F-15 Eagle (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1945

Guest
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 210
83 107
113
Israeli Air Force F-15D Launched A Blue Sparrow Ballistic Test Target During Latest “David’s Sling” Interception Test

David-Sling-intercept-scaled.jpeg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
Nem fog gondot okozni a legellenéllás a törzs alatti hátsó 4 rakétával?

FB-IMG-1608298469847.jpg
A képen látható konfiggal a gép lényegében majdnem szubszonikussá degradálása típusnak még pótosok nélkül is.
10-12 km magasabb 3 percig tartó teljes utánégetéssel is saccra talán M1.5-re tudna gyorsulni a gép. 4xAIM-9 + 4xAIM-7 + CL függesztő pótos dobásával M1.5 tájára kb. 3 perc kell.

A vadászgépek közötti harc esetén a fenti konfig kvázi értelmezhetetlen.
Harcászatilag értelmezhető helyzetben a gép kihasználható csúcssebessége talán M1.2
A fenti értékek mind pótos nélkül. Egy ilyen knofighoz vagy csak a 12 db rakétához is igazából CFT és GE F110 dukálna.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 110
85 973
113
A képen látható konfiggal a gép lényegében majdnem szubszonikussá degradálása típusnak még pótosok nélkül is.
10-12 km magasabb 3 percig tartó teljes utánégetéssel is saccra talán M1.5-re tudna gyorsulni a gép. 4xAIM-9 + 4xAIM-7 + CL függesztő pótos dobásával M1.5 tájára kb. 3 perc kell.

A vadászgépek közötti harc esetén a fenti konfig kvázi értelmezhetetlen.
Harcászatilag értelmezhető helyzetben a gép kihasználható csúcssebessége talán M1.2
A fenti értékek mind pótos nélkül. Egy ilyen knofighoz vagy csak a 12 db rakétához is igazából CFT és GE F110 dukálna.

Akkor ezt mondhatjuk gondnak.
Én azt látom emögött a rendgeteg légi harc rakéta mögött(ot van a Super Hornet, arra is terveznek talán 14db-ot),hogy a pacifikus térség marha nagy, gép meg nincs túll sok, ráadásul Kínának sok gépe van.Ezek összességében igényelhetik azt,hogy sok rakéta legyen a gépekenmert azt pótolni nem tudják csak ha leszáll a gép elentétben az üzemanyaggal.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 404
52 220
113
Csak a margóra. Ha az a rakéta oda elfér céltárgyként, akkor az elfér fegyverként is...
Ahogy nézem kezdenek rájönni hogy azok a nagy csúnya hangos gazdaságtalan "elavult" két hajtóműves "anakronisztikus" nem stealth gépek is jók lehetnek valamire, mint a Mig-31, vagy épp pont az F-15. Igaz hogy nem 5+ gen, de BIVALY mindkettő. Képesek magasan, gyorsan repülni, jó sok keró fér beléjük, s ha arra van igény, ezek magukkal rántanak a földről akár egy Khindzsalt, vagy egyéb finomságot is, aminek így hatalmas többlet hatótávolságot tudnak adni!

Érdekes ez az irány, nagyon nem repesek érte :(.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 189
14 433
113
Ahogy nézem kezdenek rájönni hogy azok a nagy csúnya hangos gazdaságtalan "elavult" két hajtóműves "anakronisztikus" nem stealth gépek is jók lehetnek valamire, mint a Mig-31, vagy épp pont az F-15. Igaz hogy nem 5+ gen, de BIVALY mindkettő. Képesek magasan, gyorsan repülni, jó sok keró fér beléjük, s ha arra van igény, ezek magukkal rántanak a földről akár egy Khindzsalt, vagy egyéb finomságot is, aminek így hatalmas többlet hatótávolságot tudnak adni!

Érdekes ez az irány, nagyon nem repesek érte :(.


Az előnyös lenne pl, ha egy Gripen/L-39NG tud így indítani egy "tuningolt" föld-föld precízióst és a sima-30-50 km-ből 100-120 km lesz.

"kicsit" qrvára hiányzik a Haditechnikai Kutató...

A "sok pénz" kiölte a kreativitást???


Ez így nem lesz jó!!!
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 856
67 399
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

F-15SA gép, teljes utánégetésen a két F110GE129C hajtómű.
 
M

molnibalage

Guest
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

F-15SA gép, teljes utánégetésen a két F110GE129C hajtómű.
Na ez kéne F-15C-be. Szavakkal nehezen lehetne leírható, hogy az a gép mit repülne.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 856
67 399
113
Az F-15SA/QA/EX gépek üres, szerkezeti tömege már eléri a 15.5 tonnát, azaz bő két tonnával nehezebb, mint egy nyolcvanas évek elejéről származó F-15C. Ebben sajnos ludas a két F110GE129-es hajtómű is, hiszen ezek nehezebbek, mint a klasszikus P&W F100-asok, de főleg az AESA radar, a MAWS, az extra hűtőberendezések és a jócskán megerősített sárkányszerkezet az oka a jelentős tömegnövekedésnek.

Sírásra még így se nagyon van ok, hiszen még ez is egy tonnával kevesebb, mint a legelső szériás Szu-27P szerkezeti tömege.
Csakhogy az F110GE129-es az fékpadon 13 tonnát tol, míg gépbe építve, földközelben, Mach 1 alatt már 16-ot.
A nehezebb Szu-27-es AL-31F hajtóműve pedig ennél még valamivel gyengébb is volt, mind statikusan, mind dinamikusan.
A kérdés persze igazából nem is a nyers tolóerő/tömeg arány, hanem a felfegyverzett, újgenerációs, kétüléses, CFT-vel, extra pilonokkal, podokkal teliaggatott F-15-ös légellenállás/tolóerő aránya, a különféle sebességeken.
Ha az F110-es utánégető nélkül, a teljes repülési profilon gazdaságosan tudja mozgatni a gépet az összes, a feladat során szükséges sebességen és magasságon, akkor úgy jó, ahogy van.
 
M

molnibalage

Guest
Ja, fordítás lemaradt, nem mindenki tud angolul.

A név keltsem azonnali benyomást, nem számít, hogy a szótári meghatározása mennyire jó, a kezdeti benyomás ezt felülírja.
A lista következő a szóba jöhető nevekkel:

Vodoo II - Kiváló név, de nem használható, mert az F-101 Vodoo még szolgálatban lesz 1975-80 táján.

Fiend - Borzalmas név, soha senki nem fog rájönni a benne rejlő mozaikszó/rövidítés jelentésére

Phantom III - Kiváló név, de a F-4 miatt ezt sem jó, mert 1980 táján szolgálatban lesz.

Demon - Kiváló név, de sajnos a Haditengerészetnek rossz emlékei vannak vele kapcsolatban.

Bansee - Lásd fent előző sorban.

Goblin - Kiváló név. Korábban a DeHaviland használta hajtómű névnek, de ez most nem foglalt.

Ghost - Lásd fent előző sorban.

Satan - Kiváló név, az F-4 számára ez volt az egyik legtöbb szavazatot kapó név, de James Smith McDonnel* megvétózta, mert "nem opció nem az angyalok oldalán lenni".

Falcon - Kiváló név, sajnálatosan borzalmas emlékekkel.
1. a borzalmas Hughes rakéta viselte a nevét (AIM-4)
2. olcsó Ford márkájú autó viselte ezt a nevet már
3. átlagos francia repülőgép neve is volt (húúúúúú, mekkora arc... :)


*/https://en.wikipedia.org/wiki/James_Smith_McDonnell
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 856
67 399
113
Szöul 2001 október 13-a, a repülőnap, ami után eldőlt, hogy Dél-Korea F-15E gépeket vásárol, F-15K néven.

fighter-plane-taxies-on-a-runway-past-a-russianmade-su35-jet-16-2001-picture-id1212494887


Háttérben a tenderen szintén induló Szu-35-ös gép.
Ez utóbbi volt a 711-es oldalszámú gép, ami nem sokkal korábban még TVC fúvócsövekkel szerelve, mint Szu-37-es volt ismert, de miután integrálták a Szu-47-es Berkut kormányvezérlő rendszerét, el lehetett hagyni a vektorálós fúvócsöveket és úgy is igen komplex, átesésen túli manőverezésre volt képes a gép.
Napjainkban hasonló képességeket láthatunk az F/A-18 C/D, illetve az F-35-ös repülőgépektől.
A gép valamivel több, mint egy évvel később, 2002 decemberében megsemmisült, nem mellékesen az igen intenzív manőverezőképességet kutató program káros mellékhatásaként bekövetkezett vízszintes vezérsíktörés miatt.

De térjünk vissza az F-15-ösre. Ez egy alaszkai széria F-15E, már a második, F100PW229-es hajtóművekkel szerelt szériából, annak is az elejéről, hiszen az oldalszám 90-250. Az 1989-es gépek még az F-15C/D gépek F100PW220-asaival voltak (és azóta is vannak) szerelve.
A bemutatóhoz az ekkor már Boeing-hez tartozó Eagle gyári demócsapat külön kibérelte a gépet és promócióhoz Joe Felock, a típus gyári főpilótája állított össze egy azóta is egyedi műrepülést. Elsőként leszedték a CFT tartályokat és érdekes módon Smokewinder füstgenerátorokkal dobták fel a műsort.
A repülést Felock a bemutat minden napján egyedül hajtotta végre, hátul nem ült senki.
Igen impozáns műsorát követően én reméltem, hogy a pár évre rá induló USAF F-15E Strike Eagle demo team majd ebből fog meríteni, de sajnos csalódnom kellett. A minden határon túl agyonszabályozott USAF a Strike Eagel demócsapat otthonául a Seymour Johnson bázist és állományát jelölte ki, lévén ott van az F-15E Basic Course kiképzőalakulata. Igen ám, de itt vannak a gyengébb, legelső szériás 1987-1989 között gyártott variánsai, melyek lényegében elnehezült F-15D-k és ez utóbbi csapat egy valamivel "megextrázott" F-15C bemutatóval repült, egészen 2011-ig.

Ehhez képest Joe "Flood" Felock egy teljesen más oldalát mutatta meg a csapásmérő "Sasnak", amiben külön érdekesség volt, hogy szinte "európiasan-oroszosan" végig a nézők előtti légtér részre hagyatkozva, igen sűrűre koreografálta a produkciót.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A rendkívül rövid nekifutást követően, erőből szinte függőlegesen emelkedve (és gyorsulva!) egy szögletes bukfenccel indított, ami mutatvány a Hornet és F-35 gépeknél a bemutató közepe táján, a kerozinkészlet egy bizonyos szint alá fogyását követően, egy vízszintes gyorsítási szakasszal indul. Tehát messze nem nulláról, nekifutásból és emelkedésből.
Ott volt még a 360 fokos húzott forduló, végig 24-27 fokos állásszöggel.
Ezen túlmenőleg látni lehetett még 32-36 fokos konstans állásszöggel végzett lassú áthúzást, melyből szintén erőből emelte ki magát.

Hanem, volt ez tovább is. Nem ezen a repülőnapon, nem ezzel a géppel, de hasonlóan konfigurálva és igen valószínű, hogy ugyanezzel a pilótával a kabinban, a gép valami egészen mást is megmutatott a képességeiből:
n0BioTT.jpeg


Ez a Lakenheath-i gép, a 01-2001-es, a bemutató pedig igen valószínű a 11-ik Asian Aerospace Exhibition, Szingapurban, 2002-ben.
Itt van egy videó a repülésről:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Azonban a kamerás láthatóan távolról sem volt a helyzet magaslatán, azonban így is kijelenthetjük, a füst irányából, szögéből ítélve, a fotón látott manőverelem nem szerepel a videón. Vagy a kamerás volt béna, vagy ez nem ment így "adásba", azaz csak a főpróbán hajtotta végre a pilóta.

Joe Felock amúgy 1983-tól 1990-ig volt F-15-ösön vadászpilóta, majd 1990 és 1997 között F-15-ös berepülőpilóta az USAF-nál, 2001-től 2006-ig volt tartalékos berepülőpilóta az USAF-nál, merthogy 1997-től már a Boeing/Phantom Works csoportjának F-15-ös típus fő-berepülőpilótája is lett. Emellett repült a Super Hornet-el is.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 856
67 399
113
Még egy kvázi-semmitmondó fotó a 2002-es szingapúri légishow F-15E gépéről:

F15EHive.jpg


Látszik a Boeing-es gyári csapat és a lecsupaszított, komolyabb műrepülésre előkészített gép. Remélem, idővel több fotó is előkerül erről a show-ról, de ez ugye Ázsia, azok az anyagok, főleg a digitális előtti korból nagyon ritkán jönnek szembe a neten.
 
M

molnibalage

Guest
Szöul 2001 október 13-a, a repülőnap, ami után eldőlt, hogy Dél-Korea F-15E gépeket vásárol, F-15K néven.

fighter-plane-taxies-on-a-runway-past-a-russianmade-su35-jet-16-2001-picture-id1212494887


Háttérben a tenderen szintén induló Szu-35-ös gép.
Ez utóbbi volt a 711-es oldalszámú gép, ami nem sokkal korábban még TVC fúvócsövekkel szerelve, mint Szu-37-es volt ismert, de miután integrálták a Szu-47-es Berkut kormányvezérlő rendszerét, el lehetett hagyni a vektorálós fúvócsöveket és úgy is igen komplex, átesésen túli manőverezésre volt képes a gép.
Napjainkban hasonló képességeket láthatunk az F/A-18 C/D, illetve az F-35-ös repülőgépektől.
A gép valamivel több, mint egy évvel később, 2002 decemberében megsemmisült, nem mellékesen az igen intenzív manőverezőképességet kutató program káros mellékhatásaként bekövetkezett vízszintes vezérsíktörés miatt.

De térjünk vissza az F-15-ösre. Ez egy alaszkai széria F-15E, már a második, F100PW229-es hajtóművekkel szerelt szériából, annak is az elejéről, hiszen az oldalszám 90-250. Az 1989-es gépek még az F-15C/D gépek F100PW220-asaival voltak (és azóta is vannak) szerelve.
A bemutatóhoz az ekkor már Boeing-hez tartozó Eagle gyári demócsapat külön kibérelte a gépet és promócióhoz Joe Felock, a típus gyári főpilótája állított össze egy azóta is egyedi műrepülést. Elsőként leszedték a CFT tartályokat és érdekes módon Smokewinder füstgenerátorokkal dobták fel a műsort.
A repülést Felock a bemutat minden napján egyedül hajtotta végre, hátul nem ült senki.
Igen impozáns műsorát követően én reméltem, hogy a pár évre rá induló USAF F-15E Strike Eagle demo team majd ebből fog meríteni, de sajnos csalódnom kellett. A minden határon túl agyonszabályozott USAF a Strike Eagel demócsapat otthonául a Seymour Johnson bázist és állományát jelölte ki, lévén ott van az F-15E Basic Course kiképzőalakulata. Igen ám, de itt vannak a gyengébb, legelső szériás 1987-1989 között gyártott variánsai, melyek lényegében elnehezült F-15D-k és ez utóbbi csapat egy valamivel "megextrázott" F-15C bemutatóval repült, egészen 2011-ig.

Ehhez képest Joe "Flood" Felock egy teljesen más oldalát mutatta meg a csapásmérő "Sasnak", amiben külön érdekesség volt, hogy szinte "európiasan-oroszosan" végig a nézők előtti légtér részre hagyatkozva, igen sűrűre koreografálta a produkciót.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A rendkívül rövid nekifutást követően, erőből szinte függőlegesen emelkedve (és gyorsulva!) egy szögletes bukfenccel indított, ami mutatvány a Hornet és F-35 gépeknél a bemutató közepe táján, a kerozinkészlet egy bizonyos szint alá fogyását követően, egy vízszintes gyorsítási szakasszal indul. Tehát messze nem nulláról, nekifutásból és emelkedésből.
Ott volt még a 360 fokos húzott forduló, végig 24-27 fokos állásszöggel.
Ezen túlmenőleg látni lehetett még 32-36 fokos konstans állásszöggel végzett lassú áthúzást, melyből szintén erőből emelte ki magát.

Hanem, volt ez tovább is. Nem ezen a repülőnapon, nem ezzel a géppel, de hasonlóan konfigurálva és igen valószínű, hogy ugyanezzel a pilótával a kabinban, a gép valami egészen mást is megmutatott a képességeiből:
n0BioTT.jpeg


Ez a Lakenheath-i gép, a 01-2001-es, a bemutató pedig igen valószínű a 11-ik Asian Aerospace Exhibition, Szingapurban, 2002-ben.
Itt van egy videó a repülésről:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Azonban a kamerás láthatóan távolról sem volt a helyzet magaslatán, azonban így is kijelenthetjük, a füst irányából, szögéből ítélve, a fotón látott manőverelem nem szerepel a videón. Vagy a kamerás volt béna, vagy ez nem ment így "adásba", azaz csak a főpróbán hajtotta végre a pilóta.

Joe Felock amúgy 1983-tól 1990-ig volt F-15-ösön vadászpilóta, majd 1990 és 1997 között F-15-ös berepülőpilóta az USAF-nál, 2001-től 2006-ig volt tartalékos berepülőpilóta az USAF-nál, merthogy 1997-től már a Boeing/Phantom Works csoportjának F-15-ös típus fő-berepülőpilótája is lett. Emellett repült a Super Hornet-el is.
A második videón látható lassú nagy állásszögű dolgokat ritkán mutat a Sas. Sajnos videón akkor továbbra sincs a Kobra.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 856
67 399
113
A második videón látható lassú nagy állásszögű dolgokat ritkán mutat a Sas. Sajnos videón akkor továbbra sincs a Kobra.
Lényegében a megszokott “száguldozós” USAF bemutatók erős rátartásokkal bebiztosított manőverei helyett a Szu-27-esek jellemző sebességtartományában mozog végig a gép.
Joe Felock egyik nagy feladata volt az F-15E gépek nagy állásszögű repüléseinek kidolgozása, a C/D gépekhez képest nehezebbé vált sárkány 45 fok feletti manővereknél tapasztalható kitörési hajlamának vizsgálata és a Flight Control System finomhangolása, újrakonfigurálása.
Akkor még arról volt szó, hogy a 12.5 - 13 tonnás C/D gépekhez képest 14 tonnás E gépek megváltozott statikus jellemzői miképp kompenzálhatók az FCS oldaláról.
Ezekkel szemben viszont a jelenlegi, már tisztán digitális FbW-vel szerelt F-15SA és QA gépek, melyek a leendő EX alapját képezik, már jóval nehezebb serkezetűek.
Az immáron 15.5 tonnás variánsok közvetlen elődei, a még a korábbi, Strike Eagle-ből átemelt FCS-el szerelt szingapúri F-15SG gépek is elérték a 15 tonnát üresen, ahogy a koreai F-15K verziók is megközelítették azt.

Az első negyven koreai F-15K a General Electric F110GE129C hajtóművekkel volt szerelve, hasonlóan az újrahajtóművezett szaúdi F-15SE, az új F-15SA, F-15SG, QA és a hamarosan bemutatkozó EX gépekhez. A 2005 március 5-én először felszállt F-15K gépet is Felock emelte a magasba, “kevesebb mint ezer” azaz ezer láb nekifutást követően - ahogy az azóta már elérhetetlen videóban a leszállás után magyarázott. Egy fotó maradt fenn:
cikk_09_resize.jpg


Az SA gépek legelső, 2013-as berepülését is Felock hajtotta végre:

Cbm3Ha5UkAALjLc.jpg:large


Az F-15SA volt az utolsó típusa Felock-nak, a búcsúrepülése is az egyik új szaúdi példány berepülésével történt 2016-ban.