M48 / M60 Patton harckocsi (USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 708
4 262
113
Magach-5 ERA blokkokkal.
127242680_2681209382131415_3895044151778492652_o.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 207
67 091
113

M48 származék, ide illik a legjobban.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
az M60A1 tornya 72 fokban döntött és 85mm vastag...a glacis 109mm és 65 fokban döntött...a hull alsó része pedig 140mm és 55 fokban döntött
persze hozzá tartozik, hogy az a glacis páncél csak 220bhn erősségű..ami inkább csak 0,8 RHA...

aztán nézd csak mi van ezen a képen: a 3bm6 átütési értékei a szögek függvényében...1500m/s sebesség mellett...mivel tudjuk, hogy 1km-en 0 fok mellett 280mm 2km-en pedig 240mm az átütése, az ábrán meg kb 250mm szerepel 0 fok mellett, így az 1500m/s sebesség kb. 1,7km távnak felel meg

penetration%2Bcomparison.png


a diagramról látszik, hogy 70 fok környékén az átütés még mindig 100mm RHA környékén van (vs 85mm CST), 65 foknál olyan 140mm RHA (vs 109mm 0,8 RHA páncél) és 55 foknál olyan 180-190mm (vs 140mm 0,8 RHA páncél)

ebből bizony az látszik, hogy 1500 méteren simán van az a kill probabilty 90% körül (felett)

2km-en feltehetően a torony átlövése már nem olyan egyértelmű, főleg a lövegpajzs környékén, ezért esik le 70% körülire a kill probabilty

Az M-60A1 tornya egy öntött, és erősen erősen döntött forma.
Az R.P. Hunnicutt féle "PATTON - A History of the American Main Battle Tank" könyv szerint az M-60A1 páncélzata:

2021-11-03-08-47-29-Patton-A-History-Of-The-American-Main-Battle-Tank-Vol-1-pdf-Adobe-Acrobat-Re.jpg

2021-11-03-08-47-55-Patton-A-History-Of-The-American-Main-Battle-Tank-Vol-1-pdf-Adobe-Acrobat-Re.jpg


Amikor területre átlagolva számolgattunk egy ki tudja honnan származó doku alapján, akkor átlagosan 200mm-re jött ki szemből is meg ±30°-ról is.

M60-A1-armor-xx.jpg
 
S

speziale

Guest
Az M-60A1 tornya egy öntött, és erősen erősen döntött forma.
Az R.P. Hunnicutt féle "PATTON - A History of the American Main Battle Tank" könyv szerint az M-60A1 páncélzata:

2021-11-03-08-47-29-Patton-A-History-Of-The-American-Main-Battle-Tank-Vol-1-pdf-Adobe-Acrobat-Re.jpg

2021-11-03-08-47-55-Patton-A-History-Of-The-American-Main-Battle-Tank-Vol-1-pdf-Adobe-Acrobat-Re.jpg


Amikor területre átlagolva számolgattunk egy ki tudja honnan származó doku alapján, akkor átlagosan 200mm-re jött ki szemből is meg ±30°-ról is.

M60-A1-armor-xx.jpg

de ha megnézed amit írtam, azok ugyanezek az értékek,...

egyébként arra van valami magyarázat, hogy azon a chart-on amit a Leo1 topikba beraktam, az átütési értékek kevésbé csökkenek, mint amit s szögfüggvények indokolnának?

60 foknál a 3bm6 átütése még mindig 160mm körül van a chart-on, miközben 0 foknál kb. 250...ami a matek jelenlegi állása szerint nem a fele
 
S

speziale

Guest
Tanknetről, amerikai harckocsizó:

"At first it was magic, everything about the M1 seemed better. It was faster, the stabilization was worlds ahead of the M60s, it rode better. Lots of quality of life improvements, you could disconnect and reconnect the final drives for towing easily, pulling the pack took less than half the time. Maintenance was simpler for the crew, track tension was easier and faster to adjust. The replacement of the M85 with the M2 was pretty much universally applauded. After we became familiar with the tank we discovered that it wasn't all rainbows and unicorns. We had to adjust to the fuel consumption, we burned a lot of fuel keeping the batteries charged. The TIS was not as good as the TTS on the M60A3 and the M1 was supposedly slightly less accurate when shooting from the hault. The tracks that were used most of the time I was on the tanks didn't have replaceable pads and the M1 did not handle icey and snow covered roads as well as the M60 did. There was a serious lack of gear stowage, especially on the original M1 which had straps for stowing crew gear instead of a bustle rack. Because of that we stowed a lot of stuff on the blowout panels rolled up in the tank tarp (my gunner called it the burrito roll) and held down with a cargo strap. Most people loved the M1, but of course there were some diehards who missed the simplicity of the M60s and there was even one E6 in my company who swore that the epitome of tank design was the M48A2C and that everything had gone down hill after that tank."

hogy ne a szent Chieftain topikot szennyezzük....

őszintén nehéz egy ilyen berakott szövegre mit mondani...ki mondta, mi mondta, pontosan mire értette, ugye....

viszont úgy általánosságban:

- a CAT-on nem(csak) álló helyzetből lőttek

- az M60A3 83-ban és 85-ben (máskor nem indult) is tendenciózusan gyengén szerepelt, míg az M1 rögtön a megjelenésétől kezdve (ez is 83) eléggé az elejébe volt a mezőnynek...szóval ha csak nem gondolod, hogy az M60a3-on csak a lúzerek voltak, akkor itt bizony technikai eltérés a maygarázat

- ez a kongresszusi beszámoló sem ért veled egyet (egyébként nagyon sok érdekesség van benne mindenféle témában): a 2407. oldaltól

https://books.google.hu/books?id=HQ...sIHXOkBNcQ6AF6BAg5EAI#v=onepage&q=m60&f=false

de kiemelem ezt:

content
 
S

speziale

Guest
4. hozzászólás, kicsit részletesebben ír mint ahogy én összefoglaltam.

"Found something about the testing of the Chieftain and Leopard 1. The source is the book ''De Leopard 1-Gepantserde vuist van de Koninklijke Landmacht (The Leopard 1, armoured fist of the Royal Army) by Willem Smit of the Netherlands Military History Institute"

Amikor a parancsnok átadja a célt az irányzónak. Talál valahol egy célt, megnyom egy gombot, majd a torony oda fordul ahol a cél van. Ugyanazon elv szerint mint a T-55/62-nél vagy a Leopardnál.

valóban látom, hogy ott írnak pár témában konkrétumot, bár pont ezekről az ergonómia, meg pontosabb lövegről nem nagyon...

ugyanakkor:

- az való igaz, hogy a Leo1 nem volt táncterem (egyébként a T62 és a Leo1 ilyen szempontból kb. pariban voltak), az M60-ban és valszeg a Chieftain-ban is több lehetett valamennyivel a hely, mivel ezek nagyobb méretű hk-k voltak

- ugyanakkor az ergonómai messze nem csak azt jelenti, hogy mekkora a lábtér...pl. a Chieftain-ban nem volt fűtőtest...ez mondjuk sivatagban nem gond, de azért Németo-ban simán tudott olyan idő lenni, amikor szükség lett volna ilyesmire....márpedig mondjuk kesztyűben tekergetni gombokat amiket mondjuk nem kesztyűs készhez terveztek...hát az nem túl nagy ajándék....a másik példa meg a kanadaiak teljesítménye 1977-ben, amikor alig 7 hónapja kapták meg az elő Leo-kat még a BW állományából kölcsönbe...német feliratokkal még angol manual sem volt hozzá...szóval a kanadaiak mentek gyorstalpaló németre....ennek ellenére a kanadai zászlóalj nyerte a versenyt (egyedi csapat szintjén német csapat volt a legjobb), ráadásul úgy, hogy a 3 csapat nagyon kiegyensúlyozott eredményt ért el (vagyis nem 1 csapat kifutott eredménye húzta fel őket)...ezt azért nehéz máshogy magyarázni, mint hogy a Leo1 hazsnálata meglehetősen intuitív...egyébként a CAT könyvben többször előjön, hogy azért is tervezték a németek a Leo-t ilyan könnyen üzemeltethetőre (mindenféle szempontból), mert Németországban sorozott sereg volt akkoriban (szemben Kanadával vagy az USA-val, a briteknél nem tudom mi volt ekkoriban a helyzet)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 335
76 985
113

valóban látom, hogy ott írnak pár témában konkrétumot, bár pont ezekről az ergonómia, meg pontosabb lövegről nem nagyon...

ugyanakkor:

- az való igaz, hogy a Leo1 nem volt táncterem (egyébként a T62 és a Leo1 ilyen szempontból kb. pariban voltak), az M60-ban és valszeg a Chieftain-ban is több lehetett valamennyivel a hely, mivel ezek nagyobb méretű hk-k voltak

- ugyanakkor az ergonómai messze nem csak azt jelenti, hogy mekkora a lábtér...pl. a Chieftain-ban nem volt fűtőtest...ez mondjuk sivatagban nem gond, de azért Németo-ban simán tudott olyan idő lenni, amikor szükség lett volna ilyesmire....márpedig mondjuk kesztyűben tekergetni gombokat amiket mondjuk nem kesztyűs készhez terveztek...hát az nem túl nagy ajándék....a másik példa meg a kanadaiak teljesítménye 1977-ben, amikor alig 7 hónapja kapták meg az elő Leo-kat még a BW állományából kölcsönbe...német feliratokkal még angol manual sem volt hozzá...szóval a kanadaiak mentek gyorstalpaló németre....ennek ellenére a kanadai zászlóalj nyerte a versenyt (egyedi csapat szintjén német csapat volt a legjobb), ráadásul úgy, hogy a 3 csapat nagyon kiegyensúlyozott eredményt ért el (vagyis nem 1 csapat kifutott eredménye húzta fel őket)...ezt azért nehéz máshogy magyarázni, mint hogy a Leo1 hazsnálata meglehetősen intuitív...egyébként a CAT könyvben többször előjön, hogy azért is tervezték a németek a Leo-t ilyan könnyen üzemeltethetőre (mindenféle szempontból), mert Németországban sorozott sereg volt akkoriban (szemben Kanadával vagy az USA-val, a briteknél nem tudom mi volt ekkoriban a helyzet)
[/QUOTE]
Micsoda élmény lehet télen egy átfagyott acéldobozban bármit is csináln...