Most hidd el én nem a kínai autóiparnak drukkolok, sőt, de látni kell a folyamatokat, amikre főleg nekünk nincs befolyàsunk, ezért folyamatosan alkalmazkodnunk kell. Sajnos megtörtént az európai autóipar pozícióvesztése, az utolsó olyan szektor, ahol a világon piacvezetők voltunk. Ez külön azért is fájdalmas, mert erre kapaszkodva zárkoztunk fel. A ló nem döglött, nem is kell leszállni róla, de hogy tartsuk a felzárkózást, más lovakat is be kell fognunk. Mind a szegedi, mind a pécsi kínai autógyár ezt szolgálja. Ráadásul Mo. szempontjából regionálisan is szerencsés egyensúlyt teremthet, Gyor-Esztergom-Kecskemet-Debrecen mellé.( A Miskolc-Eger-Salgótarjan lyukat meg jó lenne betömni.)Kellett vagy kellene…
Sajnos nem nagyon látszik, h a gazdaságpolitikai megközelítésben sikerült volna szintet ugrani. Extenzív vs. Intenzív.
A 90-es évek vége egyfajta kényszerhelyzet volt hála a jól “átgondolt” privatizációnak(ízlés, pártállás szerint idézőjel elhagyható), s sikerült egy öngyarmatosítás végrehajtani - annak pozitív és negatív vonatkozásaival.
Most ugyanez zajlik keleti irányon csak jelenleg nincs szorító gazdasági szükségszerűség.
Azzal az álommal nyugodtan le lehet számolni, h a kínai államkapitalista egy fikarcnyival is különb ha pénzről és hatalomról van szó mint a neoliberális kapitalista multi és mögötte a politikai hatalom.
A szuverenitás emlegetését pedig nem is értem, s ahogy emlegetik abban a formában értelmetlen - mind történeti, jogi, gazdasági és a nemzetközi kapcsolatok felől közelítve a fogalomhoz.
Ez egy az egyben belpolitikai termék és látom nagyon kellendő mint a “gyerekvédelem” volt anno.
Annyit is ér kb. a realitás/valóság talaján, s több köze van a társadalom pszichológiához - benne az egyén, választó pszichológiájához mint a politikai realitáshoz.
BYD.
Elmentem a BYS Seal-t(szedán) kipróbálni - nem állt szándékomban igazából egy barátomat kísértem el, aki autobuzi.
A szubjektív benyomásom szerint Tesla 3 elbújhat mellette. Barátom, aki nálam jobban képben van szintén +an nyilatkozott.
Szóval + benyomásaim voltak pláne ezen az áron.
Ha majd jönnek az üzem közben tapasztalatok és lesz rendes ügyfélszolgálat/hálózat simán vinni fogják.
Ami érdekesebb de hosszabb téma, h a BYD profitja és a kínai államtól kapott dotáció finoman szólva összegszerűen közel esett egymáshoz az utolsó nyilvános adatközlés szerint.
Szóval a kérdés az, h dotáció miatt, vagy miatt is, vagy anélkül is versenyképesek lesznek e.
Ez az európai autóipar szempontjából lehet majd lényeges, melyben most is benne ül a magyar gazdaság/ipar exporton belüli kb34% aránnyal(igaz más szegmensben ha jármű gyártást nézem csak).
Ergo hogyan hat vissza, mert a kínai EV járművek piaci szempontból nem feltétlenül komplementerei az európai gyártóknak. Igaz ebben az esetben csak nézők leszünk, s úgy szereplők nem alakítói a folyamatnak.
Semmilyen kétségem nincs afelől, hogy ezek a kínai, koreai cégek ugyanúgy kiszipolyoznának minket, mind a nyugati, amcsi versenytársaik. Ha hagyjuk. És ez a lényeg, rajtunk is múlik. A német mesterhármassal (Audi-BMW-Merci), kölcsönösen előnyös megállapodásokat lehetett kötni. És ezek kihatása messze nem ezt a három gyárat, hanem régiókat pozitívan érintik.
Minden ilyen beruházás egy lehetőség, amivel élnünk kell. A kínai elektromos mennyire jó nem tudom ( ha szerencsém lesz pár hetet ősszel egy kínai-német autogyárban Kínában lehúzok, aztán meglátjuk) és itt nem csak a teljesítmény, minőség számít, hanem a brand is, lásd Tesla.
Az valószínűnek tűnik, hogy akkumulátor gyártásban, elsősorban nem mennyiségben, hanem tudásban, minőségben előttünk járnak. Sajnos Európa most kőkeményen beszopja a sötétzöld gondolatok ideologiavezérelt, gazdasági racionalaitásoktól távol álló, erőszakos zöld átmenet programját. Ez már a háború okozta energiaválság nélkül is veszélyes lett volna, de az oroszoktól való leválással sikerült duplazni a veszélyt. És ezek a kretének vezetik még mindig az Uniót meg Németországot is....
Szuverenitás
Magyarország kis ország, közepes államadóssággal, kevés saját erőforrással. Ha több lábon állunk és nemcsak a németektől függünk gazdaságilag, nemcsak Amerikától és Brüsszeltől pénzügyileg, nemcsak az orosz energiától, akkor relatív nő a szuverenitásunk. És mind gazdaságilag, mind pénzügyileg lehet a Kelet, Korea, Kína, Japán egy ilyen láb.