<b>továbbra is rossz iránynak tartatom, hogy a gépjármű-összeszerelést erőltetjük a többi iparág rovására.</b> Nem kellene elfelejteni, hogy:
- <b>az idejött cégek jelentős állami szubvenciókat kapnak (mikor kapnak a hazai kkv-k ilyet?</b>
- az iparág ciklikus (mit teszünk, ha jövőre jön egy 2008-as mélyrepülés? Esélye megvan..)
- <b>amivel versenyzünk, az az olcsó munkaerő.</b> Fel kellene ismerni, hogy a járművek fő felvevő piaca nem a menthetetlenül elaggó Európa lesz, hanem Dél-Amerika és Ázsia. Miért szereljenek össze itthon autókat, ha még oda is kell szállítani? Maximum akkor, ha tényleg annyira bagóolcsó a munkaerő/adózási környezet, hogy megéri...
- innovációs spirál - Tessék mondani, a technológiából mi folyik vissza a hétköznapokba? Konkrétan semmi. Vegyél meg egy 5 tengelyes CNC-megmunkálóközpontot aztán hajrá. Idejön a saját hőkezelőüzem - a saját know-how-val. Az ipar többi résztvevője (pl. egyedi gépgyártás) tudja használni? Nem.
- Vannak beszállítók, akik teljesen az autóiparra vannak beállítva, ezen kívül mással nem is foglalkoznak (lásd a minden falu végén található "automotive center"... Fossák ki magukból az autóipari tömegtermékeket - millió számra csövek az üléshez, stb.) Beüt bármilyen crach, mit csinálnak?
- Hazai képzés hiánya - Audi pénzeli a győri egyetemet, a Merci gondolom ad Kecskemétre, a Suzuki lehet, hogy ad, nem tudom. Innen kijön x mérnök - ahol x/2 hülye, mint a segg, x/4 értelmes, itthon elrakjuk, x/4 értelmesebb, kiküldjük. Az ipar többi része megint csak le van szarva... (persze, elhiszem, hogy PR szempontból nagy zsuga odaállni politikusként, és átvágni a szalagot a megnyitó ünnepségen, mert a köztudatban benne van az autó, de csak ennyire futja?)
- Ragaszkodás a múltba. Ez a topik a "miért nem gyártunk buszt" kérdésről nem tud elvonatkoztatni. Ez ugyanaz, mint a foci. Volt egyszer egy 6-3 - néhány évtizede, akkori szinten jó volt. Volt egyszer egy Ikarus - néhány évtizede jó volt. Mára nincs. Mi következik ebből? Fel kell támasztani a buszgyártást! Minek!? 10 milliós ország vagyunk. Fogunk tudni olyan terméket gyártani, amivel betörünk a világpiacra? A motor vesszük innen, a váltót vesszük onnan. Futómű talán összejön. Kendácsolnak x helyen buszt. Jutottak valamerre? Értünk el bármit is? Kravtex, Csaba Metál, Evopro, Ikarus, meg a mittoménmégkik... Esélytelen ilyen konstellációval bármit is elérni..
- geográfiai mutatók - kivándorlás, kevés születendő utód, a fiatal ki akar menni melózni, agyonadóztatott munka....
Miért nem fókuszálunk az új területekre. Hány buszgyártó van mondjuk a BÉT-en? Van egy MOL, van EGIS, van TEVA, van RICHTER egy csomó nagy cég..<b>Műanyagipari nagyhatalom vagyunk, mégis, extruderek, autoklávok, fúvók, prések külföldről jönnek.. </b> Egyedi gépgyártás vegyiparban? Biotechnika? Precíziós gépgyártás? Érdekes, a szerszámgépgyártásért senkinek sem sír a szája, pedig azzal tényleg lehetne hasítani - EXCEL Csepel próbálkozik. Ha már ekkora nagy autóipari nagyhatalom lettünk, akkor egyszer menjetek el egy gyárba, nézzétek meg, mennyi hazai gyártású gépet láttok. Sokat nem fogtok.
Amíg a hazai innovációk így működnek - millió kézen átfolyó támogatások (megfelelő sápok leszedése mellett, ofkórz), ilyen törvényi környezet, a mindent átszövő korrupció, akkor mégis mi a bánatot vár itt mindenki?