Algéria "mostoha gyerek" MiG-29-esei:
Hasonlóan a többi arab országhoz, Algériában is titkolják a katonai adataikat. Szerencsére mióta mindenki zsebében kamerás mobiltelefon van, illetve a műholdfotók is visszanézhetők, ráadásul az Interneten könnyen egymásra találnak az érdeklődők, sok adat kiszivárog.
A Szovjetunió és a korábbi világrend összedőlése érzékenyen érintette az algériai katonai erőket is, melyek jellemzően szovjet fegyverzettel voltak felszerelve. A hatalmas mennyiségű, korábban a nagy testvér segítségével jelképes áron üzemeltet technikával, a kilencvenes évek elejére hirtelen magára maradt az arab ország. Mintegy félezer ex szovjet tanácsadó távozott az országból, ráadásul ebben az időszakban iszlám forradalom/polgárháború tört ki Algériában.
A kilencvenes évek végére - nem kis mértékben, az Egyesült Államok segítséggel - sikerült úrrá lenni a civilek módszeres mészárlásával járó - becslések szerint körülbelül 44 ezer civilt volt a veszteség - polgárháborún, és megakadályozni, hogy Algéria egy Iránhoz hasonló iszlám vezetésű állammá váljon. Ezek után, a kilencvenes évek végén Algéria számára lehetővé vált, hogy a kelet-európai piacon ex. szovjet fegyverzet szerezhessen be.
A kilencvenes évek végén induló szállítások eredménye közel 130 db, akkoriban Észak-Afrikában korszerűnek számító
- MiG-29 9.13 /UB
- Szu-24M/MR
- MiG-25PD/RBSh
- és Mi-24V harcigép
A fenti politikai és gazdasági helyzetbe „csöppentek” bele az első ex. Szovjet Front Légierős MiG-29-esek 1999-ben.
A Belorusszia, Oroszország és Ukrajna által leszállított mennyiségekről nagyon szórnak az adatok– 31 és 56 db közöttiről írnak. Ezek közül a
hitelesnek a 43 darab MiG-29-es átvételét tartom
- 34 db 9.13-as harci és
- 9 db kétüléses MiG-29UB.
Egyrészt mert ez megfelel az ENSZ Fegyverzet Ellenőrző Hivatal számára leadott mennyiségeknek, másrészt ezek fotókkal is alá vannak támasztva! (Általam nagyra tartott algériai kutató, egy plusz öt 9.13-as tartalmazó orosz szállítmányról is ír a kétezres évek közepéről, de ez nincs megerősítve egyelőre.)
Fotó: arab pilóták Beloruszában, fehérorosz kiképzőikkel a kilencvenes évek végén.
Összefoglalva, 1999 és 2002 között egy labilis belső biztonságú és pénzügyi helyzetű Algériába érkezett meg a MiG-29-es típus. Az átadás és átképzést a belorusz fél végezte, de 43 darabos szállítmány orosz és ukrán MiG-29-eseket is tartalmazott. A belorusz fél nem tudta az igényeket teljes mértékben kiszolgálni. Például a kilenc kétüléses közül, csak kettő volt ex belorusz, míg a többi Oroszországból és Ukránjából származott.
A MiG-29-esek az Algériai Légierő 3. Légvédelmi Wing-jéhez érkeztek, 2003-ra leváltva a MiG-21MF/bis/UB deltaszárnyú vadászokat. Eredeti tervek szerint a 3. Wing korábbi repülőterein telepítették volna azokat szét, melyek az ellenfél Marokkó és a nyolcvanas években puskaporos hordó Nyugat-Szaharai területek felől védték az országot. De a polgárháborúból lábadozó ország, ekkor még nem tudta gazdaságilag megfelelő szinten fenntartani, a használt MiG-29-eseit. Így a 3. Wing határmenti repülőterein, más alakulatoktól idevezényelt típusok, 2006-ig MiG-23MF-ek, majd egészen 2020-ig MiG-25PD/PDSz elfogó vadászgépek adtak készenlétet, a MiG-29-esk helyett. Hosszú ideig, a jelentős számú algériai MiG-29-es, csak a tengerparti BouSfer repülőterén adott készenlétet.
Fotó: Algériai MiG-29-esek a hóban. De ez nem Kelet-Európában készült, hanem egy ritka látvány Észak-Afrikában 2003-ban. Ebben az évben állították le az algériai MiG-21-esek utolsó példányait is.
Az algériai MiG-29-es típus állítólag rossz műszaki állapotához az ország gazdaságának állapotán kívül, később az orosz MiG-29SzMT fiaskó is hozzájárult. Az ezredfordulón beszerzett jelentős mennyiségű algériai támadógépet korszerűsíteni tervezték.
- Mi-24V-et dél-afrikai segítségével Mi-24MkIII szintre
- Szu-24M/MK változatokat M2-es változatra Oroszországban
- A MiG-29-eseket BM változatra R-77 légiharcrakétákkal és földi precíziós támadóképeséggel Belorusziában.
A kétezres évek közepén, az oroszok által gyári új gépként eladott, átlag 14 éves MiG-29SzMT-k ügye, a régebbi 9.13-asokra is kihatott. A 9.13-as MiG-29-esek korszerűsítését, az „SzMT” ügy után elvetették. Helyette az új Szu-30MKA típusból, még kétszer rendeltek újra.
Mindez teljesen elvitte a fókuszt az eredeti MiG-29-eskről, melyeket az észak-algériai BouSfer repülőterén vontak össze. Az akkori állapotukat jól jellemzi, hogy a közel egy évtizeddel régebbi MiG-25-ösök előtt(!) tervezték azokat leállítani.
Fotó: Az oroszok átlag 14 éves, gyárban maradt sárkányok korszerűsítésével hozták létre az algériai MiG-29SzMT repülőgépeket, amit az algériai fél eredetileg a MiG-23MF kivonására szánt volna. Az első MiG-29SzMT-k 2006-ban megérkeztek, a MiG-23MF-eket 2007-ben a tervek szerint leállították, majd kitört a botrány az újként eladott, 14 éves sárkányok miatt. A már leszállított 15 db SzMT/UBT-t visszaszállították Oroszországba és helyette további Szu-30MKA repülőgépeket szereztek be.
Az ipari nagyjavítás csúszott egy bő fél évtizedet. A megváltás csak a tízes évek közepén jött el. 2014-től érkeztek vissza Belorussziába élettartam hosszabbításra az algériai 9.13-as harci és a kétüléses UB MiG-29-esek. Ez jó hatással volt a típusra. A 2018-tól fokozatosan átvették a készenlétet más vadászgépektől és napjainkban a BouSfer-i anya repülőterén kívül már négy algériai bázison adnak két-két géppel készenlétet a MiG-29-esek.
Fotó: Ipari, élettartam növelő nagyjavításon Belorussziában 2016-ban
Időközben az eredetileg leszállított 43 darab MiG-29-esből 1999 és 2022 között legalább tíz 9.13-as harci, és két UB változatot vesztettek el.
És, hogy mennyi az annyi 2022-ben? Mértékadó források bő húsz repülőképes állapotban tartott MiG-29 9.13-as és UB gépről szólnak. A képet árnyalja, hogy 2020/21-től az orosz fél már szállítja számukra a váltótípusnak szánt MiG-29M/M2 változatokat, amelyekből valószínűleg 14 darabot rendeltek. Ráadásul ez év nyarán, a légierő bemutatóján elhangzott beszédben, magas rangú algériai hivatalnok újabb 14 MiG-29M/M2 szóló tárgyalásokról is nyilatkozott.
Fotó: Az ipari hátteret továbbra is Kelet-Európából biztosítják. A mögöttük látható FC-25-ös 9.13-as MiG-29-es, karrierjét hazánkban kezdte meg, amikor 1987-ben Tökölre érkezett és piros 30-as oldalszámot kapott! Majd egy Sármelléki "kanyar után került" vissza a Szovjetunióba és örökölte meg Belorusszia. Végül egy 2002-es nagyjavítás után került Algériába.