Magyarország ipara

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 053
10 140
113
Pongyolan fogalmaztam, annyiban kapnak, hogy nem kell megkeresni az optimumot. A tobbi porhintes, mert minden hatosag tudja, egy kiemelt program engedelyezesekor, hogyan kell viselkedni....
Én 90%-ban kiemelt projekten dolgozom, lassan nincs is más.
Senkit nem érdekel lassan ha kiemelt egy projekt.
Van olyan projektem ahol június óta úgy csinál a hatóság mintha be sem adtam volna nekik a kérelmet, pedig aztán Magyarország kormányának rendelete alapján kiemelt.
 
K

Kopi2000

Guest
Nem kapnak mentességet a határérték betartása alól maximum saját maguk által.
Csalnak, igen, ezért kellene sokkal erősebb környezetvédelmi hatóság.
Erosebb hatosag nem lesz akkor, ha az nem kormanyzati erdek. Es eppen most a kormanyzatnak nem erdeke az eros kontroll, srm vizugyi, sem termeszetvedelmi sem kornyezetvedelmi szempontbol... A ket utobbi hatosag eros kormanyzati kezivezerles alatt all. A vizugyet is vicce tettek. Egy pelda a konnyitesekrol. 2022 elso honapjai ota 25 MB anyagot lehet feltolteni a rendszerre. Ez nekem egy nagy kiemelt program eseteben a muszaki leiras volt. Beirtam a megjegyzesbe, ha valakinek szuksege van ra es kuld egy e-mailt, akkor megkuldom a rajzokat, mellekleteket... Nem irt senki, hanem gyakorlatilag a muleiras alapjan kiadtak az engedelyt... Mi ez, ha nem konnyites?
 
K

Kopi2000

Guest
Én 90%-ban kiemelt projekten dolgozom, lassan nincs is más.
Senkit nem érdekel lassan ha kiemelt egy projekt.
Van olyan projektem ahol június óta úgy csinál a hatóság mintha be sem adtam volna nekik a kérelmet, pedig aztán Magyarország kormányának rendelete alapján kiemelt.
En ilyennel nem talalkoztam meg. Nekem most nyaron is percre pontosan tartottak a roviditett ugyintezesi hataridot....
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 053
10 140
113
Erosebb hatosag nem lesz akkor, ha az nem kormanyzati erdek. Es eppen most a kormanyzatnak nem erdeke az eros kontroll, srm vizugyi, sem termeszetvedelmi sem kornyezetvedelmi szempontbol... A ket utobbi hatosag eros kormanyzati kezivezerles alatt all. A vizugyet is vicce tettek. Egy pelda a konnyitesekrol. 2022 elso honapjai ota 25 MB anyagot lehet feltolteni a rendszerre. Ez nekem egy nagy kiemelt program eseteben a muszaki leiras volt. Beirtam a megjegyzesbe, ha valakinek szuksege van ra es kuld egy e-mailt, akkor megkuldom a rajzokat, mellekleteket... Nem irt senki, hanem gyakorlatilag a muleiras alapjan kiadtak az engedelyt... Mi ez, ha nem konnyites?
Vizek rendszer, eközmű vagy e-papir?
Ezekben mindig korlátos volt a feltölthető méret, ez nem könnyítése a pályának hanem nehezítése. Ekkora az átnézeti helyszínraj általában. Sajnos olyanok alkották meg a rendszert akik soha nem terveztek semmit.
(E-közmű által ismert vezetékanyagok:
1 fém
2 acél
3 műanyag
4 beton
5 egyéb
Na, ehhez találd ki milyen csomóponttal tudsz kapcsolódni, nyehe. Az azbesztcement cső az egyéb vagy beton?! Na, ez nincsen definiálva, szolgáltatóként változik)
 
  • Tetszik
Reactions: Blitz97
K

Kopi2000

Guest
Vizek rendszer, eközmű vagy e-papir?
Ezekben mindig korlátos volt a feltölthető méret, ez nem könnyítése a pályának hanem nehezítése. Ekkora az átnézeti helyszínraj általában. Sajnos olyanok alkották meg a rendszert akik soha nem terveztek semmit.
(E-közmű által ismert vezetékanyagok:
1 fém
2 acél
3 műanyag
4 beton
5 egyéb
Na, ehhez találd ki milyen csomóponttal tudsz kapcsolódni, nyehe. Az azbesztcement cső az egyéb vagy beton?! Na, ez nincsen definiálva, szolgáltatóként változik)
A vizek rendszerrol irtam, azon kell beadni a terveket engedelyeztetesre 2020 ota. Tavaly meg 150 MB volt ott a feltoltheto, csak nem birta a Kat. Ved. szerver kapacitassal... Ezt hallottam De azr en mindenkeppen konnyitesnek latom, lasd elozo hozzaszolasom, hogy a Kat. Ved. Muleirasra ad ki engedelyt....
 
K

Kopi2000

Guest
Nem kapnak mentességet a határérték betartása alól maximum saját maguk által.
Csalnak, igen, ezért kellene sokkal erősebb környezetvédelmi hatóság.
Egyebkent elgondolkodhatnal pld. azon is, ami nekem okoz nagy fejtorest. Elterjedt ipari technologia a reverz ozmozisos sotalanitas. El lehet vele erni, ha ket lepcsoben sotalanitasz, vagy 80 %-os kihozatalt. Hova tudod tenni, jogszeruen a koncentratumot, ha a szennyviz csatornaba is csak 2500 mg/l koncentracioban engedheted be....
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
8 933
48 679
113
Nem, ugye.... Mi a magyar hozzáadott érték? Limes 0. Olaszországgal hasonlítod össze kishazánkat? Mond neked valamit az, hogy FIAT, Alfa, Ferrari, Maserati, Lancia, IVECO stb? Felsorolnád a magyar megfelelőiket? Összeszerelünk, nem tervezünk, ved már észre. És nem abban van a zsé, ráadásul a nyereség nagy részét ki is viszik. Jólképzett munkaerő? Nagy részük már nyugaton van.... Pl. te is;)

Valóban lehetne több R&D itthon, de én pont egy olyan (autóipari beszállító) cégnél dolgozom, amelyiknél ma több, mint 3-4x annyian dolgoznak az R&D-n mint 10 évvel ezelőtt. Van itthon gyártás is, az is jelentős, de ezt akartam kiemelni - ugyanis a magassabb hozzáadott érték így érhető csak el. Számolnak a magyar aggyal, elég komoly fejlesztéseket is idehoztak már.

Mindezt csak azért írom, mert volt a szockó érában pl egy Ikarus, meg egy Ganz-MÁVAG (egyebek mellett), amelyeket jól leépítettek 1990 után, és így sajnos rengeteg, bőven kurrens kompetencia veszett el (külföldre, nyugdíjba, stb).
Ahhoz, hogy ezt visszaépítsük, például a hazai autóipar fejlődése mindenképp hozzátesz. Kezdtük egyszerű összeszereléssel, amellé beszállítói gyártással, és szép lassan melléépültek az R&D központok is.

A kihívás az, hogy az ezekben a külföldi cégekben kialakult kompetenciából hogyan lehet magyar tulajdonú cégnél megfelelő mennyiséget koncentrálni, hogy hazai cégnél is labdába rúghassanak ezek a szakemberek, illetve iparilag minél inkább a saját lábunkra állhassunk.

Amúgy a konkrét példáid annyira nem jók... a Fiat/Alfa/Maserati/Lancia már évek óta komolyan döglődik (most már a Stellantis részeként, igazából francia irányítással). De ezekre is a kiüresedés, platformosodás, saját R&D megszűnése jellemző.
A Ferrari egy butikmárka, ők full manufaktruális alapokon kezdték, és hát, luxusmárka, szóval annyira nem releváns.
Az Iveco az, amire azt mondanám, hogy követendő lehetne... Tényleg, mi van most a Rábával?
 
K

Kopi2000

Guest
Valóban lehetne több R&D itthon, de én pont egy olyan (autóipari beszállító) cégnél dolgozom, amelyiknél ma több, mint 3-4x annyian dolgoznak az R&D-n mint 10 évvel ezelőtt. Van itthon gyártás is, az is jelentős, de ezt akartam kiemelni - ugyanis a magassabb hozzáadott érték így érhető csak el. Számolnak a magyar aggyal, elég komoly fejlesztéseket is idehoztak már.

Mindezt csak azért írom, mert volt a szockó érában pl egy Ikarus, meg egy Ganz-MÁVAG (egyebek mellett), amelyeket jól leépítettek 1990 után, és így sajnos rengeteg, bőven kurrens kompetencia veszett el (külföldre, nyugdíjba, stb).
Ahhoz, hogy ezt visszaépítsük, például a hazai autóipar fejlődése mindenképp hozzátesz. Kezdtük egyszerű összeszereléssel, amellé beszállítói gyártással, és szép lassan melléépültek az R&D központok is.

A kihívás az, hogy az ezekben a külföldi cégekben kialakult kompetenciából hogyan lehet magyar tulajdonú cégnél megfelelő mennyiséget koncentrálni, hogy hazai cégnél is labdába rúghassanak ezek a szakemberek, illetve iparilag minél inkább a saját lábunkra állhassunk.

Amúgy a konkrét példáid annyira nem jók... a Fiat/Alfa/Maserati/Lancia már évek óta komolyan döglődik (most már a Stellantis részeként, igazából francia irányítással). De ezekre is a kiüresedés, platformosodás, saját R&D megszűnése jellemző.
A Ferrari egy butikmárka, ők full manufaktruális alapokon kezdték, és hát, luxusmárka, szóval annyira nem releváns.
Az Iveco az, amire azt mondanám, hogy követendő lehetne... Tényleg, mi van most a Rábával?
Ebben igazad van, de kozben ne felejtsed el azt sem, hogy elvesztettunk 30 evet....ami oriasi hiba volt, mert ez emberi leptekkel merve is hosszu ido....
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
8 933
48 679
113
Ebben igazad van, de kozben ne felejtsed el azt sem, hogy elvesztettunk 30 evet....ami oriasi hiba volt, mert ez emberi leptekkel merve is hosszu ido....
Igen, elvesztettük. Ugyanakkor annak a 30 évnek is több szakasza volt: köszönjük szépen a drága '90es éveknek az alapozást!
Itt az idő ezen továbblépni. Én azt hiszem, most már öles léptekkel lépegetünk az ipari bázis létrehozása felé.
A kipipálandó kérdés számomra még mindig az, hogy a Nemzeti Tőkésosztály ® mikor szándékozik az ipar felé nyitni (úgymint gépipar, elektronika, stb stb).

Figyelembe véve, hogy itthon már például nem elhanyagolható mennyiségű autóipari mérnök van, akiknek kompetenciája már bőven "kiad" egy teljes autót (értsd: tudnánk fejleszteni komplett járművet), és még gyártásba is tudnánk vinni, szerintem itt lenne az idő egy remek, K-Európára szabott modellnek :)
Csak hát Lölőke meg a társai nem epekednek az 5% alatti várható profitért...
 
K

Kopi2000

Guest
Igen, elvesztettük. Ugyanakkor annak a 30 évnek is több szakasza volt: köszönjük szépen a drága '90es éveknek az alapozást!
Itt az idő ezen továbblépni. Én azt hiszem, most már öles léptekkel lépegetünk az ipari bázis létrehozása felé.
A kipipálandó kérdés számomra még mindig az, hogy a Nemzeti Tőkésosztály ® mikor szándékozik az ipar felé nyitni (úgymint gépipar, elektronika, stb stb).

Figyelembe véve, hogy itthon már például nem elhanyagolható mennyiségű autóipari mérnök van, akiknek kompetenciája már bőven "kiad" egy teljes autót (értsd: tudnánk fejleszteni komplett járművet), és még gyártásba is tudnánk vinni, szerintem itt lenne az idő egy remek, K-Európára szabott modellnek :)
Csak hát Lölőke meg a társai nem epekednek az 5% alatti várható profitért...
Nem tudom te hany eves vagy , nekem pld. a teljes felnott eletem ebben az alig tobb, mint 30 evben zajlott le. 90-ben azt hittem, mire idosebb leszek jo lesz itthon elni, de mara latom, hogy a tarsadalmi kozerzetem mar rossz marad....
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
8 933
48 679
113
Nem tudom te hany eves vagy , nekem pld. a teljes felnott eletem ebben az alig tobb, mint 30 evben zajlott le. 90-ben azt hittem, mire idosebb leszek jo lesz itthon elni, de mara latom, hogy a tarsadalmi kozerzetem mar rossz marad....
Azt hiszem, mindenki csalódott abban, ami a rendszerváltás óta itt történt. Ki kicsit, ki nagyot.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
K

Kopi2000

Guest
Igen, elvesztettük. Ugyanakkor annak a 30 évnek is több szakasza volt: köszönjük szépen a drága '90es éveknek az alapozást!
Itt az idő ezen továbblépni. Én azt hiszem, most már öles léptekkel lépegetünk az ipari bázis létrehozása felé.
A kipipálandó kérdés számomra még mindig az, hogy a Nemzeti Tőkésosztály ® mikor szándékozik az ipar felé nyitni (úgymint gépipar, elektronika, stb stb).

Figyelembe véve, hogy itthon már például nem elhanyagolható mennyiségű autóipari mérnök van, akiknek kompetenciája már bőven "kiad" egy teljes autót (értsd: tudnánk fejleszteni komplett járművet), és még gyártásba is tudnánk vinni, szerintem itt lenne az idő egy remek, K-Európára szabott modellnek :)
Csak hát Lölőke meg a társai nem epekednek az 5% alatti várható profitért...
Azért Lölőben ne bízzál, hogy innoatív lesz... Szegényke csak a Fideszes=Orbáni dugipénz malacperselye csupán. Az a gond, hogy a nemzeti tőkésosztály kivonja a túlárazott projektek hozadékát a gazdaságból és ezért is, minden nagyobb tranzakciójukhoz kell az állam részvétele is, (ami szintén Orbán). Azaz ezek is a közösből finanszírozottak.. A nemzeti tőkésosztály nem termelékeny...Lásd alább, mire megy el a pénz...

 
  • Tetszik
Reactions: alali77

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
Meg azt hiszem, ha az oktatás a kormány mostoha gyereke marad, akkor nem is lesz egyhamar pozitív kibontakozás...

Itt a romániai példát hoznám fel. Amíg k-európában a szegényebb tagállamok az oktatás végén nem tudnak versenyképes fizetést adni, hogy ott tartsák a szakambereket, addig csak költség. Ezerszámra mentek el orvosok, aszisztensek, tanárok, mérnökök miután valahogy kinyögte az állam a kitaníttatásuk költségét, amibe a német semmi nem pótolt, emiatt maradt pénze nagyobb fizetést adni. Miután nagyon megemelték az orvosok, aszisztensek és tanárok fizetését állt le az elvándorlás ezeken a területeken, de a versenyszférás állásoknál még mindig jelen van ez a probléma.
 
K

Kopi2000

Guest
Itt a romániai példát hoznám fel. Amíg k-európában a szegényebb tagállamok az oktatás végén nem tudnak versenyképes fizetést adni, hogy ott tartsák a szakambereket, addig csak költség. Ezerszámra mentek el orvosok, aszisztensek, tanárok, mérnökök miután valahogy kinyögte az állam a kitaníttatásuk költségét, amibe a német semmi nem pótolt, emiatt maradt pénze nagyobb fizetést adni. Miután nagyon megemelték az orvosok, aszisztensek és tanárok fizetését állt le az elvándorlás ezeken a területeken, de a versenyszférás állásoknál még mindig jelen van ez a probléma.
Siman el lehet erni a versenyszferaban is versenykepes fizetest. Ha nincs versenykepes tudasa valakinek, akkor nem tud MO-on sem jol keresni. Nyugaton is csak azert, mert ott a takarito is tobbszor annyit keres, mint itt. Amit leirtal, az egyebkent valos problema, de akkor is fel kell tudni ezt vallalni a tavlatok (min. 15-20 ev jo oktatas mellett.)erdekeben. Es nem kellene a sok NER-es oligarhat erdemtelenul hizlalni...
 
  • Tetszik
Reactions: alali77

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 366
30 870
113
Igen, elvesztettük. Ugyanakkor annak a 30 évnek is több szakasza volt: köszönjük szépen a drága '90es éveknek az alapozást!
Itt az idő ezen továbblépni. Én azt hiszem, most már öles léptekkel lépegetünk az ipari bázis létrehozása felé.
A kipipálandó kérdés számomra még mindig az, hogy a Nemzeti Tőkésosztály ® mikor szándékozik az ipar felé nyitni (úgymint gépipar, elektronika, stb stb).

Figyelembe véve, hogy itthon már például nem elhanyagolható mennyiségű autóipari mérnök van, akiknek kompetenciája már bőven "kiad" egy teljes autót (értsd: tudnánk fejleszteni komplett járművet), és még gyártásba is tudnánk vinni, szerintem itt lenne az idő egy remek, K-Európára szabott modellnek :)
Csak hát Lölőke meg a társai nem epekednek az 5% alatti várható profitért...
2010 környékén nagy polémia volt, hogy az iparfejlesztés milyen irányba nyisson. Egyik verzió volt a nevesített magyar márkák tolása, ami lehet, hogy megmaradó márkanevekkel, de tőkétlen, piactalan cégeket jelentett volna, kiöregedett szakember gárda mellett. A másik pedig az, hogy lehet, hogy el kell engedni a magyar márkaneveket, de lesz tőke, az ipari termékeknek egy relatív stabil piac, frissülő szakembergárda. A másodiknak is lehet járulékos haszna, hogy magyar márkák jöjjenek létre, azonban ez egy lassabb és rögösebb út.

Jó példa a Renner. Alkatrészt szállítanak be és belefogtak egy komplex termék fejlesztésbe a traktorba. Csakhogy igazából egy rendes termelés beindításához se tőkéjük, se piacuk nincs. Persze, egy rég nem járt utat tapostak, így még legalább lassan is haladt. Csakhogy időközben a Kubota motor már nem felelt meg az emissziós normáknak, ezért lehetett újra tesztelni, engedélyezni beszerezni stb. Meg szerintem rájöttek (de ez csak tipp), hogy a hazai parasztság azon rétege, aki meg tud fizetni egy új traktort a szervízszolgáltatást is meg tudja és akarja fizetni és már nem feltétlen a full fapados egyszerűség, hanem több más funkció (kényelem, precziós gazdálkodás, gyors szervízszolgáltatás és alkatrész ellátás stb.) fontosabb. Meg nincs is pénz a reklámra, promóra, mint a nagyoknak.
A harmadik világ meg nem lenne rossz csapásirány, de ott le vagyunk maradva a török, kínai és az EU-ba már nem forgalomba helyezhető használt kínai traktorok mögött. Szerintem ott szemmel látható szeletet a piacból már nem sok esély van elérni.
És tegyük hozzá, hogy ez a project is összeszerelésnek nevezhető lenne bizonyos értelemben, hisz a motor Kubota; híd, futómű, váltó Antonio Carraro; gondolom műszerfalat sem gyártanak, se kormányt, se kapcsolókat stb.