Látom, nem érted a problémát. A probléma nem az, hogy rossz repülőgép az F-35, hanem az a probléma, hogy beszerzése még mindig nagyon drága (lásd hány ország csökkentette le, halasztota el a beszerzését és éppen az ár miatt) üzemeltetése is valószínűleg drágább, a jelenleg hadrendben álló F-16-osnál aminek kvázi váltotípusa. Egy csomó békebeli feladatra, valamiint alacsony intenzítású háborúra bevetni szintén drága. Az "egy harci típusos" európai légierők számára, az elsősorban amerikai követelményeknek megfelelő F-35 (nagy hatótávolság, nagy intenzítású háború esetén lopakodokással az ellenség mélységi célpontjainak támadása) nagy valószínűséggel teljesen kihasználatlan marad a repülőgép életútja során európában. Az F-16-os tervezésekor az F-15 kiegészítése mellett, és az európai légierők első számú típusának szánták (és persze az amerikainak is) bombahordozóként és dogfight könnyűvadászként, Az a gép ténylegesen többfeladatú olcsó repülőgépnek készült. Aztán jött a BVR mánia, mikor rájöttek, hogy szovjet vadászok mennyire jól manővereznek és ráraként az AMRAMM-ot.. Ettől még potensebb lett, de üzemeltetési költségével, és mérségeltebb árával + az MLU-val kiváló lett ny.európa számára.
Egyébként senki sem írta, hogy rossz repülőgép lenne, csak nem a vén kontinensnek lett kifejlesztve.
Más kérdés, hogy a viszonylag kis darabszám miatt (gazdasági törvényszerűség) az eurókacsák ára is az egekben van - különösen a Rafale és az Eurovadász - amellyeknél az üzemeltetési költségek szintén rettentőek..
Ez sajnos nem szakmai velemney, de en ugy tudtam elejetol kezdve, hogy nem europanak lett "kitalalva" es csak azert nyomtak be ide mert:
1. csokkentsek a nagyobb darabszammal es eladasbol jott penzzel a fejlesztesi kiadasokat (+europai tarsfejlesztes)
2. piac elsuppolasa az eurokacsak elol.
Tudom, hogy jon majd erv amellett, hogy megis mennyire megprobaltak az egyes orszagok igenyei szerint specializalt verziokat gyartani, de szerintem ebbe csak azert mentek bele mert mikor meghuztak a vonalat mennyibe is lesz az egesz meg mindg megerte nekik + tuti kialkudoztak. (kozben johettek varatlan nehezsegek persze)
Amugy szerintem ugyis az mutatja majd meg a "sikeret" a gepnek, hogy mennyire fogjak szeretni (pilotak, muszakiak), ha mar nagy tetelben lesz elterjedve es szolgal-e majd annyit mint pl. az F-4 vagy Mig-21.
Ha tenyleg olyan gep kerekedne belole elonyeivel/hatranyaival osszessegeben mint pl. az F-16 (amolyan igaslo) akkor viszont nekem ugy tunik, hogy az europai gyarak valahogy be vannak aludva. Kicsit mint anno az oroszoknal mikor elzartak a penzcsapot. Nekem promo szinten se tunt fel semmi erolkodes. Csak talan a saab probalna betolteni a "gazdagabbak Mig-21"-e rest.