MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1945

Guest
Második rész: A MiG-29 9.12A/B exportváltozatának szolgálata a szovjet/orosz légierőknél.

1986-ban beindult a púposabb gerincű, Gardenia zavarórendszerrel felszerelt MiG-29 9.13-as változat gyártása, így a korábbi 9.12-es változatott felszabadították export célra. A Szovjet/Orosz Légierő közel ötven exportváltozatú 9.12A/B változató MiG-29-est vett át 1986 és 1990 között. Fontos kiemelni, hogy ezek egyike sem került, soha szovjet harci alakulathoz!


Átképző 9.12B MiG-29-esek:


A külföldi pilóták képzése a közép-ázsiai, lugovaja-i kiképző repülőezredél történt, ami közel két századnyi 9.12B exportváltozatú MiG-29-es vett át 1986 és 1990 között. Itt mind a harmadik világ, mind a VSz személyzetek képzését, ezeken a 9.12B változatokon végezték.

A Szovjetunió bukása után, 1991-ben ezek egy része a Oroszországba, az észak-kaukázusi, kusevszkajai ezredhez került, folytatva a külföldi személyzetek átképzését. 1993-ban részben ezeken a MiG-29-eseken kaptak átképzést a magyar katonák is! Az ezredforduló után – miután az új megrendelések hiányában megszűnt az átképzési igény – ezek, a 9.12B gépek nem kerültek ipari nagyjavításra, és nagyrészt leállításra kerültek.

298066.jpg

Fotó: A fent említett kiképző MiG-29-esek közül jelenleg mindössze egyetlen egy szerencsés orosz 9.12B ismert – az Allesmor által posztolt piros 24-es - ami még 2021-esben is repül, és jelenleg a lipetszki kiképzőközpont állományában szolgál. Ez az orosz 9.12B MiG-29-es 1990-ben gördült le a gyártósorról, 2014-ben került ipari élettartamhosszabbító (valószínűleg második) nagyjavításra Krasznodárban és sohasem szolgált szovjet/orosz harciezrednél.




Bemutatót repülő orosz 9.12B MiG-29-esek:

88-89 között Moszkvához közeli Kubinkai bemutató ezred vett át egy szűk századnyi MiG-29 9.12B exportváltozatott. A kilencvenes évek során a Fecskék műrepülőcsoport repült ezekkel a bemutatókon fehér-kék festéssel, majd később lecserélésre kerültek a jelenleg is használt púposabb gerincű 9.13-as MiG-29-es változatokra. Ezek a kubinkai 9.12B-k hamar, már 2000 és 2003 között kivonásra kerültek, első ipari nagyjavításra sohasem jutottak el.

fecske.jpg

Fotó: Egy 1989-es gyártású 9.12B exportváltozatú MiG-29-es, a Fecskék bemutatócsoportnál.




Éleslövészeteket támogató orosz 9.12A MiG-29-esek.

Szintén 1988 és 1989 között kapott egy századnyi 9.12A MiG-29-est az Asztahányi kiképő központ. Eredeti feladatuk, hogy a Szovjetunióba/Oroszországba éleslövészetre érkező külföldi személyzetek számára biztosítsanak gyakorlási lehetőséget, ha azok nem repülték át saját vadászgépüket a kiképzőközpontba.

Ezek az asztrahányi, exportváltozatú orosz MiG-29 9.12A repülőgépek szolgáltak a leghosszabb ideig és értek meg változatos karrierutat! A kilencvenes években az orosz, asztrahányi kiképző központ egy-egy századnyi MiG-23MLD és MiG-29 9.12A repülőgépet alkalmazott. Feladatuk a kiképzőközpont támogatása:
  • Ha kellet légicélt repültek szomszéd központ rakétás és lokátoros alakulatainak, vagy a saját központjukban gyakorló pilóták számára.
  • Hordoztak ejtőernyős infracélt, olcsóbb éleslövészetekhez a sivatag felett.
  • Valamint ha szükség volt rá, akkor a gyakorlatokon orosz vagy külföldi pilóták repülhettek velük éleslövészeten.
  • Illetve részben átvették a régi szovjet Mari kiképzőközpont (népszerű nevén szovjet TopGun) feladatait, és harci kiképzés során eljátszották az ellenség szerepét.

A kiképzőközpontban a kilencvenes évek végén a MG-23MLD-ket lecserélték, használtan átvett eredeti szovjet 9.12-es MiG-29-esekre, így egészen 2016-ig a két asztrahányi század vegyes 9.12, 9.12A változatokkal látta el feladatait.

12.jpg

Fotó: ez az 1989-es gyártású asztrahányi MiG-29 9.12A exportváltozat, már megerősített függőlegesvezérsík bekötési csomóponttal 2012-ben. A gépágyú lőporgázai összekormolták a törzset.

A 12 darab 1988 és 1989 között gyártott asztrahányi 9.12A exportváltozatú MiG-29-esből, tíz darab 2012 és 2016 között esett át legutóbb élettartamnövelő nagyjavításaon, ami újabb tíz év naptári repidőt biztosított számukra. Érdekes módon 2015 után öt 9.12A távozott az asztrahányi kiképzőközpontból és új karrierbe kezdett!

22.jpg

Fotó: ez az 1988-as gyártású 9.12A exportváltozatú MiG-29-es, közel harminc évet töltött az asztrahányi kiképzőközpontban - az ezredforduló után hosszútávú tárolásba helyezve - míg a Krasznodári ipari nagyjavítása után, 2017-ben került a lipetszki teszt és kiképző központba. Az áttelepítésének valószínűleg köze van a szerb légierő támogatásához (is).



10.jpg

15.jpg

Fotó: Ez a két 1989-es gyártású 9.12A exportváltozat, ipari nagyjavítás után 2015-ben és 2016-ban került át Örményországba, ahol az Orosz Légierő biztosítja az ország légvédelmét.


serb.jpg

Fotó: Ezt a szintén 1989-es gyártású asztrahányi 9.12A exportváltozatú MiG-29-es pedig nemrég került Szerbiába!


04.jpg

Fotó: Ez az 1989-es gyártású, a képen még az Asztrahányi kiképzőközpont repülőterén 2018-ban guruló 9.12A exportváltozatú MiG-29-es, igazi egzotikumá válhatott! 2020. májusában derült ki, hogy az orosz Légierő több Szu-24M bombázó és MiG-29-es (9.12A, 9.13 és UB) harcigépet telepített Líbiába, a líbiai Nemzeti erők támogatására. Meg nem erősített hírek szerint ez a 9.12A asztrahányi vadászgép része volt ennek a kontingensnek!


Tehát összefoglalva, ha napjainkban előkerül egy-egy friss dátumhozású fotó orosz MiG-29 9.12-esről, az minden esetben 1988-1990 közötti gyártású 9.12A vagy B export változatú kiképző gép, és nem a nyolcvanas évek szovjet harci alakulatok állományából maradt még mindig hadrendben.

Várom a folytatást a 9.13-ról.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 430
84 338
113
Ha már az eredeti 9.12-es 29-es. Szerintem annaka gépnek a legnagyobb marhasága vagy a fillérbaszásból, vagy komplett idiotizmusból született, méghozzá a 6db szárny alatti függesztési pont. Nekem senki ne mondja azt, hogy horribilis összegbe került volna már a 9.12-es zárnyára 8 felföggesztési pontot rakni úgy, hogy a törzshöz a két legközelebbire egy-egy PTB-1150 a következő kettőre R-27 a maradék 4-re meg R-73. Így a 3 póttartállyal majdnem megduplázódott volna a szállítható kerozin mennyisége.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 703
28 745
113
A 29-esnek nem a hatótávolságával volt a baj, hanem hogy nem lehetett utántölteni. A szovjeteknél nem volt prioritás, a Szu-17/22 esetén sem. A nagyobb távolságú csapásmérésre ott volt nekik a Szu-24.
Kecskemét közelében közelharcot gyakoroltak anno MiG-29 vs. F-16. Hát, az F-16-nak előbb fogyott ki a kerója.
A MiG-29M 8+1 függesztési ponttal rendelkezett. Az lett volna az igazi MiG-29.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Ha már az eredeti 9.12-es 29-es. Szerintem annaka gépnek a legnagyobb marhasága vagy a fillérbaszásból, vagy komplett idiotizmusból született, méghozzá a 6db szárny alatti függesztési pont. Nekem senki ne mondja azt, hogy horribilis összegbe került volna már a 9.12-es zárnyára 8 felföggesztési pontot rakni úgy, hogy a törzshöz a két legközelebbire egy-egy PTB-1150 a következő kettőre R-27 a maradék 4-re meg R-73. Így a 3 póttartállyal majdnem megduplázódott volna a szállítható kerozin mennyisége.

Nincs itt szó fillérbaszásról, egyszerűen nem lett volna értelme 9 felfüggesztési pontnak, 7 helyett.
A 9.12-es maximális függesztmény terhelhetősége mindössze 2t (!!!) volt.
Ha alá raksz egy 1500kg-os póttartályt, akkor már csak 500kg marad külső fegyverzetre.

Ezen reszeltek utána sebesen, 9.13-nál már 3t, 9.13Sz esetén pedig a terhelhetőség 4t-ra nőtt.

Amúgy a MiG-29 hatótávolsága nagyjából hozta a MiG-23-asét, ugyanannyi póttartály esetén:

Mi-G-23-ML-range.jpg

MiG-23ML és MiG-23UB (szaggatott) hatótávolsága 1-2-3 póttartály esetén

Mi-G-29-range-o.jpg

MiG-29 9.12 hatótávolsága póttartállyal vagy a nélkül.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 402
36 380
113
Nincs itt szó fillérbaszásról, egyszerűen nem lett volna értelme 9 felfüggesztési pontnak, 7 helyett.
A 9.12-es maximális függesztmény terhelhetősége mindössze 2t (!!!) volt.
Ha alá raksz egy 1500kg-os póttartályt, akkor már csak 500kg marad külső fegyverzetre.

Ezen reszeltek utána sebesen, 9.13-nál már 3t, 9.13Sz esetén pedig a terhelhetőség 4t-ra nőtt.

Mi volt ennek az oka, gyenge volt a szárny? És ilyen egyszerű volt növelni?
 
  • Tetszik
Reactions: dudi

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 905
4 661
113
Mi volt ennek az oka, gyenge volt a szárny? És ilyen egyszerű volt növelni?
Szia,

Nekem ugy tunik, hogy az oroszok celja az volt, hogy egy egeszen kivalo manoverezokepessegu gepet hozzanak letre a MIG-29-cel, es egyszeruen nem volt cel az, hogy sok tonnaval megterhelt "bombakamion" legyen.

Aztan, amikor valtoztak a prioritasok, es elony lett a tobbcelusag (ertsd: cel lett, hogy sok tonnaval megterhelt bombakamion IS lehessen, vagy hogy sok tonnaval megterhelt nagy hatotavolsagu vadaszgep IS legyen), akkor minimalis fejlesztessel megduplaztak a potencialis fegyverterhelest.

Nyilvan egy hatalmas birodalom szamara jo megoldas a szuk celra optimalizalt, abban az egy feledatban kivalo gep megalkotasa, egy kis(ebb) orszag szamara pedig a tobbcelosag a fontos. Vagyis Szovjetunionak egyszeruen felesleges volt a 4t terhelhetoseg, mikozben az exportpiacok szamara kiemelkedoen fontos lett volna.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 741
66 397
113
Vagyis Szovjetunionak egyszeruen felesleges volt a 4t terhelhetoseg, mikozben az exportpiacok szamara kiemelkedoen fontos lett volna.
Addig nem volt nekik fontos a négy tonna terhelhetőség, amíg erre megvoltak a működő platformok a Szovjetúnióban és a VSz-ben. Úgy a Szu-17M4/Szu-22M3/4, mint a MiG-23BN/MiG-27…

Ez utóbbiak váltótípusa lett volna a MiG-29M.
Ki tudja? Ha nem dől össze a keleti blokk, a MiG-29 9.12-esek is úgy jártak volna, mint a MiG-21F-13-as, ami helyett egy idő után a bisz lett az alaptípus.
Szóval sanszos, hogy 1994-96 után, de legkésőbb az ezredfordulóra a keleti blokkban ideiglenesen állomásozóknál és a blokk országainak légiereinél a különféle egyhajtóműves, a nyolcvanas évek elejéről származó típus kivezetésre került volna és minden frontvadász, illetve frontharcászati feladatra a 9.15-ös lett volna rendszeresítve.

A múltkor pont Galcom írta, hogy Lipeckben már el is kezdődött a Szu-17M4-es pilóták egy csoportjának az átképzése 9.13-asra (mert 9.15-ösből az öt prototípuson túl nem volt több) és a 29-eseken ritka terepfestés is ezekhez a 9.13-asokhoz volt köthető.
Ezt a festést kapták meg a csehszlovákok és az NDK is.
Amiből sejthető, hogy ha a 9.15-ös rendszeresítésre került volna, akkor terepszínű kamuflázst kapott volna.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 612
6 082
113
Ki tudja? Ha nem dől össze a keleti blokk, a MiG-29 9.12-esek is úgy jártak volna, mint a MiG-21F-13-as, ami helyett egy idő után a bisz lett az alaptípus.
Szóval sanszos, hogy 1994-96 után, de legkésőbb az ezredfordulóra a keleti blokkban ideiglenesen állomásozóknál és a blokk országainak légiereinél a különféle egyhajtóműves, a nyolcvanas évek elejéről származó típus kivezetésre került volna és minden frontvadász, illetve frontharcászati feladatra a 9.15-ös lett volna rendszeresítve.
.
.
Jó kérdés, hogyha 89-91 közötti időszakot túléli a VSZ és a Szovjetunió, akkor meddig birták volna tartani a hidegháborús tempót. Valószinűleg 2000 körülre mindenképpen mattot kapott volna a VSZ műszakilag, mert addigra a hidegháborús lendülettel továbbmenő USA felgyorsitva befejezi az F-22 fejlesztését, és addigra már legyárt vagy 400 példányt, amire a Szovjetuniónak nem igazán lett volna válasza, jó esetben a MiG-29M elkészül, talán az R-77 is úgy ahogy bevethetővé válik, és igy generációs hátrányban talán elérik az F-16C szintet. A Mig 1.44 egy tévedés volt és valószinűleg a Szu-47 se lett volna alkalmas vadászgépnek. Esetleg a Jak-141 is elkészül, de ott is kellett volna azonnal egy elektronikával erősen feljavitott M verzió, mert az alap Jak-141 nagyon analóg volt, kb a MiG-29A szintet látszott hozni.

Esetleg a Szu beveti a csodafegyvert, és a többszáz addigra legyártott Il-102 láttán a NATO feladja és feloszlatja magát? :) :)
 
  • Vicces
Reactions: LMzek 2.0