Igen molni ezt kővári is leírta egy régebbi aranysasban hogy "két harci helikoptert rendszeresítenek akár az ország kárára is" .
+ tegnap hozta a vpkname a hírt hogy 2020--ig 146 ka-52 áll szolgálatba.
Bár megnyugtató hogy új elektro-optikai szenzort kap a Mi-28nm és sisakcélzót azért még is kiváncsi lennék arra hogy külalakra meg lehet e majd különböztetni egy NH változattól.
A 146 gép azért lesz, mert úgy tudom kap a flotta is,annak ellenére,hogy nincs hozzá hajó.Pár egyéb okot dudi és Allesmor már leírt. További ok amiért 146 Kamovot rendszeresítenek, mert jelenleg is tudja hozni azokat a dolgokat, amit a Mi-28NM majd tudni fog. Úgy,hogy már sorozatgyártásban van legalább 4 éve.Lejött, hogy a kedvenced a Mi-28N, de azért nézzük a tényeket! A világon minden harci helinél erősebb páncélzatát leszámítva szinte semmi pluszt nem tud a Kamovhoz képest. Jóval gyengébb védelmi rendszerek,MAWS hiánya, kisebb hatótávolságú és páncéláttörő képességű rakétafegyverzet (Vihr vs Ataka&Sturm).A gépágyúja esetében előny a szabadabb mozgás, de hátrány, hogy kb feleannyi lőszer van hozzá mint a Kamov esetében. Magát a gépet nézve én előnynek tartom a tandem elrendezést(szemből kisebb célpont) viszont adott esetben lehet az sajnos hátrányos is.Tehát van összesen 3 pluszom( minden más harci helikopternél erősebb páncélzat,tandem elrendezés,szabadabban mozgatható gépágyú) a Mi-28N esetén.Ebből kettő viszont sajnos csak fél pontot ér( a gépágyú és a tandem elrendezés).Nézzük tovább a 28N-t: némileg lassabb mint a Kamov, MAWS tudtommal nuku, katapultülés nuku. Továbbá ott a sérülékeny farokrotor is. Szegény Hajbibulin ezredes és Dolgin hadnagy lelövésének videója óta gondolom, hogy inkább hátrány mint előny.Igen, az nem Mi-28N volt, de világosan látszott, hogy amennyiben ellőtték a farokrotorját a gépednek(pedig nem ment lassan) akkor kb annyi volt az életed. A Kamovnak ha így ellövik a farkát az bizony nagy eséllyel hazaevickél. A Ka-26-os esetében tudom,hogy pl a gép farkán lévő oldalkormányfelületeknek 60km/h alatt inkább csak fékező hatása van, ilyenkor a két rotor differenciált kitérése fordítja el a gépet.Az 52-esnél nagyobb ez a felület, de biztos vagyok benne,hogy ott is van egy sebesség ami alatt 0 szerepe van az oldalkormánynak a gép függőleges tengely körüli forgatásában. Dr Szilágyi Dénes mondta azt(a Kamov rotorrendszeréből doktorált),hogy egy Kamov a faroktartó hiányában is elrepülne, bár újra ki kéne egyensúlyozni. Ebből gondolom, hogy ellőnék a farokrész utolsó rövid részét(annyit amit a Mi35m-nek) akkor az még nem jelentene annyi mínusz súlyt amitől a gép vezethetetlenné válna. Ha konkrétan a Mi-35 m lelövését vizsgáljuk akkor nem szabad megfeledkezni a Kamov katapultüléseiről sem. Ennyi idő alatt tudtak volna biztonságosan katapultálni. Persze, lehet, hogy ezzel csak időlegesen élték volna túl a dolgot, és később ha a terroristák elkapják őket,akkor még borzalmasabb haláluk lett volna. Ezt nem lehet tudni.Még egy dolog és szintén a farokrotorral kapcsolatban, a Mi- 28N-nek valami baja van a farokrotorral, ezért halt meg a Berkuti kötelék egyik pilótája és ha jól emlékszem akkor a Szíriában lezuhant gépnek is ez volt a baja(ott a teljes személyzet meghalt). A Kamov Ka-52-nél a farokrotor meghibásodás egy nem létező probléma,mert nincs is neki. Nem lehúzni akarom a 28-ast, de ha az összképet nézzük,akkor az bizony a Kamov mellett szól.Mert egy korszerűbb,jobb fegyverplatform mint a Mil jelenlegi gépe, és persze az 52-es is még tovább korszerűsíthető. Mielőtt nekem jönnétek, szólok,hogy nem utálom a Mil gépeit. A 24-es és a 35M a kedvenceim között vannak, civil téren pedig a Mi-34-es. A 28NM projectnek is szurkolok, és persze annak hogy megoldják a rotorrendszer problémáit(fura,hogy a 35M ugyanazt a rendszert használja és annál nem jött ki egyszer sem). Viszont ne akarjátok már kinyírni azt a tervezőirodát(Kamov),amelynek a világ egyik legjobb harci helikoptere,a Ka-52 köszönhető. Ez a típus jelenleg egyértelműen az orosz fegyveres erők legjobb legkorszerűbb harci helikoptere.