MiG-19 Farmer (Mikojan-Gurjevics,Szovjetunió) / F-6 , J-6 (Shenyang, Kína)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
MiG-19PM RSz-2U rakétákkal
9cff4519cc9a03596d35676cfd2d0e16_cropped.jpg


_cfeV4RYIdXqpaE2NhxmQEAjgcIyCWOwxAtVNB8Vv8vzfVnh9TW2B9x3Lau1PUJHOLUF5Rw3IDEciCL3FgRLhCp1UyvGRTptT3zX6WR9P9hS47KgvFbElUw

Konkrétan ez a piros 35-ös MiG-19PM, a szovjet Krasznovodszki Légvédelmi Kiképző Központ állományában szolgált és a kép kora alapján (még látszanak a MiG-17PFU-k a háttérben), nagy valószínűséggel magyar pilóták is repülték.

Knoll Gyula: Bátrak az égen című kitűnő könyvében részletesen ír arról, hogy a szovjet MiG-19PM átképzés fináléjában ide utaztak RSz-2U rakétával éleslövészetre La-17-es célgépekre, míg az oktatójuk Jak-25-össel kísérte őket. Illetve, hogy tévedt el a sivatag felett, navigációs eszköz meghibásodása miatt és közben attól félt, nehogy Iránban kelljen kényszer leszállnia.

Az összes VSz tagálam légvédelme kapott, jellemzően egy-egy századnyi MiG-19PM elfogóvadászrepülőgépet. (Akkor még Albánia is!) Az összes személyzete idejárt Krasznovodszkba éleslövészetre a hetvenes évek első feléig.
 
M

molnibalage

Guest
Konkrétan ez a piros 35-ös MiG-19PM, a szovjet Krasznovodszki Légvédelmi Kiképző Központ állományában szolgált és a kép kora alapján (még látszanak a MiG-17PFU-k a háttérben), nagy valószínűséggel magyar pilóták is repülték.

Knoll Gyula: Bátrak az égen című kitűnő könyvében részletesen ír arról, hogy a szovjet MiG-19PM átképzés fináléjában ide utaztak RSz-2U rakétával éleslövészetre La-17-es célgépekre, míg az oktatójuk Jak-25-össel kísérte őket. Illetve, hogy tévedt el a sivatag felett, navigációs eszköz meghibásodása miatt és közben attól félt, nehogy Iránban kelljen kényszer leszállnia.

Az összes VSz tagálam légvédelme kapott, jellemzően egy-egy századnyi MiG-19PM elfogóvadászrepülőgépet. (Még Albániáé is!) Az össes személyzete idejárt Krasznovodszkba éleslövészetre a hetvenes évek első feléig.
Hát, én attól féltem volna, hogy kinyiffanok, de hát más idők, más rendszer...
 
  • Tetszik
Reactions: Galcom

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 394
113
Nagyon ritka az olyan felvétel, vagy fotó, ahol látszik a MiG-19-es hajtóművén az utánégetés. Sokan emiatt vannak meggyőződve arról, hogy nem is volt utánégetője. Amúgy a két hajtómű együttesen, forszázzsal szépen emelte a gépet, a kortárs MiG-21F-13-asokhoz képest. Akkoriban, Taszáron is volt MiG-19-es pilóta, aki látványosan “seggre akasztotta” a gépet felszálláskor.
Az iménti videón is látszik egy hasonló jelenet.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Hát, én attól féltem volna, hogy kinyiffanok, de hát más idők, más rendszer...
Lehet „belengették” nekik a felkésztés során a „kinyiffantást”, amennyiben mernének a győztes szovjet fegyverrel a Császári Iránban túlélni egy földtérést. Csak hát alatta a sivatagban, hol van Irán? ;)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Több mint 10e darab èpült belöle. Még elképzelni is sok, föleg a mai darabszámokkal összehasonlitva.
Én igazából azt a részt nem értem, hogy míg a szovjet gyártmányú MiG-19-eseket, nehezen és bonyolultan üzemeltethetőnek írják le a „szakirodalmakban és ezzel indokolják azt, hogy miért is vonták ki azokat, jellemzően mindössze egy ipari javítás közbeiktatása, átlagosan 12-14 év után az üzemeltetők. Ezzel szemben a kínai MiG-19-esek gyakran háromszor ennyi ideig is repülhettek!

Voltak az extrém példák a szovjet gyártmányú MiG-19-esek kivonására, mint:
  • Kuba, ahol mindössze négy évet, inkább nem repült a MiG-19-es. OK, nem volt képzett személyzet hozzá
  • No de már 1968-ban, a Kelet-Németek is kivonták a saját MiG-19-eseiket, pedig ott biztos volt megfelelő szakszemélyzet.

bulg.jpg

Foto: A Bolgárok rekorhosszú ideig, egészen 1978 végéig repülték a MiG-19-est.



Míg ezzel szemben kínai MiG-19-esek egyes példányai, van ahol 25-30 évet is repültek. Jobb volt, a kínai gyártástechnológia?


Kínában 1985-ben állt le a MiG-19-es gyártása, míg
  • az együléses vadászváltozatott csak 2005-ben
  • a kétülésest 2010-ben (tömegesen)
  • a felderítő változatott csak 2012-ben vonták ki a hadrendből
j-6.jpg

Foto: Kínai felderítő


Vagy pédául kínai export MiG-19-esek:
  • Tanzániában az ezredforduló után, még hoztak üzemképessé 1974-es gyártmányú kínai MiG-19-eseket, amik 2011-ig repültek!
tan.jpg

  • De fura nekem Tom Cooper leírása is arab visszaemlékezésekből, miszerint az szovjet MiG-19-esekkel mennyi problémája is volt az egyiptomi személyzetnek a meleg égövön, ki is vonták azokat 1970 körül. Míg a kínai MiG-19-eseket, ugyanez a légierő, ugyanezen az égövön 1979-től egészen az ezredforduló utánig üzemeltette!
egy.jpg


  • Pakisztán 2002-ben vonta ki a kínai MiG-19-es típusát, mikor a legfiatalabb is elmúlt már húsz éves.
pak.jpg



Érdekes. Szerintem a szovjet MiG-19-esek gyors kivonására nem valós magyarázat a "szakirodalmak" álltal sugalt műszaki összetettség és megbízhatatlanság. Egyszerűen csak annyi MiG-21-essel árasztották el a szövetséges légierőket a gyárak, hogy a szovjet MiG-19-esekre egyszerűen nem volt szükség. Míg a kínai változat nem jobb volt műszakilag, egyszerűen ilyen olcsón és tömegesen, eleinte nem volt más alternatíva kína és szövetségesei számára.

Mi a véleményetek?


(Észak-Koreát ugorjuk, más lehetőségekkel rendelkezik)
 
M

molnibalage

Guest
Érdekes. Szerintem a szovjet MiG-19-esek gyors kivonására nem valós magyarázat a "szakirodalmak" álltal sugalt műszaki összetettség és megbízhatatlanság. Egyszerűen csak annyi MiG-21-essel árasztották el a szövetséges légierőket a gyárak, hogy a szovjet MiG-19-esekre egyszerűen nem volt szükség. Míg a kínai változat nem jobb volt műszakilag, egyszerűen ilyen olcsón és tömegesen, eleinte nem volt más alternatíva kína és szövetségesei számára.

Mi a véleményetek?


(Észak-Koreát ugorjuk, más lehetőségekkel rendelkezik)
Az, ami neked. A 21-essel teliszórták a szovjetek a világot. Nem volt szükség a 19-esre annak, akinek a 21-es változatok elérhetők voltak.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 394
113
Egyetértek. Az, hogy a 19-est hátszélben nem volt szabad indítani, az is egy olyan egzotikus "legenda", ami érdekesen hangzik, így sokakban megmarad, pedig nem biztos, hogy alapjaiban határozza meg a típust (abban az időben számos ilyen "szeszélyes" dizájn üzemelet a világban).
Amire a gép képes volt, azt nagyon hamar felülírta a "Mach 2 mindenáron" igény. Lásd: MiG-21F-13. Tudta a Mach 2-t, de ennyi.
Életveszélyes volt, kiforratlan volt, nagyobb volt a fel- és leszállósbessége, gyengébben emelkedett, radarja nem volt, rádióvezetősugaras rakétája, de bárminemű radarvezérlelt rakétája sem volt, négy helyett kettő, kizárólag IR rakétafegyverzet állt rendelkezésre, egyetlen gépágyúval. Még földi célok ellen se volt akkora a harcértéke, mint a 19-esnek.
Ez még a MiG-21PF-el se javult érdemben!

Jobban belegondolva, a MiG-21MF érte el újra azt a szintet, amit a MiG-19-es egy valamivel jobb radar esetén már korábban is könnyen tudhatott volna (ha lett volna ilyen radarja).
 
M

molnibalage

Guest
Egyetértek. Az, hogy a 19-est hátszélben nem volt szabad indítani, az is egy olyan egzotikus "legenda", ami érdekesen hangzik, így sokakban megmarad, pedig nem biztos, hogy alapjaiban határozza meg a típust (abban az időben számos ilyen "szeszélyes" dizájn üzemelet a világban).
Amire a gép képes volt, azt nagyon hamar felülírta a "Mach 2 mindenáron" igény. Lásd: MiG-21F-13. Tudta a Mach 2-t, de ennyi.
Életveszélyes volt, kiforratlan volt, nagyobb volt a fel- és leszállósbessége, gyengébben emelkedett, radarja nem volt, rádióvezetősugaras rakétája, de bárminemű radarvezérlelt rakétája sem volt, négy helyett kettő, kizárólag IR rakétafegyverzet állt rendelkezésre, egyetlen gépágyúval. Még földi célok ellen se volt akkora a harcértéke, mint a 19-esnek.
Ez még a MiG-21PF-el se javult érdemben!

Jobban belegondolva, a MiG-21MF érte el újra azt a szintet, amit a MiG-19-es egy valamivel jobb radar esetén már korábban is könnyen tudhatott volna (ha lett volna ilyen radarja).
Sőt, igazából egy radaros MiG-19 4 db R-3Sz-szel az akkori idők totál hiányos helyzetképét nézve klasszikus vadászként lenyomta volna a 21-est.
Kíváncsi vagyok, hogy erre vajon csináltak-e az elvtársak teszteket.

A "nem volt szükség" részt üzemeltetési és nem harcászati szempontból értettem. A 19-eset a "haladás" szelleme nyírta ki, ami helyenként nem volt reális és csak autóskártyás módon nézték...
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Az, ami neked. A 21-essel teliszórták a szovjetek a világot. Nem volt szükség a 19-esre annak, akinek a 21-es változatok elérhetők voltak.
Igen, és itt a másik nagyon fontos dolog amit írsz: „akinek a 21-es változatok elérhetők voltak.
  • Mert vagy nem kapták meg azt a Szovjetuniótól,
  • Vagy mint például Kína a hetvenes években: egyszerűen a saját gyártású MiG-21-es túl drága volt számára!
(Tehát a csóróságnak is voltak fokozatai. Nem csak egy USA-Szovjet összehasonlítás esetén, hanem hasonló volt a Szovjetunió és Kína között is.)

Ha az ember túllendül a Google első pár oldalán, vagy a gyakran Wiki szintű nyugati szakirodalmon, valamint azok számtalan másolatain, és ezek helyett elmerül a kínai oldalak és fórumok labirintusában, akkor néha kincsekre lel. Például, a kínai MiG-19-es gyártósor utolsó évtizedének gyártási adatira, ahol publikálják az adott gyártási időszakokban átadott gépek darabszámát, a előállításhoz szükséges munkaóra mennyiséget és egy-egy típusváltozat gépenkénti előállítási költségét. (Sajnos a kínai weboldalak sajátossága, hogy minden figyelmeztetés nélkül egyszer csak megszűnnek...) E szerint a Kínaiak hetvenes években közel háromszor drágábban tudtak előállítani egy MiG-21-est, mint egy kéthajtóműves(!) MiG-19-est!

És egy olyan rendkívül csóró, ám megalomániás ország mint Kína - aminek a hetvenes években közel 45 vadászrepülőhadosztályt kellett felszerelnie új típussal - érthető, hogy mért a MiG-19-est erőltette egészen a nyolcvanas évek közepéig!

cfak.jpg

Foto: Kínai gyártósor
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 397
36 373
113
Sőt, igazából egy radaros MiG-19 4 db R-3Sz-szel az akkori idők totál hiányos helyzetképét nézve klasszikus vadászként lenyomta volna a 21-est.
Kíváncsi vagyok, hogy erre vajon csináltak-e az elvtársak teszteket.

A "nem volt szükség" részt üzemeltetési és nem harcászati szempontból értettem. A 19-eset a "haladás" szelleme nyírta ki, ami helyenként nem volt reális és csak autóskártyás módon nézték...

A MiG-19 (beleértve az alapvetően azonos J-6/F-6-ot) statisztikailag a legeredményesebb szovjet vadászgép volt a II. vh. után légigyőzelem/légiharcveszteség arányban mindenképp. Még az arab-izraeli háborúkban Vietnamban is jobban szerepelt relatíve a 17-esnél és a 21-esnél is, ha jól emlékszem. A pakisztániak is szerették, ők az indiaiak ellen szintén harcoltak vele élesben, szerintük jó eredménnyel (F-6-osokkal, amiket átfegyvereztek Sidewinderre).
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 731
12 258
113
Egyik tanárom mesélte, hogy anno Szolnokon a MiG-19-en volt 35 meg 70 órás javítás is.
Előbb-utóbb rájöttek, hogy több kárt okoz, mint ami hasznot hajt, utána tértek át a 100 órás rendszerre.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
A hetvenes évek második felében, jelentős átrendeződések zajlottak észak-kelet Afrikában. Olyan korábban szovjet érdekszférába tartozó országok, mint Egyiptom, Szomália és Szudán szakítottak a korábbi szövetségesükkel. 1978-ban Anwar Sadat egyiptomi elnök Camp Davidban békeszerződést írt alá Izraellel. 1977-ben Szudánból kiutasították a szovjet tanácsadókat, illetve Szomáliát maga Moszkva dobta ekkoriban, hogy a fenti eseményekre reagálva, Etiópiát támogassa.

Ellentétben a Szovjetunióval, ahonnan az új szövetséges államok diktátorai bizton számíthattak egy-egy MiG-17-es, vagy MiG-21-es századra, miután címerükbe bekerült a vörös csillag, vagy a sarló és kalapács, az Amerikai Egyesült Államok sohasem kapkodott vadászrepülőgépek átadásával, új harmadikvilágbéli szövetségesei számára. Az akkoriban híres Bright Star gyakorlatokon, mindhárom ország (Egyiptom, Szudán, Szomália) haderejével együtt kooperált, de a korszerűbb fegyverzetek átadását az amerikai kormányzat sorra megakadályozta a hetvenes években. (Mindössze Egyiptomba érkezett 18 korai gyártmányú, nem felújított amerikai F-4E Phantom II-es 1979-ben)

Itt jött a képbe Kína, aki a helyi „Kulturális-forradalom” káoszából lassan kiemelkedve már 1976-ben vállalta Shenyjang F-6-os MiG-19-esek szállítását a térségbe. Így Kínának lehetősége volt közel 150 darab MiG-19-es vadászrepülőgépet átadni a kelet-afrikai országok számára 1978 és 1983 között, és ezzel valamekkora befolyását is kiterjeszteni a térségre. Az ekkor már véglegesen elavult kínai típus „ha nincs ló, jó a szamár is” elv alapján - no meg a helyi diktátorokat a kínai MiG képeségeinél, annak hangja jobban érdekelte – megfelelt, a szovjet eredetű MiG-21 és MiG-23MSz/BN típusok részleges vagy épp teljes kiváltására.

J60.jpg

Fotó: Egyiptomi Shenyang F-6C - MiG-19-es az 1983-as Bright Star gyakorlaton, amin Szudáni és Szomáliai katonák is részt vettek. Itt az Egyiptomi Shenyang MiG-19-esek, együtt repültek az USAF B-52-esei és F-111-eseivel is!

A hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján szállított kínai MiG-19-es csatalovak kelet-Afrikában (Egyiptom, Szudán, Szomália, valamint kapott még Zambia és Tanzánia is ekkor), jó beváltak. Szomália kivételével a többi országban még az ezredforduló után is üzemeltek.

J65.jpg

Fotó: Egyiptomi kétüléses Shenyang MiG-19-esek, a belbesi kiképző egységnél 2003 körül. Ezeken a kínai repülőgépeken, az ezredforduló után, az L-29-es Delfinről, vagy L-59MS Albatros-ról érkező diákok kaptak harci kiképzést, mielőtt végleges típusukra kerültek volna.

J66.jpg

Fotó: Szudáni Shenyang MiG-19-es az ezredforduló után.

J67.jpg

Fotó: Tanzániai Shenyang MiG-19-es 2009-ben.

Szomália a szovjet eredetű MiG-21MF vadászt váltotta le a nyolcvanas évek elején, a kínai MiG-19-esekkel.

A szomáliai Shenyang MiG-19-esek ipari hátterét a nyolcvanas években, pakisztáni és kínai üzemek biztosították. A nyolcvanas évek második felének helyi gazdasági válságai, éhínségei ellenére, néhány szomáliai MiG-19-es Pakisztánban ipari szintű javítást kapott, innen a rikító terepszín!
j63.jpg


Szomália mint ország a kilencvenes évek elejére szétesett, így egyedül a szomáliai MiG-19-eseket állították le idő előtt:
J61.jpg

J62.jpg
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Ez a kép, ebből a szögből fotózva, a régi KP MiG-19-es makett élményeimet eleveníti fel!

Már jóval a Hidegháború vége után, 1996. májusában Lee Chul So százados, az Észak-Koreai Népi Légierő, 36-ik ezredének pilótája, Shenjang F-6C - MiG-19-esével felszállt Onchon repülőteréről. Majd nagy ívet leírva a tenger felett – kikerülve a két határ közti légvédelmi zónákat – berepült Dél-Korea légterébe és várta az elfogókat.

kor1.jpg

Fotó: Lee Chul So százados remek szögből lefotózott Shenjang F-6C MiG-19-ese Dél-Koreában.

Észak-Korea, a hatvanas és hetvenes évek során vette át Kínától, a Shenjang F-6 - MiG-19-eseit. Ezek az ezredforduló körül négy új, törzs alatti fegyverfelfüggesztőt kaptak. Napjainkban az Észak-Koreai légierő három ezrede alkalmazza még ezt a kínai gyártású típust, bár a repterekről készült műholdfotók alapján nem nagyon repülnek velük. Inkább csak tologatják a repteren és hajtóművezgetik azokat.

De a fotó, szuper!
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
A Mig-19 sztorit tovább lehet folytatni kicsit a Q-5 Nanchang szállal. Fogalmam sincs mi a státusza jelenleg a gépnek, de nem lepne meg, ha Szudánban vagy Mianmarban még hivatalosan hadrenben állna.