M1 Abrams (USA)

Nekem egyébként, most, hogy picit utána néztem, úgy tűnik, az MTU 883 lökettérfogatának és ez által a fizikai méretének a csökkentésére azért volt szükség, hogy a motort keresztbe fordíthassák a teknőben, így csökkentve a motortér méretét. Az MTU 873 a Leo 2-ben hosszában van beépítve. Azt a motort, nagy fizikai mérete miatt, nem tudták volna keresztben beépíteni. Tehát kellett egy kisebb motor.
Érdekesség, hogy a szovjet/orosz tankokban eleve keresztben van a motor, és mint tudjuk, a V-92 is 12 hengeres. Vagyis nincs szükség méretcsökkentésre az alapból is kisebb szovjet/orosz teknőbe is jól elférő motoroknál.
 
Nekem egyébként, most, hogy picit utána néztem, úgy tűnik, az MTU 883 lökettérfogatának és ez által a fizikai méretének a csökkentésére azért volt szükség, hogy a motort keresztbe fordíthassák a teknőben, így csökkentve a motortér méretét. Az MTU 873 a Leo 2-ben hosszában van beépítve. Azt a motort, nagy fizikai mérete miatt, nem tudták volna keresztben beépíteni. Tehát kellett egy kisebb motor.
Érdekesség, hogy a szovjet/orosz tankokban eleve keresztben van a motor, és mint tudjuk, a V-92 is 12 hengeres. Vagyis nincs szükség méretcsökkentésre az alapból is kisebb szovjet/orosz teknőbe is jól elférő motoroknál.

Dehogynem volt, azért találták ki az ellendugattyús dízelt, majd a gázturbinát, majd az X-motort.
Csak egyik sem lett elég jó.
 
Nekem egyébként, most, hogy picit utána néztem, úgy tűnik, az MTU 883 lökettérfogatának és ez által a fizikai méretének a csökkentésére azért volt szükség, hogy a motort keresztbe fordíthassák a teknőben, így csökkentve a motortér méretét. Az MTU 873 a Leo 2-ben hosszában van beépítve. Azt a motort, nagy fizikai mérete miatt, nem tudták volna keresztben beépíteni. Tehát kellett egy kisebb motor.
Érdekesség, hogy a szovjet/orosz tankokban eleve keresztben van a motor, és mint tudjuk, a V-92 is 12 hengeres. Vagyis nincs szükség méretcsökkentésre az alapból is kisebb szovjet/orosz teknőbe is jól elférő motoroknál.
Hát-féligazság.Egyrészt már a T44nek keresztbe volt a motorja,igy teremtve nagyobb helyet a testben.
Másrészt az oroszok ezért a kisebb teljesitménnyel,meg futásteljesitménnyel fizetnek.
Harmadrészt az ukránok csináltak egy hajtómű korszerűsitést a T72ekbe,ami 5TD 1000 lovas változatát használta (T72 750-840 lovas motorváltozatokkal birt),és a régi motor helyén olyan kényelmesen elfért az új,hogy még egy APU is odafért a helyére..(etiopok megvették,főleg a nagyon jó magassági teljesitménye miatt)
Különben most a legerősebb hk motor az ukrán 6TD-5,ami 1800 lóerős-és kisebb,mint az orosz V motorok (viszont még csak prototipus,és mostanában nem is lesz kiérlelve)
Az oroszoknak az a problémájuk,hogy a V2 motorcsalád már nagyon a fejleszthetőségének végére ért.Nem tudnak belőle több pacit már kisajtolni-pedig nagyon kéne nekik már egy erősebb motor.
 
Dehogynem volt, azért találták ki az ellendugattyús dízelt, majd a gázturbinát, majd az X-motort.
Csak egyik sem lett elég jó.
Azokat inkább azért fejlesztik, amit Negan is írt már, mert a V-92-ből már valószínűleg nem nagyon tudnak sokkal több teljesítményt kihozni. Pedig az új, nehezebb T-14, T-15 típusokhoz már kevés az 1000LE körüli teljesítmény.
Hát-féligazság.Egyrészt már a T44nek keresztbe volt a motorja,igy teremtve nagyobb helyet a testben.
Akkor az oroszok már a T-44 idején jó döntést hoztak.
A németek is szép lassan felzárkóznak . :)
Másrészt az oroszok ezért a kisebb teljesitménnyel,meg futásteljesitménnyel fizetnek.
Könnyebb tankjaikhoz elegendő a gyengébb erőforrás. A kisebb futásteljesítményben kételkedem. Jó lenne ténylegesen összevetni őket mondjuk harci körülmények közt.
Harmadrészt az ukránok csináltak egy hajtómű korszerűsitést a T72ekbe,ami 5TD 1000 lovas változatát használta (T72 750-840 lovas motorváltozatokkal birt),és a régi motor helyén olyan kényelmesen elfért az új,hogy még egy APU is odafért a helyére..(etiopok megvették,főleg a nagyon jó magassági teljesitménye miatt)
Gondolom, az is keresztbe volt beépítve.
Az oroszoknak az a problémájuk,hogy a V2 motorcsalád már nagyon a fejleszthetőségének végére ért.Nem tudnak belőle több pacit már kisajtolni-pedig nagyon kéne nekik már egy erősebb motor.
Igen, ez szerintem is így van.
 
Könnyebb tankjaikhoz elegendő a gyengébb erőforrás. A kisebb futásteljesítményben kételkedem. Jó lenne ténylegesen összevetni őket mondjuk harci körülmények közt.
Igazábol nem elég,ezért is álltak neki fejleszteni már az 50es években az ellendugattyús (Junkers repülőgép dizelböl) motort,meg a gázturbinát (sokadxra-T80 az első turbinás tank,nem az Abrams....)
Izrael és Dél Afrika zsákmányolt T54/55/62 gépeket,és alaposan kiprobálták őket (IDF átépitve szolgálatba is állitotta őket,Rodézia eredeti állapotukban vetette őket harcba-mig ki nem fogytak a javitóanyagbol).Összevetették az akkor rendelkezésre álló amerikai Continental és Detroit Diesel hk motorokkal-és sokkal jobbnak találták az amerikai hajtásláncot.Igen,az orosz kisebb helyen elfért,könnyebb,de ezért rossz szervizelhetőséggel,alacsony megbizhatósággal,és alacsonyabb élettartammal fizetett.
Vagyis a közhiedelemmel ellentétben az orosz hk-k hajtáslánca karbantartásigényesebb és kevésbé megbizható,mint az amerikai dizel hajtáslánc.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed
Érdekesség, hogy a szovjet/orosz tankokban eleve keresztben van a motor, és mint tudjuk, a V-92 is 12 hengeres. Vagyis nincs szükség méretcsökkentésre az alapból is kisebb szovjet/orosz teknőbe is jól elférő motoroknál.

Igen, nem csak a motor súlyán spóroltak az oroszok 1 tonnát a német motorhoz képest, hanem a páncélteknő hosszán is vagy egy 1 métert, ami további 4-5 tonna megtakarítás, mínusz egy torziós rúd párral és görgőpárral.
Elég okos tervezés.
Mind a Leopárdnak, mind az M1-nek hatalmas motortere van.

Dehogynem volt, azért találták ki az ellendugattyús dízelt, majd a gázturbinát, majd az X-motort.
Csak egyik sem lett elég jó.

A gázturbinával az árán kívül semmi bajuk!
A gázturbinát pedig a -40 fokok miatt építették be a T-80-asba.
Ilyen időjárási körülmények között 1-1.5 óra beindítani egy dízelt. 10-15 perc a gázturbinát.
E mellet a gázturbina mindenevő.
Csak sokkal drágább egy dízel motornál.

Különben most a legerősebb hk motor az ukrán 6TD-5,ami 1800 lóerős-és kisebb,mint az orosz V motorok (viszont még csak prototipus,és mostanában nem is lesz kiérlelve)

Hosszra, szélességre, súlyra nem kisebb. Magasságra alacsonyabb. És pont ugyan ez igaz a régebbi 5TD-re is.

Igazábol nem elég,ezért is álltak neki fejleszteni már az 50es években az ellendugattyús (Junkers repülőgép dizelböl) motort,meg a gázturbinát (sokadxra-T80 az első turbinás tank,nem az Abrams....)

Nem, nem ezért lettek kifejlesztve.
A búr források mellet javaslom elolvasni a valós orosz forrásokat, vannak erről jó írások.
Az ellendugattyús dízel alacsonyabb építésű, mint a V motorok, és úgy gondolták, hogy így még alacsonyabb páncélteknőt lehet építeni a T-64-eshez, ami megint méret csökkenés. Szó nem volt elégtelen teljesítményről!
A gázturbina meg a hidegindítás miatt került be a később T-80-nak hívott harckocsiba!
Szibériai körülmények közé szánták. Szó nem volt arról, hogy a V motor elégtelen teljesítményű lenne!
Az orosz harckocsik súlyát meg nem a motor teljesítménye, hanem a logisztikai limit (50 tonna max) szabta meg!
Jó lenne ha utána olvasnátok ezeknek....
 
Hosszra, szélességre, súlyra nem kisebb. Magasságra alacsonyabb. És pont ugyan ez igaz a régebbi 5TD-re is.
Éppenséggel a 6TD-5 nehezebb,több mint 2 tonna.De 1800 lóerős.
A búr források mellet javaslom elolvasni a valós orosz forrásokat, vannak erről jó írások.
Búrok semmit nem irnak se a szovjet gázturbinárol,se az ellendugattyús motorrol.
Orosz források annál többet.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül
Nekem egyébként, most, hogy picit utána néztem, úgy tűnik, az MTU 883 lökettérfogatának és ez által a fizikai méretének a csökkentésére azért volt szükség, hogy a motort keresztbe fordíthassák a teknőben, így csökkentve a motortér méretét. Az MTU 873 a Leo 2-ben hosszában van beépítve. Azt a motort, nagy fizikai mérete miatt, nem tudták volna keresztben beépíteni. Tehát kellett egy kisebb motor.
Érdekesség, hogy a szovjet/orosz tankokban eleve keresztben van a motor, és mint tudjuk, a V-92 is 12 hengeres. Vagyis nincs szükség méretcsökkentésre az alapból is kisebb szovjet/orosz teknőbe is jól elférő motoroknál.
A V92 sem power pack ahoy az eloődei sem. A powerpack nagy, mert minden egyben van. A V92 úgy fér el keresztben, hogy egyedü van, nincs összeépítve a váltóval és a hűtőrendszerrel.
 
  • Vicces
Reactions: fip7
A V92 sem power pack ahoy az eloődei sem. A powerpack nagy, mert minden egyben van. A V92 úgy fér el keresztben, hogy egyedü van, nincs összeépítve a váltóval és a hűtőrendszerrel.
A power pack lényege, hogy mindent (motor, váltó, hűtések) egy minél kisebb egységbe zsúfolnak. Ennek előnye, hogy az egész egység gyorsan és viszonylag könnyen cserélhető. Hátránya, hogy szinte mindig ki kell szerelni a tankból, ha egy szűrőcserénél komolyabb javítást igényel. Attól, hogy a V92 nem power pack-ban van beépítve a tankba, még ugyanúgy ugyan abban a motortérben ott van a váltó, és a hűtés rendszerek is. Csak nem egy egységbe építve , hanem külön részekként, aminek egyébként nagyobb a fajlagos helyigénye, mint a power packnak.
 
A power pack lényege, hogy mindent (motor, váltó, hűtések) egy minél kisebb egységbe zsúfolnak. Ennek előnye, hogy az egész egység gyorsan és viszonylag könnyen cserélhető. Hátránya, hogy szinte mindig ki kell szerelni a tankból, ha egy szűrőcserénél komolyabb javítást igényel. Attól, hogy a V92 nem power pack-ban van beépítve a tankba, még ugyanúgy ugyan abban a motortérben ott van a váltó, és a hűtés rendszerek is. Csak nem egy egységbe építve , hanem külön részekként, aminek egyébként nagyobb a fajlagos helyigénye, mint a power packnak.
Én sem mondtam mást.
 
  • Vicces
Reactions: fip7
A power pack lényege, hogy mindent (motor, váltó, hűtések) egy minél kisebb egységbe zsúfolnak. Ennek előnye, hogy az egész egység gyorsan és viszonylag könnyen cserélhető. Hátránya, hogy szinte mindig ki kell szerelni a tankból, ha egy szűrőcserénél komolyabb javítást igényel. Attól, hogy a V92 nem power pack-ban van beépítve a tankba, még ugyanúgy ugyan abban a motortérben ott van a váltó, és a hűtés rendszerek is. Csak nem egy egységbe építve , hanem külön részekként, aminek egyébként nagyobb a fajlagos helyigénye, mint a power packnak.
Az a gond,hogy a ruszki gépből is ki kell venni mindent,ha kicsit komolyabb szerelésre van szükség.Csak mig a nyugatin ezt gyorsan,egy egységben meg lehet csinálni,addig a muszkán ez lassan megy,részenként,és már a zsúfolt motortérben el kel kezdeni a szerelgetést.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül
Már leírtam,hogy amíg nem vezetik ne a hk motorokba is a cr technológiát,addig nem lesz lényegi teljesítmény növekedés, élettartam növekedés, biztosabb hidegindítás,az adagolós technika ennyit tud.
Pont.
 
  • Vicces
Reactions: mindenen kívül
Már leírtam,hogy amíg nem vezetik ne a hk motorokba is a cr technológiát,addig nem lesz lényegi teljesítmény növekedés, élettartam növekedés, biztosabb hidegindítás,az adagolós technika ennyit tud.
Pont.
Mit értesz cr technológia alatt?(annyi a betürövidités,hogy ezt tisztázni kell szerintem).Ha a közös nyomocsövest,akkor az be van vezetve.
 
Egy autónál vagy munkagépnél nem is különösebben nagy baj, a nagyobb lökettérfogat miatti nagyobb motor, de egy harckocsiteknő az nagyon nagyon véges méretű, azt nem tudod olyan könnyen variálni, mint egy munkagép, vagy autó motorterének méretét.
Valahogy akik Euro powepackot vesznek együtt tunak élni ezzel a kisebb lökettérfogat/nagyobb teljesítmény dologgal, szemben az oroszokkal akiknek még nem nagyon sikerült akármekkora lökettérfogatú megbízható 1500 LE-s motort gyártani, mert ha ment volna, akkor az lenne a T-14-ben (jelenleg egy 34-35 literes 1500LE-s motor van a T-14-ben).

Mindent egybe vetve én úgy látom, hogy az újabb orosz harkocsik mozgékonyságával nincsen gond, emellett a méretük sokkal kisebb (kivéve T14), és a védettségük sem lényegesen rosszabb. Ha 38 literes a motor, ha nem. Az Abrams és a Leopard is sokkal nagyobb. Ha azokra tesznek divatos tetőcsomagtartót, el se férnek majd a híd alatt. Ja, az ára meg a fele. (otthon nekik + se)
A fentiek fényében kár fikázni az orosz tyehnyícskát, pont egy ilyen helyzetre készültek, ami most ott van.
 
Mindent egybe vetve én úgy látom, hogy az újabb orosz harkocsik mozgékonyságával nincsen gond, emellett a méretük sokkal kisebb (kivéve T14), és a védettségük sem lényegesen rosszabb. Ha 38 literes a motor, ha nem. Az Abrams és a Leopard is sokkal nagyobb. Ha azokra tesznek divatos tetőcsomagtartót, el se férnek majd a híd alatt. Ja, az ára meg a fele. (otthon nekik + se)
A fentiek fényében kár fikázni az orosz tyehnyícskát, pont egy ilyen helyzetre készültek, ami most ott van.
Milyen helyzetre? Mi is olyan különleges a helyzeten?
 
A fentiek fényében kár fikázni az orosz tyehnyícskát, pont egy ilyen helyzetre készültek, ami most ott van.
Ami azt illeti,pont nem ilyen helyzetre kondicionálták az orosz tankokat.Klasszikus manőverező hadviselés tömegrohamaira kondicionálták őket,amik pedig nincsennek.
Persze attol még,hogy rohamhk-knak tervezték őket,más célra is vigan felhasználhatóak.
 
Ami azt illeti,pont nem ilyen helyzetre kondicionálták az orosz tankokat.Klasszikus manőverező hadviselés tömegrohamaira kondicionálták őket,amik pedig nincsennek.
Persze attol még,hogy rohamhk-knak tervezték őket,más célra is vigan felhasználhatóak.
Igazad van, az "egy ilyen helyzetre" helyett "ilyen körülményekre"-t kellett volna írni.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed