Magyarország ipara

marton

Well-Known Member
2013. április 16.
1 035
705
113
Olyan sokszor vitáztunk már itt a fórumon arról, hogy van-e ipar hazánkban vagy nincs. Van-e vagy nincs, ez így igen ki van sarkítva, szándékosan. Azért írtam így , mert sokak szerint nincs iparunk, felesleges az Ikarus után sírdogálni, jelenleg meg csak Mercedesek és Suzukik összeszerelésére vagyunk alkalmasak. Nos, autóiparban sem ilyen fekete és fehér a helyzet, ugyanis nagyon-nagyon sok autóipari beszállító kis magyar KFT, akik igenis magyar tulajdonban vannak, és magyar mérnökökkel dolgoznak. Nem vagyok elfogult, nem állítom, hogy van a magyar ipar például egy cseh szinten, de amik vannak, azokat nem lehet elvitatni. Célom ezzel a topikkal, hogy belinkelgessük, megvitassuk a magyar ipar résztvevőinek munkáit, amik egyszer akár egy hadiipar alapját is képezhetik.
 
El is kezdem: Ganz
Lehet csemegézni ezen az oldalon, hogy a lesajnát iparunk ezen cége mire is képes. Export, Euro 5-ös motrok gyártása, miegymás.

http://www.ganz-holding.hu/
 
A tulajdonosi háttér fent a weboldalukon. Tudtommal magyar, viszont sokat dolgozik együtt másik nagy cégekkel, pl.: Skoda. A nagy tendereken amiket megnyernek, azokon is főleg más cégekkel együtt indulnak.
 
Én inkább úgy fogalmaznék, hogy a magyar ipar átalakult és kisebb lett. Ennek minden előnyével (?) és hátrányával. Egyes nagy ipari cégek még a K&F egy részét is itt tartják fent, szóval azért a szuperpesszimisták azért elég gyakran túlzásokba esnek, hogy mit vesztettünk el.

Az meg végépp vicces, hogy azzal érvelnek, hogy mennyre fasza volt az Ikarus, hogy tízezerszám vitték innen. Igen, vitték. A SzU szépen elvitte és odaadta a haveri országonak. Persze sikerült is eladni belőlük, de ezt ne úgy állítsuk már be, mint világraszóló teljesítmény. A világ fejlődő országaiba, komcsi diktatúrákba és csóró országokba mentek. Azért, mert ez kaphattak, vagy erre tellet és nem azért, mert ez volt a világ teteje...
 
  • Tetszik
Reactions: Kopi2000
Molni : Ahhoz képest az Ikaruszok még mindig gurulnak, elég jó kis buszok voltak,nem kell őket leszólni,mert amire tervezték őket bőven túl tejesítették. Életkorban és megbízhatóságban is, amennyiben megfelelő karbantartás volt, bár a bkv erre rácáfol,mert a hanyagság ellenére is mennek.
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson and hana
Az iparunk teljesen átalakult. Van jó szakembergárdánk, mérnöki és szakmunkás téren, első osztályú. Azonban nincs tőkeerős vállalkozói rétegünk, aki pl., gépgyártásba invesztálna tízmilliárdokat.
Kft-k tömkelege vegetál valamilyen szinten. Inkább még kisipari módszerekkel.
Némiképp javítja a helyzetet, a sok külföldi multi, azok ipari kultúrája, munkamódszere és morálja. Ami készteti a hazai vállalkozásokat is, hogy fejlődjenek fel, legalább a megfelelői beszállítói szintre. Én az autógyártásban dolgozom, 1996 óta. Sajnos a mai napig kevés a megfelelő hazai beszállító, igaz számuk növekszik. Azonban hosszú még az idő, hogy önmagunkban is komoly gépgyártással büszkélkedhessünk.
Ami az Ikarust illeti, inkább szegénységi bizonyítvány a tömegközlekedési cégek részéről, hogy még mindig futnak ezek a buszok. Nagyjából, 6-8 évente cserélni kellene a buszállományt normális esetben. Érdemes megnézni e téren a hazai magán fuvarozó cégeket. Tudomásom szerint, egy 8 éves kamion, már csere érett és cserélik is.
 
  • Tetszik
Reactions: Kopi2000
Molni : Ahhoz képest az Ikaruszok még mindig gurulnak, elég jó kis buszok voltak,nem kell őket leszólni,mert amire tervezték őket bőven túl tejesítették.

Nem tudom, hogy miért hiszik azt egyesek, hogy csak az Ikarus buszok képesek 20 évig gurulni...
 
  • Tetszik
Reactions: Kopi2000
molnibalage

"Nem tudom, hogy miért hiszik azt egyesek, hogy csak az Ikarus buszok képesek 20 évig gurulni..."

Mert Magyarországon 20 éves buszból csak Ikarust látnak ;)

Ettől függetlenül tényleg nem kell lebecsülni a 260/280-as típust. Amikor megjelentek a világ élvonalába tartoztak! Csak azóta eltelt 40 év...
 
  • Tetszik
Reactions: Kopi2000
Tudomásom szerint, egy 8 éves kamion, már csere érett és cserélik is.
Kizárt, max a wáberersnél meg a hasonlóknál Szemerey stb. A 20-30 kamion, teherautó alatti cégek biztosan nem. Jött már hozzám Rába rakodni meg 26 éves merci is. A volt Hungarocamion-os magnumok és volvók is most kezdenek csak eltűnni. Egy 2006-os MAN sokaknak álom még.
Molni, ha megkérdezel egy buszsofőrt (nekem több is mondta) hogy pl Credo-MAN-Ikarus közül melyiket vezetné az Ikarust választaná. És utasként én is. (xarok ezek a kis műanyag ülések)
 
  • Tetszik
Reactions: enzo
Repülőgép gyártás/fejlesztés, mégha piciben is, de van:

http://www.halley.hu/

http://corvus-hungary.com/en/sa_buy_ultralight_aircraft/n_fusion/t_Corvus%20Fusion/index.html
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül
Egy kis helyzetkép a buszgyártásról.

Csaba-Metál: nem a fő profilja, de van neki:

http://www.csaba-metal.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=17&Itemid=36

Credo: mindenki ismeri, itthon sokat eladott, export:0, az új buszai már kifejezetten szépek, azokat is kezdik vásárolgatni.

http://www.credobus.hu/

MABI: új cég, hatalmas ambiciókkal.

http://mno.hu/magyar_nemzet_gazdasagi_hirei/uj-magyar-buszgyarto-szuletett-a-mabi-1199396

És végül: Ikarus! Igen, még létezik, adnak is el belőlük keveset.

http://magyarbusz.info/Magyar_gyartok/Arc-Ikarus#sthash.3QITpgz1.dpbs
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül
Szombathelyen is van egy cég ami ilyen könnyű gépeket szerelget. Legalábbis pár éve még volt.
 
Köszi antigonosz!
Ezt találtam, ez valami kit-es megoldás,, de lehet, hogy van más is, de azt nem találom.

http://www.airguard.hu/
 
Ezek kiragadott példák. Persze lehet annak örülni hogy vannak, de nem jellemzik Magyarország iparát.
1.)Mo-n a vállakozói kamat hatalmas, máshol, szomszédos EU országokban kevesebb mint fele. Ha nincs tőke, akkor ebben az országban lehet hitelből technológiát beszerezni. ( Pl.Otp itt 17%, a romániai OTP-ban 7% ) a többiek pedig még jobbak, Lengyelországnak csak a nevét említem meg...
2.) Egy magyar munkaerő után az ő nettó fizetésének a 130...150%-át kell befizetni az államnak. (ebből sok tétel úgy könyvelődik el, hogy "a munkavállaló is fizet maga után" mintha azt nem a munkáltató fizetné...) Kivétel persze a rengeteg féle kisadozó. átalányadozó és hasonlók, de taxisofőrségből nem lesz gépipar...

Szomszéd EU országokban a munkaerő nettó fizetésének 70%-át kell az államnak fizetni.

És ez mind meglátszik, országosan mérvadó statisztikákban.