Felhajtóerő aszimmetria. Az előrehaladó lapáton megnő a felhajtóerő, a hátrahaladón meg lenullázódik az elméleti maximumnál (erre lenne képes a gép enyhe zuhanásból, maximális hajtóműteljesítményen, ez a helikoptereknél a never exceed speed), így a gép órsózik egy nagyot és megsemmisül.
Szétesik.
A koax rendszereknél a két forgószárny egymás aszimmetriáját kioltja, de ugye itt is van egy jelentős korlát, ez pedig a forgószárnylapát síkok összeérése.
Hiszen az egyiken az előrehaladó oldal felfelé hajló lapátvége a felette levő, hátrahaladó lapát lefelé hajló végével ütközhet.
Csakhogy a koax forgószárnyak nagy előnye, hogy a lapátátmérő eleve kisebb lehet, emiatt az egyenszilárdság is nagyobb. Érdemes megfigyelni, hogy mennyi a lapát lehajlása terheletlen állapotban és a felhajlása terhelés alatt a lényegében azonos technológiával készült Ka-52-es és Mi-28-as gépek lapátainak.
És nagyon is érdemes megfigyelni, hogy a Sikorsky S-97 Raidernél bizony eléggé nekifeküdhettek a lapátok merevségének, mert szinte nulla hajlásuk van.
Nem véletlenül.
Szétesik.
A koax rendszereknél a két forgószárny egymás aszimmetriáját kioltja, de ugye itt is van egy jelentős korlát, ez pedig a forgószárnylapát síkok összeérése.
Hiszen az egyiken az előrehaladó oldal felfelé hajló lapátvége a felette levő, hátrahaladó lapát lefelé hajló végével ütközhet.
Csakhogy a koax forgószárnyak nagy előnye, hogy a lapátátmérő eleve kisebb lehet, emiatt az egyenszilárdság is nagyobb. Érdemes megfigyelni, hogy mennyi a lapát lehajlása terheletlen állapotban és a felhajlása terhelés alatt a lényegében azonos technológiával készült Ka-52-es és Mi-28-as gépek lapátainak.
És nagyon is érdemes megfigyelni, hogy a Sikorsky S-97 Raidernél bizony eléggé nekifeküdhettek a lapátok merevségének, mert szinte nulla hajlásuk van.
Nem véletlenül.