Magyarország ipara

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

K

kamm

Guest
Hát, hogy Hortyék inkább még kitermelték a kiművelt emberfőket, mint elkergették volna.

Huh, pont most ismerted el, hogy elkergettek oket, bazz... Horthyek leginkabb "zsidotlanitottak" meg kiszoritottak mindekit, aki nem volt jobboldali, amivel bizony konkretan lefejeztek az ertelmiseget - az altalad emlitett 'kivandoroltak" (ezt emlegetni fogom, ezt a paratlan eufemizmust) mind a Monarchia alatt jartak iskolaba kulonbozo, tipikusan kereszteny rendi gimnaziumba, majd kesobb a szinten regi rendszerbol megorokolt polgari egyetemeken vegeztek.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 492
132 205
113
Huh, pont most ismerted el, hogy elkergettek oket, bazz... Horthyek leginkabb "zsidotlanitottak" meg kiszoritottak mindekit, aki nem volt jobboldali, amivel bizony konkretan lefejeztek az ertelmiseget - az altalad emlitett 'kivandoroltak" (ezt emlegetni fogom, ezt a paratlan eufemizmust) mind a Monarchia alatt jartak iskolaba kulonbozo, tipikusan kereszteny rendi gimnaziumba, majd kesobb a szinten regi rendszerbol megorokolt polgari egyetemeken vegeztek.
Hortyék kevéssé zsidótlanítottak a nyilas hatalomátvételig.
 
  • Tetszik
Reactions: Gyurma and arcas

FilcTroll

Well-Known Member
2017. december 18.
1 722
4 613
113
Fel tudnál mutatni az elmúlt 30 évben amit az MTA fejlesztett, kutatott és világhirű lett és az országnak hasznot hozott?
A sztakiban dolgozik ismerősöm, ott csináltak pár érdekes és hasznos dolgot, most fejből hirtelen egy korai méhnyakrák-felismerésre való vmilyen hw, egy katasztrófahelyzetben az internet kiesésekor használható, a zsebekben lévő mobilokon alapuló kommunikációs rendszer ugrik be, aztán egy közvagyon-védelmi IoT-projekt, meg egy csomó űrkutatásos dolog nemzetközi kooperációkban. Ja, meg vmi ember és robot munkahelyi együttműködésre irányuló projekt. Szóval azért nem mindenhol hasztalan pingvinsperma-idomítással foglalkoznak.
 

Rotten878

Active Member
2018. november 21.
211
183
43
Tortenelmileg ez nem volt ertelemszeru, hogy igy legyen... a Monarchia a negyedik-otodik legnagyobb ipari gazdasag volt a szazadfordulon, raadasul a technologiai forradalom (1870-) nagyreszt a a Lajtan tul, a Magyar Kiralysag teruleten ment vegbe (ami agraripari hatalom volt sajat jogan mar a szazadfordulo elott), azaz hagyomanya lett volna a dolognak, hiaba verte szet a beszallitoi-nyersanyagbazist Trianon, az emberfok meg meglettek volna. A baj utana jott, sajnos az ertelmiseget eloszor KOhn Belaek, majd Horthyek, majd a nyilasok, majd a kommunistak meszaroltak le, kergettek el, igy aztan a hatvanas-hetvenes evekre csak mutatoban maradt hozzaerto emberbol, iparagakat uzemeltetni mar nemigen, a szovjetektol importalt technologiak meg sehol nem jartak.


Már ne is haragudj...egyedül a cseh nehézipar volt európai szinten számottevő a monarchia területén.
Másrészt "nem nehéz" technológiai forradalmat végrehajtani egy agrárkultúrában, mert 0-ról lehet akár egy tízes skálán 5-re fejlődni, de azért a trianoni veszteség azért is fájó mivel a cseh Skoda üzemek vesztek el. Ez volt a veszteség, a budapesti üzemek (amik akkoriban minőségi tömegtermelésre nem voltak alkalmasak) továbbra is megmaradtak.

Azt megint nem értem hogy pl a Horthy hogy mészárolta le az értelmiséget, mikor annak akkoriban a jellemző produktív alkotóeleme jobboldali vállalkozóként élte mindennapjait.Gyűlölöm Horthy-t, de ezt nem tudnám a nyakába varrni.
A 60/70-es évek? Mutatóban maradtak? Szerintem nem is voltak, mivel akkoriban azért a pártkáderek voltak a vezetők.
A szovjetektől importált technológiákról meg annyit, hogy azok magyar szemmel fejlettek voltak. Vitatéma lehet ennek az oka, de akkor egy olyan világban amikor nem fértél hozzá az USA technológiához akkor a szovjet igenis előrelépés volt a magyar (valójában 50/60-as évek) technológiájához képest).
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
K

kamm

Guest
Már ne is haragudj...egyedül a cseh nehézipar volt európai szinten számottevő a monarchia területén.

Nem haragszom, ez komplett okorseg. FYI csak itteni (HTKA) kontextusnal maradva Weiss Manfred a legnagyobb hadiszallito, de amugy is a masodik legnagyobb ipari konglomeratum volt az egesz Monarchiaban. WWI kitorese idejen a Skoda cirka 5-6 ezer embert foglalkoztatott Pilsenben, mig csak a diosgyori (allami) vasmuben mar 10 ezernel jart a letszam, de a haboru alatt Weiss M valami 40 ezres letszam kore ugrott es ez csak a direkt foglalkoztatottsag (az osszes erdekeltsegeiken keresztul szerintem siman dolgozott legalabb 100 ezer ember nekik.) Az allami MAVAG a Weiss M mogott a masodik legnagyobb ipari ceg volt a Lajtan tul; a Lang Gepgyar mar 1910-tol gyartott dizelmotorokat (a mindenfele exportalt gozturbinain stb kivul.)

Másrészt "nem nehéz" technológiai forradalmat végrehajtani egy agrárkultúrában, mert 0-ról lehet akár egy tízes skálán 5-re fejlődni, de azért a trianoni veszteség azért is fájó mivel a cseh Skoda üzemek vesztek el. Ez volt a veszteség, a budapesti üzemek (amik akkoriban minőségi tömegtermelésre nem voltak alkalmasak) továbbra is megmaradtak.

Ugyan dehogy, engedd mar el ezt a zoldseget a Skodaval.
Azt irtam, "agraripari hatalom volt sajat jogan mar a szazadfordulo elott"... nem mellesleg ez nem 'nehezseg' kerdese, hanem technologia ugrase - a fejlett agrarkultura eredmenye a feldoglozoipar gyors felfutasa, ahhoz gepek kellenek, ami a gepipart huzza fel, ami pedig a nehezipart huzza fel: 1860-tol mar gozeket is lehetett latni.

Viszont ezek mellett indult be az altalanos technologiai fejlodes, ami nagyban tamaszkodott a szinvonalas oktatasra, valamint az *irgalmatlan* vasuti fejlesztesi programra - nem veletlenul a MAVAG a szazadfordulo idejen mar 1500-2000 (!) leszallitott mozdonynal jart, a haboru kitorese korul 3000 felett es evi 200-300-at gyartott (mellett hidakat epitett stb.) Ennyi azt hiszem eleg is a "minosegi" tomegtermeles kerdeserol (talan annyit meg, hogy a MAVAG mozodonyok emellett a leggyorsabbak kozott voltak az akkori europai piacon - nem csoda, Nemetorszag utan a Monarchiaban epult ki a leghosszabb vasuti halozat, ha jol emlekeszem.)

Trianonnal a nyersanyagforrasok vesztek el, a banyak (pl WWI idejen a Monarchia a harmadik legnagyob szenkitermelo volt a nemetek es a britek mogott), valamint a fejek, a mernokok, az iskolak, meg a gyarak

Azt megint nem értem hogy pl a Horthy hogy mészárolta le az értelmiséget, mikor annak akkoriban a jellemző produktív alkotóeleme jobboldali vállalkozóként élte mindennapjait.Gyűlölöm Horthy-t, de ezt nem tudnám a nyakába varrni.

Mondjuk peldaul a zsidotorvenyekkel? Tanultatok ti egyaltalan tortenelmet, komolyan?

A 60/70-es évek? Mutatóban maradtak? Szerintem nem is voltak, mivel akkoriban azért a pártkáderek voltak a vezetők.

Azert a muszaki oktatast eddig egyik rezsim sem verte szet - majd most az Orban megteszi, 150 ev utan nekimegy a baltaval, jo felcsuti falusi redneck modjara, megmutatja a sok bekepzelt ertelmiseginek -, azaz aki nem lepett le 56-ban, az meg mutatoban megvolt...

A szovjetektől importált technológiákról meg annyit, hogy azok magyar szemmel fejlettek voltak. Vitatéma lehet ennek az oka, de akkor egy olyan világban amikor nem fértél hozzá az USA technológiához akkor a szovjet igenis előrelépés volt a magyar (valójában 50/60-as évek) technológiájához képest).

Pardon for my French, de keves technologiai ugrasra tamaszkodo ujdonsagtol eltekintve egy rakas szar volt a szovjet technikai tobbsege, nem ritkan a 40-es evekbol megmaradt Weiss- ill masfele technika siman kenterbe verte.
Komolyan, hagyjuk mar a szovjet 'tudomanyt' a 40-50-es evekben. Lenin, majd kulonosen Sztalin az ottani ertelmiseget szo szerint megtizedelte.
Hiaba volt tisztesseges - megha nem is magyar szinvonalu - matematikai kulturajuk, oktatasuk. a totalis kontraszelekcio miatt vagy 10x-100x tobbe kerult mindent kifejleszteni nekik, vagy szimplan lopni kenyszerultek (pl Fuchs, Hall, Cohen, Gold, Greenglass ill a Rosenbergek nelkul kb tovabbi 5-10 ev lett volna a szovejeteknek az elso atombombajukat osszerakni.)
 
  • Tetszik
Reactions: rappali_ and DINAMO
T

Törölt tag 1711

Guest
Nem haragszom, ez komplett okorseg. FYI csak itteni (HTKA) kontextusnal maradva Weiss Manfred a legnagyobb hadiszallito, de amugy is a masodik legnagyobb ipari konglomeratum volt az egesz Monarchiaban. WWI kitorese idejen a Skoda cirka 5-6 ezer embert foglalkoztatott Pilsenben, mig csak a diosgyori (allami) vasmuben mar 10 ezernel jart a letszam, de a haboru alatt Weiss M valami 40 ezres letszam kore ugrott es ez csak a direkt foglalkoztatottsag (az osszes erdekeltsegeiken keresztul szerintem siman dolgozott legalabb 100 ezer ember nekik.) Az allami MAVAG a Weiss M mogott a masodik legnagyobb ipari ceg volt a Lajtan tul; a Lang Gepgyar mar 1910-tol gyartott dizelmotorokat (a mindenfele exportalt gozturbinain stb kivul.)

MAVAG mozodonyok emellett a leggyorsabbak kozott voltak az akkori europai piacon - nem csoda, Nemetorszag utan a Monarchiaban epult ki a leghosszabb vasuti halozat, ha jol emlekeszem.)


Oroszország, Nagy-Britannia, Franciaország, Németország után valóban a leghosszabb volt Európában.
Logisztikai szemmel meg a legszarabb (főleg a magyar rész), egymással vetélkedő zsebcégek hangyafasznyi vonalakkal.
Mozdonyaink meg jó ha másodvonalbeliek voltak.

Az európai szinten is modernnek számító Skoda gyárhoz hasonlítani a WM-et meg egyenesen butaság (tengelyhatalmak területén csak Krupp művek előzte meg a cseheket). Ja és '14-ben 30.000 embert foglalkoztattak.

Dízelmozdonyokat mindegyik fél bevetett a Nagy háború idején, mivel kisebb esélye volt, hogy a front közelében felfedezik a füstjét és megszórják tüzérséggel.

Iparról annyit, hogy '16-ban már német puskalőszert használtak az orosz fronton harcoló OM katonák, német tüzérségi lövegek támogatták őket és német bakancs volt rajtuk, mivel '14-ben 70.000 katona halt meg a Kárpátokban miután szétfagyott a lába.
 

Robur

Well-Known Member
2018. április 9.
3 249
5 293
113
Oroszország, Nagy-Britannia, Franciaország, Németország után valóban a leghosszabb volt Európában.
Logisztikai szemmel meg a legszarabb (főleg a magyar rész), egymással vetélkedő zsebcégek hangyafasznyi vonalakkal.
Mozdonyaink meg jó ha másodvonalbeliek voltak.

Az európai szinten is modernnek számító Skoda gyárhoz hasonlítani a WM-et meg egyenesen butaság (tengelyhatalmak területén csak Krupp művek előzte meg a cseheket). Ja és '14-ben 30.000 embert foglalkoztattak.

Dízelmozdonyokat mindegyik fél bevetett a Nagy háború idején, mivel kisebb esélye volt, hogy a front közelében felfedezik a füstjét és megszórják tüzérséggel.

Iparról annyit, hogy '16-ban már német puskalőszert használtak az orosz fronton harcoló OM katonák, német tüzérségi lövegek támogatták őket és német bakancs volt rajtuk, mivel '14-ben 70.000 katona halt meg a Kárpátokban miután szétfagyott a lába.
Ennyire ratyi volt a Monarchia ipara? Azt hittem sokkal komolyabb.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Ennyire ratyi volt a Monarchia ipara? Azt hittem sokkal komolyabb.

Törököket azért megelőztük.
Konkrétan holodomor szintü éhínség lett volna az országban ha a németek nem picsázták volna el a románokat és szerzik meg a friss aratást.

Fő probléma az emberanyag felélése volt. 1914-ben a monarchia felhasználta az hadrafogható lakosság 80%-át, közben az oroszok mindössze 10%-ot.
Az utolsó 1917-es sorozáson az 1900-ban születettek közül 160.000 volt hadrafogható, ezzel a Monarchia felélte végső tartalékát.
 
K

kamm

Guest
Ennyire ratyi volt a Monarchia ipara? Azt hittem sokkal komolyabb.

Ugyan dehogy. Vasutrol beszel, aminek meg o sem tagadja a meretet, a mozdonyokrol en adatokat irtam, o meg levegobe beszel, es kinjaban hol a nemeteket, hol masokat rangat elo.
A Skoda meg vegkepp hulyeseg, a kozeleben nem volt a Weissnek, sem palettaban, sem termelesben. A Skodaban talan az osszes erdekeltsegen keresztul jo ha lehetett 30 ezer ember, ha egyaltalan elhiszem, mert ilyen adatrol.nem tudok - mint irtam ,az sok helyen talalhato, hogy Pilsenben konkretan 5-6000 korul volt a letszam -, de meg az a hatalmas szam is kb a fele-harmada lehetett a Weiss Manfred osszes erdekeltsegenel dolgozoknak a haboru kitoresekor (direkt alkalmazottja volt legalabb 30 ezer akkorra.)
Amugy az akkori vilagban a negyedik-otodik ipari output lehetett a Monarchiae, a franciakkal versenyben, ha jol emlekszem, az USA, a nemetek es a britek.mogott, mikozben lakossagra sokkal kisebb volt toluk es semmilyen gyarmatunk nem volt,, szoval mar ez is sokat elarul.

Amugy ez a Monarchia-kopkodes mar nagyon lefutott a vilagban, plane miota megjelent par eve a Harvard Uni Press kiadonal Judson konyve a Habsburg birodalomrol, amiben a tema egyik elismert szakertojekent teljesen revidealta az eddigi sotet, kifejezetten ostoba, lekezelo allaspontot Austria-Hungary kapcsan, erdemes elolvasni, teljesen uj kepet fest (mondjuk egy iskolazott magyarnak kevesebb lesz a meglepetes benne, de azert a rendszerszintu dolgokra tenyleg remekul ravilagit.)
 
  • Tetszik
Reactions: igaziigaz and vata
K

kamm

Guest
Törököket azért megelőztük.
Konkrétan holodomor szintü éhínség lett volna az országban ha a németek nem picsázták volna el a románokat és szerzik meg a friss aratást.

Egyre gyanusabb, hogy te vmi alternativ csehszlovak tortenesz lehetsz, eloszor a skodas okorsegek, majd most ez a marhasag, mikozben peldaul a cseheket konkretan ehinseg tizedelte - holodomor Magyarorszagon, meg ekkora hajmereszto okorseget. :)
Magyarorszagon soha egyetlen percig nem volt nemhogy ehinseg, de meg kritikus szintu elelmiszerhiany sem, ez azert altalanos iskolai anyag, mi voltunk a Monarchia eleskamraja elotte is, alatta is.
Korben szinte minden orszag ehezett a haboru vegere, a cseheknel konkretan ehinseg volt, az egesz Balkanon szintugy, a lengyelek, oroszok detto, de nem Magyarorszagon, sot, osztrakoknal sem. Hibatlan nem volt az ellatas, volt jegyrendszer - a kvota alap a hadiellatas biztositasa miatt -, voltak hiany, hianycikkek, stb, sot, pl a spanyolok, franciak tuti kevesbe szivtak, mint mondjuk az olaszok avagy mi. Viszont ehinseg gyakorlatilag csak a szlavokat erintette, de azokat viszont nagyon sulyosan, ott szerintem egesz generacio erezte meg a hatasat (ti ehinseg alatt felnovo gyerekeknel mindig visszaesik az altalanos IQ szint, alacsonyabb lesz a szellemi output stb - nem veletlenul olyan fontos a taplalkozas gyerekkorban.)
 
T

torsen

Guest
Dízelmozdonyokat mindegyik fél bevetett a Nagy háború idején, mivel kisebb esélye volt, hogy a front közelében felfedezik a füstjét és megszórják tüzérséggel..

Az I. VH idején már volt dízelmozdonya "mindegyik félnek"? Én úgy tudtam, hogy komolyan vehető dízelmozdonyok csak a húszas évektől épültek... persze lehet, ha van forrásod, örülnék neki!
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
A Skoda meg vegkepp hulyeseg, a kozeleben nem volt a Weissnek, sem palettaban, sem termelesben. A Skodaban talan az osszes erdekeltsegen keresztul jo ha lehetett 30 ezer ember, ha egyaltalan elhiszem, mert ilyen adatrol.nem tudok - mint irtam ,az sok helyen talalhato, hogy Pilsenben konkretan 5-6000 korul volt a letszam -, de meg az a hatalmas szam is kb a fele-harmada lehetett a Weiss Manfred osszes erdekeltsegenel dolgozoknak a haboru kitoresekor (direkt alkalmazottja volt legalabb 30 ezer akkorra.)
Amugy az akkori vilagban a negyedik-otodik ipari output lehetett a Monarchiae, a franciakkal versenyben, ha jol emlekszem, az USA, a nemetek es a britek.mogott,

Na akkor nézzük.
Szent István csatahajó.
Nem volt Magyarországon olyan cég aki meg tudta volna tervezni a turbinákat. A Ganznak a Curtisstől kellett a licencet megvenni. A testvérhajók se jártak jobban, mert az egész Monarchiában nem volt olyan cég aki meg tudta volna tervezni. Az osztrákok a Parsons cégtől vették a licencet.
Kazánt meg se próbáltunk gyártani. Vettünk az amerikai Babcock és Wilcox cégtől. A testvérhajók brit Yarrow kazánokat kaptak.
A Krupptól megvett tervek ellenére sem sikerült a Witkowitznak legyártani megfelelően a cementált páncéllemezeket.
Tűzvezetéshez a brit Barr and Stroudtól kellett távolságmérőket venni.
A hajó legjobban sikerült részeit, az első és másodlagos lövegeket bizony az általad nem sokra tartott Skoda gyártotta.
A Tegetthoff osztályú csatahajók darabonkénti építési költségét 60 millió korona körüli összegre teszik. Ár érték arányban ezzel az összeggel a világ akkor gyártott legdrágább hadihajóinak számítottak.
És, hogy miért a hadihajót rángattam elő példának? Mert akkoriban ezek voltak az iparosodás és ezzel együtt a katonai erő reprezentálására szolgáló legfontosabb eszközök.
Szóval én személy szerint nem igazán látom a Monarchia komoly nehézipari teljesítményét.
Ha megnézem az olasz Andrea Doria osztályú csatahajókat érdekes dolgot fogok találni.
Parsons turbinák, Yarrow kazánok, Armstrong Withworth ágyúk. A Monarchia iparilag sokkal közelebb állt Olaszország szintjéhez, mint Franciaországéhoz, vagy Angliáéhoz.
 

igaziigaz

Well-Known Member
2019. február 11.
351
288
63
Skoda fizikailag sem lehetett jobb a magyar gyártóknál.

Csehország egy osztrák gyarmat volt és folyamatosan osztrákosodott el.
A habsburgok terve az volt, hogy teljesen elnémetisiti az osztrákok által felügyelt területet. és egy csehet sem akartak látni, ami önmagában nem volt hülyeség mert a csehek olyan retardáltakat is kitudtak termelni mint Benes, igy jobb lett volna ha elosztrákosodnak.
De a lényeg önmagában hülyeség a Skodát felreprezentálni.
Maximum a magyarok alatt kulloghattak, egyfajta kiszolgáló személyzetként. Ugyanis a Monarchiában két domináns nép volt akár tetszik akár nem a mai liberális majmoknak, az osztrák és a magyar és akármilyen liberális volt sajnos a monarchia ez a domancia így is érvényesült. A kultúrnép az osztrák volt és a magyar, de a monarchia végénél már a magyar dominált leginkább.

Az pedig szimplán nem normális és hazudik, aki szerint a Monarchia ipara nem volt jelentős... Nagyhatalomhoz méltóan nagy volt az ipara. Nem véletlenül reteget tőle a nyugat és irigykedett-irigykedik a senki románja is a Monarchiára.
Az osztrákok konkrétan bevoltak fosva a magyaroktól mert jobban fejlődött mint Ausztria, és Budapestet mondták a jövő monarchia fővárosának a fejlődése alapján és Bécset a kukába kellet volna dobni.
Ezek a tények és vannak a mesék, mint az, hogy a Skoda volt a legjobb és minden jobb csak a magyar nem hazugságok.
 
  • Tetszik
Reactions: vata and rappali_