M1 Abrams (USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Mégvalamit azért érdemes átgondolni. Tényleg annyira extrém az Abrams fogyasztása? És nem voltak az amerikaiak felkészülve erre, nem találkoztak még ilyennel és megoldatlan logisztikai problémákat okozott volna?

Akkor lássuk a tényeket:
Az A2 Abrams fogyasztása kb. 448 liter 100 kilométeren. Ez valóban sok. De menjünk kicsit vissza a múltba:
M48A2 Patton. 1230 liter benzin 260 kilométerre volt elég. 473l/100km... Hát ez sem gyenge. És a legdurvább hogy ez volt a benzines M48 "takarékos" változata... A németek ezt a 80-as évek végéig használták másodvonalas típusnak! Nem volt sok nekik?
De menjünk tovább...
M47 és M48/48A1... 675-688 liter/100km! Tényleg olyan extrém az Abrams 448 literje ezek után?
A Centurion sem volt jobb... az is simán megette az 550 litert közúton.
Nem a fogyasztás a baj, hanem az, hogy akkor vagy több cellás tankautót kell használni, tehát egy tankautó kevesebbet vihet mindkettőből úgy, hogy abból az egyik lehet, hogy éppen nem is kell. Vagy emiatt dedikált keró szállításra kell plusz járműveket fenntartani. Az meg plusz ember és több jármű és ezeknek mindig a megfelelő helyen kell lenni.

Ez benne az igazi macera.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 547
113
Nem a fogyasztás a baj, hanem az, hogy akkor vagy több cellás tankautót kell használni, tehát egy tankautó kevesebbet vihet mindkettőből úgy, hogy abból az egyik lehet, hogy éppen nem is kell. Vagy emiatt dedikált keró szállításra kell plusz járműveket fenntartani. Az meg plusz ember és több jármű és ezeknek mindig a megfelelő helyen kell lenni.

Ez benne az igazi macera.
NATyO fuel standard.Ugyan azt a naftat eszi minden.
Plusz az Abrams turbinaja korlatlanul mindenevo.
Bekeidoben lehet,hogy a legolcsobb kerozinnal etetik,de haboruban ez nem szempont.
Irakban volt problema,mert alulterveztek a fogyasztast,es nem volt eleg tartalykocsi.De ennek harcaszati es szervezesi oka volt,nem technikai.Egyszeruen tobb tartalykocsi kellett volna,mint amennyit odavittek.Nagyobb volt a hadszinter,mint amire a ho ellatoszerveket felkeszitettek.Europai hafszinterre voltak meretezve.2003ban meg gyorsabb volt az elorenyomulas,mint szamitottak,nem tudott lepest tartani a foldi logisztika.Ezert levegobol lattak el az ekeket uzemanyaggal,idonkent.
Nincs ebben semmi extra.67ben a zsido elorevetett pc osztag hk-ai tobbseget hatrahagyta.Pedig menet kozben a hatrahagyott arab jarganyokat is leszivtak,megis csak 9 db tank erte el a Mitla hagot.A tobbi csak az utan,hogy utolertek oket a tartalykocsik.
 
  • Vicces
Reactions: Miskolci Ogre

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 547
113
Melyik részét nem tetszik megérteni, hogy ez VÉSZÜZEM?

Ez is hülyeség, kerozin standardok vannak.
Attól, mert egyik kicsit olcsóbb, még nem szutyok.
Full mindenevo.Uzemszeruen hasznalhatja a benzint,dizelolajst,kerozint,vagy ezek barmilyen aranyu kevereket.
Pspi nost irts meg a NATO standart nafta jelzeset .JP8.Elvileg minden jarganynak uzemszeruen el kell mennie azzal.Van meg dizel motorkerekpar is,ami erre a naftara van kondicionalva
 

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 218
113
Melyik részét nem tetszik megérteni, hogy ez VÉSZÜZEM?
Nem teljesen.

Az AGT-1500 turbina ugyanolyan jól működik gázolajjal, kerozinnal és ólommentes benzinnel. Vészüzemben használható hozzá ólmozott benzin, és akár tengerészei gázolajjal is (fűtőolaj?)
https://watermark.silverchair.com/v002t04a016-92-gt-436.pdf?token=AQECAHi208BE49Ooan9kkhW_Ercy7Dm3ZL_9Cf3qfKAc485ysgAABAswggQHBgkqhkiG9w0BBwagggP4MIID9AIBADCCA-0GCSqGSIb3DQEHATAeBglghkgBZQMEAS4wEQQMLC3StNqyyxExl_UYAgEQgIIDvksblNAQbJ2KWB9uf2lGFsqIAhDzEPqF-8lwBaL9MoRXREbEkVJ-I3KBRraJ9TTaANffEkwc0PlN-VjWdV2on86ckMAsi84NVlz8zV1ddyaiVhffzT-AedbG1rjKy3BHHs97x3VSOiOWCEGyC0-eY0YlDQmmY0scUcplVGfdQUbeFgypjA6id4Iw0jJzjakNYqXQxiYROF9aFuObFSMohmVb0F7DTtc0mJsICT4jIbPIone3Ut_PTrXMOBaxFVK3S1c60bqENWuiKpuulGn1F_57fKqm9eULW4eKdms860rCoIwzBBMiYoTllJ9aIlYUXuVbNSzhPhOwSgMfqjkonzl5cAKO4f4_y8Eky1Aak2Hlc4G2tf_GcqTF_kaZTqXbhP2gxfSlfBlAsasW1t9CuUF3g0DSp9xT6SY5lt2tBNEa6hxHLIOSB2C3w8AQASKuCgcpzFtMtQ5ejhz2rqRbLhfx39RKvnKIaU47TndwEssEckBvV2aDhldiF-ctYSb7eqxmD3T-eJ2Un-bWJPwSZL19c7LtcC7EeaACSZzRdSld9-013246z7p_HzFu6OCbIHL9VmuhodesxDBErRy9eJFQ7saZ9OuzX0C3Z0SBkUWxvTr2pKIxOVDD5tggczpGGLlLgep8ZD_PXIrnlPyW3iBDLy2NJ1K8eVNYpKOgsXSXGDnKZxtFIv8BnGldA6fNiBMVn6yjFnXQBFFFHrwqrr2MTBK2xdh9b7piKcvsXKNgT4UBmJ2Rw6y4V1RWnPX5RNrXLq_1cwApdTPJJmSV3eRt43M3aaG8VF2L03D34_l8UWmbuKtNe04i7rNpo0lYzi2Du-f8jxDKQQFZmf5ED1m38kcwUDyFYkO7BWoAQQfMF3m0fVFrb05OyihB111o8XntdA6xKAIiER-Frazw74awJ2AeDMADYhNPK_cSS7QQIjlBIP-cfdIXWendX7UtV420lAgCLugxPWGlTz2QgQIov_OV5yY6u3TJ7NAjxIxj24QtUADGmAwZv3lioXaEGlFdQS0xF9Cqcqrvhk-avWOhPNdn2QKCeYk7eFdTK4FnUtVO1f5JI4Nqkp4HMqRiFkGhj4qku-e1Lzz7FoGSdO6DHn3hbCKxa16y7RQBFvPfcl-3m3zAI5PK9wTLlefsCzSyi2qNnpCFZN9tQYqZzUyu0gCMXG5WCc2racEEFYE6z8wDVxbm3tGfLGFb056QtJjjZABmSyHQa6FO_7EsDyBBhIWg4zMg-sZltE9XpVD8FAS3YhgcgzaZFwDhl-8
 
  • Vicces
Reactions: Miskolci Ogre
M

molnibalage

Guest
Nem teljesen.

Az AGT-1500 turbina ugyanolyan jól működik gázolajjal, kerozinnal és ólommentes benzinnel. Vészüzemben használható hozzá ólmozott benzin, és akár tengerészei gázolajjal is (fűtőolaj?)
https://watermark.silverchair.com/v002t04a016-92-gt-436.pdf?token=AQECAHi208BE49Ooan9kkhW_Ercy7Dm3ZL_9Cf3qfKAc485ysgAABAswggQHBgkqhkiG9w0BBwagggP4MIID9AIBADCCA-0GCSqGSIb3DQEHATAeBglghkgBZQMEAS4wEQQMLC3StNqyyxExl_UYAgEQgIIDvksblNAQbJ2KWB9uf2lGFsqIAhDzEPqF-8lwBaL9MoRXREbEkVJ-I3KBRraJ9TTaANffEkwc0PlN-VjWdV2on86ckMAsi84NVlz8zV1ddyaiVhffzT-AedbG1rjKy3BHHs97x3VSOiOWCEGyC0-eY0YlDQmmY0scUcplVGfdQUbeFgypjA6id4Iw0jJzjakNYqXQxiYROF9aFuObFSMohmVb0F7DTtc0mJsICT4jIbPIone3Ut_PTrXMOBaxFVK3S1c60bqENWuiKpuulGn1F_57fKqm9eULW4eKdms860rCoIwzBBMiYoTllJ9aIlYUXuVbNSzhPhOwSgMfqjkonzl5cAKO4f4_y8Eky1Aak2Hlc4G2tf_GcqTF_kaZTqXbhP2gxfSlfBlAsasW1t9CuUF3g0DSp9xT6SY5lt2tBNEa6hxHLIOSB2C3w8AQASKuCgcpzFtMtQ5ejhz2rqRbLhfx39RKvnKIaU47TndwEssEckBvV2aDhldiF-ctYSb7eqxmD3T-eJ2Un-bWJPwSZL19c7LtcC7EeaACSZzRdSld9-013246z7p_HzFu6OCbIHL9VmuhodesxDBErRy9eJFQ7saZ9OuzX0C3Z0SBkUWxvTr2pKIxOVDD5tggczpGGLlLgep8ZD_PXIrnlPyW3iBDLy2NJ1K8eVNYpKOgsXSXGDnKZxtFIv8BnGldA6fNiBMVn6yjFnXQBFFFHrwqrr2MTBK2xdh9b7piKcvsXKNgT4UBmJ2Rw6y4V1RWnPX5RNrXLq_1cwApdTPJJmSV3eRt43M3aaG8VF2L03D34_l8UWmbuKtNe04i7rNpo0lYzi2Du-f8jxDKQQFZmf5ED1m38kcwUDyFYkO7BWoAQQfMF3m0fVFrb05OyihB111o8XntdA6xKAIiER-Frazw74awJ2AeDMADYhNPK_cSS7QQIjlBIP-cfdIXWendX7UtV420lAgCLugxPWGlTz2QgQIov_OV5yY6u3TJ7NAjxIxj24QtUADGmAwZv3lioXaEGlFdQS0xF9Cqcqrvhk-avWOhPNdn2QKCeYk7eFdTK4FnUtVO1f5JI4Nqkp4HMqRiFkGhj4qku-e1Lzz7FoGSdO6DHn3hbCKxa16y7RQBFvPfcl-3m3zAI5PK9wTLlefsCzSyi2qNnpCFZN9tQYqZzUyu0gCMXG5WCc2racEEFYE6z8wDVxbm3tGfLGFb056QtJjjZABmSyHQa6FO_7EsDyBBhIWg4zMg-sZltE9XpVD8FAS3YhgcgzaZFwDhl-8
Nem töltődik be a link.
Amúgy a teljesítmény is biztosan változik.

Nem értem, egyesek úgy tesznek, mintha semmiféle következménye nem lenne az átállásnak.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

Gungnir (F1End)

Well-Known Member
2021. március 24.
442
1 189
93
Mégvalamit azért érdemes átgondolni. Tényleg annyira extrém az Abrams fogyasztása? És nem voltak az amerikaiak felkészülve erre, nem találkoztak még ilyennel és megoldatlan logisztikai problémákat okozott volna?

Akkor lássuk a tényeket:
Az A2 Abrams fogyasztása kb. 448 liter 100 kilométeren. Ez valóban sok. De menjünk kicsit vissza a múltba:
M48A2 Patton. 1230 liter benzin 260 kilométerre volt elég. 473l/100km... Hát ez sem gyenge. És a legdurvább hogy ez volt a benzines M48 "takarékos" változata... A németek ezt a 80-as évek végéig használták másodvonalas típusnak! Nem volt sok nekik?
De menjünk tovább...
M47 és M48/48A1... 675-688 liter/100km! Tényleg olyan extrém az Abrams 448 literje ezek után?
A Centurion sem volt jobb... az is simán megette az 550 litert közúton.
Nehéz terepen a fogyasztás hogy változik?

Illetve még egy plusz probléma jöhet szóba: állóhelyzetben is járatni kell a motorokat* a fedélzeti rendszerek energiaellátása végett, lehet, hogy ilyen helyzetben a gázturbina többet eszik.

*vagy legalábbis kellett, úgy tudom 2013 -tól kezdve kezdtek APU -t kapni az Abramsek
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 814
5 897
113
Nem töltődik be a link.
Amúgy a teljesítmény is biztosan változik.

Nem értem, egyesek úgy tesznek, mintha semmiféle következménye nem lenne az átállásnak.
Ha az üzemanyag rendszert felkészíted rá, akkor a motor nagyobb probléma nélkül tud működni különböző üzemanyagokkal.

Ha egy személyautó tud működni felváltva PB gázzal és benzinnel, akkor a diesel - kerozin váltás megoldása sem okozhat problémát. A kerozin és a diesel olaj tulajdonságai között jóval kisebb a különbség.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 547
113
Nem töltődik be a link.
Amúgy a teljesítmény is biztosan változik.

Nem értem, egyesek úgy tesznek, mintha semmiféle következménye nem lenne az átállásnak.
Valtasfuggo.Abrams eseteben egykutya,hogy dizelt vagy kerozint toltesz bele.JP8 meg szabvany.Minden NATO kompatibilis jarmunek uzemszeruen kell tud ia vele mukodni.A dizel agregatortol a teherkocsin at a tankokig.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Aladeen

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 218
113
Nem töltődik be a link.
Amúgy a teljesítmény is biztosan változik.

Nem értem, egyesek úgy tesznek, mintha semmiféle következménye nem lenne az átállásnak.
Akkor próbáld meg azt, hogy beírod a keresőbe csak simán, hogy "AGT-1500"

Vagy próbáldd meg ezt:

Textron Lycoming AGT1500 Engine Transitioning for Future ...

Biztos, hogy változik a teljesítmény, de elhanyagolható mértékben. Ez az előnye a gázturbinának a dízelmotorral szemben.
Egyes üzemanyagoknál lesz komolyabb következménye, ezért is írják, hogy vészhelyzetben használható hozzá a fűrőolaj vagy az ólmozott benzin.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 218
113
Ha az üzemanyag rendszert felkészíted rá, akkor a motor nagyobb probléma nélkül tud működni különböző üzemanyagokkal.

Ha egy személyautó tud működni felváltva PB gázzal és benzinnel, akkor a diesel - kerozin váltás megoldása sem okozhat problémát. A kerozin és a diesel olaj tulajdonságai között jóval kisebb a különbség.
Azért ez nem egészen így van. LPG-benzin még okés.
De lényegesen eltérő üzemanyagoknál már nem olyan egyszerű. Nem véletlenül mondták nekem harckocsizók akikkel beszéltem, hogy "mindenevő" dízelbe is csak a legvégső esetben amikor tényleg semmi más lehetőség nincs, akkor szabad más üzemanyagot tölteni. És szinte elkerülhetetlenül lesznek következményei.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 547
113
Azért ez nem egészen így van. LPG-benzin még okés.
De lényegesen eltérő üzemanyagoknál már nem olyan egyszerű. Nem véletlenül mondták nekem harckocsizók akikkel beszéltem, hogy "mindenevő" dízelbe is csak a legvégső esetben amikor tényleg semmi más lehetőség nincs, akkor szabad más üzemanyagot tölteni. És szinte elkerülhetetlenül lesznek következményei.
Kive ve,ha van benzines gyujtastendszere is.Korlatlanul mindenevo motoroknak van olyan.Teljesitmeny valtozas viszont azoknsl is van.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 814
5 897
113
Azért ez nem egészen így van. LPG-benzin még okés.
De lényegesen eltérő üzemanyagoknál már nem olyan egyszerű. Nem véletlenül mondták nekem harckocsizók akikkel beszéltem, hogy "mindenevő" dízelbe is csak a legvégső esetben amikor tényleg semmi más lehetőség nincs, akkor szabad más üzemanyagot tölteni. És szinte elkerülhetetlenül lesznek következményei.
Ha már a tervezés / gyártás során felkészíted a motort többféle üzemanyagra, akkor nem kell hogy gondot okozzon. A diesel és a kerozin tulajdonságai eléggé hasonlítanak egymásra. Legalábbis jobban mint az LPG és a benzin. :D
 
  • Tetszik
Reactions: gafzhu

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 218
113
Ha már a tervezés / gyártás során felkészíted a motort többféle üzemanyagra, akkor nem kell hogy gondot okozzon. A diesel és a kerozin tulajdonságai eléggé hasonlítanak egymásra. Legalábbis jobban mint az LPG és a benzin. :D
De a dízel és a benzin eléggé eltérőek. Márpedig háború esetén ennek lett volna nagyobb jelentősége.
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 814
5 897
113
De a dízel és a benzin eléggé eltérőek. Márpedig háború esetén ennek lett volna nagyobb jelentősége.
A vita az amerikai "Single Fuel Concept" -től indult. Mivel az amerikai haderő igen nagy arányban használ kerozint, kitalálták hogy mindent azzal akarnak üzemeltetni. Sokat egyszerűsít a logisztikán, ha csak egyféle üzemanyagot kell szállítani. Korábban betettem egy linket, amibők kiderült hogy a teljes védelmi minisztérium 4 szer annyi kerozint használ, mint diesel olajat.
 

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 706
4 260
113
Erről van szó!

Ezért gondolom azt, hogy az Abrams fogyasztása a többi harckocsitípushoz képest bár valóban sok, de talán mégsem akkora hátrány mint egyesek gondolják. Csepp a tengerben a repülőgépekhez képest.
jahh, de azokat jórészt előre kiépített bázisokon, böszme nagy tárolókól itatod, nem kell meg után vinni léghajóval három tartáylkocsit, mert ki tudja hol éri az este...
 
  • Tetszik
Reactions: endre