MiG-19 Farmer (Mikojan-Gurjevics,Szovjetunió) / F-6 , J-6 (Shenyang, Kína)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 490
93
MiG-19PM RSz-2U rakétákkal
9cff4519cc9a03596d35676cfd2d0e16_cropped.jpg


_cfeV4RYIdXqpaE2NhxmQEAjgcIyCWOwxAtVNB8Vv8vzfVnh9TW2B9x3Lau1PUJHOLUF5Rw3IDEciCL3FgRLhCp1UyvGRTptT3zX6WR9P9hS47KgvFbElUw

Konkrétan ez a piros 35-ös MiG-19PM, a szovjet Krasznovodszki Légvédelmi Kiképző Központ állományában szolgált és a kép kora alapján (még látszanak a MiG-17PFU-k a háttérben), nagy valószínűséggel magyar pilóták is repülték.

Knoll Gyula: Bátrak az égen című kitűnő könyvében részletesen ír arról, hogy a szovjet MiG-19PM átképzés fináléjában ide utaztak RSz-2U rakétával éleslövészetre La-17-es célgépekre, míg az oktatójuk Jak-25-össel kísérte őket. Illetve, hogy tévedt el a sivatag felett, navigációs eszköz meghibásodása miatt és közben attól félt, nehogy Iránban kelljen kényszer leszállnia.

Az összes VSz tagálam légvédelme kapott, jellemzően egy-egy századnyi MiG-19PM elfogóvadászrepülőgépet. (Akkor még Albánia is!) Az összes személyzete idejárt Krasznovodszkba éleslövészetre a hetvenes évek első feléig.
 
M

molnibalage

Guest
Konkrétan ez a piros 35-ös MiG-19PM, a szovjet Krasznovodszki Légvédelmi Kiképző Központ állományában szolgált és a kép kora alapján (még látszanak a MiG-17PFU-k a háttérben), nagy valószínűséggel magyar pilóták is repülték.

Knoll Gyula: Bátrak az égen című kitűnő könyvében részletesen ír arról, hogy a szovjet MiG-19PM átképzés fináléjában ide utaztak RSz-2U rakétával éleslövészetre La-17-es célgépekre, míg az oktatójuk Jak-25-össel kísérte őket. Illetve, hogy tévedt el a sivatag felett, navigációs eszköz meghibásodása miatt és közben attól félt, nehogy Iránban kelljen kényszer leszállnia.

Az összes VSz tagálam légvédelme kapott, jellemzően egy-egy századnyi MiG-19PM elfogóvadászrepülőgépet. (Még Albániáé is!) Az össes személyzete idejárt Krasznovodszkba éleslövészetre a hetvenes évek első feléig.
Hát, én attól féltem volna, hogy kinyiffanok, de hát más idők, más rendszer...
 
  • Tetszik
Reactions: Galcom

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 934
67 927
113
Nagyon ritka az olyan felvétel, vagy fotó, ahol látszik a MiG-19-es hajtóművén az utánégetés. Sokan emiatt vannak meggyőződve arról, hogy nem is volt utánégetője. Amúgy a két hajtómű együttesen, forszázzsal szépen emelte a gépet, a kortárs MiG-21F-13-asokhoz képest. Akkoriban, Taszáron is volt MiG-19-es pilóta, aki látványosan “seggre akasztotta” a gépet felszálláskor.
Az iménti videón is látszik egy hasonló jelenet.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 490
93
Hát, én attól féltem volna, hogy kinyiffanok, de hát más idők, más rendszer...
Lehet „belengették” nekik a felkésztés során a „kinyiffantást”, amennyiben mernének a győztes szovjet fegyverrel a Császári Iránban túlélni egy földtérést. Csak hát alatta a sivatagban, hol van Irán? ;)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 490
93
Több mint 10e darab èpült belöle. Még elképzelni is sok, föleg a mai darabszámokkal összehasonlitva.
Én igazából azt a részt nem értem, hogy míg a szovjet gyártmányú MiG-19-eseket, nehezen és bonyolultan üzemeltethetőnek írják le a „szakirodalmakban és ezzel indokolják azt, hogy miért is vonták ki azokat, jellemzően mindössze egy ipari javítás közbeiktatása, átlagosan 12-14 év után az üzemeltetők. Ezzel szemben a kínai MiG-19-esek gyakran háromszor ennyi ideig is repülhettek!

Voltak az extrém példák a szovjet gyártmányú MiG-19-esek kivonására, mint:
  • Kuba, ahol mindössze négy évet, inkább nem repült a MiG-19-es. OK, nem volt képzett személyzet hozzá
  • No de már 1968-ban, a Kelet-Németek is kivonták a saját MiG-19-eseiket, pedig ott biztos volt megfelelő szakszemélyzet.

bulg.jpg

Foto: A Bolgárok rekorhosszú ideig, egészen 1978 végéig repülték a MiG-19-est.



Míg ezzel szemben kínai MiG-19-esek egyes példányai, van ahol 25-30 évet is repültek. Jobb volt, a kínai gyártástechnológia?


Kínában 1985-ben állt le a MiG-19-es gyártása, míg
  • az együléses vadászváltozatott csak 2005-ben
  • a kétülésest 2010-ben (tömegesen)
  • a felderítő változatott csak 2012-ben vonták ki a hadrendből
j-6.jpg

Foto: Kínai felderítő


Vagy pédául kínai export MiG-19-esek:
  • Tanzániában az ezredforduló után, még hoztak üzemképessé 1974-es gyártmányú kínai MiG-19-eseket, amik 2011-ig repültek!
tan.jpg

  • De fura nekem Tom Cooper leírása is arab visszaemlékezésekből, miszerint az szovjet MiG-19-esekkel mennyi problémája is volt az egyiptomi személyzetnek a meleg égövön, ki is vonták azokat 1970 körül. Míg a kínai MiG-19-eseket, ugyanez a légierő, ugyanezen az égövön 1979-től egészen az ezredforduló utánig üzemeltette!
egy.jpg


  • Pakisztán 2002-ben vonta ki a kínai MiG-19-es típusát, mikor a legfiatalabb is elmúlt már húsz éves.
pak.jpg



Érdekes. Szerintem a szovjet MiG-19-esek gyors kivonására nem valós magyarázat a "szakirodalmak" álltal sugalt műszaki összetettség és megbízhatatlanság. Egyszerűen csak annyi MiG-21-essel árasztották el a szövetséges légierőket a gyárak, hogy a szovjet MiG-19-esekre egyszerűen nem volt szükség. Míg a kínai változat nem jobb volt műszakilag, egyszerűen ilyen olcsón és tömegesen, eleinte nem volt más alternatíva kína és szövetségesei számára.

Mi a véleményetek?


(Észak-Koreát ugorjuk, más lehetőségekkel rendelkezik)
 
M

molnibalage

Guest
Érdekes. Szerintem a szovjet MiG-19-esek gyors kivonására nem valós magyarázat a "szakirodalmak" álltal sugalt műszaki összetettség és megbízhatatlanság. Egyszerűen csak annyi MiG-21-essel árasztották el a szövetséges légierőket a gyárak, hogy a szovjet MiG-19-esekre egyszerűen nem volt szükség. Míg a kínai változat nem jobb volt műszakilag, egyszerűen ilyen olcsón és tömegesen, eleinte nem volt más alternatíva kína és szövetségesei számára.

Mi a véleményetek?


(Észak-Koreát ugorjuk, más lehetőségekkel rendelkezik)
Az, ami neked. A 21-essel teliszórták a szovjetek a világot. Nem volt szükség a 19-esre annak, akinek a 21-es változatok elérhetők voltak.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 934
67 927
113
Egyetértek. Az, hogy a 19-est hátszélben nem volt szabad indítani, az is egy olyan egzotikus "legenda", ami érdekesen hangzik, így sokakban megmarad, pedig nem biztos, hogy alapjaiban határozza meg a típust (abban az időben számos ilyen "szeszélyes" dizájn üzemelet a világban).
Amire a gép képes volt, azt nagyon hamar felülírta a "Mach 2 mindenáron" igény. Lásd: MiG-21F-13. Tudta a Mach 2-t, de ennyi.
Életveszélyes volt, kiforratlan volt, nagyobb volt a fel- és leszállósbessége, gyengébben emelkedett, radarja nem volt, rádióvezetősugaras rakétája, de bárminemű radarvezérlelt rakétája sem volt, négy helyett kettő, kizárólag IR rakétafegyverzet állt rendelkezésre, egyetlen gépágyúval. Még földi célok ellen se volt akkora a harcértéke, mint a 19-esnek.
Ez még a MiG-21PF-el se javult érdemben!

Jobban belegondolva, a MiG-21MF érte el újra azt a szintet, amit a MiG-19-es egy valamivel jobb radar esetén már korábban is könnyen tudhatott volna (ha lett volna ilyen radarja).
 
M

molnibalage

Guest
Egyetértek. Az, hogy a 19-est hátszélben nem volt szabad indítani, az is egy olyan egzotikus "legenda", ami érdekesen hangzik, így sokakban megmarad, pedig nem biztos, hogy alapjaiban határozza meg a típust (abban az időben számos ilyen "szeszélyes" dizájn üzemelet a világban).
Amire a gép képes volt, azt nagyon hamar felülírta a "Mach 2 mindenáron" igény. Lásd: MiG-21F-13. Tudta a Mach 2-t, de ennyi.
Életveszélyes volt, kiforratlan volt, nagyobb volt a fel- és leszállósbessége, gyengébben emelkedett, radarja nem volt, rádióvezetősugaras rakétája, de bárminemű radarvezérlelt rakétája sem volt, négy helyett kettő, kizárólag IR rakétafegyverzet állt rendelkezésre, egyetlen gépágyúval. Még földi célok ellen se volt akkora a harcértéke, mint a 19-esnek.
Ez még a MiG-21PF-el se javult érdemben!

Jobban belegondolva, a MiG-21MF érte el újra azt a szintet, amit a MiG-19-es egy valamivel jobb radar esetén már korábban is könnyen tudhatott volna (ha lett volna ilyen radarja).
Sőt, igazából egy radaros MiG-19 4 db R-3Sz-szel az akkori idők totál hiányos helyzetképét nézve klasszikus vadászként lenyomta volna a 21-est.
Kíváncsi vagyok, hogy erre vajon csináltak-e az elvtársak teszteket.

A "nem volt szükség" részt üzemeltetési és nem harcászati szempontból értettem. A 19-eset a "haladás" szelleme nyírta ki, ami helyenként nem volt reális és csak autóskártyás módon nézték...
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 733
13 483
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Vessetek a mókusok elé, de kedveltebb típusom, mint a 21-es.
...közben nem frissítettem a kinyitott oldalt...
Na pont az előttem levő két hozzászólás tökéletesen leírta, hogy nekem miért a 19-es a kedvesebb.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 490
93
Az, ami neked. A 21-essel teliszórták a szovjetek a világot. Nem volt szükség a 19-esre annak, akinek a 21-es változatok elérhetők voltak.
Igen, és itt a másik nagyon fontos dolog amit írsz: „akinek a 21-es változatok elérhetők voltak.
  • Mert vagy nem kapták meg azt a Szovjetuniótól,
  • Vagy mint például Kína a hetvenes években: egyszerűen a saját gyártású MiG-21-es túl drága volt számára!
(Tehát a csóróságnak is voltak fokozatai. Nem csak egy USA-Szovjet összehasonlítás esetén, hanem hasonló volt a Szovjetunió és Kína között is.)

Ha az ember túllendül a Google első pár oldalán, vagy a gyakran Wiki szintű nyugati szakirodalmon, valamint azok számtalan másolatain, és ezek helyett elmerül a kínai oldalak és fórumok labirintusában, akkor néha kincsekre lel. Például, a kínai MiG-19-es gyártósor utolsó évtizedének gyártási adatira, ahol publikálják az adott gyártási időszakokban átadott gépek darabszámát, a előállításhoz szükséges munkaóra mennyiséget és egy-egy típusváltozat gépenkénti előállítási költségét. (Sajnos a kínai weboldalak sajátossága, hogy minden figyelmeztetés nélkül egyszer csak megszűnnek...) E szerint a Kínaiak hetvenes években közel háromszor drágábban tudtak előállítani egy MiG-21-est, mint egy kéthajtóműves(!) MiG-19-est!

És egy olyan rendkívül csóró, ám megalomániás ország mint Kína - aminek a hetvenes években közel 45 vadászrepülőhadosztályt kellett felszerelnie új típussal - érthető, hogy mért a MiG-19-est erőltette egészen a nyolcvanas évek közepéig!

cfak.jpg

Foto: Kínai gyártósor
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 821
37 582
113
Sőt, igazából egy radaros MiG-19 4 db R-3Sz-szel az akkori idők totál hiányos helyzetképét nézve klasszikus vadászként lenyomta volna a 21-est.
Kíváncsi vagyok, hogy erre vajon csináltak-e az elvtársak teszteket.

A "nem volt szükség" részt üzemeltetési és nem harcászati szempontból értettem. A 19-eset a "haladás" szelleme nyírta ki, ami helyenként nem volt reális és csak autóskártyás módon nézték...

A MiG-19 (beleértve az alapvetően azonos J-6/F-6-ot) statisztikailag a legeredményesebb szovjet vadászgép volt a II. vh. után légigyőzelem/légiharcveszteség arányban mindenképp. Még az arab-izraeli háborúkban Vietnamban is jobban szerepelt relatíve a 17-esnél és a 21-esnél is, ha jól emlékszem. A pakisztániak is szerették, ők az indiaiak ellen szintén harcoltak vele élesben, szerintük jó eredménnyel (F-6-osokkal, amiket átfegyvereztek Sidewinderre).
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 298
4 785
113
Itt az indítás:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 934
67 927
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Kéne egy ilyen kínai MiG-19-est szerezni, megcsinálni az orrát PM-re és mehet is fel rá a régi magyar felségjel. Jól mutatna a Delfin mellett a repülőnapokon! :)
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 960
12 812
113
Egyik tanárom mesélte, hogy anno Szolnokon a MiG-19-en volt 35 meg 70 órás javítás is.
Előbb-utóbb rájöttek, hogy több kárt okoz, mint ami hasznot hajt, utána tértek át a 100 órás rendszerre.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 490
93
A hetvenes évek második felében, jelentős átrendeződések zajlottak észak-kelet Afrikában. Olyan korábban szovjet érdekszférába tartozó országok, mint Egyiptom, Szomália és Szudán szakítottak a korábbi szövetségesükkel. 1978-ban Anwar Sadat egyiptomi elnök Camp Davidban békeszerződést írt alá Izraellel. 1977-ben Szudánból kiutasították a szovjet tanácsadókat, illetve Szomáliát maga Moszkva dobta ekkoriban, hogy a fenti eseményekre reagálva, Etiópiát támogassa.

Ellentétben a Szovjetunióval, ahonnan az új szövetséges államok diktátorai bizton számíthattak egy-egy MiG-17-es, vagy MiG-21-es századra, miután címerükbe bekerült a vörös csillag, vagy a sarló és kalapács, az Amerikai Egyesült Államok sohasem kapkodott vadászrepülőgépek átadásával, új harmadikvilágbéli szövetségesei számára. Az akkoriban híres Bright Star gyakorlatokon, mindhárom ország (Egyiptom, Szudán, Szomália) haderejével együtt kooperált, de a korszerűbb fegyverzetek átadását az amerikai kormányzat sorra megakadályozta a hetvenes években. (Mindössze Egyiptomba érkezett 18 korai gyártmányú, nem felújított amerikai F-4E Phantom II-es 1979-ben)

Itt jött a képbe Kína, aki a helyi „Kulturális-forradalom” káoszából lassan kiemelkedve már 1976-ben vállalta Shenyjang F-6-os MiG-19-esek szállítását a térségbe. Így Kínának lehetősége volt közel 150 darab MiG-19-es vadászrepülőgépet átadni a kelet-afrikai országok számára 1978 és 1983 között, és ezzel valamekkora befolyását is kiterjeszteni a térségre. Az ekkor már véglegesen elavult kínai típus „ha nincs ló, jó a szamár is” elv alapján - no meg a helyi diktátorokat a kínai MiG képeségeinél, annak hangja jobban érdekelte – megfelelt, a szovjet eredetű MiG-21 és MiG-23MSz/BN típusok részleges vagy épp teljes kiváltására.

J60.jpg

Fotó: Egyiptomi Shenyang F-6C - MiG-19-es az 1983-as Bright Star gyakorlaton, amin Szudáni és Szomáliai katonák is részt vettek. Itt az Egyiptomi Shenyang MiG-19-esek, együtt repültek az USAF B-52-esei és F-111-eseivel is!

A hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján szállított kínai MiG-19-es csatalovak kelet-Afrikában (Egyiptom, Szudán, Szomália, valamint kapott még Zambia és Tanzánia is ekkor), jó beváltak. Szomália kivételével a többi országban még az ezredforduló után is üzemeltek.

J65.jpg

Fotó: Egyiptomi kétüléses Shenyang MiG-19-esek, a belbesi kiképző egységnél 2003 körül. Ezeken a kínai repülőgépeken, az ezredforduló után, az L-29-es Delfinről, vagy L-59MS Albatros-ról érkező diákok kaptak harci kiképzést, mielőtt végleges típusukra kerültek volna.

J66.jpg

Fotó: Szudáni Shenyang MiG-19-es az ezredforduló után.

J67.jpg

Fotó: Tanzániai Shenyang MiG-19-es 2009-ben.

Szomália a szovjet eredetű MiG-21MF vadászt váltotta le a nyolcvanas évek elején, a kínai MiG-19-esekkel.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A szomáliai Shenyang MiG-19-esek ipari hátterét a nyolcvanas években, pakisztáni és kínai üzemek biztosították. A nyolcvanas évek második felének helyi gazdasági válságai, éhínségei ellenére, néhány szomáliai MiG-19-es Pakisztánban ipari szintű javítást kapott, innen a rikító terepszín!
j63.jpg


Szomália mint ország a kilencvenes évek elejére szétesett, így egyedül a szomáliai MiG-19-eseket állították le idő előtt:
J61.jpg

J62.jpg
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 490
93
Ez a kép, ebből a szögből fotózva, a régi KP MiG-19-es makett élményeimet eleveníti fel!

Már jóval a Hidegháború vége után, 1996. májusában Lee Chul So százados, az Észak-Koreai Népi Légierő, 36-ik ezredének pilótája, Shenjang F-6C - MiG-19-esével felszállt Onchon repülőteréről. Majd nagy ívet leírva a tenger felett – kikerülve a két határ közti légvédelmi zónákat – berepült Dél-Korea légterébe és várta az elfogókat.

kor1.jpg

Fotó: Lee Chul So százados remek szögből lefotózott Shenjang F-6C MiG-19-ese Dél-Koreában.

Észak-Korea, a hatvanas és hetvenes évek során vette át Kínától, a Shenjang F-6 - MiG-19-eseit. Ezek az ezredforduló körül négy új, törzs alatti fegyverfelfüggesztőt kaptak. Napjainkban az Észak-Koreai légierő három ezrede alkalmazza még ezt a kínai gyártású típust, bár a repterekről készült műholdfotók alapján nem nagyon repülnek velük. Inkább csak tologatják a repteren és hajtóművezgetik azokat.

De a fotó, szuper!
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 771
113
A Mig-19 sztorit tovább lehet folytatni kicsit a Q-5 Nanchang szállal. Fogalmam sincs mi a státusza jelenleg a gépnek, de nem lepne meg, ha Szudánban vagy Mianmarban még hivatalosan hadrenben állna.