Valóban lehetne több R&D itthon, de én pont egy olyan (autóipari beszállító) cégnél dolgozom, amelyiknél ma több, mint 3-4x annyian dolgoznak az R&D-n mint 10 évvel ezelőtt. Van itthon gyártás is, az is jelentős, de ezt akartam kiemelni - ugyanis a magassabb hozzáadott érték így érhető csak el. Számolnak a magyar aggyal, elég komoly fejlesztéseket is idehoztak már.
Mindezt csak azért írom, mert volt a szockó érában pl egy Ikarus, meg egy Ganz-MÁVAG (egyebek mellett), amelyeket jól leépítettek 1990 után, és így sajnos rengeteg, bőven kurrens kompetencia veszett el (külföldre, nyugdíjba, stb).
Ahhoz, hogy ezt visszaépítsük, például a hazai autóipar fejlődése mindenképp hozzátesz. Kezdtük egyszerű összeszereléssel, amellé beszállítói gyártással, és szép lassan melléépültek az R&D központok is.
A kihívás az, hogy az ezekben a külföldi cégekben kialakult kompetenciából hogyan lehet magyar tulajdonú cégnél megfelelő mennyiséget koncentrálni, hogy hazai cégnél is labdába rúghassanak ezek a szakemberek, illetve iparilag minél inkább a saját lábunkra állhassunk.
Amúgy a konkrét példáid annyira nem jók... a Fiat/Alfa/Maserati/Lancia már évek óta komolyan döglődik (most már a Stellantis részeként, igazából francia irányítással). De ezekre is a kiüresedés, platformosodás, saját R&D megszűnése jellemző.
A Ferrari egy butikmárka, ők full manufaktruális alapokon kezdték, és hát, luxusmárka, szóval annyira nem releváns.
Az Iveco az, amire azt mondanám, hogy követendő lehetne... Tényleg, mi van most a Rábával?