T
Törölt tag 1945
Guest
Második rész: A MiG-29 9.12A/B exportváltozatának szolgálata a szovjet/orosz légierőknél.
1986-ban beindult a púposabb gerincű, Gardenia zavarórendszerrel felszerelt MiG-29 9.13-as változat gyártása, így a korábbi 9.12-es változatott felszabadították export célra. A Szovjet/Orosz Légierő közel ötven exportváltozatú 9.12A/B változató MiG-29-est vett át 1986 és 1990 között. Fontos kiemelni, hogy ezek egyike sem került, soha szovjet harci alakulathoz!
Átképző 9.12B MiG-29-esek:
A külföldi pilóták képzése a közép-ázsiai, lugovaja-i kiképző repülőezredél történt, ami közel két századnyi 9.12B exportváltozatú MiG-29-es vett át 1986 és 1990 között. Itt mind a harmadik világ, mind a VSz személyzetek képzését, ezeken a 9.12B változatokon végezték.
A Szovjetunió bukása után, 1991-ben ezek egy része a Oroszországba, az észak-kaukázusi, kusevszkajai ezredhez került, folytatva a külföldi személyzetek átképzését. 1993-ban részben ezeken a MiG-29-eseken kaptak átképzést a magyar katonák is! Az ezredforduló után – miután az új megrendelések hiányában megszűnt az átképzési igény – ezek, a 9.12B gépek nem kerültek ipari nagyjavításra, és nagyrészt leállításra kerültek.
Fotó: A fent említett kiképző MiG-29-esek közül jelenleg mindössze egyetlen egy szerencsés orosz 9.12B ismert – az Allesmor által posztolt piros 24-es - ami még 2021-esben is repül, és jelenleg a lipetszki kiképzőközpont állományában szolgál. Ez az orosz 9.12B MiG-29-es 1990-ben gördült le a gyártósorról, 2014-ben került ipari élettartamhosszabbító (valószínűleg második) nagyjavításra Krasznodárban és sohasem szolgált szovjet/orosz harciezrednél.
Bemutatót repülő orosz 9.12B MiG-29-esek:
88-89 között Moszkvához közeli Kubinkai bemutató ezred vett át egy szűk századnyi MiG-29 9.12B exportváltozatott. A kilencvenes évek során a Fecskék műrepülőcsoport repült ezekkel a bemutatókon fehér-kék festéssel, majd később lecserélésre kerültek a jelenleg is használt púposabb gerincű 9.13-as MiG-29-es változatokra. Ezek a kubinkai 9.12B-k hamar, már 2000 és 2003 között kivonásra kerültek, első ipari nagyjavításra sohasem jutottak el.
Fotó: Egy 1989-es gyártású 9.12B exportváltozatú MiG-29-es, a Fecskék bemutatócsoportnál.
Éleslövészeteket támogató orosz 9.12A MiG-29-esek.
Szintén 1988 és 1989 között kapott egy századnyi 9.12A MiG-29-est az Asztahányi kiképő központ. Eredeti feladatuk, hogy a Szovjetunióba/Oroszországba éleslövészetre érkező külföldi személyzetek számára biztosítsanak gyakorlási lehetőséget, ha azok nem repülték át saját vadászgépüket a kiképzőközpontba.
Ezek az asztrahányi, exportváltozatú orosz MiG-29 9.12A repülőgépek szolgáltak a leghosszabb ideig és értek meg változatos karrierutat! A kilencvenes években az orosz, asztrahányi kiképző központ egy-egy századnyi MiG-23MLD és MiG-29 9.12A repülőgépet alkalmazott. Feladatuk a kiképzőközpont támogatása:
- Ha kellet légicélt repültek szomszéd központ rakétás és lokátoros alakulatainak, vagy a saját központjukban gyakorló pilóták számára.
- Hordoztak ejtőernyős infracélt, olcsóbb éleslövészetekhez a sivatag felett.
- Valamint ha szükség volt rá, akkor a gyakorlatokon orosz vagy külföldi pilóták repülhettek velük éleslövészeten.
- Illetve részben átvették a régi szovjet Mari kiképzőközpont (népszerű nevén szovjet TopGun) feladatait, és harci kiképzés során eljátszották az ellenség szerepét.
A kiképzőközpontban a kilencvenes évek végén a MG-23MLD-ket lecserélték, használtan átvett eredeti szovjet 9.12-es MiG-29-esekre, így egészen 2016-ig a két asztrahányi század vegyes 9.12, 9.12A változatokkal látta el feladatait.
Fotó: ez az 1989-es gyártású asztrahányi MiG-29 9.12A exportváltozat, már megerősített függőlegesvezérsík bekötési csomóponttal 2012-ben. A gépágyú lőporgázai összekormolták a törzset.
A 12 darab 1988 és 1989 között gyártott asztrahányi 9.12A exportváltozatú MiG-29-esből, tíz darab 2012 és 2016 között esett át legutóbb élettartamnövelő nagyjavításaon, ami újabb tíz év naptári repidőt biztosított számukra. Érdekes módon 2015 után öt 9.12A távozott az asztrahányi kiképzőközpontból és új karrierbe kezdett!
Fotó: ez az 1988-as gyártású 9.12A exportváltozatú MiG-29-es, közel harminc évet töltött az asztrahányi kiképzőközpontban - az ezredforduló után hosszútávú tárolásba helyezve - míg a Krasznodári ipari nagyjavítása után, 2017-ben került a lipetszki teszt és kiképző központba. Az áttelepítésének valószínűleg köze van a szerb légierő támogatásához (is).
Fotó: Ez a két 1989-es gyártású 9.12A exportváltozat, ipari nagyjavítás után 2015-ben és 2016-ban került át Örményországba, ahol az Orosz Légierő biztosítja az ország légvédelmét.
Fotó: Ezt a szintén 1989-es gyártású asztrahányi 9.12A exportváltozatú MiG-29-es pedig nemrég került Szerbiába!
Fotó: Ez az 1989-es gyártású, a képen még az Asztrahányi kiképzőközpont repülőterén 2018-ban guruló 9.12A exportváltozatú MiG-29-es, igazi egzotikumá válhatott! 2020. májusában derült ki, hogy az orosz Légierő több Szu-24M bombázó és MiG-29-es (9.12A, 9.13 és UB) harcigépet telepített Líbiába, a líbiai Nemzeti erők támogatására. Meg nem erősített hírek szerint ez a 9.12A asztrahányi vadászgép része volt ennek a kontingensnek!
Tehát összefoglalva, ha napjainkban előkerül egy-egy friss dátumhozású fotó orosz MiG-29 9.12-esről, az minden esetben 1988-1990 közötti gyártású 9.12A vagy B export változatú kiképző gép, és nem a nyolcvanas évek szovjet harci alakulatok állományából maradt még mindig hadrendben.
Várom a folytatást a 9.13-ról.