üdv a világban
Szenved is a cég, mennek is a gyártáskiszervezések, mert amúgy lehúzhatjuk a rolót.
Mert a MEOt még akkor se tudod kiszervezni, ha már semmi gyártásod nincs, csak átcimkézésed
De amúgy viccet félretéve
Ha most, és most eléggé iparfejlesztési koncepcióról beszélünk akkor
Van amit most csinálunk:
A kevesebb hozzáadott értékű, de minőséget követelő iparágak bevonzása, és reménykedés, hogy itt is marad. Ez végülis egy nyugatot sose utolérő, de tisztes megélhetést biztosító út.
Lehet ábrándozni, hogy majd csúcstechet kineveljük ezzel, de ebben nem hiszek. Iszonyatos rések vannak mindenhol, és elherdáltuk/eltűnt/megszűnt/nem is volt, hozzá tudásunk, hogy betömködjük. A nagy cégekkel szemben meg kb az ország teljes költségvetése is kevés. De ez szubjektív.
Ami szerintem helyes lenne, az ahogy
@ozymandias kartárs mondotta vala, a tudás alapú rendszer felépítése.
Elmondom én hogy képzelem:
- Általános iskolától kezdve kőkeményen a porosz rendszer tényalapú, de összefüggéseket kereső teljes szigorával természettudomány a prioritás vonalat nyomva kezdhetjük az oktatást. Igen, tudom, a lelkecskék. Fel nem foghatom, az miért jó, hogy emberek az egyetemen futnak bele először abba, hogy nem babusgatott aranyvirágszálak. Amúgy remek szakemberek esnek ki ezen a lelki törésen.
-Gimnáziumokban nagyon magas elvárási színt, szintén termtud a priorítás. Értem én, hogy kell a turizmusba, meg a vendéglátásba is ember, és nem is várom el, hogy mindenkiből Einstein vagy Neumann legyen. De akiben megvan a fogékonyság azt igenis juttassuk el oda. Közben VALÓDI szakmabeliekkel bemutattatni, hogy mégis ki mit csinál. Megint lehet nyavajogni, hogy de Józsika nem is szereti a matekot, ő influenszer akar lenni, csak ennek semmi, de semmi haszna.
Az éretségit nagyon szigorúan venni. Basszus amikor az enyhe szigorításokon megy a nyígás, hogy ez nehéz, miközben a nagy részén átmennék simán szép jeggyel, úgy, hogy nem foglalkoztam vele most már évtizedes távlatban, és nem tartom magam zseninek, akkor hagyjuk, hogy ez nehéz. Nehéz majd a BMEs analitika vizsga lesz, és fel se készíti az embert semmi erre. Nekem volt pár nagyon jó tanárom, akik fontosnak tartották ezt is, de később rá kellett jönnöm, hogy a többség úgy jön egyetemre, hogy se jegyzetelni, se szóbelizni nem tud. Aztán amíg ezt megtanulja behozhatatlan hátrányra tesz szert.
-Az egyetemeken nagyon sok úgymond "modern" szakmunkást kell képezni, mert szükség van olyan jogászra aki érti az adott terület technoblabláját, olyan közgazdászra aki átlátja a dolgokat, olyan informatikusra, akivel meg tudod beszélni a kezelőfelületet, meg, hogy mire kell a program. Ez a tudás, amúgy máris exportképes, hiszen nem magyar gondokról beszélünk.
Meg persze kutatók, kutatómérnökök garmadáját termelni ki.
Az így megjelenő rengeteg embert pedig belenyomni egy rendszerbe, ami az alapkutatástól az alkalmazott kutatáson át azok megvalósításáig képes bármit megcsinálni.
És akkor van lehetőség az előzésre, mert a laborok felszerelése magyar szinten sem pénz, a kutatástámogatás szintén finanszírozható. És az így létrejövő tudás a valódi befektetés.
Nézzük mondjuk a mezőgazdaságon:
Nyilván egy ilyen rendszerben a diplomás parasztok (nem degradáló jelző) már tisztában lesznek a legmodernebb technikákkal, a mezőgazdasági kutató ellátja őket talajspecifikus fajtákkal (francia borászoknál ez működik pont így), a szakmérnökök képesek lesznek megtervezni a hozzá szükséges rendszereket, vegyészek jobb talajjavítókat megalkotni, biotechnológusok olcsóbb, fenntarthatóbb metódusokat létrehozni akár bioremediációra, akár fermentációra. És hogy akkor egy magyar parasztgazdaság úgy fog kinézni, hogy a paradicsom egy termesztőkádban indul palántaként, amit robotok ellenőriznek, kémiai automaták szabályozzák a tápanyagösszetételt, bioszenzorok monitorozzák a környezetet, és robotkarok emelik ki a végén a terményt? Igen Ez baj? Hát szerintem nem, mert olyan minőségi ugrást lehet vele hozni, hogy a magyar fajták ténylegesen gazdagok kedvelt csemegéi lesznek.
Remélem érthető így, hogy mire gondolok.