Ez Ok. Ugyanakkor azt gondolom valahol az a cél, hogy ugye Magyarországra hozzuk minél nagyobb hozzáadott értékű gyártást. Ha ez így van az Spanyolba minimum némi gyártó kapacitás felszámolást vagyis leépitest vonná maga után. Kár azt gondolni, hogy a MÁV igénye önmagában eltartana egy teljesen új gyártosort. És ennek nem hiszem, hogy örülnének Spanyolba.
A MÁV igényei nem csak egyféle típus beszerzését feltételezik. Mi több, a H2 rendszerek terjedésével ugyan azon modelleket többféle hajtással lehet szállítani.
Itt a harcjárművekhez hasonlóan nem egy mm-re megtervezett gyártósorról beszélünk, mint az autóiparban.
Egyébként van egy egyszerűbb gazdasági vetülete is a dolognak. Van mondjuk egysegnyi pénz vasút fejlesztésre, ebből vehetünk Xszerelvényt/mozdonyt, de mennyire jön ki ha céget kell hozzá venni először azt tőkesíteni, gyártosort idehozni, stb?!
Itt most az adjunk halat valakinek, vagy tanítsuk meg halászni elvről van szó.
Továbbá ha milliárdos összeget akarunk elkölteni nem lenne szerencsésebb versenyeztetni? Ekkora projektnél már erdemben negjelenhetne az ellentetelezés ugyan úgy mint egy katonai projektnél. Lehet a Siemens vagy másik gyartó is szívesen hozna ide gyartosort ilyen felteteleknél.
Semmi nem tud versenyezni nemzetgazdasági szinten azzal, ha magyar tulajdonba kerülő gyártól rendelsz bármit is.
És mèg valami! Magyarországon jelenleg is van működő vasúti gyár Magyar melósokkal! Nem lenne olcsóbb ott beprobalkozni az igényeink szerinti kapacitás bővitessel?
Pont emiatt a fentebbi első 3 idézetben szereplő "ide kell telepíteni a gyártósort" felvetésnek nincs értelme. Az itteni gyárak képesek részben vagy egészben bármilyen járművet gyártani.
De hogy kicsit menjünk mögé a dolgoknak. Ha egy kormányközeli befektetői csoport szerzi meg a TALGO-t, akkor ott azért lesz visszacsorgatás is. Ennek ellenére továbbra sem lehet azzal versenyezni, ha akár csak részben idehoznak termelést.
Tegyük fel, hogy a Siemensszel elintézzük egy ellentételezést, ettől még a nyereség továbbra is a Siemens "zsebébe kerül".
Ebben a TALGO-s felvásárlásban viszont dupla előny van. Egyrészt jöhet a gyártás (részben, vagy egészben) hazai gyáregységekbe, de a TALGO egyéb megrendeléseiből is származó bevételek is a magyar befektetői csoporthoz kerülnek.
De azért lehet a spanyoloknak is WIN-WIN, mert a magyar ipari diplomácia nem csak a MÁV megrendeléseit fogja tudni bevonzani, hanem keleti piacokra is tovább lehet terjeszkedni.
Hogy miért van erre szükség? Mert az EU tiltja a protekcionizmust. Ahhoz, hogy ezt kijátsszuk, ilyen húzások kellenek.