Légvédelemi radarok működéséről általában

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 606
14 776
113
Ez a passzív radar nem egy besugárzásjelző ami képes pontosan bemérni a sugárzó forrást? Mert, ha igen, akkor lekapcsolnak mindent kész.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
10 007
30 397
113
100%-osan nem lehet mindent lekapcsolni, a fedélzeti elektronikai rendszerek között csak az "időlegesen-részlegesen" nem használt berendezéseket tudják lekapcsolni, különben egyszerűen nem tudnának repülni, pl. a FADEC hajtómű vezérlést, az irányításért felelős fly-by-wire rendszereket nem tudják kikapcsolni és még van néhány elektronikai rendszer, ami nélkülözhetetlen.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 883
32 328
113
Éjszakai repülésnél alacsonyan repülve is biztosan van valami, ami a tereped a gép előtt és alatt feltérképezi, és nem hiszem, hogy csak az infra, hanem inkább radar. Annak is van kisugárzása.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 606
14 776
113
Ghostrider, úgy gondoltam, hogy ezek a rendszerek árnyékolva vannak. Arra értettem a lekacsolást, hogy a radart, rádióforgalmat kapcsolják ki.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
100%-osan nem lehet mindent lekapcsolni, a fedélzeti elektronikai rendszerek között csak az "időlegesen-részlegesen" nem használt berendezéseket tudják lekapcsolni, különben egyszerűen nem tudnának repülni, pl. a FADEC hajtómű vezérlést, az irányításért felelős fly-by-wire rendszereket nem tudják kikapcsolni és még van néhány elektronikai rendszer, ami nélkülözhetetlen.

Ezeknek a kisugárzása (ha egyáltalán van) szerintem kívülről túlságosan is kicsi ahhoz, hogy bármit csinálj vele.

Éjszakai repülésnél alacsonyan repülve is biztosan van valami, ami a tereped a gép előtt és alatt feltérképezi, és nem hiszem, hogy csak az infra, hanem inkább radar. Annak is van kisugárzása.

A radaros magasságmérőt nem tudom ki lehet-e kapcsolni pl, de ezek nagyon kis energiát sugároznak és elég kis területen, illetve vannak módszerek arra, hogy még ez a kevés kisugárzás is kevésbé legyen "feltűnő" az ellenség számára.

Amennyire tudom SAR képes gépeken elvileg lehetséges olyan robotpilóta üzemmód, amivel 3D-sen követi a terepet. Ez már nagyságrendekkel több kisugárzással járna.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
GR: nem is kell mindent lekapcsolni, aminek nem kell kifele sugározni azt szépen lehet árnyékolni. Ennél aprobb dolgokra is próbáltak figyelni.

Az APG-77 fejlesztésének legnagyobb része arra irányult, hogy passzívan vagy LPIben tudjon MCGt biztosítani.
HA ez nem jön össze akkor egy/két F-22 előre megy és adja a MCGt a többinek. Ha kiszurnák ugye elöl megy, mindegy hogy nyugodtan kifordulhat és lefutja ami rá indítottak, miközben egy másik F-22 biztosítja az akár levegőben lévő több tucatnyi amraamnak az MCGt.
De ezen felűl is rendkívül sok új harceljárás keletkezik, változik meg. Az aesa(+lpi+....), alacsony észlelhetőség, supercruise + fejlett adatkapcsolat külön külön is ütős dolog tud lenni összegyúrva azonban igazi game changer.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 452
86 650
113
Fade

Olyan kis távolságból észlelik a Raptort,hogy ha rakétát indítanak rá nincs az az Isten,hogy legyen esélye az F-22-nek lefutni a rá indított rakétát.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
10 007
30 397
113
Azért az a leárnyékolás nem teljesen olyan egyszerű, az odafigyelés kevés. Tökéletes árnyékolás jelenleg egy féle létezik, amivel a szovjetek/oroszok kísérleteztek, a plazma felhő létrehozása, amely használatakor se ki, se be, úgyhogy nem igazán járható egyenlőre.
Azt, hogy jelenleg milyen szintre tudják a kisugárzást árnyékolással lecsökkenteni és azt érzékelni adott távolságon, szerintem nagyon kevesen tudhatják! Minden esetre nem véletlenül az F-22 és F-35 repülőgépeknél az EM-Con" rendszer került beépítésre, amely különlegesen alacsony észlelhetőséget igénylő lopakodó feladatok során a fedélzeti elektronika nem kritikus fontosságú részeit lekapcsolja, illetve teljesítményét csökkenti.
A TESLA gépsorát nem véletlenül szerelték le az amik és a TAMARA kifejlesztése óta nagyon sok idő telt el, hogy tovább lépjenek a fejlesztésben.
 
2013. december 7.
934
4
18
az LPI maszlagot látom sokan bekajálták.
Ma még az orosz radarok is változó PRF-el és változó impulzusidőtartamokkal dolgoznak és ők is hallgatóznak idegen radarjelek után két kisugárzás között.
Az LPI akkor volt ténylegesen értelmes amikor a szovjet technika olyan szinten volt, hogy a radarjaik PRF-je és impulzusidőtartama mechanikusan rögzített vagy nagyon kevés érték (kb 4..5 érték) között kézzel váltogatható volt mert elektromechanikus mechanizmus vezérelte ezeket a paramétereket. Akkoriban a magyar MIG-29esek besugárzásjelző képernyője 100 db izzóból volt kirakva és 5 db nyugati radart volt képes felismerni hardveres módon (tehát nem változtatható módon)
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
"Olyan kis távolságból észlelik a Raptort"

Láttam én is... csak annyira pofánverős dolog ez..... akkor majd ha eljutnak erre a szintre lesz erre a feladatra komoly opció.

gr: Egy sima pogári koax egyrétegű szigetelés kifele elnyeli az EM sugárzás 99%át. Egy árnyékolt utp vszeg mégjobban.
 
2013. december 7.
934
4
18
Fade:
amikor a katonák szaglásznak elektromágneses sugárzások után biztos hogy kevés lesz még a 99,99%-os elnyelés is. Miért is? 10 wattnak az ezredrésze 0,01 watt, ez simán észlelhető még a kb a Hold-Föld távolságban elhelyezett vevővel is...
 
2013. december 7.
934
4
18
joker:
a terepkövető navigáció már teljesen passzívan megoldott. Megvan a terep baromi részletes 3D térképe és a GPS megmondja hol a gép a kérdéses terep fölött.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 883
32 328
113
Egy sima pogári koax egyrétegű szigetelés kifele elnyeli az EM sugárzás 99%át. Egy árnyékolt utp vszeg mégjobban.

Csak olyant tudsz leárnyékolni, aminek nem szerepe valamilyen jel kibocsátása vagy fogadása. Márpedig egy magasságmérő vagy adatkommunikációra használt rendszer erre épül.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
az LPI maszlagot látom sokan bekajálták.
Ma még az orosz radarok is változó PRF-el és változó impulzusidőtartamokkal dolgoznak és ők is hallgatóznak idegen radarjelek után két kisugárzás között.
Az LPI akkor volt ténylegesen értelmes amikor a szovjet technika olyan szinten volt, hogy a radarjaik PRF-je és impulzusidőtartama mechanikusan rögzített vagy nagyon kevés érték (kb 4..5 érték) között kézzel váltogatható volt mert elektromechanikus mechanizmus vezérelte ezeket a paramétereket. Akkoriban a magyar MIG-29esek besugárzásjelző képernyője 100 db izzóból volt kirakva és 5 db nyugati radart volt képes felismerni hardveres módon (tehát nem változtatható módon)

Az LPI sokkal több mint amit leírtál.

Fade

Olyan kis távolságból észlelik a Raptort,hogy ha rakétát indítanak rá nincs az az Isten,hogy legyen esélye az F-22-nek lefutni a rá indított rakétát.

Indokolatlanul nem fog veszélyesen közel menni egy géphez semelyik pilóta. Ha lehet hinni a különbőző gyakorlatokról ismert történeteknek akkor bőven NEZ-en belül lehet a Raptor mielőtt észlelik. De nyilván a pilóták ezt sokkal jobban tudják, elvégre ők ismerük a gépüket. Ha van egy kis infó az orosz radarokról akkor azt is simán ki lehet sakkozni, hogy nagyjából mi az a távolság ahol valószínűleg észlelni fogják őket.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Fade:
amikor a katonák szaglásznak elektromágneses sugárzások után biztos hogy kevés lesz még a 99,99%-os elnyelés is. Miért is? 10 wattnak az ezredrésze 0,01 watt, ez simán észlelhető még a kb a Hold-Föld távolságban elhelyezett vevővel is...

Annak mi az esélye, hogy ilyen minimális sugárzást észlelsz minden egyéb környezeti zaj közepette? Szerinte nem sok.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
10 007
30 397
113
Az alacsony észlelhetőség már olyan szinten "kinőtte" magát, hogy teljes rendszerről beszélünk, amelynek sok alrendszere van és akár egy repülőgép (jármű) esetén is a repülés (bevetés) alatt is több szintű alkalmazása fordulhat elő, a feladattól és körülményektől függően.
Úgy gondolom, hogy a földi berendezéseknek és a föld körül keringő műholdaknak hálózatban történő együttes alkalmazásával lehetséges ezen kategóriájú eszközök felderítése, követése és a védelmi rendszerek, - földi légvédelmi rakéta rendszerek, légi eszközök, főleg repülőgépek - adatokkal való ellátása.
 
2013. december 7.
934
4
18
blaze: ez a teljesítmény nem minimális. A GPS műholdjának jele lent a GPS vevődön sokkal minimálisabb... és kommersz készülékek simán fogják.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 862
4 289
113
az LPI maszlagot látom sokan bekajálták.
Ma még az orosz radarok is változó PRF-el és változó impulzusidőtartamokkal dolgoznak és ők is hallgatóznak idegen radarjelek után két kisugárzás között.

Ja. És itt lép be a számítási kapacitás, meg a fejlett mikroelektronika a TRM-eknél és azok vezérlésénél, amik másodpercenként ezres-milliós, vagy a jó ég tudja, milyen nagyságrendbeni moduláciváltást és "ugráltatást" tesznek lehetővé a frekvenciák között és ezekben az USA jelentősen vezet, mármint a nem csak laborban létező, hanem valós használatban lévő eszközei tekintetében.