Szerintem nekünk nincs szükségünk komolyabb harcképességű és hatósugarú roham és járőrhajókra.Egyszerüen nincs olyan térrészünk,ami ilyet igényelne.Kis,szárazföldi vagy légi útoin könnyen szállitható,gyorsan vizre tehető rohamcsónakok kellenek csak közvetlen harcfeladatokra.Komolyabb idejű járőrfeladatokat ellátni képes naszádokra rendészeti feladatokhoz van szükségünk.
Aknamentesités,tűzszerészeti feladatokra van katonailag szükségünk.Nem csak hajózhatósági,hanem folyamátkelés biztositási szempontbol is.Katonailag a Nestinek a fontosabbak.Ugyanakkor problémásak is,méretüknél fogva.Túl nagyok,hogy szárazföldi úton gyorsan és könnyen mozgathatóak legyenek.
A kolumbiai PAF-III folyami hajók igen ügyes szerkezetek.Moduláris kialakitásuk miatt jol lehetne alkalmazni mind katonai,mind katasztrófaelháritási célokra.
https://honvedelem.hu/images/media/5f58c281af6c6152881709.pdf
Egy rövid ismertető róluk a 26. oldaltol.Elméletileg cserélhető modulfelszereléssel aknaszedés/tűzszerészeti feladatoktol logisztikai,bázishajó,katasztrófaelháritási feladatokra alkalmas.De nagyok.Igen problémas lenne mondjuk a Dunárol átvinni a Tiszára.
Van még azonban egy aknamentesitési módszer,ami gyors,könnyen mozgatható,de drága-a légi aknamentesités.Már a II.vh-ban használták.
Mágneses aknák ellen használták,van róla magyarul is irás,aki akarja,kikeresi.
Modern utódai meg vannak,az US Navy erősen fejleszti őket
https://airbase.blog.hu/2011/10/21/forgoszarnyas_aknasznaszad
Tengeri felhasználásra van helikopter hordozású modern rendszer,az AQS24..MH60 elbirja,vagyis a H225 is elbirja.Hogy aztán mennyire adaptálható folyami körülmények közé,azt ki kell próbálni előbb.N-G reklám szerint alkalmas "barna vizi" aknamentesitésre,amibe beletartozik a folyami aknamentesités is.
Nestinek viszont vannak,szerbeknek modernizációs programjuk is van hozzá.Nekünk lehetőségünk van azt nyugati technológiával jobban kiegésziteni (maga a Nestin osztály különben francia liszensz).