1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Lockheed Martin F-35 Lightning II

Diskurzus a(z) '5. generációs, vagy afölötti vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. emel

    emel Well-Known Member

    1. Mit fognak ezek szerinted O. külkapcsolatain normalizálni, tekintve hogy ebben a kormányzati ciklusban max néhány kis helikopter meg a cseh kézifegyverek érkezhetnek be? Mire a beszerzések nagy tömege beérkezik és azokat ki kell fizetni, addigra lehet hogy nem is Orbán a miniszterelnök.
    2. Mit kellene SZERINTED ahhoz beszerezni, hogy honvédelmi szempontok is számítsanak?!!
     
  2. beta

    beta Well-Known Member

    1. Olyan országoktól történnek a beszerzések, amelyek joggal orrolnak Orbánra a demokráciarombolása és a NATO-beli megbízhatatlansága miatt. Orbán abból indul ki - nem is alaptalanul - hogy a beszerzések lenyugtatják őket. Nem véletlenül csak akkor kezdett el beszerzéseket, amikor külpolitikailag szükségessé vált, a nyolc év alatt meg csak megszorított a hadseregben. És természetesen Orbán nem tervez azzal, hogy más lesz a miniszterelnök.

    2. Így hirtelen teljes választ nem tudok adni. De én eleve máshogy álltam volna az egészhez. Először is nem vertem volna szét a nemzeti egységet és nemzeti honvédelmi tervet készítettem volna. A hadseregben is fontos a folyamatos fejlesztés és a minél hamarabbi. Talán először a logisztika fejlesztésének álltam volna neki és a meglévő eszköztár felülvizsgálatának. Valamint elől lett volna még a kézifegyverek és valami gyalogsági harcjármű beszerzése.
     
  3. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Én nagyon nem ez látom. A beszerzések pontosan a legkritikusabb területekre fókuszálnak. A 40 éves harckocsik és 35+ éves Kubok leváltása a cél, illetve a felszámolt önjáró lövegek pótlása.

    Az meg merő illúzió, hogy ennyire aprópénzzel külkapcsolatokat normalizálsz. 1 mrd EUR a német szinten nem tétel. Ez kb. kerekítési hiba a gazdaság teljesítményében. Ha valakiért enged sokkal fontosabb dolgok terén, akkor az kb. annak jele, hogy mennyire gerinctelen és elvtelen politikát folytat.
     
    Nagy Csaba, zsolti, Laci1970 and 8 others like this.
  4. arcas

    arcas Well-Known Member

    Pontosan erről van szó. Már nem lehetett tovább húzni, és mivel látványosan beindultak a szomszédok / szövetségesek is a beszerzésekkel...hát nekiálltak.
     
    zsolti and gacsat like this.
  5. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A NATO egysége is kérdőjeles jelenleg. A vak is látja, hogy a formálódó francia-német tengely a brexit mellé és a folyamatos Trump-káosz, az oroszokkal folytatott német háttéralkuk és egyéb lépések is arról árulkodnak, hogy a NATO egysége erősen véleményes. Jelenleg van egy USA igény az oroszok ellen, ami alapján az ukránokig akarják tolni a NATO ütközőzónáját, de ezt itt Európában nem támogatják teljes mellszélességgel a németek és franciák... ezen felül más nem nagyon van a NATO életében.

    Az F-35-ös esetében molnibalage meglátása a jó, ugyanis az a gép még mindig nem kiforrott, továbbá a jelenlegi hadviselési környezetből kilóg, felfelé. Azaz, túl komplex, komoly információs hálózattal megtámogatva van értelme (minden másra ott a Gripen, Rafale, F-16V, Typhoon), alkatrészei drágák, képességei messze túlmutatnak a szükségesen. Egyelőre.
    Lássuk be, a békéhez szükséges elrettentéshez bőven elég a Gripen, ha van belőle elég és van is hozzá fegyverzet, hajózó és műszaki állomány.
    Légtérrendészeti célra tolni az üzemidőt feleslegesen egy 5. gen sárkányba szerintem luxus.
    S-Klasse Mercivel telekre járni, meg agglomerációba munkába ingázni hasonló mutatvány kb.
    2030 után valószínű már az F-35 lesz az általánosan elfogadott harcászati repülőgép, akkor már érdemes lesz abba az irányba elmozdulni.

    Amúgy, meg csak azért vásárolni ilyet, hogy el- és lekötelezett híveivé váljunk egy olyan tengerentúli hatalomnak, amelyik ezáltal képes nyílt konfrontációra késztetni minket a közelünkben levő atomhatalommal szemben, akitől ráadásul stratégiailag is függünk, nos nem szerencsés.
     
    Kurfürst, Python, zsolti and 13 others like this.
  6. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  7. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Az európai karbantartási rendszer részei:

    "The F-35 programme is based on a global support solution concept. This is the most cost effective way to deliver the F-35 support solution and is based on economies of scale,"

    "The UK is establishing an F-35 airframe maintenance facility at RAF Marham to maintain UK aircraft.
    Regional Airframe 'Heavy' MRO&U and Engine MRO&U will be undertaken in Italy and Turkey."

    Britain must send its F-35s to Italy for heavy overhauls and ship the engines to Turkey for overhauls and upgrades
    BAE Systems will maintain an airframe maintenance, repair, overhaul and upgrade (MRO&U) capability at RAF Marham

    The U.S. Government selected the FACO in Cameri to be the European Maintenance, Repair, Overhaul and Upgrade Center of Excellence

    European maintenance hub in the Netherlands
    The US Department of Defense announced today that the Netherlands will store all the parts of the F-35 airplanes in Europe. The Netherlands will be responsible for storage, shipping and management of spare parts of over four hundred F-35s for the coming decades. The Royal Air Force Logistics Center Woensdrecht (LCW) will hold main responsibility for the storage of the equipment. In addition, some 70 Dutch companies will benefit from this contract.

    Maintenance on the F-35 will be handled in a smart way. The components are stored in a central warehouse in the Netherlands. From there, they can quickly be packaged and shipped, with customs clearance and export licenses. The European Warehouse at the LCW will also have a post at Schiphol, because transport not only goes by road, but also by air. A so-called control tower streamlines logistics processes. With the approach proposed by the Netherlands, logistics costs are kept low, stocks optimized and the availability of F-35 devices ensured. The Pentagon chose the Dutch proposal because of this integrated approach.

    The new warehouse is the first step towards a modern logistics concept for F-35 parts in Europe. Additionally, it shows that The Netherlands is a leader in logistics.

    Engine maintenance
    The Netherlands was previously selected as one of the four countries that will service the engines of the new fighter aircrafts, together with Australia, Norway and Turkey. At the LCW, a test facility and workshop are being built as part of the global maintenance infrastructure for the F-35 engines. In addition to engine maintenance, the F-35 starter engine and landing mechanism, this is the fourth success in maintaining the F-35 for the Netherlands in a short period of time.


    The maintenance center, currently under construction at Rygge Air Base, is planned to serve US-made fighter jets from across Europe.
     
    gacsat likes this.
  8. Laci1970

    Laci1970 Well-Known Member

    Hát a logisztikát hiaba fejleszted. Azzal nem tudsz lőni. A meglévő eszköztárat felülvizsgálták. Megállapították, hogy nincs is meglévő eszköztár. Ami van nem jo semmire, meg csak szégyenkezünk a szövetségesek előtt velük.
     
  9. Sivatagiróka

    Sivatagiróka Well-Known Member

    Átnevezhetnénk vagy nyithatnánk HUN F-35 -re lassan :D :D
     
  10. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Pontosan így van. Ezért nekünk a lengyelek - románok mellől ezért életbevágóan fontos hogy a lehető leginkább az "amerikásos" táborból amennyire lehet kiváljunk, és megoldva az amúgy sajnos szintén valós problémáinkat de feltakarjunk végre a francia - német tengelyre!
    Persze ezt a lehető legjobb volna úgy megcsinálni, ha a migráció kérdésében végre belátná ez a két nagy csodálatos és tévedhetetlen nemzet, hogy alapokban nekünk volt, és van igazunk...

    Nem lesz egyszerű.
     
  11. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    -Franciákkal közösködni mondjuk USA ellenében? Soha. A franciáknál aljább "szövetséges" nincs (max. román). Akkor már inkább az oroszok, pedig az tőlem aztán nagy szó....
    -Az F-35 esetében műszaki, katonapolitikai szempontból teljesen egyetértek azzal, amit írsz - viszont van itt két faktor. Egyrészt egy pilótának, aki belerepül az ellenséges légvédelembe, nincs olyan, hogy túl jó. Neki ez a bőrére megy. Meséld el neki, hogy ebben az öregebb gépben 20%-al nagyobb eséllyel halsz meg, aztán küld útjára....
    Ráadásul a HUF kis létszámú. Másrészt az F-35 lehet nem kiforrott éppen, de 2026-ra már az lesz (mai rendeléssel mondjuk akkorra ideérhet), ráadásul ha akkor kezdesz dönteni, 2035, mire leszállítják. Addigra Szu-57 is elterjedt lesz....
    -NATO esetében a nagy gond, hogy 1991-ben nem szűnt meg. Gyak ugyan az van vele, mint az EU-val: meg kéne újítani alapjaiban, mert ettől függetlenül szükséges és hasznos. Amit ázsiába tervez az USA, a Japán-indiai-Ausztrál katonai szövetség, annak van jövője, mert az megfelelő reakció az adott fenyegetésre. A NATO így, ebben a formában nem rossz, de sokkal jobb is lehetne (de hogy Ukrajna a része legyen, az kb. a teljes megsemmisítésével lenne egyenértékű. A balti államok felvétele is nettó baromság volt).
     
    notaricon, zolkas, fip7 and 4 others like this.
  12. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Egyetértek.
     
    zolkas and svajcibeka like this.
  13. Anti

    Anti Well-Known Member

    A Red Flag az marketing vagy valós szimuláció?
    Mert csak a "kill ratio" alapján meg kell várni míg a a környék bevásárol F-16-ból és venni két századot ebből a csodagépből :)

     
  14. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    Hát sok milliárd dollár, amit erre elköltenek elég drága marketing lenne :D
    Konkrétan azért van megtartva a mai napig a szuperszámítógépek korában is (amelyek aztán lassan mindent leszimulálnak), mert a legjobban képes hozni egy valód konfliktus minden szintjét (és itt most nem csak a gépek közti összecsapásokra kell gondolni, hanem a maintenance, az irányítás, a logisztika számára is kőkemények ezek a gyakorlatok). Ott konkrétan a hangárokban és műhelyekben pl. szimulálják, hogy a legmagasabb hardrafoghatóságot elérjék, a sérült gépek fogadását és javítását, kibertámadás esetén hogy maradjon zavartalan a kiszolgálás, stb. A levegeőben meg nyilván az aktuális ellenséget meg újabban az A2/AD áttörést (legalábbis amit hallottam meg kihámoztam a videókból).

    Maga a kill ratio az egy érdekes szám, mert nem tuduk, hányas felállás, kinek volt AWACS támogatás, hány stealth gép vett részt oldalanként - vagyis a lényeget.
    De az F-22-es számaival összevetve adhat egy valós képet (124:1) - főleg, hogy ez egy csapásmérő.... végül is egy alaposan megtervezett szerkentyű, nem a semmiért került ennyibe. A képességeknek ára van.

    Szerintem simán megérné venni, a későbbi szériákból, a gripenek kifutására, de ez totál magánvélemény, biztos cáfolható.
     
  15. zulu

    zulu Active Member

    Molni válasza a Magyarország légvédelme topikból, a "mi lesz a török F-35 sorsa kérdésre":
    "Megkapja más F-35 export megrendelő vagy az USAF. Olyannyira fogy az F-16-osok óraszáma, hogy most akarnak F-15X-eket vagy mit vetetni az USAF-fal. Akkor fogják és USAF megkapja azokat.
    Nem probléma az sem, ha kicsit át kell építeni őket emiatt más specifikáció szerint. Kicsivel több munkaóra. Ennyi."


    OK. Köszi.
    Mostanában olvastam valahol, hogy az F-35A-k üzemeltetése csak 10%-al drágább az F-16-nál (USAF).
    Most úgy néz ki, hogy a Gripenek maradványértéke 2026-ban - amennyiért megvásárolhatjuk - az a piaci ára a gépeknek. Tehát nem törlesztettünk semmit a gépek árából, kvázi béreljük őket. Ha nem így van akkor az F-35-ön gondolkodás tényleg teljesen kacsa kell legyen. Ha viszont így van, az azt jelenti, hogy a Gripen üzemeltetése sokkal drágább az F-16-nál, sőt az F-35-nél is drágább lehet. Tehát így nézve nem is teljesen irracionális ötlet az F-35.
     
  16. Anti

    Anti Well-Known Member

    [​IMG]

    Vezetésnek el kell dönteni hogy akarnak-e valós légifölényt vagy sem ennyiért. Ha igen akkor lesz F-35, ha nem akkor marad a Gripen(vagy a romló kapcsolatokat elnézve még az F-16-ot se zárnám ki...).
     
  17. zulu

    zulu Active Member

    Igen, ez egy kicsit más mutat...
    Anno itt találtam az infót, mondjuk nem mai cikk:
    https://honvedelem.hu/cikk/37749_tobbe_kerulhet_az_f35ak_uzemeltetese_mint_az_f16_osoke
    Ott az F-16 van túlárazva, ha jól látom, az F-35A-ra 24.000-et mond.
    Ha a Gripen esetében mi nem törlesztjük a vételárat évente, akkor az vagy egy baromi drága bérlet, vagy a Jane's téved a 4700-at illetően.
     
  18. Anti

    Anti Well-Known Member

    Molni írta hogy az a kép orbitális marhaságokat tartalmaz :)
     
  19. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  20. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Már akkor vége volt, amikor minket felvettek.
     

Ezen oldal megosztása