MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 820
81 152
113
NDK-s MiGek

mPUx8_FDPhc.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 179
61 055
113
Igen furcsa érzés lehetett, hogy Szása még 1994 elején is az egységes Németországban lófrálhatott (?) és láthatta a nyugati jólétet.
Vagy ilyen nem történt meg?
Arra még emlékszem, hogy írtad, hogy 1992-ben még építettek Szu-27 hangárokat, a rendszer lendülete vitte még ezeket a dolgokat előre.
Ami amúgy ép ésszel felfoghatatlan.
Igen. A lengyeleknél nem épültek hangárok a Szu-27-eseknek, pedig egy komplett szovjet ezrednyi állomásozott ott, de az NDK-ba bizony már fedezékkel együtt tervezték a rendszeresítést.
Ahhoz képest, hogy az NDK 1990 októberében szűnt meg, míg a szovjetek, (illetve 1992 januárja után az oroszok) még 1994-ig maradtak, valóban furcsa, hogy mivégre épült meg másfél darab olyan fedezék, ami már a Szu-27-esnek készült.
Mert fedezékeket építeni nem darabonként szoktak, hanem csoportonként. Tehát előre oda kell logisztikázni 10-16 (ha nem több) fedezéknyi alapanyagot, infrastruktúrát.
Amit előre le kell szervezni.

Na most a kérdés az, hogy pontosan mikor is épültek ezek a fedezékek? Mert ha 1990 októbere után, amikor a lengyeleknél ugyan már ott voltak a 27-esek, de már az is tudott volt, hogy mindenhonnan ki kell vonulniuk, akkor különös, hogy még aktív terv lett volna nem csak a Szu-27-es németországi rendszeresítése, de a helyi infrastruktúra felbővítése is.
A másik variáció, hogy a lengyelekhez is csak azért telepítettek Szu-27-est, mert az eredeti NDK-beli rendszeresítésről már lemondtak és inkább a potenciális fronttól távolabb, de szerényebb infrastruktúra mellett üzemeltették a típust.
Az viszont biztos, hogy nagyon sok szovjet projektet már nem a józan gyakorlatiasság, hanem az elnehezült bürokrácia tehetetlensége hajtotta még egy darabig.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 179
61 055
113
Igen furcsa érzés lehetett, hogy Szása még 1994 elején is az egységes Németországban lófrálhatott (?) és láthatta a nyugati jólétet.
Vagy ilyen nem történt meg?
Itt van egy ötrészes videó, amikor az oroszok részt vettek egy 9.13-as MiG-29-essel és es Szu-17M4-essel egy német gyorsulási versenyen, már az egyesítés után, 1993-ban, egy évvel a kivonás előtt:

 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 601
6 029
113
Igen furcsa érzés lehetett, hogy Szása még 1994 elején is az egységes Németországban lófrálhatott (?) és láthatta a nyugati jólétet.
Vagy ilyen nem történt meg?
Arra még emlékszem, hogy írtad, hogy 1992-ben még építettek Szu-27 hangárokat, a rendszer lendülete vitte még ezeket a dolgokat előre.
Ami amúgy ép ésszel felfoghatatlan.

1991. Németország, MiG-29, érdekes kis film:

 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 977
14 032
113
Ha már az eredeti 9.12-es 29-es. Szerintem annaka gépnek a legnagyobb marhasága vagy a fillérbaszásból, vagy komplett idiotizmusból született, méghozzá a 6db szárny alatti függesztési pont. Nekem senki ne mondja azt, hogy horribilis összegbe került volna már a 9.12-es zárnyára 8 felföggesztési pontot rakni úgy, hogy a törzshöz a két legközelebbire egy-egy PTB-1150 a következő kettőre R-27 a maradék 4-re meg R-73. Így a 3 póttartállyal majdnem megduplázódott volna a szállítható kerozin mennyisége.

A MiG-21/Szu-34 mintájára lehett volna hamarabb/gyorsabban "puposítani", és a súlypont problémát a "Kefír"/SZU-34/-35 mintájára "kacsásítással" megoldani.

Elnézést, hogy nem emléxem ki mondta --1;Bocsss, 2; igaza van/volt !!!--, hogy a Gulág-os motiváció hiánya -- is -- rendesen megcsapolta a korábbi oroszos --valóban bámulatos eredményeket létrehozó (szerintem)-- hatékonyságot és gyorsaságot.

...pontosítva: annak a helyére --úgy tűnik kb. máig sem-- nem lépett semmi.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 601
6 029
113
M

molnibalage

Guest
.
.
Ez a tipus 1991-re már a világűrbe is fel lett küldve, tehát bőven strapabirónak és megbizhatónak volt nevezhető, nem értem, minek az a béna abakusz, akármilyen ügyesen is tologatták a golyókat.
Hiánygazdaság + csóróság.
Egy mai 18 éves számára felfoghatatlan lenne 1990 és tája, ha bezavarnád egy akkori ABC-ben.
 
  • Tetszik
Reactions: Capslock27

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 993
32 312
113
.
.
Ez a tipus 1991-re már a világűrbe is fel lett küldve, tehát bőven strapabirónak és megbizhatónak volt nevezhető, nem értem, minek az a béna abakusz, akármilyen ügyesen is tologatták a golyókat.

Egyébként nekem is egy Elektronika volt az első tudományos számológépem. Ha jól tudom egy japán típus másolata volt. Ennek már rendes LCD kijelzője volt, nem ilyen fluoreszcens furaság, mint az általad linkelten. Ezt egy időben lehetett kapni a PIÉRT-nél (azaz állami üzletben), amikor Casio és egyéb nyugati természetesen nem volt kapható. Persze nem volt menő, de még csak drága sem volt. Bár az árra nem emlékszem, de olcsó volt az akkori árakhoz képest (1500 Ft? vagy ilyesmi 1985-ben vagy 86-ban).
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Capslock27

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 179
61 055
113
Az abakusz a szovjet valóság egyik szimbóluma volt.
Áramot nem evett és a nagy birodalom bármely tájáról jött nép egyszerű gyermeke is tudta kezelni.
Működött, lehetett vele dolgozni.
Tökéletes volt egy olyan sajátos minimalizmus korlátolta világban, ahol magának a számoló egységnek nem kellett bizonylatolnia.

Fogalmazhatunk persze úgy is, hogy a szarból erénykovácsolás kétes romantikája ez a jelenség, amiről lerí, hogy szintén a Nagy Honvédő Háború traumája okozta kényszeres primitivizmus miatt tartottak ki mellette.
Mint oly sok minden más mellett is.

Az amerikai gárázsbarkács “tudós” kultuszra is jellemző egyfajta egyszerűség, a “keep it simple” és az “if it ain’t broke, don’t fix it” szellemiség jegyében néznek ők is ferde szemmel minden, szerintük “túlmérnökölt” német, de különösen francia vívmányt, de a szovjet abakusz jelenség az még ezen is túlmutat.
Az abakusz az már az indokolatlan szintű konzervativizmus, ahol is valójában a baj azzal volt, hogy a nagy országban sok pénztárgép kellett volna.
Annyi meg nem volt.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 993
32 312
113
Az amerikai gárázsbarkács “tudós” kultuszra is jellemző egyfajta egyszerűség, a “keep it simple” és az “if it ain’t broke, don’t fix it” szellemiség jegyében néznek ők is ferde szemmel minden, szerintük “túlmérnökölt” német, de különösen francia vívmányt, de a szovjet abakusz jelenség az még ezen is túlmutat.
Az abakusz az már az indokolatlan szintű konzervativizmus, ahol is valójában a baj azzal volt, hogy a nagy országban sok pénztárgép kellett volna.
Annyi meg nem volt.

Egyébként a japán szorobant és a kínai megfelelőjét is sokáig használták. Kínában 2002-ig vizsgázni kellett a használatából.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 601
6 029
113
Az abakusz a szovjet valóság egyik szimbóluma volt.
Áramot nem evett és a nagy birodalom bármely tájáról jött nép egyszerű gyermeke is tudta kezelni.
Működött, lehetett vele dolgozni.
Tökéletes volt egy olyan sajátos minimalizmus korlátolta világban, ahol magának a számoló egységnek nem kellett bizonylatolnia.

Fogalmazhatunk persze úgy is, hogy a szarból erénykovácsolás kétes romantikája ez a jelenség, amiről lerí, hogy szintén a Nagy Honvédő Háború traumája okozta kényszeres primitivizmus miatt tartottak ki mellette.
Mint oly sok minden más mellett is.

Az amerikai gárázsbarkács “tudós” kultuszra is jellemző egyfajta egyszerűség, a “keep it simple” és az “if it ain’t broke, don’t fix it” szellemiség jegyében néznek ők is ferde szemmel minden, szerintük “túlmérnökölt” német, de különösen francia vívmányt, de a szovjet abakusz jelenség az még ezen is túlmutat.
Az abakusz az már az indokolatlan szintű konzervativizmus, ahol is valójában a baj azzal volt, hogy a nagy országban sok pénztárgép kellett volna.
Annyi meg nem volt.
.
.
Egy érdekes video, egy elektronikus katonai számológép kb 1982-ből! :)
.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 179
61 055
113
Az OVT-s Mig29M is 9-15-összériájúnak tekinthető, vagy legalábbis azon alapul?
A 156-os oldalszámú 9.15-6-os, a hatodik MiG-29M prototípus átalakításával jött létre az OVT program, de külön gyári szám nélkül.
Tehát technikailag az OVT továbbra is 9.15-ös volt.
A 154-es MiG-29M pedig át lett alakítva kétüléses MiG-29M2 prototípusnak.
Ugyanakkor nem ez a példány, hanem az újonnan épített egy- és kétüléses M2 gépek kaptak csak új gyártmánykódot.
Ezek lettek a 9.61 és 9.67.
Ezek a gépek az újratervezett MiG-29K és KUB alapján készültek, lefixált (de felhajthatóként gyártott) szárnyakkal, tengerész futóművel, fékhorog nélkül.
A K/KUB gépek számozása a 9.41 és 9.47 (az ős-K 9.31 után) és ebből lett a 9.61 és 9.67.
De ezek nem azonosak a most gyártott MiG-35-össel.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and tarzaan

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
11 610
14 571
113
A 156-os oldalszámú 9.15-6-os, a hatodik MiG-29M prototípus átalakításával jött létre az OVT program, de külön gyári szám nélkül.
Tehát technikailag az OVT továbbra is 9.15-ös volt.
A 154-es MiG-29M pedig át lett alakítva kétüléses MiG-29M2 prototípusnak.
Ugyanakkor nem ez a példány, hanem az újonnan épített egy- és kétüléses M2 gépek kaptak csak új gyártmánykódot.
Ezek lettek a 9.61 és 9.67.
Ezek a gépek az újratervezett MiG-29K és KUB alapján készültek, lefixált (de felhajthatóként gyártott) szárnyakkal, tengerész futóművel, fékhorog nélkül.
A K/KUB gépek számozása a 9.41 és 9.47 (az ős-K 9.31 után) és ebből lett a 9.61 és 9.67.
De ezek nem azonosak a most gyártott MiG-35-össel.

Lett volna realitása, hogy a 90-es évek közepén legyártsanak 30-60 darabot a számunkra? Megrendelés esetén szériaérett lett volna a gép?