Helló, akkor most ellentmondok az elhangzott általánosításoknak:
Sok oka volt, hogy viszonylag korán kivonták a MiG-23-ast.
Egyébként ez elsősorban, itt közép-európában történt csak így, de mi jellemzően csak saját szempontból tudjuk vizsgálni a világot. És mivel ez lett ismert, nyugaton is ez terjedt el. A valóságban a Szovjetunióban 1989-ben vonták ki a MiG-21-es típust, míg a MiG-23-as Oroszországban 1998-ban, Ukrajnában 2002-ben.
Persze számtalan indoka van a korai kivonásnak:
- Sok esetben, pl Oroszország és a szovjet tagköztársaságok esetében, a haderőcsökkentés során a jóval korszerűbb és újabb MiG-29-esek és Szu-27-esek is feleslegesek lettek, így a MiG-23-asnak nem maradt sok esélye.
- Több országban – pl nálunk – csak kis számban rendszeresítették, a MiG-21-eshez képest. A kilenc túlélő magyar MF, ami ráadásul drágábban is üzemeltethető a 21-esnél, olyan országokban, melyek gazdasági összeomlást érnek épp meg, tutti hadrendből kivonást jelent.
- Talán az egyik legfőbb ok a kivonásra a rövid gyári élettartam. Állapottól és változattól függően 15-17 év és 18000 repült óra élettartam, nagyon kevés. Ugyan jellemzően keveset repültek, de az évek akkor is telnek. Egyébként ahol volt pénz és komolyan vették a légierőt, ott tovább üzemeltették a típust. Lásd lejjebb.
- Van egy olyan tény is, ami felett lazán átsuhannak az írók. A 21-es és a 23-as harci változatait párhuzamosan gyártották 1985-ig. Tehát az importáló országok sokszor azonos korú gépeket használtak, ahol a 21-eseknek jóval nagyobb volt a gyári élettartama. Ha pedig haderőcsökkentés van és nincs pénz sem igényesség, egyértelmű, hogy melyik marad.
- Gyakran előfordult, hogy az adott légierő, a MiG-23-asok beszerzése után – általában pénz hiányában – később MiG-21-eseket vett át. Ilyen volt például, Lengyelország vagy Bulgária. Tehát a MiG-21-esek újabbak voltak, mint a 23-asok. De pl. nálunk is 1979-ben együtt érkeztek a 21bis ás a 23MF változatok.
Szóval a „az maradt hadrendben, amit le akartak váltani” elterjedt megállapítás sem igaz. A korai MiG-23M-ek jellemzően a Szu-9-es és a MiG-19-es típusokat váltották le a hetvenes években. A MiG-21bis- típust szinte mindenhol vele együtt rendszeresítették, leváltva a második generációs MiG-21-eseket.
Ahol legalább alap szinten költöttek a légierőre, ott vagy hamarabb vonták ki a MiG-21-est, vagy ma is párhuzamosan üzemelnek. Azaz megbecsülik a típus komolyabb képességeit!
Tehát a MiG-23-asok gyors kivonását elsősorban az ex közép-európai légierők hajtották csak vége, ahol csak az számított hogy olcsóbb legyen
A többi üzemeltető jelenleg így néz ki, 21-es és 23-as üzemeltetés szempontjából:
<b>Algéria:</b> 2003-is repült a MiG-21bis, 2007-ig a MiG-23-as.
<b>Líbia</b>: jelenleg is párhuzamosan repülnek.
<b>Egyiptom</b>: csak ki számban rövid ideig repülte a MiG-23-ast
<b>Etiópia</b>: 2005 után párhuzamosan vonták ki a két típust
<b>Angola</b>: a 21-es már rég nem repül, a MiG-23-ast most tervezik kivonni
<b>Szíria</b>: jelenleg is párhuzamosan repültek
<b>Irak</b>: a 2003-as szétbombázásig, párhuzamosan repültek
<b>India</b>: itt MiG-23UB és a MiG-27ML párhuzamosan repül a MiG-21-esekkel jelenleg.
<b>Kazahsztán</b>: a MiG-23UB és a MiG-23M jelenlege is repül, a 21-es már tíz éve leállítva.
<b>Észak-Korea</b>: jelenleg is párhuzamosan repülnek, bár kevés az infó
<b>Kuba</b>: jelenleg is párhuzamosan repültek, bár kevés az infó
Meg még számtalan ok, ami hamarosan fog az eszembe jutni.