Mi-24 / Mi-35 Hind , Superhind (Mil, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 559
84 975
113
@sixtus a legjellegzetesebb eltérések a következők:
Mi-24: 3-as farokrotor, behúzható futómü,más gépágyú elrendezés minta Mi-35M


images


Mi-35M: X elrendezésü farokrotor, nem behúzható futómü
958e7e960bbc9e9c344170fa8bcf1c4f.jpg
 

ZsoltHun

Well-Known Member
2018. október 26.
807
2 188
93
Köszi szépen! @boki -nak is.... csak külső szemlélőnek kb ugyanolyanok.... azt hittem hogy egyik export, a másik nem...
A @boki álltal berakon képeken is látszik az eltérés szépen. :) S ez csak a külcsiny, a belbecsben is van eltérés.
Mindkettő ment exportra is, de már csak a 35M van gyártásban. Ha jól emlékszem.

Nekünk Mi-24D illetve Mi-24V volt/van. A szerbek kaptak Mi-35-öt. :)
 

sixtus

Well-Known Member
2022. február 22.
2 506
18 641
113
A @boki álltal berakon képeken is látszik az eltérés szépen. :) S ez csak a külcsiny, a belbecsben is van eltérés.
Mindkettő ment exportra is, de már csak a 35M van gyártásban. Ha jól emlékszem.

Nekünk Mi-24D illetve Mi-24V volt/van. A szerbek kaptak Mi-35-öt. :)
Igen igen! Köszönöm... Méretkülönbség??? Desszantos létszám?
 

ZsoltHun

Well-Known Member
2018. október 26.
807
2 188
93

ZsoltHun

Well-Known Member
2018. október 26.
807
2 188
93
És kevesebb a függesztő pontja.
De a legfontosabb eltérés szerintem a FLIR torony.
A FLIR tornyot el is felejtettem :) Lazán nézve, belefér a jobb fedélzeti rendszerekbe :)

Pontosabban 4-el kevesebb. A szárnyvégi fülekről hiányzik 2-2 felfüggesztési lehetőség. A 24-sen oda írányitott páncéltörö rakéta ment, legalább is én úgy láttam mindig.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 165
33 387
113
A FLIR tornyot el is felejtettem :) Lazán nézve, belefér a jobb fedélzeti rendszerekbe :)

Pontosabban 4-el kevesebb. A szárnyvégi fülekről hiányzik 2-2 felfüggesztési lehetőség. A 24-sen oda írányitott páncéltörö rakéta ment, legalább is én úgy láttam mindig.
Végül is belefér,de én messze azt tartom a legfontosabbnak.
Azok iker inditók egy-egy felfüggesztőn.
Személyes véleményem,hogy a Mihu egy érdemtelen legenda.Mint rohamdeszant heli,pedig eredetileg annak tervezték,bukás.Csatahelinek magában meg túl nagy.
Korántsem olyan sikeres konstrukció,mint amekkora legenda.
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 994
31 043
113
@sixtus a legjellegzetesebb eltérések a következők:
Mi-24: 3-as farokrotor, behúzható futómü,más gépágyú elrendezés minta Mi-35M


images


Mi-35M: X elrendezésü farokrotor, nem behúzható futómü
958e7e960bbc9e9c344170fa8bcf1c4f.jpg
A @boki álltal berakon képeken is látszik az eltérés szépen. :) S ez csak a külcsiny, a belbecsben is van eltérés.
Mindkettő ment exportra is, de már csak a 35M van gyártásban. Ha jól emlékszem.

Nekünk Mi-24D illetve Mi-24V volt/van. A szerbek kaptak Mi-35-öt. :)
Plusz nem mindegy, hogy sima Mi-35-ről vagy Mi-35M-ről beszélünk, mert utótag nélkül a Mi-24V exportváltozatát hívták így (ahogy a Mi-24D meg Mi-25-ként ment). De létezik/ett Mi-35P is, ami meg a Mi-24P exportváltozatát jelölte
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 384
113
@sixtus a legjellegzetesebb eltérések a következők:
Mi-24: 3-as farokrotor, behúzható futómü,más gépágyú elrendezés minta Mi-35M


images


Mi-35M: X elrendezésü farokrotor, nem behúzható futómü
958e7e960bbc9e9c344170fa8bcf1c4f.jpg
A forgószárny lapátok a Mi-28-asról kerültek át, csakúgy, mint a faroklégcsavar. A lapátok üvegszálas kompozitból vannak, az eredeti, 115kg-os fém helyett csak 90kg egy lapát.
A szárnycsonkokról leszedték a külső pilonokat, a belső két-két nagyobb teherbírású pilon maradt meg és kapott többféle fegyver vezérlésére alkalmas kábelezést. Így a NIR blokkok és bombák mellé fel lehet tenni az Ataka/Sturm rakéták 8 darabos adapterét is, de méret miatt csak a két külső pilonra. Elvileg a Mi-24V és P gépek kettős indítója is alkalmazható, de ha a 8-as adapter fent van, akkor az már nem fér el a belső pilonon. Így is sok a 16 darab rakéta, ezért inkább aszimmetrikusan csak egy oldalra raknak fel 8 darab rakétát.
A futómű nem behúzható, így nagyobb a légellenállása, de 400kg-nyi tömeget megspóroltak. Ezzel, az újabb, merevebb és könyebb lapátokkal és a kisebb fesztávval a Mi-35M irányíthatósága direktebb lett a levegőben "lomhább - úszósabb" Mi-24-eshez képest.
A forgószárny lapátok bekötése is más, az elasztomer lapáttő miatt a hagyományos, háromcsuklós bekötés helyett itt is már csak kettő maradt.
Számomra érdekes, hogy a Mil iroda soha nem csinált "best from both world" Mi-35M-et behúzható futóművel.
Ugyanis a legutóbbi elgondolásuk, a Mi-35P, ami a meglévő Mi-24P üzemeltetőknek egy upgrade csomagként volt ajánlva még a háború előtt, az megtartotta a behúzható futóművet, de nem ajánlotta mellé az újabb forgószárnyat és faroklégcsavart, holott egyrészt ezek jobb megoldások, másrészt kétlem, hogy érdemes lenne még a régi konstrukciót gyártásban tartani. Mindegy, a Mil nem ajánlott soha behúzható futóműves, de Mi-28 hajtásláncú kombinációt.

Vissza a Mi-35M-re.
A gépágyú a GS-23L, ez a megoldás az 1989-ben megjelent Mi-24VP-ből ered. Ebből a típusváltozatból csak mindössze 25 darab készült, lényegében egy Mi-24V, ami a JakB nehézgéppuska helyére egy gépágyút kapott, ezért VP. Pár darab jutott belőle a belorusz és az ukrán haderőbe is.
A GS-23L egy logikus lépés a V és P tapasztalatai után.
A JakB nehézgéppuska lőszere, a 12.7x108-as ugyanis nem volt elég erős a levegőből tüzelve, de legalább sokat lehetett egyszerre lőni vele, hála a hatalmas tűzgyorsaságnak.
A GS-30-2K egy túlzás. Iszonyatosan nagy tűzerővel bír a 30x165-ös lőszerek teljesítménye miatt, de szinte szétszedi a gépet és még célozni se annyira egyszerű vele a fix beépítés okán.
A GS-23L, ami a második-harmadik generációs harcászati repülőgépekről öröklődött át, egy jó kompromisszum.
Lőszere a 23x115mm-es gépágyú lőszer, ez lényegében a 14.5x114-es KPVT nehézgéppuska "felnyakazott" lőszerhüvelyére épül. A nehezebb, 23mm-es lövedék a 14.5mm-es lövedék 1000m/sec torkolati sebességénél lasabb, de a célpontban nagyobb rombolóerőt fejt ki.
Ezzel párhuzamosan a GS-23L csövenként ötkamrás csőszájfékkel rendelkezik, ez és a mozgathatóság együttesen sokkal hatékonyabb alkalmazhatóságot biztosít.

Igazából a Mi-35M a Mi-28N "jóárasított" párhuzamos kiadása, egyben köztes típus volt a Mi-24-esekre épülő orosz csapatrepülők számára a modernebb típus beérkezéséig. Nagy előnye, hogy meglévő Mi-24-esekből is kialakítható, de az exportra került példányok szinte mindegyike új gyártású.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 165
33 387
113
Ezzel párhuzamosan a GS-23L csövenként ötkamrás csőszájfékkel rendelkezik, ez és a mozgathatóság együttesen sokkal hatékonyabb alkalmazhatóságot biztosít.
Gázdugattyús,a szomszéd cső gáznyomása a másik cső závárzatát működteti.Nem revolver rendszerű.Egyébként a
Rooivalk fejlesztésénél kipróbáltak,sőt,direkt fejlesztettek több gá tipust.20x82,20x102,20x139,30x113 ürméretű gá-kat végigpróbálták.A tornyo(ka)t eleve úgy alakitották ki,hogy többféle gá táborilag cserélhető legyen.
90929-e5d65a15d011654653dbec07ce15d946.jpg

Az jött ki,hogy a 20x139 a legjobb megoldás konvencionális harcban,a lőtávolsága,lőszabatossága és pc-átütő képessége,meg a reakció erők miatt.(20x139 60 éves AP gránátja 45milit üt át 1km-en).
Orosz heliknek továbbra is problémája a stand on fegyverzetük.Ukrainában is sikereket elsősorban védelmi helyzetben értek el,mikor a saját ellenőrzésű terület mélységéből tudta operálni (gyakorlatilag egy légi mozgású pct tartalék,záró osztag szerepét töltötték be).Egy olyan ellenféllel szemben,kinek nincs megfelelő csapatlégvédelme.Ha mondjuk Crotale Mk3 rendszerekkel tudták volna kisérni az ukránok a támadóékjeiket,az orosz helik komoly bajban lettek volna még ebben a védelmi helyzetben is
crotale_1b.jpg

Egyébként azt nekünk is tudomásul kéne majd venni,hogy a Mistral,Skyranger csapatlégvédelemre önmagában lepkefing.A 8-12km hatótávu orosz stand on rakétákkal felszerelt helik is lötávjukon kivűlről kényelmesen szétlövik őket,meg amit védeniük kéne,azt is.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 731
12 258
113
A forgószárny lapátok a Mi-28-asról kerültek át, csakúgy, mint a faroklégcsavar. A lapátok üvegszálas kompozitból vannak, az eredeti, 115kg-os fém helyett csak 90kg egy lapát.
A szárnycsonkokról leszedték a külső pilonokat, a belső két-két nagyobb teherbírású pilon maradt meg és kapott többféle fegyver vezérlésére alkalmas kábelezést. Így a NIR blokkok és bombák mellé fel lehet tenni az Ataka/Sturm rakéták 8 darabos adapterét is, de méret miatt csak a két külső pilonra. Elvileg a Mi-24V és P gépek kettős indítója is alkalmazható, de ha a 8-as adapter fent van, akkor az már nem fér el a belső pilonon. Így is sok a 16 darab rakéta, ezért inkább aszimmetrikusan csak egy oldalra raknak fel 8 darab rakétát.
A futómű nem behúzható, így nagyobb a légellenállása, de 400kg-nyi tömeget megspóroltak. Ezzel, az újabb, merevebb és könyebb lapátokkal és a kisebb fesztávval a Mi-35M irányíthatósága direktebb lett a levegőben "lomhább - úszósabb" Mi-24-eshez képest.
A forgószárny lapátok bekötése is más, az elasztomer lapáttő miatt a hagyományos, háromcsuklós bekötés helyett itt is már csak kettő maradt.
Számomra érdekes, hogy a Mil iroda soha nem csinált "best from both world" Mi-35M-et behúzható futóművel.
Ugyanis a legutóbbi elgondolásuk, a Mi-35P, ami a meglévő Mi-24P üzemeltetőknek egy upgrade csomagként volt ajánlva még a háború előtt, az megtartotta a behúzható futóművet, de nem ajánlotta mellé az újabb forgószárnyat és faroklégcsavart, holott egyrészt ezek jobb megoldások, másrészt kétlem, hogy érdemes lenne még a régi konstrukciót gyártásban tartani. Mindegy, a Mil nem ajánlott soha behúzható futóműves, de Mi-28 hajtásláncú kombinációt.

Vissza a Mi-35M-re.
A gépágyú a GS-23L, ez a megoldás az 1989-ben megjelent Mi-24VP-ből ered. Ebből a típusváltozatból csak mindössze 25 darab készült, lényegében egy Mi-24V, ami a JakB nehézgéppuska helyére egy gépágyút kapott, ezért VP. Pár darab jutott belőle a belorusz és az ukrán haderőbe is.
A GS-23L egy logikus lépés a V és P tapasztalatai után.
A JakB nehézgéppuska lőszere, a 12.7x108-as ugyanis nem volt elég erős a levegőből tüzelve, de legalább sokat lehetett egyszerre lőni vele, hála a hatalmas tűzgyorsaságnak.
A GS-30-2K egy túlzás. Iszonyatosan nagy tűzerővel bír a 30x165-ös lőszerek teljesítménye miatt, de szinte szétszedi a gépet és még célozni se annyira egyszerű vele a fix beépítés okán.
A GS-23L, ami a második-harmadik generációs harcászati repülőgépekről öröklődött át, egy jó kompromisszum.
Lőszere a 23x115mm-es gépágyú lőszer, ez lényegében a 14.5x114-es KPVT nehézgéppuska "felnyakazott" lőszerhüvelyére épül. A nehezebb, 23mm-es lövedék a 14.5mm-es lövedék 1000m/sec torkolati sebességénél lasabb, de a célpontban nagyobb rombolóerőt fejt ki.
Ezzel párhuzamosan a GS-23L csövenként ötkamrás csőszájfékkel rendelkezik, ez és a mozgathatóság együttesen sokkal hatékonyabb alkalmazhatóságot biztosít.

Igazából a Mi-35M a Mi-28N "jóárasított" párhuzamos kiadása, egyben köztes típus volt a Mi-24-esekre épülő orosz csapatrepülők számára a modernebb típus beérkezéséig. Nagy előnye, hogy meglévő Mi-24-esekből is kialakítható, de az exportra került példányok szinte mindegyike új gyártású.

Ha jól emlékszem, a Mi-28-nál is ezt játszotta el a MiL iroda, hogy van két változat, de egyik sem az igaz.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 384
113
Ha jól emlékszem, a Mi-28-nál is ezt játszotta el a MiL iroda, hogy van két változat, de egyik sem az igaz.
Nem egészen. Amire talán te gondolsz az nem két párhuzamos "nem az igazi" variáns, hanem egy lineáris evolúció.
A Mi-28A egy alapvetően új dizájnnak jó volt, de semmi több, mert a harcértéke abban a formában nem érvényesült.
A Mi-28N viszont a továbbgondolás volt, ami Szíria és főleg Ukrajna után egyértelműen "békeidős" eredmény lett.
Úgy, abban a formában a "Nocsnüj Ohotnyik" jól szerepelt az Aviadartsz NIR és gá. lövészet-parádékon, de élesben gyengének bizonyult.
40 évnyi fejlesztést követően a minden aspektusában használható Mi-28-as az NM lett.

Bár így belegondolva igazad lehet, mert valóban létezik egy amolyan "félszerzet", a Mi-28E, ami egy olyan modern verzió, ami exportképes komponensek újfajta összessége.
Ezt a verziót egyelőre nem vette meg senki, mert úgymond hardver tekintetében az idáig exportált összes Mi-28-as az orosz Mi-28N architektúrája.
A Mi-28E az egy félig-meddig modernizált Mi-28N, de annak különleges kompozit lapátja helyett az N-verzió lapátjai vannak, de nyilazott lapátvéggel, megmaradt a hajtómű, de új kivitelű a PZU, maradt a régi gépágyú lőszerkonténer, nem az, ami az NM-en van, maradt az Ataka rávezetőradar az orron (az NM már enélkül készül), maradt a régi kabin üvegezés (az NM-en a valamivel nagyobb, mélyebbre lenyúló oldal üvegezes került) és még pár apróság. Pl nincs izdelije 305 LMUR opció sem.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 390
36 372
113
Végül is belefér,de én messze azt tartom a legfontosabbnak.
Azok iker inditók egy-egy felfüggesztőn.
Személyes véleményem,hogy a Mihu egy érdemtelen legenda.Mint rohamdeszant heli,pedig eredetileg annak tervezték,bukás.Csatahelinek magában meg túl nagy.
Korántsem olyan sikeres konstrukció,mint amekkora legenda.

A Mi-8-asból kellett kiindulni, mert nem volt más megfelelő teljesítményű helikoptere a SZU-nak. Az AH-1 az UH-1-en alapult, amihez hasonló teljesítményű helijük nem volt, a Mi-2 volt hasonló, de gyengébb, és a gyártást is lepasszolták a lengyeleknek. A lengyelek megcsinálták a Mi-2 harci heli változatát. A szovjetek a Mi-1-es ATGM-mel felfegyverzett változatával is kísérleteztek, ez lett volna a nyugati könnyű harci helik megfelelője, de egy elavult típus volt a dugattyús motorjával. Egyszerűen nem volt más bevált platform, mint a Mi-8-asé. Esetleg a Ka-25-öst használhatták volna még fel. A nyugat számos könnyű turbinás helit gyártott a 60-as évektől, a SZU egyet sem, így a Hughes 500, Alouette II/III, Gazelle, Bo-105, Kiowa kategóriában semmijük sem volt (gázturbina sem, nem fejlesztettek ilyen "kis" teljesítményűt). Az egyetlen gyártásban maradt könnyű helikopter, a Ka-26 is dugattyús motoros volt.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 390
36 372
113
Az első valódi harci helijük a Ka-50 volt, ami egy jó kis cucc lett volna, ha ki tudtak volna fejleszteni megfelelő elektronikát az egyszemélyes géphez. Az egyszemélyes harci helikopter önmagában nem volt rossz ötlet, csak megelőzte a korát. Ma már minden további nélkül lehetnének ilyenek, akár drónokkal együttműködve. Csak már inkább semmilyen új harci helikoptert nem fejlesztenek sehol.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 384
113
Az első valódi harci helijük a Ka-50 volt, ami egy jó kis cucc lett volna, ha ki tudtak volna fejleszteni megfelelő elektronikát az egyszemélyes géphez. Az egyszemélyes harci helikopter önmagában nem volt rossz ötlet, csak megelőzte a korát. Ma már minden további nélkül lehetnének ilyenek, akár drónokkal együttműködve. Csak már inkább semmilyen új harci helikoptert nem fejlesztenek sehol.
Nézd meg az olaszokat, törököket. Van még új harci helikopter.