Ezt a Citroen fejleszti?
De amúgy mire jó ez a gyakorlatban?
Mármint a felfüggesztés? 20 fok ágyúsüllyedésre. Tudom, hogy a többség az oldalon ezt úgy kezeli, hogy hát majd megyünk olyan frontszakaszon, ahol majd ideális a mi gépünknek a terep, de óriási előnyt tud szerezni egy ilyen gép azáltal, hogy neki szinte minden szakasz pont a legmegfelelőbb.
Ha van 3 fok ágyúsüllyedésed a végtelenül lapított hk kaszni miatt, akkor neked pont 3 fok kell ahhoz, hogy csak a torony búbja látszódjon ki a fegyverig. És te telibe ráláss bármi is jöjjön szembe. Ha egy domb túloldalán van 5 fok lejtő, akkor nem "jó, majd kitolunk még 100 milimétert a toronyból", hanem a teljes tank testét ki kell raknod alváz hasaljáig. Míg a dombon fölfelé pedig egyszerűen nem tudsz rálőni az ellenfélre, míg egy nyugati MBT-vel szétkap ilyen területen.
Ha pusztában mész 1 fok térkülönbséggel, akkor hiába papíron ideális számodra még a terep, igazából ugyan úgy rálátnak nagyjából a tank testére is. (De a nyugatira is, hogy érthető legyek.)
Az állítható felfüggesztés azt jelenti a koreai gépnek, hogy ha szembe kerül egy nyugatival 5 fokos szögű terepen, akkor neki az pont jó, minimális méretű célpont, teljes rálátás a terepre, de az ellenség számára ez azt jelenti, hogy talán a tanktest felső részére is rálátnak, legalább dupla akkora célpont és vékonyabb páncélrész.
Ha egy 15 fokos domb tetejére bevackolja magát egy ilyen koreai gép, azt csak tüzérséggel tudod kibontani onnan vagy más tűztámogatással. Hiába rohamozod meg szovjet iskola szerint épített gépekkel (orosz, ukrán, kínai, É-koreai), ő még mindig pont az ideális szögben lát rád, a legkisebb és legkeményebb felületet mutatja feléd, miközben tökéletesen be tudja célozni bármidet, amit kiraksz. És hiába nyugati típusokat küldesz (Abrams, Leo2), azoknak is az ágyúja nem süllyed eléggé, az égnek néznek.
Ez persze a harci alkalmazásának csak egyik szeglete. Drágává teszik a fejlesztést és macerás a karbantartása. Miközben csak annyi előnyt ad a te csapataidnak, hogy olyan helyekről oldalról tudod lőni az ellenséget, ahol nem... vagy nagy áldozatok árán tud csak visszafordulni rád. (Például képzelj el egy nyírségi dombvidéket, ahol a T-72-esek végig a völgyben kell maradniuk, mert felfelé jó az ágyújuk, de a domb oldalán felkapaszkodva már nem tud lőni a fent lévőre. Ezért nem is próbálhatja az ellenséget megkerülni, csak terep teljes takarásába ha vissza tud vonulni. Míg egy K2-es mozgási szabadságát jelzi, hogy ő úgy is két oldalt kerülni tud, hogy végig a dombtetőn mozog és folyamatosan tüzelni tud a lent lévő ellenségre.) Ez a gyártó ország részéről kritikusabb, mint a lengyel vásárlók szempontjából, mert a félszigeten nagyon kevés hely van, ahol 5 foknál kisebb a terep egyenetlensége. Míg Varsó számára a gyors és tömeges vásárlás lehetősége volt különösen fontos. A tengerparttól délre húzódó széles síkság, ahol a háború döntő csatáit meg akarják vívni, azok többnyire ideálisak a nyugati MBT-k bevetésének is, de a szovjetek is erre a területre tervezték a sajátjukat. Így az európai hadszíntéren felesleges és indokolatlanul költségnövelő megoldás a Nagy Könyv szerint.
Mint mondtam, a fórum legtöbb tagja úgy tapasztaltam, nem tulajdonít túl nagy jelentőséget neki.