Légvédelemi radarok működéséről általában

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Ez a passzív radar nem egy besugárzásjelző ami képes pontosan bemérni a sugárzó forrást? Mert, ha igen, akkor lekapcsolnak mindent kész.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 715
28 832
113
100%-osan nem lehet mindent lekapcsolni, a fedélzeti elektronikai rendszerek között csak az "időlegesen-részlegesen" nem használt berendezéseket tudják lekapcsolni, különben egyszerűen nem tudnának repülni, pl. a FADEC hajtómű vezérlést, az irányításért felelős fly-by-wire rendszereket nem tudják kikapcsolni és még van néhány elektronikai rendszer, ami nélkülözhetetlen.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Éjszakai repülésnél alacsonyan repülve is biztosan van valami, ami a tereped a gép előtt és alatt feltérképezi, és nem hiszem, hogy csak az infra, hanem inkább radar. Annak is van kisugárzása.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Ghostrider, úgy gondoltam, hogy ezek a rendszerek árnyékolva vannak. Arra értettem a lekacsolást, hogy a radart, rádióforgalmat kapcsolják ki.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
100%-osan nem lehet mindent lekapcsolni, a fedélzeti elektronikai rendszerek között csak az "időlegesen-részlegesen" nem használt berendezéseket tudják lekapcsolni, különben egyszerűen nem tudnának repülni, pl. a FADEC hajtómű vezérlést, az irányításért felelős fly-by-wire rendszereket nem tudják kikapcsolni és még van néhány elektronikai rendszer, ami nélkülözhetetlen.

Ezeknek a kisugárzása (ha egyáltalán van) szerintem kívülről túlságosan is kicsi ahhoz, hogy bármit csinálj vele.

Éjszakai repülésnél alacsonyan repülve is biztosan van valami, ami a tereped a gép előtt és alatt feltérképezi, és nem hiszem, hogy csak az infra, hanem inkább radar. Annak is van kisugárzása.

A radaros magasságmérőt nem tudom ki lehet-e kapcsolni pl, de ezek nagyon kis energiát sugároznak és elég kis területen, illetve vannak módszerek arra, hogy még ez a kevés kisugárzás is kevésbé legyen "feltűnő" az ellenség számára.

Amennyire tudom SAR képes gépeken elvileg lehetséges olyan robotpilóta üzemmód, amivel 3D-sen követi a terepet. Ez már nagyságrendekkel több kisugárzással járna.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
GR: nem is kell mindent lekapcsolni, aminek nem kell kifele sugározni azt szépen lehet árnyékolni. Ennél aprobb dolgokra is próbáltak figyelni.

Az APG-77 fejlesztésének legnagyobb része arra irányult, hogy passzívan vagy LPIben tudjon MCGt biztosítani.
HA ez nem jön össze akkor egy/két F-22 előre megy és adja a MCGt a többinek. Ha kiszurnák ugye elöl megy, mindegy hogy nyugodtan kifordulhat és lefutja ami rá indítottak, miközben egy másik F-22 biztosítja az akár levegőben lévő több tucatnyi amraamnak az MCGt.
De ezen felűl is rendkívül sok új harceljárás keletkezik, változik meg. Az aesa(+lpi+....), alacsony észlelhetőség, supercruise + fejlett adatkapcsolat külön külön is ütős dolog tud lenni összegyúrva azonban igazi game changer.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 428
113
Fade

Olyan kis távolságból észlelik a Raptort,hogy ha rakétát indítanak rá nincs az az Isten,hogy legyen esélye az F-22-nek lefutni a rá indított rakétát.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 715
28 832
113
Azért az a leárnyékolás nem teljesen olyan egyszerű, az odafigyelés kevés. Tökéletes árnyékolás jelenleg egy féle létezik, amivel a szovjetek/oroszok kísérleteztek, a plazma felhő létrehozása, amely használatakor se ki, se be, úgyhogy nem igazán járható egyenlőre.
Azt, hogy jelenleg milyen szintre tudják a kisugárzást árnyékolással lecsökkenteni és azt érzékelni adott távolságon, szerintem nagyon kevesen tudhatják! Minden esetre nem véletlenül az F-22 és F-35 repülőgépeknél az EM-Con" rendszer került beépítésre, amely különlegesen alacsony észlelhetőséget igénylő lopakodó feladatok során a fedélzeti elektronika nem kritikus fontosságú részeit lekapcsolja, illetve teljesítményét csökkenti.
A TESLA gépsorát nem véletlenül szerelték le az amik és a TAMARA kifejlesztése óta nagyon sok idő telt el, hogy tovább lépjenek a fejlesztésben.
 
2013. december 7.
934
4
18
az LPI maszlagot látom sokan bekajálták.
Ma még az orosz radarok is változó PRF-el és változó impulzusidőtartamokkal dolgoznak és ők is hallgatóznak idegen radarjelek után két kisugárzás között.
Az LPI akkor volt ténylegesen értelmes amikor a szovjet technika olyan szinten volt, hogy a radarjaik PRF-je és impulzusidőtartama mechanikusan rögzített vagy nagyon kevés érték (kb 4..5 érték) között kézzel váltogatható volt mert elektromechanikus mechanizmus vezérelte ezeket a paramétereket. Akkoriban a magyar MIG-29esek besugárzásjelző képernyője 100 db izzóból volt kirakva és 5 db nyugati radart volt képes felismerni hardveres módon (tehát nem változtatható módon)
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
"Olyan kis távolságból észlelik a Raptort"

Láttam én is... csak annyira pofánverős dolog ez..... akkor majd ha eljutnak erre a szintre lesz erre a feladatra komoly opció.

gr: Egy sima pogári koax egyrétegű szigetelés kifele elnyeli az EM sugárzás 99%át. Egy árnyékolt utp vszeg mégjobban.
 
2013. december 7.
934
4
18
Fade:
amikor a katonák szaglásznak elektromágneses sugárzások után biztos hogy kevés lesz még a 99,99%-os elnyelés is. Miért is? 10 wattnak az ezredrésze 0,01 watt, ez simán észlelhető még a kb a Hold-Föld távolságban elhelyezett vevővel is...
 
2013. december 7.
934
4
18
joker:
a terepkövető navigáció már teljesen passzívan megoldott. Megvan a terep baromi részletes 3D térképe és a GPS megmondja hol a gép a kérdéses terep fölött.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Egy sima pogári koax egyrétegű szigetelés kifele elnyeli az EM sugárzás 99%át. Egy árnyékolt utp vszeg mégjobban.

Csak olyant tudsz leárnyékolni, aminek nem szerepe valamilyen jel kibocsátása vagy fogadása. Márpedig egy magasságmérő vagy adatkommunikációra használt rendszer erre épül.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
az LPI maszlagot látom sokan bekajálták.
Ma még az orosz radarok is változó PRF-el és változó impulzusidőtartamokkal dolgoznak és ők is hallgatóznak idegen radarjelek után két kisugárzás között.
Az LPI akkor volt ténylegesen értelmes amikor a szovjet technika olyan szinten volt, hogy a radarjaik PRF-je és impulzusidőtartama mechanikusan rögzített vagy nagyon kevés érték (kb 4..5 érték) között kézzel váltogatható volt mert elektromechanikus mechanizmus vezérelte ezeket a paramétereket. Akkoriban a magyar MIG-29esek besugárzásjelző képernyője 100 db izzóból volt kirakva és 5 db nyugati radart volt képes felismerni hardveres módon (tehát nem változtatható módon)

Az LPI sokkal több mint amit leírtál.

Fade

Olyan kis távolságból észlelik a Raptort,hogy ha rakétát indítanak rá nincs az az Isten,hogy legyen esélye az F-22-nek lefutni a rá indított rakétát.

Indokolatlanul nem fog veszélyesen közel menni egy géphez semelyik pilóta. Ha lehet hinni a különbőző gyakorlatokról ismert történeteknek akkor bőven NEZ-en belül lehet a Raptor mielőtt észlelik. De nyilván a pilóták ezt sokkal jobban tudják, elvégre ők ismerük a gépüket. Ha van egy kis infó az orosz radarokról akkor azt is simán ki lehet sakkozni, hogy nagyjából mi az a távolság ahol valószínűleg észlelni fogják őket.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Fade:
amikor a katonák szaglásznak elektromágneses sugárzások után biztos hogy kevés lesz még a 99,99%-os elnyelés is. Miért is? 10 wattnak az ezredrésze 0,01 watt, ez simán észlelhető még a kb a Hold-Föld távolságban elhelyezett vevővel is...

Annak mi az esélye, hogy ilyen minimális sugárzást észlelsz minden egyéb környezeti zaj közepette? Szerinte nem sok.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 715
28 832
113
Az alacsony észlelhetőség már olyan szinten "kinőtte" magát, hogy teljes rendszerről beszélünk, amelynek sok alrendszere van és akár egy repülőgép (jármű) esetén is a repülés (bevetés) alatt is több szintű alkalmazása fordulhat elő, a feladattól és körülményektől függően.
Úgy gondolom, hogy a földi berendezéseknek és a föld körül keringő műholdaknak hálózatban történő együttes alkalmazásával lehetséges ezen kategóriájú eszközök felderítése, követése és a védelmi rendszerek, - földi légvédelmi rakéta rendszerek, légi eszközök, főleg repülőgépek - adatokkal való ellátása.
 
2013. december 7.
934
4
18
blaze: ez a teljesítmény nem minimális. A GPS műholdjának jele lent a GPS vevődön sokkal minimálisabb... és kommersz készülékek simán fogják.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
az LPI maszlagot látom sokan bekajálták.
Ma még az orosz radarok is változó PRF-el és változó impulzusidőtartamokkal dolgoznak és ők is hallgatóznak idegen radarjelek után két kisugárzás között.

Ja. És itt lép be a számítási kapacitás, meg a fejlett mikroelektronika a TRM-eknél és azok vezérlésénél, amik másodpercenként ezres-milliós, vagy a jó ég tudja, milyen nagyságrendbeni moduláciváltást és "ugráltatást" tesznek lehetővé a frekvenciák között és ezekben az USA jelentősen vezet, mármint a nem csak laborban létező, hanem valós használatban lévő eszközei tekintetében.