A Mig-23 egy zsákutca volt, a variaszárny nem igen sikeres manőverező vadászgépnek(egy tomcat szerű szerkezetet is bonyolultá, és drágává tett, pedig annak nem a manőverező légiharc lett volna az alapfeladata)
Nekem - innen a fotelből, utólag, laikusként - régóta az a fixa ideám, hogy a MiG-23 tervezői egy rossz koncepciót választottak ki.
S ezalatt nem a variaszárnyat gondolom, hiszen abban a korsávban szerte a világon a mérnökök azt gondolták, ezzel megfogták az Isten lábát.
Szerintem a MiG-23-ast az egy hajtómű - felső szárny elrendezés tette - az én szememben - egy esetlen ólommadárrá.
Ezt a verziót - is - próbálta ki a Dassault is; nem is rendszeresítették.
http://www.airwar.ru/enc/xplane/mirageg.html
A variaszárny és az egy hajtómű miatt csak bonyolult és - vélem - nehéz főfutóművel lehetett megoldani a széles nyomtávot. Tömegnövekedés.
A felső szárnyas elrendezés - vélem - igényelte a nagy méretű és nehéz függőleges vezérsíkot. Tömegnövekedés.
Ez sem volt elég a megfelelő útirányú stabilitáshoz, hát kellett hozzá/ezt választották a mozgatható pót vezérsík. Tömegnövekedés.
Ha már nehéz lett, nem volt elég a szárny egy kisebb részének elforgathatósága, ehhez erős/nehéz centroplán kellett. Tömegnövekedés.
Így jutottak el végül oda, hogy az üres tömege első verzióban is, de a nagyjából MiG-29 kompatibilis verzióban is a két hajtóműves MiG-29 tömegével volt közelítőleg azonos!
http://www.airwar.ru/enc/fighter/mig23.html
http://www.airwar.ru/enc/fighter/mig23mld.html
http://www.airwar.ru/enc/fighter/mig29.html
Mit kellett volna - szerintem - választaniuk?
Alsó, esetleg alsó középszárnyas elrendezés / akár MiG-23PD alap emelőhajtóművek nélkül/, így lehetett volna egyszerűbb/könnyebb a főfutómű, lehetett volna kevesebb tömeggel megoldani az útirányú stabilitást, s talán elég lehetett volna a szárny kisebb részének elfordíthatósága, mint a:
Sz-17 esetében.
http://www.airwar.ru/enc/fighter/su17.html
Ami pedig eleve hendikeppel indult, mert szerintem a "kályhacső" elrendezés - pár előnye ellenére - minden csak nem tömegtakarékos megoldás.
Innen a fotelből, utólag, laikusként tudálékoskodva.