1991 decemberében a Szovjetúnió - a többség számára - váratlanul szűnt meg. Egy szűk eliten kívül a gazdaság tényleges állapota a nagy többségnek, így a műszaki-tudományos rétegnek is ismeretlen volt.
A szovjet csapatok ugyan részben kivonultak az egy évvel korábban, 1990-ben feloszlott VSz volt tagországainak zöméből (a lengyeleknél 92-ig maradtak a Szu-27-esek, az egyesített Németországot meg 1994-ben hagyták el az oroszok), de a katonai fejlesztések, a kutatások, a gyárak felkészítése 1991 decemberéig még a korábbi lendülettel zajlott.
És noha van direkt összefüggés a Szovjetúnió felbomlása, az azt követő gazdasági összeomlás és a nyolcvanas évek szovjet valósága, tehát az odáig vezető út között, feltételezhetjük, hogy egy alternatív univerzumban, ha nem következik be mindaz, ami nálunk bekövetkezett, akkor a gondolatkísérlethez nyugodtan vehetjük az 1991-es állapotokat alapnak.
Eszerint, a kilencvenes évek első éveire a hadiipar fejlesztői a következő projektekkel jutnak el a gyártás megkezdéséig: MiG-29M, MiG-31M, Szu-27M, Szu-27IB, Szu-27PU.
A harci helikoptereknél a Mi-28A került volna gyártásba.
A Jak-141 valószínű átdolgozásra kerül, azonban a nukleáris meghajtású repülőgéphordozó valószínű 1996-98 körül már vízen van.
Ha így van, akkor megjelenik rajta mind a két típus, a Szu-27K és a MiG-29K is. Ahogy a Jak-44 AWACS is.
A két ötödik generációs gép esetében nem következik be az 1993 decemberi költségvetési fűnyíró, így mind a Szuhoj Sz-37, mind a MiG 1.44 első felszállása valamikor az eredeti terveknek megfelelően, 1995 decemberében megtörténik.
Az Sz-37-es ekkora már T-12-es prototípus jelzéssel van ellátva, van belőle egy földi tesztpéldány, egy szárazföldi és egy felhajtható szárnyú változat, míg a hajtóműve a “20-as gyártmány”.
(A mi világunkban ez elég kétségbeesett módon ment végbe, mert a fenti három gépből lett egy darab, de mindhárom feladatra, a hajtóművet meg az 1.44-es kapta meg, mert 1997 decemberéig az nem készült el. Márpedig a MiG-et meg kellett előzni).
A MiG 1.44-esből is legalább három prototípus elkészül már eddigre, de már radarral is felszerelve. A mi világunkban ez a gép csak 1999 decemberére készült el és csak annyit tudni, hogy a 2000-es évben egyszer repült télen és egyszer (a felvételek alapján) tavasszal(?).
Körülbelül 2000-2005-re tehát a keleti blokk országaiban már komoly generációs és képességbeli átrendeződés következik be.
Vagyis, ha azt mondjuk, hogy hiába a MiG-29M és az R-77, mert ott lett volna 400 Raptor, akkor nem a teljes képet vizsgáljuk.
Mert ha lett volna MiG-29M/R-77, akkor ott lett volna bőven minden más is.
De mind a két oldalon egyaránt.
Nekem a 80-as évek végén (hetvenben születtem) csak az volt a feltűnő, hogy minden - számomra érzékelhető - civil fejlesztés beleállt a földbe, ami meg volt, az reménytelenül lemaradt a Nyugattól.
Én ezt akkor az autókon mértem le.
A megújulás szimbólumának számító Lada Szamara formatervileg ott tartott, ahol a Kadett D - miközben az Opel már az áramvonalasabb "E"-t gyártotta 84-től.
Ugyanez volt igaz a Skoda Favoritra is, meg a megakadt FSO Wars-ra is.
S ez még csak a külcsín volt!
A nyugati autók műszaki, megbízhatósági színvonala; pl. elektronikus benzinbefecskendezés stb. meg már végképp elérhetetlen volt.
Ahol megfordultam iskolai gyakorlati napokon, nyári munkán; AFIT tgk. javítóműhely, meg Robur motor felújító/bejárató részlege, csavargyár, Volán, Miskolci Közlekedési Vállalat, utóbbi már dolgozóként is, ahogy utána egy betonelemgyárban, illetve ÉPFU-ban, az már látszott, hogy itt már nem lesz semmiféle fejlődés. Jó lesz, ha egyáltalán csak stagnálás lesz. (A munkanélküliség ekkor már megjelent Miskolcon!).
Egyszerűen látszott, hogy ez a rendszer végképp versenyképtelenné vált.
A nagykanizsai laktanyában tapasztalt műszaki és szemléletbeli színvonal is arról szólt számomra, hogy ez a hajó is elment...
Ez persze nem azt jelenti, hogy a katonai profilú konstruktőr irodák ne tudtak volna világszínvonalú eszközöket fejleszteni, illetve gyártani (pl. Tu-160), de hogy ezt csak a Szovjetunió nagysága ill. nagyságának tehetetlensége - no meg a nukleáris elrettentő erő - tudta volna elhúzni - akkori számomra - túlságosan beláthatatlan ideig.
Aztán bevonultam 89 őszére sorkatonának, s döbbenten azt tapasztaltam, hogy a megszólítás bajtárs lett!
No meg pénzhiány miatt elfogyott decemberre nemhogy a szén (a lezárt kiképzőkörletek bútoraival tüzeltünk), de még az Ultra(!!!) is.
Ez gyakorlatilag a laktanya/hadsereg harcképességének a megszűnését bizonyította számunkra!
Ilyen gazdasági bénultság mellett már csak minimum szükségállapottal (lásd. Lengyelország) lehetett volna (?) folytatni a viszonylag korszerű fegyverek fejlesztését, gyártását, rendszerbeállítását.