Sztem ez érdekes írás
Lengyelország új generációs vadászgépeket keres. KF-21 a jelöltek listáján? Inkább egy médiajáték.
Polsko hledá stÃhaÄky nové generace. KF-21 na seznamu kandidátů? SpÃÅ¡ hra médiÃ
www.armadninoviny.cz
Ireneusz Nowak, a lengyel légierő főfelügyelője az első lengyel, aki egy dél-koreai KAI KF-21 Boramae vadászgép hátsó ülésén repült hatnapos dél-koreai látogatása során. A lengyel küldöttség ellátogatott az FA-50-es repülőgépgyártó üzembe is, amely nemrégiben jelentős mérföldkövet ért el – sikeresen kilőtt egy dél-koreai Cheongryong cirkálórakétát.
Nowak tábornok június 24-én, hétfőn kezdte meg látogatását a Koreai Köztársaságban. Több nap leforgása alatt a dél-koreai légierő (ROKAF) tisztviselőivel megvitatta a lengyel FA-50-es repülőgép üzemeltetését és a lehetséges mélyebb együttműködést, például a kiképzés területén . Meglátogatta többek között a ROKAF 1. vadászrepülőgép-ezredét a gvangdzsui légibázison, ahol a lengyel pilótákat FA-50-es repülőgépeken képzik ki, valamint a Korea Aerospace Industries (KAI) szacheoni központját, ahol az FA-50-est gyártják.
Lengyelország 12 darab FA-50GF repülőgépet (amelyeket már leszállítottak) és 36 darab FA-50PL repülőgépet rendelt 2022-re. A vásárlás kritikákat váltott ki – az
FA-50GF változat csak korlátozott harci képességekkel rendelkezik . A sokkal fejlettebb,
amerikai PhantomStrike radarral felszerelt FA-50PL változat legalább 18 hónappal később érkezik meg az eredetileg tervezettnél. A
repülőgépeket amerikai fegyverrendszerekkel fogják felszerelni, de az amerikai fél még nem adta ki a vonatkozó exportengedélyeket.
Az FA-50PL változat modern fegyverzetet kap, beleértve az AIM-9X rakétákat, az AMRAAM-ot és az újonnan tesztelt dél-koreai Cheongryong rakétát. Ez a jelenleg tesztelt, 1300 kg súlyú rakéta a Taurus rakéták vásárlása során beszerzett európai technológiák alapján készült. Tandem robbanófejjel rendelkezik, amely képes vasbeton és földalatti célpontok megsemmisítésére. A célpont átlagos köreltérése mindössze 1-2 méter.
A KF-21 esetében a Cheongryong rakéta több mint 500 km-es hatótávolsággal lesz elérhető. Az
FA-50 esetében a kisebb hasznos teher (az FA-50 szárny alatti pilonja maximum 1000 kilogrammot képes szállítani) és a korlátozott üzemanyag-készlet miatt a
hatótávolság körülbelül 350 km-re csökken.
Az FA-50 két rakétát fog szállítani. Az irányítás műholdas és inerciális navigáció kombinációját használja, az utolsó fázisban egy infravörös érzékelő aktiválódik. A
Cheongryong rakéta KF-21 repülőgépen történő tesztelése 2027-ben kezdődik, az első sorozatgyártású egységek 2028-ban kerülnek bevezetésre, a
200 darabos sorozatgyártás pedig 2031-re indul.
A Cheongryong rakéták FA-50-be integrálása (amelyet Dél-Korea finanszíroz) vonzó bővítést jelenthet az FA-50PL harci képességeinek Lengyelország számára. Ugyanez vonatkozik más dél-koreai fegyverekre is, mint például a KGGB (koreai GPS-vezérelt bomba) siklóbombákra vagy a hamarosan megjelenő hajóellenes rakétákra. Lengyelország jelenleg tárgyalásokat folytat akár 100 km-es hatótávolságú KGGB bombák beszerzéséről az FA-50PL-hez.
Nowak tábornok látogatása során repülést is végzett az új KF-21 Block I vadászgéppel (amely egyelőre nem többcélú vadászgép). Ezzel összefüggésben a dél-koreai média találgatásokba kezdett Lengyelország érdeklődéséről ezen repülőgépek megvásárlása iránt – a Lengyel Légierő további 32 többcélú vadászgép vásárlását tervezi.
Nowak tábornok szerint Lengyelországnak legalább tíz taktikai századra (10 × 16 repülőgép), azaz összesen 160 többcélú szuperszonikus repülőgépre van szüksége.
Lengyelország
jelenleg három F-16C/D századot (48 egységet, melyeket a tervek szerint F-16V szabványra fejlesztenek )
és egy 12 darab FA-50GF repülőgépből álló századot (jelenleg korlátozott fegyverzettel) üzemeltet. Két F-35A század (32 repülőgép) és három FA-50PL század (36 repülőgép) várhatóan 2030-ra érkezik meg. Az
FA-50GF századot FA-50PL szabványra fejlesztik. Ez azt jelenti, hogy még egy századot – 32 repülőgépet – kell hozzáadni.
Bartłomiej Kucharski lengyel katonai újságíró és a ZBiAM.pl portál szerkesztője megerősítette, hogy Lengyelország érdeklődik további 32 repülőgép iránt az Armádní noviny számára, de szerinte a KF-21-es nincs a játékban : „Nowak tábornok eljegyzése kissé kínos, de nem csinálnék belőle drámát. Nem vonhatunk le elhamarkodott következteté
seket – semmi sem utal arra, hogy Lengyelország valóban meg akarná vásárolni a KF-21-est. Igen, a koreai média már régóta ír erről, de köztudott, hogy jelentősen eltorzítják a valóságot.”
Szerinte ez a múltbeli helyzet megismétlődése: „Koreában korábban is érkeztek jelentések a Boramae iránti lengyel érdeklődésről, bár tárgyalások soha nem zajlottak. A PGZ akkori elnöke, Chwałek csak annyit kijelentett, hogy ha Lengyelország valaha is érdeklődne, a PGZ örömmel csatlakozna a programhoz. Nowak tábornok repülését, amely inkább turisztikai látványosság volt, hasonlóan eltúlozzák, mint a lengyel érdeklődés állítólagos bizonyítékát.”
Kucharski hozzáteszi, hogy a lengyel légierőnek
hosszabb távon több mint 32 új repülőgépre van szüksége, mivel az F-16-osok elöregednek, az F
/A-50-esek pedig a modernizáció után is korlátozott képességekkel rendelkeznek majd: „
Három típust fontolgatnak: egy újabb F-35A-t, Eurofightert vagy F-15-öst. Az F-35A logisztikai szempontból értelmes lenne – Lengyelország már megrendelte őket, és a flotta bővítése csökkentené az üzemeltetési költségeket. Az Eurofighter nagyon előnyös ipari ajánlattal rendelkezik. Az F-15, akárcsak az F-35, gesztus lehet az Egyesült Államok felé az amerikai ipar támogatásáért cserébe.”
„Mindkét repülőgép nagyszerű légi harci képességekkel rendelkezik – az F-15 hatalmas hatótávolsággal és hasznos teherrel rendelkezik, míg az
Eurofighter valószínűleg a világ legjobb rakétáival, a Meteorral van integrálva. Hogy Lengyelország melyik típust választja, ma lehetetlen megmondani – mindkét ajánlatnak megvannak a maga előnyei.”
Kucharski szerint a lengyel légierő jövője sem világos:
„Lengyelország a múltban érdeklődést mutatott pilóta nélküli sugárhajtású repülőgépek vásárlása iránt, de a program valószínűleg elakadt. Nincs tervben semmilyen nemzetközi programhoz való csatlakozás egy új generációs repülőgép esetében – legyen az GCAP , SCAF/FCAS vagy a koreai. Bár a Boramae messze nem az ötödik generáció, a koreaiaknak nagy ambícióik vannak, és nemcsak a jelenlegi típus továbbfejlesztését tervezik, hanem utódját is.”
Ami magát a KF-21-est illeti, május 20-án a dél-koreai Védelmi Beszerzési Program Igazgatósága (DAPA) bejelentette, hogy a
KAI gyár megkezdte a 20 darabos KF-21 Block I repülőgép közül az első végső összeszerelését – a kezdeti változat a levegő-levegő harcra összpontosíto
tt. Az első repülőgépet a tesztelés befejezése után 2026 második felében, az utolsót pedig 2028-ban szállítják ki a Dél-Koreai Légierőnek. A DAPA
megrendelte a 20 darabos KF-21 Block I többcélú repülőgép második tételét is.
Eközben a brit Financial Times június 22-én tájékozott forrásokra hivatkozva arról számolt be, hogy
Nagy-Britannia és a Rolls-Royce együttműködést ajánlott Dél-Koreának az 2030-as évekre tervezett KF-21EX (III. blokk) többcélú változatának új sugárhajtóműveinek fejlesztésében. A cél az amerikai General Electric F414-400K hajtóművek használatának bürokratikus és politikai korlátozásainak elkerülése.
Az Egyesült Arab Emírségek állítólag érdeklődik a KF-21 iránt.
Indonézia ezzel szemben hivatalosan csökkentette pénzügyi hozzájárulását a KF-21 egy, a közös koreai-indonéz program keretében fejlesztendő változatának fejlesztéséhez. Bár Indonézia továbbra is érdeklődést mutat a KF-21 iránt, a megközelítése ingatag, és a hazai költségvetési és politikai kérdések is befolyásolják.