MiG-25 Foxbat (Mikojan-Gurjevics)

És akkor eddig csak az abszolút nem jellemző rendkívül nagy távolságú BVR-ről volt szó, minden másban egy rakás szar a Foxbat. Szó szerint.

Sommás megállapítás. de igaz, ahogy pl. az F-104-re is...

Azt kell látni, hogy ezt nem a mai követelményekre tervezték a múlt század hatvanas éveinek elején.
Elfogó vadásznak tervezték, amire pl. a B-58 ellen tökéletesen meg is felelt.
Illetve felderítő repülőgépnek, amire szintén kiválóan megfelelt.

Szó nem volt dogfightról...

S azt sem szabad a tervezők szemére vetni, hogy nem voltak előrelátóak; abban a korban azok voltak a kihívások. Utólag, 50 éves távlatból már könnyű rakás szarnak titulálni.
Fogalmazd már meg, hogy 2064-ben mely követelmények lesznek aktuálisak, s annak melyik mai gép fog megfelelni?

Az már más kérdés, hogy a jelenlegi felhasználók mindezek ellenére miért látnak benne fantáziát, de ez már legyen az ő bizonyítványuk, meg az ő bajuk:-)
 
Elsiklottál a lényeg felett. Arról volt szó, hogy új elektronikával "potens" lehet a gép. Nagyon nem ez a helyzet.

Pontosan ez a gond, hogy kizárólag elfogónak tervezték, ezért semmi másra nem jó. A Starfighter meg leginkább semmiben se jó, legfeljebb özvegycsinálásban :) de legalább sokat tanultak belőle a mérnökök.

És most nem a tervezők fejéhez vágom az egészet, a gépet bombázók/interkontinentális rakéták elfogására tervezték (meg felderítésre, ahogy mondtad), de ez akkoriban csak olyan kompromisszumok árán volt elérhető, hogy cserébe minden egyébre alkalmatlan.

Szerintem aki ebben a gépben gondolkozik bármiféle vadász feladatkörben az őrült, főleg annak a tudatában, hogy nemigen van semmiféle hajtómű hozzá.
 
Szia blaze
Két "apró" kiigazítás.
Ha a MiG-25 (vagy bármelyik elfogóvadászgép) interkontinentális rakéták elfogására lett volna képes, az lett volna a világ nyolcadik csodája!! Helyette örültek hogy sikerült hangsebesség feletti bombázók és felderítők (pl. SR-71) elfogására elméletileg alkalmas vadászgépet létrehozniuk (az a szerencsénk, hogy a gyakorlatban ezt soha nem kellett megtapasztalnunk).
A Starfighter meg kb. ugyanolyan klasszikus magassági elfogóvadász volt, csak kisebb méretben. Az "özvegycsináló" hírnevet úgy szerezte, hogy a német Luftwaffe teljesen más szerepkörben alkalmazta, és ennek megfelelően másra képezte ki és gyakorlatoztatta a pilótáit, nevezetesen csapásmérő (atomfegyverrel) alacsony magasságú bevetésekre. Mivel a gépet nem erre tervezték, erre nem is volt alkalmas, és ez kezdetben - a gyakorlatlan pilótaállománynak köszönhetően - megbosszulta magát. Az F-104 nem volt egy "megbocsátó, jóindulatú" tipus, minden pilótahibát késedelem nélkül megtorolt, és párszáz méteren nagy sebességgel repülve nem sok esély volt bármilyen korrigálásra. Ráadásul nagyon sokat repültek hogy mielőbb kiképzett, bevethető pilóta-állományuk legyen, ennek is köszönhető a sok baleset. Tehát a rossz hírnévről nem maga a gép tehetett. Egyébként sok más kortárs típus is hasonlóan "kérlelhetetlen" volt, hasonlóan rossz baleseti statisztikával, csak azokat nem elsősorban földközelben repültették, így vészhelyzet esetén volt idő korrigálni vagy legalább katapultálással túlélni az esetet. Ezt alátámasztja, hogy sok más légierő is repülte a Starfightert, és közel sem volt vele annyi problémájuk, mint a németeknek. Ráadásul a 70-es évek első harmadára ők is felnőttek a feladathoz, kellő gyakorlatot szereztek, és ettől kezdve az akkori biztonsági határon belül tudták üzemeltetni a típust.
Üdv ML
 
Régebben olvastam az aranysasban egy cikket a 104-esről. Volt egy keleti légierő ahol nagyon elégedettek voltak vele. Ott nem is zuhant le csak 1-2 példány. Sajnos nem emlékszem melyik ország volt... Egyébként a Mig 21 flottánk kb 1/3-a is lezuhant ha jól emlékszem.
 
MiG-25_Foxbat_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
 
MiG-25RB, olyan továbbfejlesztett felderítőgép, amely képes volt bombázó feladatokat is ellátni. Rádióelektronikai zavarásra is képes volt.
37433d1332672043-dp_mig-25rb_01_1024.jpg

134061.jpg

131027.jpg

129303.jpg

RBK - kifejezetten rádióelektronikai felderítésre optimalizálva
62214d1426626441-s_tchaikovsky_mig-25rb_68_1280.jpg

52764d1393020950-s_miroshnichenko_mig-25rb_59_2_1280.jpg

53870d1401518729-s_miroshnichenko_mig-25rb_1280.jpg

51766d1386192368-s_miroshnichenko_mig-25rb_59_1280.jpg

52062d1387966678-s_miroshnichenko_mig-25rb_1280.jpg

148540.jpg

130843.jpg

129495.jpg

129141.jpg

123442.jpg


RBF - korszerűsített rádióelektronikai változat
40597d1344629905-sts_mig-25rbf_01_1200.jpg


RBSz - az RBK változattal párhuzamosan fejlesztett, szintetikus apertúrájú lokátorral felszerelve
61396d1423787642-jtvanhoof_mig-25rb_55_1400.jpg

160910.jpg


RBV - Az RB fejlettebb változata, a korszerűbb SzPSz-9 Virazs-1 rádióelektronikai felderítő és az SzPSz-141 Szirén besugárzás jelző rendszerrel felszerelve.
142997.jpg

126847.jpg

108959.jpg


PU - gyakorló változat
50191d1374350821-a_melihov_mig-25ru_2_1200.jpg

54137d1402214645-s_tsvetkov_mig-25ru_33_1600.jpg


P - elfogó változat
145089.jpg

Szmercs lokátora
155937.jpg

PD - korszerűsített elfogó változat
49594d1370295635-am_mig-25_01.jpg

160681.jpg

160678.jpg

140191.jpg

018957.jpg


BM - kifejezetten légvédelmi lefogó feladatra tervezett, Jaguár rádióelektronikai zavaró rendszerrel és 4 db H-58 lokátorok elleni rakétával felszerelt változat, a törzs alatt általában egy 5.800 l kapacitású póttartályt hordozott, 1980-85 között 100 db készült belőle.
168373.jpg

168372.jpg

139424.jpg
 
Ma a kezembe került az Aeromagazin 2004/4. száma.
Abban van egy cikk - pontosabban kettő is - Szekeres Gábor tollából "A mítoszok repülőgépe" címmel a 30-33. oldalon a MiG-25-ről.
S van benne egy idézet is " napvilágra került amerikai vizsgálati anyagból" - sajnos eredeti forrás megjelölése nélkül.

"Kiszolgálás szempontjából igénytelen. Nincs szükség különleges védelmet biztosító hangárokra, egyszerű a műszaki kiszolgálása, és tábori repülőterekről is különösebb gond nélkül üzemeltethető.
Hagyományos üzemanyagot használ. Fontos szempont, hogy átlagos képességű pilóták is repülhetnek rajta.
Mindezek az amerikai SR-71-es esetében pont fordítva érvényesek."

Ha ez tényleg így volt, akkor ez a valamit valamiért tipikus esete.
 
Egy egész jó kis cikk a magassági rekordot 39 éve tartó típusról.

http://www.origo.hu/tudomany/20160603-sugarhajtasu-repules-gazturbina-kompresszor-magassagi-felderito-szovjetunio-mig-25-magassagi.html
 
Köszi weasel, fiatal korom óta egyik kedvencem ez a böhöm nagy acélmadár! Ordít róla, hogy nagy sebességre lett kitalálva.
 
Egy egész jó kis cikk a magassági rekordot 39 éve tartó típusról.

http://www.origo.hu/tudomany/20160603-sugarhajtasu-repules-gazturbina-kompresszor-magassagi-felderito-szovjetunio-mig-25-magassagi.html

Jó nagy tudósgárda gyűlt össze a kommentelők közt... :)

Amúgy a cikkben van egy érdekes rész:

"...A Je-266 illetve Je-266M típusok különlegesen erős hajtóműveket kaptak,
amelyek speciális többfokozatú kompresszoraiknak köszönhetően alkalmassá váltak az alaptípus 20 700 méteres szolgálati csúcsmagasságát jelentősen meghaladó magasságba felemelkedni..."

Az R-15BF2-300 abban az értelemben valóban speciális volt és többfokozatú, hogy alig pár darab készült belőle és a széria R-15BD-300-hoz képest eggyel több fokozat volt benne, de ez azt jelentette, hogy 5 helyett 6 darab kompresszorfokozata volt, ami még így is elég szerény mennyiség. De tény, hogy az SR-71-esnek is pont ennyi volt és annak a teljesítménye is pont hasonló volt.