Sokan negkérdőjelezték megvalósul-e a BMW beruházás.
Kiemelt szerepet adott a BMW az új debreceni gyárnak
Kulcsfontosságú helyszín lesz a magyar gyár, ahol a német márka teljesen új, elektromos autók gyártásához fejlesztett platformját elsőként használják majd.
A BMW szerdán jelentette be, hogy megváltoztatja eddigi stratégiáját, és egy kifejezetten elektromos autók építéséhez használt alváz fejlesztésbe kezdtek, amelyet 2025-től fognak használni.
Az Automobilwoche idézte Oliver Zipset a BMW vezérigazgatóját, aki elmondta, hogy az évtized közepétől sokkal inkább az elektromos meghajtású autók gyártása felé mozdulnak el, és a magyarországi üzem kulcsszerepet fog ebben játszani.
Mindez komoly változás, ugyanis a BMW korábban úgy tervezte a gyártását, hogy az összes hajtásfélét – benzin, dízel, hibrid, elektromos – egy platformra építik, így ezeket mind egy gyártósoron lehet készíteni. Ugyanakkor egy nem csak elektromos hajtásnak dedikált váz túl sok kompromisszumot jelent a villanyautók számára, így azok képességeit képtelenség maradéktalanul kiaknázni. Ezen változtatott a jelenlegi stratégiájával a német konszern.
Hogy pontosan mely modellek alá kerül be az új padlólemez, azt egyelőre nem tudni, de a német márkánál már külön osztályt hoztak létre az új EV platform fejlesztésére.
A németek a hazai gyáraikat is átalakítják, és tisztán elektromos járműveket gyártanak majd ezek is. A BMW i3-at már 2013 óta Lipcsében gyártották, 2021-ben megkezdődik a BMW iNext gyártása Dingolfingban és a BMW i4 müncheni gyártása is.
A debreceni a tizenhetedik európai gyára lesz a BMW-nek, egyben 2000 óta ez lesz az első új autógyártó üzemük. A beruházás összköltsége 320 milliárd forint, a magyar kormány a közúti és vasúti fejlesztéseket, valamint a közműberuházásokat 130 milliárddal támogatja. A gyárépítés kapcsán tavasszal halasztást jelentettek be a németek, de a terület májusban hivatalosan a BMW Group birtokba került, és a gyártó szóvivője úgy nyilatkozott, a teljes megvalósulási időterv jelenleg felülvizsgálat alatt áll.
A BMW-csoport tíz éven belül több mint hétmillió villamos hajtású járművet kíván legyártani, amelyek kétharmada teljesen elektromos lesz. 2021 végéig öt tisztán elektromos meghajtású modell lesz már a palettájukon: az i3, a
Mini Cooper SE, az
iX3, az
iNEXT és az
i4.