Magyarország ipara

500 buszt/ èv a jelenlegi magyar buszgyàrtòk nevetve legyàrtanák. Nem a kapacitàssal van problema, hanem a termékkel, annak minöségével és àràval. Ez olyan magyar narancs féle: vacak ez a busz, de legalább a mienk. Ezen szerencsère tùl vagyunk.
Magyar elektroautò- csalàd fejlesztése, gyàrtàsa, vilàgpiacon valò èrtékesitése ? Jézusom....
Persze álmodhatunk òriàsit, csak a hatàr a zsenialitàs éz az örültség között gyakran nehezen meghatàrozhatò.
Amig nincs egy magyar Elon Musk, addig nem lesz magyar elektroautò. Tehàt valòszinüleg soha.
 
<b>továbbra is rossz iránynak tartatom, hogy a gépjármű-összeszerelést erőltetjük a többi iparág rovására.</b> Nem kellene elfelejteni, hogy:

- <b>az idejött cégek jelentős állami szubvenciókat kapnak (mikor kapnak a hazai kkv-k ilyet?</b>
- az iparág ciklikus (mit teszünk, ha jövőre jön egy 2008-as mélyrepülés? Esélye megvan..)
- <b>amivel versenyzünk, az az olcsó munkaerő.</b> Fel kellene ismerni, hogy a járművek fő felvevő piaca nem a menthetetlenül elaggó Európa lesz, hanem Dél-Amerika és Ázsia. Miért szereljenek össze itthon autókat, ha még oda is kell szállítani? Maximum akkor, ha tényleg annyira bagóolcsó a munkaerő/adózási környezet, hogy megéri...
- innovációs spirál - Tessék mondani, a technológiából mi folyik vissza a hétköznapokba? Konkrétan semmi. Vegyél meg egy 5 tengelyes CNC-megmunkálóközpontot aztán hajrá. Idejön a saját hőkezelőüzem - a saját know-how-val. Az ipar többi résztvevője (pl. egyedi gépgyártás) tudja használni? Nem.
- Vannak beszállítók, akik teljesen az autóiparra vannak beállítva, ezen kívül mással nem is foglalkoznak (lásd a minden falu végén található "automotive center"... Fossák ki magukból az autóipari tömegtermékeket - millió számra csövek az üléshez, stb.) Beüt bármilyen crach, mit csinálnak?
- Hazai képzés hiánya - Audi pénzeli a győri egyetemet, a Merci gondolom ad Kecskemétre, a Suzuki lehet, hogy ad, nem tudom. Innen kijön x mérnök - ahol x/2 hülye, mint a segg, x/4 értelmes, itthon elrakjuk, x/4 értelmesebb, kiküldjük. Az ipar többi része megint csak le van szarva... (persze, elhiszem, hogy PR szempontból nagy zsuga odaállni politikusként, és átvágni a szalagot a megnyitó ünnepségen, mert a köztudatban benne van az autó, de csak ennyire futja?)
- Ragaszkodás a múltba. Ez a topik a "miért nem gyártunk buszt" kérdésről nem tud elvonatkoztatni. Ez ugyanaz, mint a foci. Volt egyszer egy 6-3 - néhány évtizede, akkori szinten jó volt. Volt egyszer egy Ikarus - néhány évtizede jó volt. Mára nincs. Mi következik ebből? Fel kell támasztani a buszgyártást! Minek!? 10 milliós ország vagyunk. Fogunk tudni olyan terméket gyártani, amivel betörünk a világpiacra? A motor vesszük innen, a váltót vesszük onnan. Futómű talán összejön. Kendácsolnak x helyen buszt. Jutottak valamerre? Értünk el bármit is? Kravtex, Csaba Metál, Evopro, Ikarus, meg a mittoménmégkik... Esélytelen ilyen konstellációval bármit is elérni..
- geográfiai mutatók - kivándorlás, kevés születendő utód, a fiatal ki akar menni melózni, agyonadóztatott munka....

Miért nem fókuszálunk az új területekre. Hány buszgyártó van mondjuk a BÉT-en? Van egy MOL, van EGIS, van TEVA, van RICHTER egy csomó nagy cég..<b>Műanyagipari nagyhatalom vagyunk, mégis, extruderek, autoklávok, fúvók, prések külföldről jönnek.. </b> Egyedi gépgyártás vegyiparban? Biotechnika? Precíziós gépgyártás? Érdekes, a szerszámgépgyártásért senkinek sem sír a szája, pedig azzal tényleg lehetne hasítani - EXCEL Csepel próbálkozik. Ha már ekkora nagy autóipari nagyhatalom lettünk, akkor egyszer menjetek el egy gyárba, nézzétek meg, mennyi hazai gyártású gépet láttok. Sokat nem fogtok.

Amíg a hazai innovációk így működnek - millió kézen átfolyó támogatások (megfelelő sápok leszedése mellett, ofkórz), ilyen törvényi környezet, a mindent átszövő korrupció, akkor mégis mi a bánatot vár itt mindenki?

+1
 
<blockquote rel="aquarell">
Amig nincs egy magyar Elon Musk, addig nem lesz magyar elektroautò. Tehàt valòszinüleg soha.
Ha lesz is, akkor nem itt, nem ebben a depresszív és kontraproduktív környezetben..
</blockquote>

Nekem erröl àrnyaltabb a véleményem. Keressük a hibàt magunkban, nem a rendszerben, tàrsadalomban, környezetben.
Egy Elon Musk itthon is boldogult volna. Éppen ezért Elon Musk és nem pl. Kovàcs Pista.
 
<blockquote rel="ozymandias"><blockquote rel="aquarell">
Amig nincs egy magyar Elon Musk, addig nem lesz magyar elektroautò. Tehàt valòszinüleg soha.
Ha lesz is, akkor nem itt, nem ebben a depresszív és kontraproduktív környezetben..
</blockquote>

Nekem erröl àrnyaltabb a véleményem. Keressük a hibàt magunkban, nem a rendszerben, tàrsadalomban, környezetben.
Egy Elon Musk itthon is boldogult volna. Éppen ezért Elon Musk és nem pl. Kovàcs Pista.</blockquote>

Itthon mutass olyan műszaki innovációt, ami megvalósult kockázati tőkéből. Szarakodtam a "hazai sztártáp" világban, nem nagyon láttam ilyet..
 
Milyen szerencséje van, mondjuk a románnak, hogy nem olyan emberek döntenek beszerzésekről, mint ti! Van mozdonygyártásuk. Biztos nem Siemens minőség, mégis veszik, mert Ők gyártják! Nekik van ennyi eszük, hogy így álljanak hozzá. Csehek? Mi lenne, ha a prágai rendőrség ezen túl passat-ot venne octavia helyett, mert az jobb minőségű… vagy nem a saját fegyvereiket vennék, mert mondjuk a német jobb minőségű. Szorítkozzunk csak a Credo témára. Sosem mondta senki, hogy német minőségű cucc, de nem egy robur. Mire föl hasonlítjátok össze a Credo-t bármely germán termékkel. Ja, hogy sz@r minőségű, mert 2 évvel előbb kezd el zörögni a műszerfala. pont lesz@rom,, magyarok gyártják, itthon adóznak, gyereket nevelnek, stb. ha ismernétek, tudnátok, hogy nem vagyok egy „turbómagyar”, de ha van már a gyár, annak a terméke, igenis azt életben kell tartani, mert csak így van esélye fejlődni, nem úgy, hogy még saját hazájában sem veszik.
 
<blockquote rel="aquarell"><blockquote rel="ozymandias"><blockquote rel="aquarell">
Amig nincs egy magyar Elon Musk, addig nem lesz magyar elektroautò. Tehàt valòszinüleg soha.
Ha lesz is, akkor nem itt, nem ebben a depresszív és kontraproduktív környezetben..
</blockquote>

Nekem erröl àrnyaltabb a véleményem. Keressük a hibàt magunkban, nem a rendszerben, tàrsadalomban, környezetben.
Egy Elon Musk itthon is boldogult volna. Éppen ezért Elon Musk és nem pl. Kovàcs Pista.</blockquote>

Itthon mutass olyan műszaki innovációt, ami megvalósult kockázati tőkéből. Szarakodtam a "hazai sztártáp" világban, nem nagyon láttam ilyet..
</blockquote>

Másban sem nagyon haladnak, nem csak tech vonalon. prezijusztrímlogmíin, meg a Starbucks... nagy pofa, anglicizmus, szerencsétlen hustlerek, érhetetlen pitch...
Nem ők fognak itt bármit is elindítani, abban biztos vagyok.
 
Milyen szerencséje van, mondjuk a románnak, hogy nem olyan emberek döntenek beszerzésekről, mint ti! Van mozdonygyártásuk. Biztos nem Siemens minőség, mégis veszik, mert Ők gyártják! Nekik van ennyi eszük, hogy így álljanak hozzá. Csehek? Mi lenne, ha a prágai rendőrség ezen túl passat-ot venne octavia helyett, mert az jobb minőségű… vagy nem a saját fegyvereiket vennék, mert mondjuk a német jobb minőségű. Szorítkozzunk csak a Credo témára. Sosem mondta senki, hogy német minőségű cucc, de nem egy robur. Mire föl hasonlítjátok össze a Credo-t bármely germán termékkel. Ja, hogy sz@r minőségű, mert 2 évvel előbb kezd el zörögni a műszerfala. pont lesz@rom,, magyarok gyártják, itthon adóznak, gyereket nevelnek, stb. ha ismernétek, tudnátok, hogy nem vagyok egy „turbómagyar”, de ha van már a gyár, annak a terméke, igenis azt életben kell tartani, mert csak így van esélye fejlődni, nem úgy, hogy még saját hazájában sem veszik.

jogos :) van 100 szazalekos termek es mondjuk a sajat 84 szazalekos, de sajat, mindenben nem lehet a legjobb a magyar es ha feladatat ellatja, akkor ?!?!
 
Bizonyos nagysàgrenden felül közbeszerzéseket eu- szerte kell kiirni. És akkor a pénzügyi és müszaki ajànlatban a magyar termék nem versenyképes. Pl. a vevö fizetésképtelenségének esetében egy volvot, mercedest el lehet használtan adni a vilàgpiacon, egy Credot nem.A volvo, mercedes képes a finanszirozàst is hozni ( hitel...), a Credo nem. Nekem sem tetszik ez, de igy van.
 
Viszont a Merci, Volvo MAN, több évtizedes tapasztalattal rendelkezik, nem beszélve a tőkéről, és arról, hogy ezek a cégek nem csak a saját tőkéjükkel rendelkeznek, hanem az anyaország állami szférájában is jelentős a támogatásuk. Ez nálunk nincs. Sajnos a legmagasabb köreinkben is azt sugallják, hogy a külföldi jobb. A multikat (akiknek nem jelentene komolyabb anyagi problémát) adókedvezményt adunk, míg a hazai KKV-k komoly adóterhekkel kell megküzdjenek már megalakulásuk pillanatában.

A Credo-ra visszatérve: Nem valami kényelmes járgány, DE tanuló koromban a Jászkun Volánnál voltam gyakorlaton mint szerelő, ott elmondta az egyik szaki akihez be voltam osztva, hogy a Credot olyan könnyű szerelni mint a régi Ikarust, viszont a hasonló kategóriás Volvoknál átlag 4-5 literrel, az Ikarusnál 6-8 literrel is kevesebbet fogyaszt.
A vevő felé történő hitelképességről csak annyit, hogy külföldön nem a gyártó vállalja azt a hitelt, hanem egy állami bank, aki le van velük szerződve. Idehaza erre kéne lehetőséget teremteni, pl. régen erre alakult a Magyar Fejlesztési Bank.
Valahogy módot kellene találni arra is, hogy a hazai terméket végre versenyképessé tegyük a nyugatival. Mivel az EU versenyképességi szabályai csak a hazai gazdaság elsorvasztására jók. Erre mondjuk lehetne a hazai terméknek valamilyen áfa kedvezménye, vagy hasonlók.

A mezőgazdaságunkat is lehetne fejleszteni, mert nem kis lehetőségek rejlenek benne. Először is visszahoznám valamilyen modern kapitalista formában a TSZ-eket. Itt központilag lehetne szabályozni, hogy ki mit termel, mert előre lehet kalkulálni a piaci igényekkel (vannak erre szakemberek). Mert az egyik legnagyobb gond ebben az iparágban, hogy van amiből túltermelünk, mert boldog-boldogtalan búzát vet, de van amiből hiány van, mert mondjuk repcét nem vetnek elegen. És hopp mindkettő sír a támogatásért.

Bocs kicsit hosszú lett.
 
Addig hazai, a nemzetközi piacon is versenyképes nagyvállalatokról ne álmodozzon senki, ameddig a megfelelő tőkefelhalmozás, hazai vállalkozók részéről, el nem éri az ehhez szükséges szintet.
Az autóipar jelentős technológiai, termelékenységi, fejlődést és munkakultúrát hozott az országba.
Az állami szubvenciók nagyságrendileg térülnek meg, néhány év alatt.
Érdemes megnézni a nagy multik netto befizetéseit a költségvetésbe.
Arról nem beszélve, hogy a jövő esetleges Magyar ipari nagyvállalkozói, a most még csak beszállítói minőségben dolgozó vállalkozásokból fognak kinőni, a már említett tőkefelhalmozás folytán.
Valamint sorolni lehetne még a pozitív hozadékét a autógyártás jelenlétének.
Az ország pozitív gazdasági mutatói nagyban köszönhetőek ezen iparágnak.
Ami az iparág hosszú távú jövőjét illeti, ameddig az emberiség közlekedik, addig kell a magáncélú közlekedésnek is egy eszköz.
Ez jelenleg a gépkocsi, ami még jó ideig az is marad.
Válság esetén is, legfeljebb kicsit visszaeshet a kereslet, de nem apad el.
 
Elgondolásom szerint:
Először támogatjuk a kis-, és közép vállalkozásokat, illetve létrehozunk egy mezőgazdasági és állattenyésztő szövetkezetet, majd ezeket ösztönözni kezdjük, hogy amiből csak lehet, hazai terméket vegyenek.
Ennek is vannak lehetőségei. Állami támogatás, áfa kedvezmény, hitel lehetőségek stb.
Ennek hatására elkezdhetnénk azon vállalkozásokat tovább támogatni, sőt fejlesztéseikhez pénzügyileg is hozzájárulni, amik ezeken a területeken képesek termékeket előállítani. Valószínűleg kezdetben nem lennének olyan jók mint egy hasonló német, francia, vagy más termék de ha ösztönözzük az innovációt hamar beérhetnénk a nagyokat. Ne feledjük, sok szakember, mérnök dolgozik nekik akik egyébként hazánk fiai.

Ilyen irányok lehetnének:
Mezőgazdasági gépgyártás: Pl Bálázó, arató, feldolgozó gépek, szárító és szellőztető berendezések magtárakhoz, stb.
Haszongépjármű: teherautók, kis tehergépjárművek, furgonok, esetleg "mezgaz" vontatók. A Rábának van ebben múltja, kis segítséggel jövője is lehetne.
Hallottam olyat, hogy a Máv-Start a Ganz maradványaival közösen új vasúti kocsikat akar gyártani, ez is egy jó irányvonal lehetne.
Élelmiszer ipari gépek, meg bármi ami pl a mezőgazdaság kiszolgálója lehet.
stb.
És valljuk be ezek egyike sem fekete-mágia, ugyanakkor nem kell feltétlenül multinak lennie a gyártónak, exportpiac pedig idővel lehetne, ha már alakul a tapasztalat, és a hírnév.

Hofi mondta anno: "Ha nem lenne ilyen erős mezőgazdaságunk, olyan ipari ország lennénk, hogy arról koldulnánk." Most itt is tartunk.
 
En is ezt latom hogy a kormany celja az autoipar tamogatasaval tobb celu volt, legyen munkaja az embereknek , legyen tobb ado meg ha kicsivel is (kompromisszumok, kedvezmenyek ) es legyen technologia az orszagba , mert kaki eseten ez nem olyan hogy becsapod a honod ala es elviszed a gyartosort hanem az itt fog mukodni. v
 
@telak
Annyit megjegyeznék, hogy a mezőgazdaságot nagyon gyorsan át kellene gondolni, és úgy általában a termőföldek és vizek témáját.
Nagy bajok vannak, pusztulnak az élővizek és a talaj is. Fenntartható, ökológiai termelésre (talajépítés, no-tilt,fokgazdálkodás vonzáskör) kell átállni kötelező, országos szinten, és a learatott javakhoz szabni a feldolgozóipart, nem fordítva.
Ennek sajnos az újonnan létrejött feudális, latifundiumi birtokviszony nagyon betett, kisgazdákra, önkormányzati telepekre és állami gazdaságokra lenne szükség, erre szinte kirobbanthatatlan nagybirtokosok ülnek fel a szekérre. Remek.

Mutatnék valamit, remélem újdonságot:

https://www.facebook.com/Szalmabalaepiteszet/?fref=ts

Kidolgozott technológia van a kockabálás szalmaházak jó minőségű sorozatgyártására. Nagy lehetőségek ezek...
 
A mezőgazdaságunkat is lehetne fejleszteni, mert nem kis lehetőségek rejlenek benne. Először is visszahoznám valamilyen modern kapitalista formában a TSZ-eket. Itt központilag lehetne szabályozni, hogy ki mit termel, mert előre lehet kalkulálni a piaci igényekkel (vannak erre szakemberek). Mert az egyik legnagyobb gond ebben az iparágban, hogy van amiből túltermelünk, mert boldog-boldogtalan búzát vet, de van amiből hiány van, mert mondjuk repcét nem vetnek elegen. És hopp mindkettő sír a támogatásért.

Bocs kicsit hosszú lett.

Nem lenne muszáj búzát vetni -mellesleg szerintem nincs belőle túltermelés- csak már sok mindennel nem éri meg foglalkozni, így akinek csak pár hektárja van, az is inkább kalászost vet, mert kisebb kiszámíthatóbb, tárolhatóbb, eladhatóbb, kisebb az élőmunka igénye. Kertészeti kultúrában pl. sokkal nagyobb a kockázat, nagyobb az élőmunkaerő igény és sajnos munkaerőhiány van. Kisebb területen bármilyen kultúrában, kevés jószággal meg szinte szóba sem állnak az emberrel, de ha szóba is állnak, akkor is rettentő nagy versenyhátrányban vagy.

Nem kell visszahozni a TSz-eket, mert most is vannak, csak már TÉSz a nevük, meg ugye vannak az integrátorok.
Pont a múltkor beszélgettem az ismerősömmel, hogy a faluban miért nem csinálnak egy szövetkezetet, mert így, hogy legtöbbje 1-2 fóliával erőlködik sokra már nem mennek. De mondta, hogy ő -ha jól emlékszem- öt szövetkezet alapításánál volt ott/benne, de egyik sem működött. Pedig most abban a faluban gyakorlatilag már nincs semmi munkahely, de ha összefognának lehetne hűtőházat, feldolgozót, értékesítő hálózatot üzemeltetni, integrálhatnának más települést, máshol meg más kultúrában lehetne megtenni, csak hát ez elméletben jó, gyakorlatban meg úgy tűnik, hogy nem működik.

Érdekes a konzervipar helyzete is. Pl. csemegekukoricában világszinten jól állunk, csak épp a vetőmag előállítás egy része nem itt történik (USA), az konzerválás is nagy részt francia kézben van, sőt, még nagy részét pl. Franciaországban is címkézik. Vagy még érdekes: <i>"A kilencvenes évek első felében az európai szintű bogyóstermesztésünkből évente 22 ezer tonna fagyasztott málna került exportra, 2013-ban ez az 500 tonnát sem éri el… Az említett exportáru nyersanyagértéke ma több mint 10 milliárd forintot tenne ki, nem beszélve a foglalkoztatottsági, szociális, megélhetési és egyéb kérdésekről, amelyek egyes régiókban (Nógrád, Heves, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye) fokozottan jelentkeznek."</i> innen Vagy simán lehetne cider gyártást is létrehozni pl. Szabolcsban, a léalmából.

De nézzük az állattenyésztést. A tej ágazat az áfacsalásoknak is köszönhetően lényegében most szűnik meg, a sertés* megint csak egy szűk körön kívül veszteséges, a húsmarhát élő állat formájában viszik ki a törökök -mikor épp viszik- a juhokat meg az olaszok, utóbbi kettőt miért nem lehet feldolgozni itthon és kész termékként megjelenni a piacon?

* Ismerős mesélte, jön a kamion Hollandiából, hozza a fagyasztott sertést, megy, viszi Hollandiába a sertést. Más a minősége, és a frissessége.
 
silurusglanis

Valami hasonló elgondolásra akartam én is kilyukadni, viszont ha már van terményünk, és feldolgozó iparunk, akkor annak kiszolgálásához való gépeket is gyárthatnánk itthon, és vannak is kisebb nagyobb vállalkozások amik ilyen berendezéseket gyártanak.

A szalmaház jó ötlet csak ne jöjjön a farkas :D
 
@telak
Annyit megjegyeznék, hogy a mezőgazdaságot nagyon gyorsan át kellene gondolni, és úgy általában a termőföldek és vizek témáját.
Nagy bajok vannak, pusztulnak az élővizek és a talaj is. Fenntartható, ökológiai termelésre (talajépítés, no-tilt,fokgazdálkodás vonzáskör) kell átállni kötelező, országos szinten, és a learatott javakhoz szabni a feldolgozóipart, nem fordítva.
Ennek sajnos az újonnan létrejött feudális, latifundiumi birtokviszony nagyon betett, kisgazdákra, önkormányzati telepekre és állami gazdaságokra lenne szükség, erre szinte kirobbanthatatlan nagybirtokosok ülnek fel a szekérre. Remek.

Mutatnék valamit, remélem újdonságot:

https://www.facebook.com/Szalmabalaepiteszet/?fref=ts

Kidolgozott technológia van a kockabálás szalmaházak jó minőségű sorozatgyártására. Nagy lehetőségek ezek...

A no-till gazdálkodás is ugyan úgy a vegyszerre épül -amennyire követem.

Szalmabála helyett meg nem lenne jobb olyat alkalmazni, aminek tényleges hagyománya is van itthon? Pl. vertfal, vályog tégla, sövény fal stb.

Az önkormányzati gazdálkodástól mentsen meg az Isten! Fólia vázat egy helyről lehet beszerezni, sertést egy helyre értékesíteni... tulajdonképpen ingyen munkaerővel sem tudnak nyereséget előállítani, és erőltetik azokat az ágazatokat, amikben piaci alapon sok évtizedes múlttal, tapasztalattal sem boldogulnak. Nem lenne célravezetőbb helyben a termelőktől felvásárolni ami kell, az embereket meg nem állami pénzen gyámság alatt tartani, hanem kedvezőbb adózási formákkal elősegíteni, hogy megérje bejelentetten foglalkoztatni?