MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
993
3 586
93

Júúj…

Ne vegyetek át szó szerint ilyet. A képen nem MiG-23BN látható, hanem egy szovjet MiG-23M.

Szíria pedig rendszeresítette a MiG-23BN-t, most is repüli a 17. dandár An Nasiriya repülőterén.

http://htka.hu/2012/07/08/sziria-legiereje-es-legvedelme-napjainkban-2-resz
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Biztos forrásból hallottam hogy a MiG-23 űrsiklónak, lett átépítve, a pilóta pedig egy vegyifegyvernek látszó függesztményben kicsempészte a Szírek által kifejlesztett Halálcsillag és egyéb tömegpusztító fegyverek tervrajzait is.
 
Azért a szír-török határon ez eléggé izgalmas lehetett:

Aleppo környékén nincsen szír légvédelem? Gondolom egy idő után ők is tisztában voltak már azzal, hogy a pilóta dobbantani akar akkor miért nem lőtték le?

 
 
 

 

2guf5dv.jpg


Foto: René van Woezik

 
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
A mig 23-at miért vonták ki tömegesen, szinte minden egykori alkalmazó ország haderejéből?
 
A mig 23-at miért vonták ki tömegesen, szinte minden egykori alkalmazó ország haderejéből?

Mert bonyolult és drága volt reptetni. Emellett még a VSZ-tagok is viszonylag kis számban alkalmazták pl. a MiG-21-essel szemben, amelyet eredetileg váltani akartak a 23-assal.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gacsat
Nálunk se kellett volna reptetni 97-ig ellentétben a szuhojokkal! Amikor a 29-ek harcképessé váltak már akkor ki kellett volna vonni a 21 23 MF-ket! bár az az 1-2 év már nem sokat osztott szorzott szerintem!
 
Helló, akkor most ellentmondok az elhangzott általánosításoknak:

Sok oka volt, hogy viszonylag korán kivonták a MiG-23-ast.

Egyébként ez elsősorban, itt közép-európában történt csak így, de mi jellemzően csak saját szempontból tudjuk vizsgálni a világot. És mivel ez lett ismert, nyugaton is ez terjedt el. A valóságban a Szovjetunióban 1989-ben vonták ki a MiG-21-es típust, míg a MiG-23-as Oroszországban 1998-ban, Ukrajnában 2002-ben.

Persze számtalan indoka van a korai kivonásnak:

- Sok esetben, pl Oroszország és a szovjet tagköztársaságok esetében, a haderőcsökkentés során a jóval korszerűbb és újabb MiG-29-esek és Szu-27-esek is feleslegesek lettek, így a MiG-23-asnak nem maradt sok esélye.

- Több országban – pl nálunk – csak kis számban rendszeresítették, a MiG-21-eshez képest. A kilenc túlélő magyar MF, ami ráadásul drágábban is üzemeltethető a 21-esnél, olyan országokban, melyek gazdasági összeomlást érnek épp meg, tutti hadrendből kivonást jelent.

- Talán az egyik legfőbb ok a kivonásra a rövid gyári élettartam. Állapottól és változattól függően 15-17 év és 18000 repült óra élettartam, nagyon kevés. Ugyan jellemzően keveset repültek, de az évek akkor is telnek. Egyébként ahol volt pénz és komolyan vették a légierőt, ott tovább üzemeltették a típust. Lásd lejjebb.

- Van egy olyan tény is, ami felett lazán átsuhannak az írók. A 21-es és a 23-as harci változatait párhuzamosan gyártották 1985-ig. Tehát az importáló országok sokszor azonos korú gépeket használtak, ahol a 21-eseknek jóval nagyobb volt a gyári élettartama. Ha pedig haderőcsökkentés van és nincs pénz sem igényesség, egyértelmű, hogy melyik marad.

- Gyakran előfordult, hogy az adott légierő, a MiG-23-asok beszerzése után – általában pénz hiányában – később MiG-21-eseket vett át. Ilyen volt például, Lengyelország vagy Bulgária. Tehát a MiG-21-esek újabbak voltak, mint a 23-asok. De pl. nálunk is 1979-ben együtt érkeztek a 21bis ás a 23MF változatok.

Szóval a „az maradt hadrendben, amit le akartak váltani” elterjedt megállapítás sem igaz. A korai MiG-23M-ek jellemzően a Szu-9-es és a MiG-19-es típusokat váltották le a hetvenes években. A MiG-21bis- típust szinte mindenhol vele együtt rendszeresítették, leváltva a második generációs MiG-21-eseket.

Ahol legalább alap szinten költöttek a légierőre, ott vagy hamarabb vonták ki a MiG-21-est, vagy ma is párhuzamosan üzemelnek. Azaz megbecsülik a típus komolyabb képességeit!

Tehát a MiG-23-asok gyors kivonását elsősorban az ex közép-európai légierők hajtották csak vége, ahol csak az számított hogy olcsóbb legyen

A többi üzemeltető jelenleg így néz ki, 21-es és 23-as üzemeltetés szempontjából:
<b>Algéria:</b> 2003-is repült a MiG-21bis, 2007-ig a MiG-23-as.
<b>Líbia</b>: jelenleg is párhuzamosan repülnek.
<b>Egyiptom</b>: csak ki számban rövid ideig repülte a MiG-23-ast
<b>Etiópia</b>: 2005 után párhuzamosan vonták ki a két típust
<b>Angola</b>: a 21-es már rég nem repül, a MiG-23-ast most tervezik kivonni
<b>Szíria</b>: jelenleg is párhuzamosan repültek
<b>Irak</b>: a 2003-as szétbombázásig, párhuzamosan repültek
<b>India</b>: itt MiG-23UB és a MiG-27ML párhuzamosan repül a MiG-21-esekkel jelenleg.
<b>Kazahsztán</b>: a MiG-23UB és a MiG-23M jelenlege is repül, a 21-es már tíz éve leállítva.
<b>Észak-Korea</b>: jelenleg is párhuzamosan repülnek, bár kevés az infó
<b>Kuba</b>: jelenleg is párhuzamosan repültek, bár kevés az infó

Meg még számtalan ok, ami hamarosan fog az eszembe jutni. :)
 
Ez félrement:
<i>Kazahsztán: a MiG-23UB és a MiG-23M jelenlege is repül, a 21-es már tíz éve leállítva.</i>
Természetesen MiG-27M.
 
Tisztelt Galcom! Egy véletlen elütésedet szeretném javítani:-)
"...Állapottól és változattól függően 15-17 év és 18000 repült óra élettartam, nagyon kevés..."
Olvasmányos emlékeim alapján úgy gondolom, hogy az 1800 óra lesz:-)

Anno azt olvastam, hogy az oroszok úgy saccolták; egy F-16-os ellen négy Mig-21-esnek van esélye, Mig-23-ból kettőnek.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
Anno azt olvastam, hogy az oroszok úgy saccolták; egy F-16-os ellen négy Mig-21-esnek van esélye, Mig-23-ból kettőnek.

Kicsit több volt, mint saccolás: a korabeli szovjet légierő vadászgépek harcászati alkalmazásáról szóló kiadványban utasításként/parancsként szerepelt mint a légiharc sikeres megvívásának érdekében betartandó arány.
ML
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gacsat
Tisztelt Galcom! Egy véletlen elütésedet szeretném javítani:-)
Anno azt olvastam, hogy az oroszok úgy saccolták; egy F-16-os ellen négy Mig-21-esnek van esélye, Mig-23-ból kettőnek.

Köszönöm. Sajnos biztos van még sok más elütés is.

Érdekes amit írsz és biztos igaz is, olvastam én is. Ahány hadműveleti terv és helyszín, annyi féle terv és elképzelés, ami vagy bevált volna, vagy nem. És akkor az időszakokról nem is beszéltünk.

Ha például az elsődleges NSZK határt nézzük, akkor az USAFE Phantom-jai 1968-ban jelentek csak meg. Míg az ellene szánt MiG-23S 1970-ben állt hadrendbe. Majd 1972-től kezdett elterjedni a MiG-23M, ami a NATO F-104G és F-4E típusaival szemben megfelelő erőt képviselt akkoriban. 1976-ban az USAF-nál hadrendbe állt a F-15A, majd 1977-ben megérkezett Európába is. A MiG-23M hadrendbe állítását 1976-ban leállították a Szovjet Frontlégierőben, továbbiakban csak a MiG-23MLA típust rendszeresítették, de csak kis számban, várták a korszerűbb MiG-29 és Szu-27-est.

Ekkoriban nem volt célja a Szovjet Frontlégierőnek a légiharc felvétele. A nyolcvanas évek elejére lecsökkentették a frontvadász ezredek számát a korábbi kétharmadára a térségben. Nukleáris csapásmérők tömegével és egyéb más módszerekkel (egyszer majd elkészül az erről írt cikkem) igyekeztek túlterhelni a NATO légvédelmét.

A lényeg, hogy senki nem állt volna le, manőverező légiharcolni ekkoriban. A cél a tömeges nukleáris légicsapás lett volna, majd húzni haza, ha megvan még.

Aztán a fentiek szerint, teljesen más paramétereknek kellet megfelelni, pl hazánk felett, vagy a Balkánon, esetleg a Kaukázusban (NATO határ!), pláne a Kínai határ mentén, ahol gyakran nagyobb összpontosítások voltak, mint Közép-Európában, csak senki se tud róla, mert a nyugati olvasót nem érdekelte. Pedig döbbenetes adataim vannak róla.