero

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 146
73 712
113
2022. évi üzleti tervből

Légijármű eszközpark

"2018-ban a Készenléti Rendőrség 9 db mentőhelikoptert vásárolt Norvégiából. A gépekből 3 db került átadásra 2019. március végén, melyekből 2 szolgálatba állt Szentesen és Debrecenben. (Az ott szolgálatban lévő 2 gép a bérleti szerződés lejártával visszakerült az osztrák bérbeadóhoz.) 1 pedig oktatási feladatokra lett használva. További 6 gépet vett át a KR 2019 nyarán, ezek közül 2 helikopter november végével, illetve további 3 évvégével állt szolgálatba. Társaságunk mindent megtesz annak érdekében, hogy az állami tulajdonú helikopterek közül 7 mindig ügyelni tudjon a bázisokon.

2022. július végéig az előző évhez hasonlóan a forgalmi karbantartást egy megbízási szerződés keretében a társaság végzi, ezért a szerelőkre és a műszaki vezetőre hárul az a felelősség, hogy minden bázison legyen üzemképes helikopter. A mentőhelikopterek rossz állapota miatt azonban ez igen nagy kihívást jelent.

2022. februárjától a helikopterek karbantartása egy költséghatékonyabb konstrukcióban a társaság által kontrolláltan történik. Mivel azonban a helikopterek egyre többször hibásodnak meg nem tervezetten, ezért egyre több anyagi forrás lesz szükséges a megfelelő számú helikopter üzemképessé tételére."

2022. február 7-től a társaság fokozatosan átveszi a mentőhelikopterek karbantartása feletti rendelkezést. Ennek megvalósítására közbeszerzési eljárás lebonyolításával került kiválasztásra a karbantartó szervezet, és a helikopterek hajtóműveinek gyári flottában való részvételét biztosító cég. Mindkét szerződés 2025. január 31-ig hatályos.

2022-ben új feladatként jelentkezik a valamennyi bázison szolgálatba állított 1-1 mentőautó üzemeltetése. Ennek köszönhetően rossz időjárás vagy a helikopter meghibásodása esetén sem kell az ügyeletet lemondani. További újdonság, hogy 2022-től valamennyi bázison elindul a korábban csak a budaörsi helikopteren nyújtott szolgáltatás, a vérszállítás, vértranszfúzió. A kötéltechnika lehetőségének kiépítését a szűkös anyagiak arányában fogja 2022-ben folytatni a társaság."

"A társaság a korábbi években megszokott 7 bázison folytatja a munkát a Magyar Állam tulajdonában lévő 9 db mentőhelikopterrel. Egyszerre mindig 7 mentőhelikopter van szolgálatban a 7 bázison, a 2 tartalék gép pedig oktatási célokat szolgál, vagy karbantartás alatt van.

"A budaörsi, balatonfüredi és szentesi bázisokon kívül a társaság továbbra is négy bérelt helyszínen (Pécs, Sármellék, Debrecen, Miskolc) végzi tevékenységét. 2022. tavaszán kerül átadásra a pécsi bázis helyett az ORFK beruházásában épülő szekszárdi légimentő bázis. Várhatóan ebben az évben még átadásra kerül a miskolci új bázis, valamint a sármelléki bázis helyett a Marcaliban épülő légimentőbázis. A debreceni bázis egyelőre marad a debreceni repülőtéren."

"A mentőhelikopterek felelősség és vagyonbiztosításának költsége 2021. júliusa óta szintén a társaság gazdálkodását terheli. A társaság 2021-ben lebonyolított a mentőhelikopterek biztosítására kiírt közbeszerzési eljárása során megkötött szerződés 2022. december 10-ig hatályos. A szerződés ugyan a felek közös akaratával 1+1 évvel meghosszabbítható. Amennyiben azonban nem egyezik a felek akarata, úgy ismét közbeszerzés kiírására kerülhet sor. Az eljárás kiírásának tervezett ideje: 2022. augusztus. A szerződés időtartama 12 hónap, becsült értéke bruttó 564.000 EUR."

"Az anyagköltségek 51,11 %-át a helikopterek üzemanyag-költsége teszi ki. A kerozinfogyasztásának tervezésekor azt feltételezzük, hogy a mentőhelikopterek havi átlag 28,57 órát (összesen évi 2.400 óra) repülnek majd, ami a 2021. évi szintnél 1,48 %-kal magasabb. A kerozin költség a magasabb repült óraszámot, és az olajár emelkedő szintjét feltételezve összességében 18,0 %-kal lesz magasabb a tervek szerint a 2021. évinél. 2022-re 306,42 Ft/liter átlagárral készültek a tervek. Ez az ár jövedéki adó nélküli, mivel a helikopter üzemanyagköltségét a jövedéki adó visszatérítési lehetősége literenként 129,2 Ft-tal csökkenti."

A pilóták továbbképzése a helikopterek biztonságos üzemeltetése érdekében továbbra is elkerülhetetlen. 2009-től bevezetésre került a pilóták szimulátoros továbbképzése, melyen valamennyi pilótának évente kétszer részt kell vennie. Az ADAC HEMS Akadémiáján és az Airbus szimulátorközpontjában történő szimulátoros képzés költsége várhatóan 45.701 eFt. (Az ehhez kapcsolódó szállásköltségről már tettünk említést. Az útiköltség az utazási és kiküldetési költségeknél jelentkezik.)

A szerelők és a műszaki vezetők továbbképzését illetve tudásuk szinten tartását a légügyi előírások szabályozzák. 2 szerelő típustanfolyama és további 2 szerelő kiegészítő tanfolyama 2022-re tolódott a járvány miatt, ennek költsége 14.855 eFt. A postholderek részére szükséges tanfolyamok költsége 9.065 eFt. Továbbá a műszaki vezetők nyelvi képzésére 1.465 eFt-ot terveztünk.

2020-ban 2 fővel csökkent a szerelők állománya, mivel ők a TEK-hez szerződtek. Mivel a két legképzettebb szerelőről van szó, szükséges volt a „visszabérlésük” a TEK-től 2022. június 30-ig, annak érdekében, hogy az állami tulajdonú mentőhelikopterek forgalmi karbantartását a társaság el tudja végezni.

2022-ben továbbra is a társaság végzi a mentőhelikopterek forgalmi karbantartását. 2021-ben felvételre került 3 szerelő, akik típusjogosításának megszerzése még folyamatban van. A szintén a TEK-hez szerződött dokumentációs mérnök helyére 2021-ben 2 új mérnök került a társasághoz.

2021-ben megtörténtek a mentőhelikoptereken alkalmazandó kötéltechnikához kapcsolódó külföldi képzések. A képzések szintentartására 10.000 eFt-ot terveztünk 2022-ben."
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 146
73 712
113
Közbeszerzési értesítőkből egy kis összefoglaló...

Légijármű-javítási és -karbantartási szolgáltatások

A szerződés időtartama:
Kezdés: 07/02/2022
Befejezés: 31/01/2025

Az ajánlatkérő üzemeltetésében álló (jelenleg 9 db) EC135P2+ típusú helikopterek tervezett és nem tervezett karbantartása és a szükséges alkatrészek (kivéve a hajtómű és moduljai) biztosítása.
A tervezett (hangár) karbantartások száma a szerződés időszaka alatt tervezetten 45 db, mely szám a repült órák tényleges számához képest változhat.
A 9 db helikopter várható kihasználtsága a szerződés időtartama alatt összesen kb. 8194 óra.

A beérkezett ajánlatok száma: 2
A nyertes ajánlattevő neve : HeliControl Korlátolt Felelősségű Társaság

A szerződés módosításának időpontja: 2022. június 13.
A Felek pontosítják a HUF-tól eltérő devizában beszerzett eszköz/nyújtott szolgáltatás elszámolását, illetőleg pontosítják a jótállás határidejének számítására okot adó eseményt.

A beszerzés végleges összértéke: 2 409 030 660.00 HUF (áfa nélkül)


------------------------


Az Ajánlatkérő üzemeltetésében lévő EC135P2+ típusú helikopter 18 db Pratt and Whitney PW206B típusú hajtóművére vonatkozó Flottakezelési Programban történő részvétel biztosítása

A szerződés időtartama:
Kezdés: 07/02/2022
Befejezés: 31/01/2025

A beérkezett ajánlatok száma: 1
A nyertes ajánlattevő neve: HM Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő Zártkörűen Működő Részvénytársaság

A beszerzés végleges összértéke: 4 340 840.00 USD (áfa nélkül)

A szerződés összértéke a tervezett repült óra mennyiség és az ajánlattevő által megajánlott díj/egy repült óra (419 USD/repült óra) alapján számított érték.