Magyarország ipara

Emlékeztek a Daewoo sztori indulására? Opel levetett gyártósorát indították be , azt hiszem a kadettot gyártották saját névvel, amikor az Opel elkezdte az utód astrát.
Mostani példa: Fiat. USA-ból, (Dodge) veszi át a gyártósort (Freemont) , majd itt saját termékként dízel mocival terepjáróként árulja. Olyannyira bejött neki, hogy most sem fejleszt hanem (azt hiszem, ebben nem vagyok olyan biztos) az L200 kifutó gyártósorát vette meg, és hoppá: már pickup-ot is gyárt! Kicsit meg kell húzni a hűtőmaszkot, gyúrni a lámpát (úgyis úgy néz már ki az összes autó, mint a szappantartóban szétfolyt szappan) aztán kész is az új modell, a régi alapokon.
Ha mondjuk megvennénk a 6-os golf gyártósorát, kompaktba, kombiba, elektromos motort pakolnánk bele,,
Vagy,, ha a Raba venné meg mondjuk egy Hilux régebbi gyártósorát, netalántán a régi de igen bevált Transit-ét,,
Maradjunk a Transitnál. Simán mehetne bele a Ford új típusú motorja, így a szervízhálózat megoldott(egész EU-ban a Ford szervizek tárt karokkal fogadnáka gépejket).
Motor: import. Kaszni gyártása/összeszerelése: Rába. Ülések, lámpák, minden műanyag vacak, kerekek stb. pedig mind jöhetnek helyi beszállítóktől, hisz ezek most is ilyeneket gyártanak valamelyik itteni vagy szomszédbeli VW vagy Merci vagy AUDI stb. gyártósorra, kíválló minőségben.
 
Ha mondjuk megvennénk a 6-os golf gyártósorát, kompaktba, kombiba, elektromos motort pakolnánk bele,,

Az a baj, hogy azon a gyártósoron készül a VII-es Golf és lassan a VIII-as. Átszerszámozták, átprogramozták a hegesztő-, festő-, és egyéb gyártórendszereket, nem építettek teljesen újat. És ha megvennénk is, ki helyezné üzembe? Ki tartaná karban? Milyen beszállítókkal dolgoztatnál? Sajnos egy ilyen gyár nem a magyar ugarból buggyan ki, hanem egy fejlett ipari társadalom a maga oktatási rendszerével, ipari kultúrájával, társadalmi, szociális értékrendjével termelte ki. Itt csak lerohadna... Én láttam '89-ben a Moszkvics gyárban a "döglötten" lógó francia karosszéria hegesztő robotsort, amihez évek alatt sem készült el a szovjet szoftver.
 
Jogos....
De itt azért most beindult a fantázia,, azért eresztettem én is el :)
De,,, Golf 6 csak egy példa. Legyen astra, Hilux, bánom is én.
Megveszed a sablonokat, a robotokat (komoly lóvé, de itt az autógyártás beindításáról beszélünk, ami nem olcsó).
Beszállítók? Az a legkisebb gond szerintem. A fél hazai ipar jelenleg is beszállító autóipari cégeknek. Tükröktől lámpákton, műszerfalon át ülésig, féktárcsákon át váltóalkatrészekig mindent gyártanak itthon. Rengeteg minden kompatibilis más autókban, így sok cuccot még terveztetni sem kell.
"fejlett ipari társadalom, maga oktatási rendszerével.." háát,, ezért irtam a Daewoo példát,, ők is elkezdték valahogy, és pont a betelepült multi miatt azért iparosodik az ugar;)
 
Úgy hallom valami probléma volt a magyar elektromos busszal.
http://www.origo.hu/itthon/20160318-tovabb-tesztelik-a-modulo-buszokat.html
 
Ez egy sokkal jobb cikk az esettel kapcsolatban:
http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2016/03/17/elszabadult_buszkerek_nem_huztak_meg_a_csavarokat/

Egyébként a busz tesztfogyasztása megdöbbentően alacsony!
60 kWh/100 km. Egy hétköznapi elektromos autó 15-20 kWh/100 km-t fogyaszt!
 
Az itt hozzászólók hozzászólásai egyértelműen jelzik, lila köd sincs a fejükben a gépkocsigyártásról.
 
Ez is biztató:
http://www.origo.hu/auto/20160318-magyar-varosi-buszt-tesztel-a-bkv.html
 
Nemrég olvastam hogy a Mercedes (!) be akar törni a pick up piacra. Nem is akárhogy, ugyanis nem terveznek saját modellt, hanem a Nissan Navara licenszét, és régebbi gyártósorának egyes elemeit átveszik, a nóziját mercissé varázsolják, és Daimler moci+váltó kerül bele. A WV Amarok sikerét akarják felülmúlni.
Tehát a nagyok is csinálják.

Kezdetben átvehetnénk mi is egy régebbi gyártósort, akár Opel, Audi, Merci, Suzuki, és liszenszet, majd azt kissé frissítve, elkezdhetnénk saját gyártásba venni. A motor lehetne ford, opel, vagy suzuki.

A beszállítói kör is rendben van, szinte mindent gyártunk külön külön, és egy kifutó modell továbbfejlesztése olcsón kivitelezhető, mert meg van a beszállítóknál a szerszámozás, és tapasztalat.

Valamely cég leányvállalataként kellene kezdeni,akár részben a Rába beszállásával, egy modell fapados, olcsóbb változatával, (Lásd: Renault-Dacia páros) majd lehet saját modelleket is piacra dobni (Pl mint a Duster)
 
Nemrég olvastam hogy a Mercedes (!) be akar törni a pick up piacra. Nem is akárhogy, ugyanis nem terveznek saját modellt, hanem a Nissan Navara licenszét, és régebbi gyártósorának egyes elemeit átveszik, a nóziját mercissé varázsolják, és Daimler moci+váltó kerül bele. A WV Amarok sikerét akarják felülmúlni.
Tehát a nagyok is csinálják.

Viszont azt is bizonyítja, hogy mekkora feladat egy jármű tervezése. Még a Mercinek is...
 
Vagy csak tesztelik, hogy mennyire érné meg..

Amúgy a Navara egy rohadt jó monstrum.. én is olyat akarok majd munkára pár év múlva.. nem is olcsó, ha ezt a Merci megdolgozza, akkor.... hát érdekes lesz, az biztos.
 
Kezdetben átvehetnénk mi is egy régebbi gyártósort, akár Opel, Audi, Merci, Suzuki, és liszenszet, majd azt kissé frissítve, elkezdhetnénk saját gyártásba venni. A motor lehetne ford, opel, vagy suzuki.

A személygépkocsi gyártás messze nagy falatnak tűnik nekünk. A honi gépkocsigyártás miatt sok szakember van ugyan, de őket elszívják a nagy cégek, szóval szabad embert nehéz lenne találni. Tőke meg eleve nem nagyon van.

Amiben szerintem egyáltalán lehet gondolkodni az a busz és teherautó gyártás. Az se igazán nagyon esélyes, de még lenne realitása.
 
továbbra is rossz iránynak tartatom, hogy a gépjármű-összeszerelést erőltetjük a többi iparág rovására. Nem kellene elfelejteni, hogy:

- az idejött cégek jelentős állami szubvenciókat kapnak (mikor kapnak a hazai kkv-k ilyet?
- az iparág ciklikus (mit teszünk, ha jövőre jön egy 2008-as mélyrepülés? Esélye megvan..)
- amivel versenyzünk, az az olcsó munkaerő. Fel kellene ismerni, hogy a járművek fő felvevő piaca nem a menthetetlenül elaggó Európa lesz, hanem Dél-Amerika és Ázsia. Miért szereljenek össze itthon autókat, ha még oda is kell szállítani? Maximum akkor, ha tényleg annyira bagóolcsó a munkaerő/adózási környezet, hogy megéri...
- innovációs spirál - Tessék mondani, a technológiából mi folyik vissza a hétköznapokba? Konkrétan semmi. Vegyél meg egy 5 tengelyes CNC-megmunkálóközpontot aztán hajrá. Idejön a saját hőkezelőüzem - a saját know-how-val. Az ipar többi résztvevője (pl. egyedi gépgyártás) tudja használni? Nem.
- Vannak beszállítók, akik teljesen az autóiparra vannak beállítva, ezen kívül mással nem is foglalkoznak (lásd a minden falu végén található "automotive center"... Fossák ki magukból az autóipari tömegtermékeket - millió számra csövek az üléshez, stb.) Beüt bármilyen crach, mit csinálnak?
- Hazai képzés hiánya - Audi pénzeli a győri egyetemet, a Merci gondolom ad Kecskemétre, a Suzuki lehet, hogy ad, nem tudom. Innen kijön x mérnök - ahol x/2 hülye, mint a segg, x/4 értelmes, itthon elrakjuk, x/4 értelmesebb, kiküldjük. Az ipar többi része megint csak le van szarva... (persze, elhiszem, hogy PR szempontból nagy zsuga odaállni politikusként, és átvágni a szalagot a megnyitó ünnepségen, mert a köztudatban benne van az autó, de csak ennyire futja?)
- Ragaszkodás a múltba. Ez a topik a "miért nem gyártunk buszt" kérdésről nem tud elvonatkoztatni. Ez ugyanaz, mint a foci. Volt egyszer egy 6-3 - néhány évtizede, akkori szinten jó volt. Volt egyszer egy Ikarus - néhány évtizede jó volt. Mára nincs. Mi következik ebből? Fel kell támasztani a buszgyártást! Minek!? 10 milliós ország vagyunk. Fogunk tudni olyan terméket gyártani, amivel betörünk a világpiacra? A motor vesszük innen, a váltót vesszük onnan. Futómű talán összejön. Kendácsolnak x helyen buszt. Jutottak valamerre? Értünk el bármit is? Kravtex, Csaba Metál, Evopro, Ikarus, meg a mittoménmégkik... Esélytelen ilyen konstellációval bármit is elérni..
- geográfiai mutatók - kivándorlás, kevés születendő utód, a fiatal ki akar menni melózni, agyonadóztatott munka....

Miért nem fókuszálunk az új területekre. Hány buszgyártó van mondjuk a BÉT-en? Van egy MOL, van EGIS, van TEVA, van RICHTER egy csomó nagy cég..Műanyagipari nagyhatalom vagyunk, mégis, extruderek, autoklávok, fúvók, prések külföldről jönnek.. Egyedi gépgyártás vegyiparban? Biotechnika? Precíziós gépgyártás? Érdekes, a szerszámgépgyártásért senkinek sem sír a szája, pedig azzal tényleg lehetne hasítani - EXCEL Csepel próbálkozik. Ha már ekkora nagy autóipari nagyhatalom lettünk, akkor egyszer menjetek el egy gyárba, nézzétek meg, mennyi hazai gyártású gépet láttok. Sokat nem fogtok.

Amíg a hazai innovációk így működnek - millió kézen átfolyó támogatások (megfelelő sápok leszedése mellett, ofkórz), ilyen törvényi környezet, a mindent átszövő korrupció, akkor mégis mi a bánatot vár itt mindenki?
 
ozymandias

Vitatkoznék kicsit veled a buszokkal kapcsolatban.
Kellene hazai buszgyártás, mivel tartósan évi kb. 1000 db új buszt kellene beszereznünk ahhoz, hogy ne öregedjen el a buszflottánk.
Viszont sajna ennek nagy részét külföldről szerzik be :-(
Azért évi kb. 1000 db új buszra lehetne itthon alapozni buszgyártást. (alapoznak is)
Csak szerintem egy modern licenc kellene, nem pedig saját fejlesztés. A Kravtex buszai így is 80%-ban magyar alkatrészekből készülnek ami jó. Csak sajna nem elég modern és nem elég jó minőségűek a termékeik. Ha ezen javítani tudnánk meg is lenne oldva a hazai buszgyártás kérdése, szerintem.
 
"Érdekes, a szerszámgépgyártásért senkinek sem sír a szája,"
Sírna a szám,, de mutass már rá, hogy milyen országok gyártanak ilyen gépeket.... amikor egy levetett gyártósorról papolok, akkor is sokan 100 érvet tudnak felhozni, hogy miért ne... mi van ha "gépgyártást" vetném fel :D
Jópár oldallal korábban írtam itt arra, hogy a meglévő kapacitás mellé mi kelhete teherautógyártáshoz.
Rába van, gyárt: alváz, futómű. Nos talán kevésbé b@sztok le ha azt mondom, ha megvenné a levedlett Renaut teherautó fülkéjének sablonjait,,, azt azért elismeritek, hogy képes lenne legyártani a fülkéket..remélem.
A fülkére szerelendő minden részt gyártanak itthoni vállalatok: műanyagalkatrészek, műszerfalak, lámpák, tükrök,, stb.stb.
Fülke+alváz+futómű kész.
Marad: váltó , kormánymű, kuplunk, ezek mind készülnek itthon, (Allison, ZF, stb.) ezek hiánya még nem tesz egy "magyar autót" "nem magyar autóv...",,, főleg mert ezek szállítanak be a nagy cégekbe is.
Motort kompletten importálnám még akkor is, ha meglenne a kapacitás, teknika a gyártására, mivel ha esetleg menne külföldre a teherautó(vagy itthon a magánszférába) akkor a motorjavítást a gyártó szakszervíze (pl. Renault) végezhesse.
Kik vennék meg? Nézzük az állami szerveket: MH-nak nem csak Raba H.-család méretű járművekre van szüksége. Katasztrófavédelem. Erdőgazdálkodás és a szemétszállítás is állami kézben van. BVH. Tűzoltók, (az új, Rába tűzoltó is ezzel a fülkével jön ki). Szereintem ennyi felvevő garantálna egy évi 100db.-os megrendelést,,, ja, hogy az nem sok? Nem, nem sok, viszont ha arról magyaráztok, hogy "nincs itt semmi",, akkor ezzel lehetne elindítani...
fip7 is leírta buszoknál, hogy 1000 évente. Tegyük fel, nincs igaza, legyen csak 500. Legyen,, annak az 500-nak nem érdemes gyártókapacitást fentartani? Igaz... hozzuk be ezeket is Lengyelországból,,,
 
továbbra is rossz iránynak tartatom, hogy a gépjármű-összeszerelést erőltetjük a többi iparág rovására. Nem kellene elfelejteni, hogy:

- az idejött cégek jelentős állami szubvenciókat kapnak (mikor kapnak a hazai kkv-k ilyet?
- az iparág ciklikus (mit teszünk, ha jövőre jön egy 2008-as mélyrepülés? Esélye megvan..)
- amivel versenyzünk, az az olcsó munkaerő. Fel kellene ismerni, hogy a járművek fő felvevő piaca nem a menthetetlenül elaggó Európa lesz, hanem Dél-Amerika és Ázsia. Miért szereljenek össze itthon autókat, ha még oda is kell szállítani? Maximum akkor, ha tényleg annyira bagóolcsó a munkaerő/adózási környezet, hogy megéri...
- innovációs spirál - Tessék mondani, a technológiából mi folyik vissza a hétköznapokba? Konkrétan semmi. Vegyél meg egy 5 tengelyes CNC-megmunkálóközpontot aztán hajrá. Idejön a saját hőkezelőüzem - a saját know-how-val. Az ipar többi résztvevője (pl. egyedi gépgyártás) tudja használni? Nem.
- Vannak beszállítók, akik teljesen az autóiparra vannak beállítva, ezen kívül mással nem is foglalkoznak (lásd a minden falu végén található "automotive center"... Fossák ki magukból az autóipari tömegtermékeket - millió számra csövek az üléshez, stb.) Beüt bármilyen crach, mit csinálnak?
- Hazai képzés hiánya - Audi pénzeli a győri egyetemet, a Merci gondolom ad Kecskemétre, a Suzuki lehet, hogy ad, nem tudom. Innen kijön x mérnök - ahol x/2 hülye, mint a segg, x/4 értelmes, itthon elrakjuk, x/4 értelmesebb, kiküldjük. Az ipar többi része megint csak le van szarva... (persze, elhiszem, hogy PR szempontból nagy zsuga odaállni politikusként, és átvágni a szalagot a megnyitó ünnepségen, mert a köztudatban benne van az autó, de csak ennyire futja?)
- Ragaszkodás a múltba. Ez a topik a "miért nem gyártunk buszt" kérdésről nem tud elvonatkoztatni. Ez ugyanaz, mint a foci. Volt egyszer egy 6-3 - néhány évtizede, akkori szinten jó volt. Volt egyszer egy Ikarus - néhány évtizede jó volt. Mára nincs. Mi következik ebből? Fel kell támasztani a buszgyártást! Minek!? 10 milliós ország vagyunk. Fogunk tudni olyan terméket gyártani, amivel betörünk a világpiacra? A motor vesszük innen, a váltót vesszük onnan. Futómű talán összejön. Kendácsolnak x helyen buszt. Jutottak valamerre? Értünk el bármit is? Kravtex, Csaba Metál, Evopro, Ikarus, meg a mittoménmégkik... Esélytelen ilyen konstellációval bármit is elérni..
- geográfiai mutatók - kivándorlás, kevés születendő utód, a fiatal ki akar menni melózni, agyonadóztatott munka....

Miért nem fókuszálunk az új területekre. Hány buszgyártó van mondjuk a BÉT-en? Van egy MOL, van EGIS, van TEVA, van RICHTER egy csomó nagy cég..Műanyagipari nagyhatalom vagyunk, mégis, extruderek, autoklávok, fúvók, prések külföldről jönnek.. Egyedi gépgyártás vegyiparban? Biotechnika? Precíziós gépgyártás? Érdekes, a szerszámgépgyártásért senkinek sem sír a szája, pedig azzal tényleg lehetne hasítani - EXCEL Csepel próbálkozik. Ha már ekkora nagy autóipari nagyhatalom lettünk, akkor egyszer menjetek el egy gyárba, nézzétek meg, mennyi hazai gyártású gépet láttok. Sokat nem fogtok.

Amíg a hazai innovációk így működnek - millió kézen átfolyó támogatások (megfelelő sápok leszedése mellett, ofkórz), ilyen törvényi környezet, a mindent átszövő korrupció, akkor mégis mi a bánatot vár itt mindenki?

Szerszámgép: NCT Kft., Miskolcon is van egy présgépgyártó, nemrég adtak el franciába egy ~1000 tonnásat?
Minden más egyedi gép: sok kicsi cég (több 10) de kicsik (pl Gép gáz, stb. lehetne sokat mondani). Persze ezekből csak egyet tudnak eladni egy helyre, máshova más kell..

Cseheknél van szerszámgépgyártóból 3 nagy is! Sehol nem vagyunk ahhoz képest.
 
<blockquote rel="ozymandias">továbbra is rossz iránynak tartatom, hogy a gépjármű-összeszerelést erőltetjük a többi iparág rovására. Nem kellene elfelejteni, hogy:

- az idejött cégek jelentős állami szubvenciókat kapnak (mikor kapnak a hazai kkv-k ilyet?
- az iparág ciklikus (mit teszünk, ha jövőre jön egy 2008-as mélyrepülés? Esélye megvan..)
- amivel versenyzünk, az az olcsó munkaerő. Fel kellene ismerni, hogy a járművek fő felvevő piaca nem a menthetetlenül elaggó Európa lesz, hanem Dél-Amerika és Ázsia. Miért szereljenek össze itthon autókat, ha még oda is kell szállítani? Maximum akkor, ha tényleg annyira bagóolcsó a munkaerő/adózási környezet, hogy megéri...
- innovációs spirál - Tessék mondani, a technológiából mi folyik vissza a hétköznapokba? Konkrétan semmi. Vegyél meg egy 5 tengelyes CNC-megmunkálóközpontot aztán hajrá. Idejön a saját hőkezelőüzem - a saját know-how-val. Az ipar többi résztvevője (pl. egyedi gépgyártás) tudja használni? Nem.
- Vannak beszállítók, akik teljesen az autóiparra vannak beállítva, ezen kívül mással nem is foglalkoznak (lásd a minden falu végén található "automotive center"... Fossák ki magukból az autóipari tömegtermékeket - millió számra csövek az üléshez, stb.) Beüt bármilyen crach, mit csinálnak?
- Hazai képzés hiánya - Audi pénzeli a győri egyetemet, a Merci gondolom ad Kecskemétre, a Suzuki lehet, hogy ad, nem tudom. Innen kijön x mérnök - ahol x/2 hülye, mint a segg, x/4 értelmes, itthon elrakjuk, x/4 értelmesebb, kiküldjük. Az ipar többi része megint csak le van szarva... (persze, elhiszem, hogy PR szempontból nagy zsuga odaállni politikusként, és átvágni a szalagot a megnyitó ünnepségen, mert a köztudatban benne van az autó, de csak ennyire futja?)
- Ragaszkodás a múltba. Ez a topik a "miért nem gyártunk buszt" kérdésről nem tud elvonatkoztatni. Ez ugyanaz, mint a foci. Volt egyszer egy 6-3 - néhány évtizede, akkori szinten jó volt. Volt egyszer egy Ikarus - néhány évtizede jó volt. Mára nincs. Mi következik ebből? Fel kell támasztani a buszgyártást! Minek!? 10 milliós ország vagyunk. Fogunk tudni olyan terméket gyártani, amivel betörünk a világpiacra? A motor vesszük innen, a váltót vesszük onnan. Futómű talán összejön. Kendácsolnak x helyen buszt. Jutottak valamerre? Értünk el bármit is? Kravtex, Csaba Metál, Evopro, Ikarus, meg a mittoménmégkik... Esélytelen ilyen konstellációval bármit is elérni..
- geográfiai mutatók - kivándorlás, kevés születendő utód, a fiatal ki akar menni melózni, agyonadóztatott munka....

Miért nem fókuszálunk az új területekre. Hány buszgyártó van mondjuk a BÉT-en? Van egy MOL, van EGIS, van TEVA, van RICHTER egy csomó nagy cég..Műanyagipari nagyhatalom vagyunk, mégis, extruderek, autoklávok, fúvók, prések külföldről jönnek.. Egyedi gépgyártás vegyiparban? Biotechnika? Precíziós gépgyártás? Érdekes, a szerszámgépgyártásért senkinek sem sír a szája, pedig azzal tényleg lehetne hasítani - EXCEL Csepel próbálkozik. Ha már ekkora nagy autóipari nagyhatalom lettünk, akkor egyszer menjetek el egy gyárba, nézzétek meg, mennyi hazai gyártású gépet láttok. Sokat nem fogtok.

Amíg a hazai innovációk így működnek - millió kézen átfolyó támogatások (megfelelő sápok leszedése mellett, ofkórz), ilyen törvényi környezet, a mindent átszövő korrupció, akkor mégis mi a bánatot vár itt mindenki?

Szerszámgép: NCT Kft., Miskolcon is van egy présgépgyártó, nemrég adtak el franciába egy ~1000 tonnásat?
Minden más egyedi gép: sok kicsi cég (több 10) de kicsik (pl Gép gáz, stb. lehetne sokat mondani). Persze ezekből csak egyet tudnak eladni egy helyre, máshova más kell..

Cseheknél van szerszámgépgyártóból 3 nagy is! Sehol nem vagyunk ahhoz képest.</blockquote>
pont ezt mondom. Van néhány bozótharcos, akinek valami talán-talán leesik az utolsó morzsák közül.. Sok kis cég, akik egyensúlyoznak a bezárás meg a nullszaldó között - korántsem arról van szó, hogy prosperálnának. Pont ez a baj. A hazai ipar is elmaradt.

A cseheknél jártam párszor (Vitkovice-ben). Hatalmas. Iparból jövök, de az nekem is sok(k) volt... Egy komolyabb tengelyt nem tudunk itthon legyártani, megfelelően hőkezelni, stb. Tudom, nem kis tengelyek kellenek - olykor 8000mm hosszú, 1500mm-es átmérővel, überbrutál tűréssel. De mondhatnám azt is, se normális öntödénk (nem az, ami a multinak a saját öntödéje), se kovácsüzemünk. Hőkezelni is már régen elfelejtettünk. Fogaskoszorúk, nem tudjuk gyártani. Komolyabb munkahengert csak külföldről lehet beszerezni. Kardántengely, fogaskerekek - itthoni gyártásból esélytelen.

Próbálj meg csövet hengerelni 50mm-es anyagvastagság felett...

Anno amikor a Alstom-ot bezárták, kikötötték, hogy a gépeket magyar cégnek tilos értékesíteni... Na, erről ennyit.

A hazai gépgyártók nagy része néhány külföldi megrendelőtől függ. A németeknél csökkenek az ipari kilátások. Nem egy helyről hallom, hogy esnek vissza a megrendelések. Anno a hiteleket drágán kapták, rá van kényszerítve mindenki az ügyeskedésre (trükkös számlázás, munkaerőkölcsönzés, stb...) Ezek nem abba az irányba mennek, hogy tényleg lenne elkötelezettség a hazai ipar feltámasztására...
 
telak

<i>"Pajszer"</i>

Amúgy nem mondtál hülyeséget.
Szerintem az ipar egyik alapja az, hogy önmagadnak le tudod gyártani az alap szerszámokat: Pajszer, kalapács, csavarhúzó, fogók stb...
Tudom, hogy Kínából jönnek ezen termékek ezerrel, csak épp még egy normálisat sem láttam belőlük. Hulladék fém szinte az összes!