MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 363
84 197
113
ssvenom

Eléggé hazavágja a manőverező képességet szuperszonikus tartományban.Ami akár rosszul is hangozhat viszont a tapasztalat az,hogy a 4.gen gépek épp csak szuperszonikus tartományban nem manővereznek sőt igazából alig-alig lépik át a hangsebességet.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Illeszkedő póttartály került a gerincére???
ezert nez ki ilyen Frankensteinul?
nem vagja haza a manoverezo kepesseget?
ezert kell ilyen otromban kineznie holmi fajta illeszkedo pottartaly vegett?
elnezest a huje kerdesekert de laikus vagyok,viszont nem ertem hogy miert kellett pont oda tenni nekik!
nem lett volna jobb ha pot tartalyokkal kozlekedne?
elnezest de... total nem vagom ezt...!

A manőverező képességből leginkább a gyorsulást befolyásolta károsan, részben a plusz súly, részben meg a plusz légellenállás és az okozott légörvények miatt. Állítólag akkora légörvényeket okozott a buci nagy gerinc, hogy csúnyán lerontotta a függőleges vezérsíkok hatékonyságát, és ezzel a függőleges tengely körüli stabilitást. Állítólag utálták is rendesen a pilóták, sokkal veszélyesebb volt vele repülni, mint a korábbi, karcsúbb változatokkal. Gyanítom, hogy ezek is az algériai exportból "visszamaradt" példányok, mert nem sok ilyent gyártottak. Vezetőváltás volt MiG-éknél, és az új főnök első intézkedése az volt, hogy leállította a púpos gyártását (mint a cégre létére is veszélyesnek minősített kísérletet).
 

ssvenom

Member
2010. december 1.
222
19
18
Koszonom dudi
ertem...
de... szubszonikus tartomanyban ahol a gepek jol manovereznek mennyire hathat ki ahogy ez a forvedveny kinez?
azaz a kerdesem az lenne hogy miert vagtak haza a 29es manoverezeset holmi fajta tobb kerozin vegett?
es ha igen megtettek,vajon miert?mit vartak attol hogy tobb kerot vigyen magaval ezzel a fordulekonysagat csokkentve illetve az egesz manoverezeset?tobbre tartottak azt hogy tobb uzemanyag legyen benne mint ahogy a Gep tudjon kozlekedni a levegoben?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 363
84 197
113
emel


Egy privát levélben kérdeztem Allesmor Obrannát erről(Konkrétan a MIG-29 C 9.13)ez volt a válasza:

Semmivel se ronototta. A maximális sebesség, mely csak papíron volt Mach 2.3, romlott, de ugye ez a különbség nem realizálódott. A gép manőverezőképessége egy az egyben megegyezett a 9.12-esével, illetve a repülhető maximális állásszög ezen a típuson valamiért pár fokkal még nagyobb is volt.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 363
84 197
113
Allesmor Obranna

Annyira különbözik a két "púpos"egymástól?
<b>Ha igen akkor visszavonom!!!</b>
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 730
66 276
113
Ejnye.
Nagyon is.

9.13:

177003.jpg


177446.jpg


178824.jpg


A radar hasonló a 9-12-esekéhez, csak a zavarvédelme fejlettebb, a paraméterei kedvezőbbek, az A-50-esekkel is együtt tudott működik a gép, de a tüzelőanyag mennyiség azonos volt, hiszen a "púpban" a Gardenija zavarórendszer lakott, nem extra tüzelőanyag.

9.19

179937.jpg


176695.jpg


175369.jpg


Itt a radar a Zsuk- ME, a kabinba színes kijelzők kerültek, levegőben utántölthető, a póttartálya nem 1500, hanem 1800 (2100?) literes, a gerincre extra tüzelőanyagtartály került, stb stb.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 363
84 197
113
Köszönöm!Én azt hittem,hogy a púp azonos.Azt tudtam,hogy az elektronika eltérő.
 

ssvenom

Member
2010. december 1.
222
19
18
Kicsit most osszezavarodtam...
most akkor plusz kero vagy zavaro rendszer vegett ilyen pupos?
a konkret valaszt elore is kmoszonom!
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Kicsit most osszezavarodtam...
most akkor plusz kero vagy zavaro rendszer vegett ilyen pupos?
a konkret valaszt elore is kmoszonom!

Nézd meg Allesmor ... 18.06-os hsz.-ének fotóit, a felső háromon a 9-13 típusváltozaton jóval alacsonyabb a gerinc, ebben elektronika van, az alsó három fotó 9-19 változat böhönc nagy púppal, ebben üzemanyag van. A többi különbséget Allesmor leírta.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 363
84 197
113
ssvenom

A két gép nem ugyan azt a sárkányt(most már ezt is tudom) és elektronikát kapta.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 730
66 276
113
És ha nagyon precíz akarok lenni, hozzá kell tennem, hogy azért a 9.13-asok hiába rendelkeztek ugyanannyi belső tüzelőanyag mennyiséggel és ugyanazzal a PTB-1500-as tartállyal, mint akár a mi 9.12-eseink, ezek a gépek már használhatták a szárnyakra szerelt 1150 litereseket is. Ezt az extrát később a 9.12-eseken is ki lehetett alakítani, ahogy ez meg is történt pl. a szlovák gépeken is, azonban ez természetesen a közepes hatótávolságú légiharc rakéták helyére ment fel.

Ennek tükrében kell szemlélni például a 9.41-es és 9.47-es MiG-29K és -KUB gépeknél a levegőbeni utántölthetőséget, emellett a törzs alatti 1800 (vagy 2100?) literes tartályt, illetve a szárnyak alatti nem kettő, hanem négy darab 1150 literes tartályt, ami mellett még mindig jut hely a szárnyankénti R-77 + R-73 kombónak is.
 

ssvenom

Member
2010. december 1.
222
19
18
Ertem...koszonom!
Amugy meg jo hogy kukaztak,mert ez igy gyalazat a 29re nezve ahogy kinez ezzel az amorf puppal a hatan.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 730
66 276
113
16 darab került átadásra az orosz légierőnek, pont annyi, amennyit az algériai légierőnek leszállítottak, majd kénytelenek voltak visszavenni. Ez arcvesztés volt a MiG-nek, de, hogy ne fájjon annyira, az orosz légierő kvázi dacból csakazértis, átvette és "rendszeresítette" őket. Az idézőjel annak szólt, hogy a gép valódi képességeit messze ki nem használó feladatkörben senyvednek a példányok. Először is a kurszki ezredhez kerültek (amelyik mellesleg a kiskunlacházi 14. gárda vadászrepülő ezred jogutódja), majd lényegében itt nem csináltak semmit. Utántöltést nem gyakorolták, legtöbbször egy-egy R-73-assal lehetett őket látni, illetve újabban a növelt hatótávú R-27ER is felkerült rájuk, ezen felül RBK-500, FAB-500M62, FAB-100 és B-20-as blokkokkal dolgoznak.

Fogalmam sincs hány üzemképes példány van belőlük még, de azért repülgetnek velük. Igazából nem történt más, minthogy a kifutott üzemidejű régebbi 9.12-esek és 9.13-asok helyére kerültek, illetve nevezzük nevén a dolgot, megint a Szuhoj járt jól a valószínű nyomott áras (ez maximum az államnak rossz) Szu-30MKA gépekkel, melyekkel korrigálták a skandalumot.

(utóirat emel topictársnak: ezelőtt két hónapja írta, hogy Lacházán kiképző ezred volt, míg Tökölön harci, ezért se kooperáltak egymással, hiába volt a földrajzi közelség és a típusazonosság. Nos, ez nem igaz, Kiskunlacházán is harci ezred volt, a 14. gárda vadászrepülő ezred, ráadásul nukleáris fegyverzettel. A kooperáció teljes hiánya abból fakadt, hogy ennek a két alakulatnak az esetlges együttműködését már hadosztály szinten kellett volna kezelni, de annak parancsnoksága már Moszkvában volt, ott meg úgymond "ilyesmire nem adtak". Azaz, inkább egyfajta redundanciaként tekintettek rájuk)
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
(utóirat emel topictársnak: ezelőtt két hónapja írta, hogy Lacházán kiképző ezred volt, míg Tökölön harci, ezért se kooperáltak egymással, hiába volt a földrajzi közelség és a típusazonosság. Nos, ez nem igaz, Kiskunlacházán is harci ezred volt, a 14. gárda vadászrepülő ezred, ráadásul nukleáris fegyverzettel. A kooperáció teljes hiánya abból fakadt, hogy ennek a két alakulatnak az esetlges együttműködését már hadosztály szinten kellett volna kezelni, de annak parancsnoksága már Moszkvában volt, ott meg úgymond "ilyesmire nem adtak". Azaz, inkább egyfajta redundanciaként tekintettek rájuk)

Oké, vettem az adást, köszi a javítást. Valszeg én értettem félre egy szovjet/ukrán főhadnagyot, de utólag belegondolva ő csak azt mondta, hogy "Mi.....", tehát lehet, hogy nem is ezred-szintre értette, ill. ki tudja, hogy egyáltalán repülős volt-e őkelme (71-ben történt, akkor még a magyar honvédségi fegyvernemi jelzéseket se ismertem, nemhogy Grisáékét).
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Hello!

16 darab került átadásra az orosz légierőnek, pont annyi, amennyit az algériai légierőnek leszállítottak, majd kénytelenek voltak visszavenni.
Nem 28 MiG-29SMT és 6 MiG-29 UBT? Erre adtak 2014-ben még egy 16 darabos SMT utánrendelést is.

A kooperáció teljes hiánya abból fakadt, hogy ennek a két alakulatnak az esetlges együttműködését már hadosztály szinten kellett volna kezelni, de annak parancsnoksága már Moszkvában volt,

Lehet nem egyre gondolunk, de a tököli, lacházai és a sármelléki szovjet vadászrepülő ezredek a 11. Vadászrepülő hadosztály parancsnokság alárendeltségében voltak, ami 1991-ig Tökölön települt.

Más:
és akkor az indiai 9.20-as MiG-29UPG-ről nem is beszéltünk:
414619_original.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 730
66 276
113
Hello!


<blockquote rel="Allesmor Obranna"> A kooperáció teljes hiánya abból fakadt, hogy ennek a két alakulatnak az esetlges együttműködését már hadosztály szinten kellett volna kezelni, de annak parancsnoksága már Moszkvában volt,

Lehet nem egyre gondolunk, de a tököli, lacházai és a sármelléki szovjet vadászrepülő ezredek a 11. Vadászrepülő hadosztály parancsnokság alárendeltségében voltak, ami 1991-ig Tökölön települt.

/></blockquote>

De egyre gondolunk, csak én fogalmaztam pongyolán. A parancsnokság itt volt, de az általad is említett három ezred közös feladatokat nem kapott, mivel Moszkva ilyeneket nem tervezett.
Tökölön a hadosztály parancsnokság felügyelte az ezredek munkáját és ellenőrző előjáró, illetve feladatszabó szerepkörben ténykedett, de csak olyan feladatokat delegált, amelyekre Moszkva utasította, vagy amelyeket jóváhagyott.
Magyarán itthon nem volt senki, aki önállóan úgy döntött vagy dönthetett, hogy akár két, vagy három ezredet a napi feladatok szintjén is összehangol (például légi harcászat gyakorlása ezred szinten).
A szovjetek a saját repülési napjaikon nem ritkán ugyanazokat a feladatokat repülték, csak ezredenként a saját légtereikben.

Amikor Tökölre jött az A-50-es, akkor az egy másik történet volt, de akkor is külön-külön repültek vele együtt hol a tököliek, hol a lacháziak.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
Am most olvastam egy orosz oldalt ahol megkérdezték az egyik Mig gyárban lévő dolgozót hogy menyi az átlag bér,
Azt válaszolta hogy 43 000 Rubel, az mennyi dollárba?