MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 374
93
FB-IMG-1525274517999.jpg


Némi plusz infó, bár szórnak az adatok. Az eritreai MiG-29-esek közel 15 éve, nem alkalmasak bevetésre! A megmaradt kb három sérülésmentes, lekonzervált gépből egyet-egyet repülőképessé tettek a tízes években kelet-európai műszaki csapatok, hogy a népnek promózhassák ünnepnapokon, de semmi több.

1998 végén kaptak hat MiG-29-est, felkészülendő az Etiópiával vívandó háborúra. Oldalszámaik 501-506 között lettek kiosztva.
  • #501 – 9.51 UB a kétezres években megsérült, eddig nem javították
  • #502 – 9.12B a kétezres évek végére üzemképtelenné vált, konzerválták.
  • #503 – 9.12B lelőtték az 1999-es a háború során
  • #504 - 9.12B a kétezres évek végére üzemképtelenné vált, konzerválták. 2013-ban egy fehérorosz csapat repülőképes állapotba hozta, a függetlenség napjának megünneplésére. 2016-ban egy 10 fős orosz csapatot repülőképes állapotba hozta, hogy bemutathassák a 25 éves függetlenség napján
  • #505 - 9.12B a kétezres évek végére üzemképtelenné vált, konzerválták. 2016-ban egy 10 fős orosz csapat repülőképes állapotba hozta, hogy bemutathassák a 25 éves függetlenség napján
  • #506 – 9.12B lelőtték az 1999-es a háború során

2002 és 2004 körül további, legalább négy 9.12B beszerzésére került sor:
  • #507 – 9.12B 2004-ben összetört
  • #508 – 9.12B 2005-ben történt leszállás közben balesetet szenvedett.
  • #509 – 9.12B 2008-ban megsérült
  • #510 – 9.12B megsérült, kanibalizálták
1424788650-1894.jpg

Fotó: A 508-as balesete 2005-ben.

És akkor kérdés még két gép.
  • #511 elképzelhető, hogy nem létezett
  • #512 egy orosz gyári 9.18-as prototípus volt, amit #512-es oldalszámmal mutattak be. 2006-os dátumozású fotó van róla, de elképzelhető, hogy kamu.


attachment-463.jpg
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 374
93
Még annyi pontosítás, hogy a #501 oldalszámú 9.51-es eritreai kétüléses MiG-29-es - jelen információink szerint egyetlen eritreai MiG-29-esként - eljutott ipari nagyjavításra.

A #501 oldalszámú UB 1991-ben készült, és a Sokol gyár bemutatópéldányként szolgált rövid ideig, majd konzerválták. 1998-ban kikonzerválták, majd decemberben Eritreába szállították.

A háború, majd az utána következő feszültebb időszak után, 2008-ban szállították vissza Oroszországba, ahol a 275-ös számú krasznádári üzemben javították. Ezért is van róla viszonylag több fotó, de ezek nem Afrikában, hanem Krasznodárban készültek.

2009-ben került vissza Eritreába, ahol ismeretlen időpontban és mértékben megsérült, azóta nem repül.

001.jpg
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 577
5 985
113
Még annyi pontosítás, hogy a #501 oldalszámú 9.51-es eritreai kétüléses MiG-29-es - jelen információink szerint egyetlen eritreai MiG-29-esként - eljutott ipari nagyjavításra.

A #501 oldalszámú UB 1991-ben készült, és a Sokol gyár bemutatópéldányként szolgált rövid ideig, majd konzerválták. 1998-ban kikonzerválták, majd decemberben Eritreába szállították.

A háború, majd az utána következő feszültebb időszak után, 2008-ban szállították vissza Oroszországba, ahol a 275-ös számú krasznádári üzemben javították. Ezért is van róla viszonylag több fotó, de ezek nem Afrikában, hanem Krasznodárban készültek.

2009-ben került vissza Eritreába, ahol ismeretlen időpontban és mértékben megsérült, azóta nem repül.
.
.
Ha viszont az van, amiröl beszelunk, hogy ott a muholdfoton az 5 gep evek ota mozdulatlan ott, akkor azert az is egy szempont, hogy bar a repter környeke zöld, de az egesz orszag egy sivatagos környek, valoszinuleg sok a por a szellel, masreszt a tenger is nagyon közel van, amitöl meg sos lehet a levegö?
A muholdkepeken a gepeket nagyon nem konzervaltak, talan egy ponyvat tettek a pilotafulkere, kb ennyi a reszukröl.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 374
93
.
.
Ha viszont az van, amiröl beszelunk, hogy ott a muholdfoton az 5 gep evek ota mozdulatlan ott, akkor azert az is egy szempont, hogy bar a repter környeke zöld, de az egesz orszag egy sivatagos környek, valoszinuleg sok a por a szellel, masreszt a tenger is nagyon közel van, amitöl meg sos lehet a levegö?
A muholdkepeken a gepeket nagyon nem konzervaltak, talan egy ponyvat tettek a pilotafulkere, kb ennyi a reszukröl.
Mi itt a fotelben megpróbáljuk onnan megközelíteni, hogy ez egy érték, amire biztos mindeni más is vigyáz. E helyett, ők valakinek az érdekében háborúztak annó, aki fegyvert is biztosított. Most valakinek nem érdeke a háború, tehát hagyják szétrohadni. Máshol is láttunk már ilyet, nem is kell Afrikába utazni... :(

Nem onnan van megközelítve, hogy ez egy érték, amit évtizedekig lehet üzemeltetni. A mának élnek... teljesen máshonnan nézik.




sud01.jpg


Más:
  • Peru - +/-egy alapon megvan
  • Oroszország - becsült - az üzemeltető századok alapján
  • Egyiptom - kb megvan
  • Észak-Kórea - kb megvan

A következő témának most a szudáni, iráni és algériai MiG-29-esekről gyűjtök.

A lengyel, szerb, bolgár MiG-29-esek jelenlegi állapotáról gyűjteni van jelentkező? Vagy egyéb légierő? Pl. India?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
Mi itt a fotelben megpróbáljuk onnan megközelíteni, hogy ez egy érték, amire biztos mindeni más is vigyáz. E helyett, ők valakinek az érdekében háborúztak annó, aki fegyvert is biztosított. Most valakinek nem érdeke a háború, tehát hagyják szétrohadni. Máshol is láttunk már ilyet, nem is kell Afrikába utazni... :(

Nem onnan van megközelítve, hogy ez egy érték, amit évtizedekig lehet üzemeltetni. A mának élnek... teljesen máshonnan nézik.




sud01.jpg


Más:
  • Peru - +/-egy alapon megvan
  • Oroszország - becsült - az üzemeltető századok alapján
  • Egyiptom - kb megvan
  • Észak-Kórea - kb megvan

A következő témának most a szudáni, iráni és algériai MiG-29-esekről gyűjtök.

A lengyel, szerb, bolgár MiG-29-esek jelenlegi állapotáról gyűjteni van jelentkező? Vagy egyéb légierő? Pl. India?
India az UPG korszerűsítéssel gondolom, belevariált a továbbéltetendő darabszámba, nem 1:1-ben ment a modernizáció.
Ez csak egy tipp.
Ezen felül ott van a másik 29-es, a K/KUB páros, ami egyrészt műholdkép alapján meg sem különböztethető, másrészt ott is volt pár baleset.
Érdekes, hogy bár hajófedélzeti - tehát fokozottan veszélyes üzemű - a típus, a gépsérüléses események majdnem mind a szárazföldi bázisukon történtek.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and borisz

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 374
93
India az UPG korszerűsítéssel gondolom, belevariált a továbbéltetendő darabszámba, nem 1:1-ben ment a modernizáció.
Ez csak egy tipp.
Ezen felül ott van a másik 29-es, a K/KUB páros, ami egyrészt műholdkép alapján meg sem különböztethető, másrészt ott is volt pár baleset.
Érdekes, hogy bár hajófedélzeti - tehát fokozottan veszélyes üzemű - a típus, a gépsérüléses események majdnem mind a szárazföldi bázisukon történtek.
Igen, jó lenne e friss állapotjelentés az UPG program aktuális állapotárol.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 577
5 985
113
India az UPG korszerűsítéssel gondolom, belevariált a továbbéltetendő darabszámba, nem 1:1-ben ment a modernizáció.
Ez csak egy tipp.
Ezen felül ott van a másik 29-es, a K/KUB páros, ami egyrészt műholdkép alapján meg sem különböztethető, másrészt ott is volt pár baleset.
Érdekes, hogy bár hajófedélzeti - tehát fokozottan veszélyes üzemű - a típus, a gépsérüléses események majdnem mind a szárazföldi bázisukon történtek.
.
Friss cikk az indiai tengereszeti helyzetröl, nem tul pozitiv: https://www.janes.com/defence-news/...-reports-crash-of-fifth-mig-29k-in-four-years
.
Negy ev alatt 5 gepet vesztettek, miközben a szarazföldiek nagyobb gepszammal is 10 ev alatt "csak" harmat.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 577
5 985
113
Indiai K/KUB-nak remek forrás! UPG-ről tudsz hasonlóan frisset, és hitelesnek tűnőt?

2022.okt:
eszerint: "The IAF operates about 66 of the Soviet/Russian origin fighters in three squadrons. Two of them are based at Adampur and Jamnagar, while the third has recently moved to Srinagar to replace a MiG-21 squadron that was phased out. In addition, the Navy also procured 35 MiG-29s for its fleet air arm."
.
2022. augusztus: https://eurasiantimes.com/india-to-get-swift-delivery-of-upgraded-mig-29-fighters/
eszerint: "The IAF currently operates four MiG-21 squadrons, five Jaguar squadrons, three MiG-29 (UPG) squadrons, three Mirage 2000 (UPG) squadrons, and 12 Su-30MKI, two LCA squadrons, and two Rafale squadrons."
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0 and enzo

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 596
3 814
113
Hello!

Onnan közelítettem meg, hogy a beton foltos. Két év során - húsz műhold fotón - a gépek helyzete változatlan maradt a foltokhoz képest. Felfestések sem segítik a gépek pozicionálását.

Kizártnak tartom, hogy a nagy üres betonplacc közepén sikerülne mindig pontosan ugyanoda parkolni.
Szia,

Az allohelyeken nincsenek nyugozo pontok?
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 097
113
Ebben az évben jártam a szerb Stít 22 rendezvényen, ahol természetesen kiállították a MiG-29SzM változatú repülőgépet statikus sorba, illetve repültek példányok. Az azonosítást nehezítette, hogy a függőleges vezérsíkon lévő lajstromszámokat lefestették, azonosíthatatlanná tették. A szerb Tango Six blog is szenved, hogy tényleg infok legyenek a repülőgépekről.

Stit 22 - saját cikk

Tango Six
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 374
93
Pár gondolat a belorusz MiG-29-esekről, elsősorban mennyiségi oldalról megközelítve:

Beloruszia 1992 és 1993 között, CFE adatok szerint 92 db MiG-29-est örökölt a szovjet Front Légierő állományából. Ezen gépeknek jelentős része Magyarországon, Kiskunlacházán és Tökölön állt hadrenbe eredetileg, majd kelet-németországi szolgálat után kerültek Fehéroroszországba.
  • A 9.13-as „púpos” harci változatok nagyrészt 1986 és 1989 között készültek,
  • míg a kétüléseseket 1985 és 1992 között gyártották
így elég fiatalnak számítottak a kilencvenes évek elején.

927-FAB-Belarus-AF-Astrahan-2009.jpg

Fotó: A belorusz MiG-29-esek többször települtek gyakorlatok során az oroszországi asztrahányi lőtérre, ahol mind légiharc, mind a földi célok elleni fegyverzet bevetését gyakorolhatták.

Ekkora mennyiségű vadászgépre nem volt szüksége az országnak, valamint az európai hagyományos fegyveres erők csökkentéséről szóló egyezmény, mennyiségi keretébe sem fértek bele, ezért megkezdték azok külföldi értékesítését.

1996 és 2002 között, összesen 43 darab MiG-29-est szállítottak Peru és Algéria számára. Míg a megmaradt körülbelül
  • 33 darab 9.13-as harci és
  • hat darab kétüléses UB
két belorusz repülő ezred kötelékében szolgált az ezredforduló után.

A belorusz MiG-29-esek fénykora az ezredforduló utáni évtizedre tehető. A fotók alapján aktívan repülő kb. 33 darab 9.13-as MiG-29-es közül, körülbelül egy századnyit - 8 és 12 között szórnak a becslések - korszerűsítettek. A felújított Fulcrumok pilótafülkéje egy videórendszert kapot a repülés közbeni paraméterek rögzítésére, és állítólag lehetővé vált az RVV-AE R-77 és az R-27ER/ET közepes hatótávolságú légi- légi rakéták, valamint irányított földi célok elleni fegyverzet bevetése. A vadászgépeket a helyi Szatelit önvédelmi elektronikai zavaró berendezéssel is felszerelhették:
bm02.jpg



A hanyatlás 2010-től következett, miután a két belorusz repülő ezredet összevonták és csak két repülőszázad maradt aktív a baranovicsi repülőterén, mindössze húszon pár MiG-29-essel. A megmaradt tízen egynéhány feleslegesnek ítélt gép közül, 2010-től legalább kettő földi oktató példánnyá, míg vagy négy, kiállítási tárggyá vált. Valamint 2010 és 2017 között legalább három gépet elvesztettek. Kettő összeütközött a levegőben, míg egy felszállás közben szenvedett balesetet.

A 2010-es ütközés eredménye. Az 50-es lezuhant, pilótája katapultált. Míg a 29-es oldalszámú kényszer leszállt (utóbbi, állíólag új szárnyat kapott):
2010.jpg


A 2017-es, felszállás közbeni baleset:


Illetve több gépet leállítottak és tárolásba helyeztek 2010 után. A 61-es volt, a Belorusz Légierő legöregebb MiG-29-ese. 1985-ben szállt fel először a gyári repülőtérről. Huszonöt éves szolgálata során kétszer volt ipari nagyjavításan, 2010 után földi oktató példány vált belőle.
61.jpg

A Belorusz Légierő aktívan gyakorolta az autópálya szakaszokról történű üzemeltetést.


Majd 2019-ben megérkeztek, a két évvel korábban megrendelt belorusz Szu-30SzM első példányai is, így már csak egy századnyi, alig tíz belorusz MiG-29-es maradt aktív. Ezek 2012 és 2015 között estek át, élettartam hosszabbító ipari nagyjavításon, a helyi 558-as számú üzemben. Időközben 2017-ben bejelentették, hogy nyolc tárolt belorusz MiG-29-est Szerbiának ajándékoznak.

Szóval a FlightGlobal 34 darabos 2022-es mennyiségét – ami reális volt az ezredforduló idején, bő húsz éve(!) - redukáljuk le körülbelül, bő tíz aktív belorusz MiG-29-esre és néhány konzerválva tárolt példányra.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 374
93
A Bangladesi MiG-29-esek, eddig viszonylag eseménytelen történetet tudhatnak a magukénak.


Mi-G-29-UB-Fulcrum-B-28264-264-Mi-G-29-S-Fulcrum-C-35107-107-Dhaka-13-3-11.jpg

1999-ben a 124 millió dolláros megállapodást kötődött Daka és Moszkva között, mely nyolc MiG-29-es beszerzéséről, a személyzet átképzéséről és a kiszolgáló eszközök leszállításáról szólt. Állítólag ebből maguk a MiG-29-es repülőgépek körülbelül 11 millió dollárba kerültek darabonként. A MiG-29-esek szinte azonnal, már 1999-ben meg is érkeztek Bangladesbe és a helyi, kínai gyártású MiG-19-eseket váltották le velük.


Mi-G-29-S-999-3.jpg

A szobán forgó hat 9.12B együléses és két 9.51-es kétüléses MiG-29-es repülőgép 1991 és 1992 közötti gyártású, az üzemben maradt példányok voltak, így tudta az orosz fél a gyors szállítást vállalni. Érdekes az előélete a 36501 oldalszámú MiG-29-es, mely gyári bemutatógép volt a kilencvenes években, mielőtt Bangladesbe került volna 1999-ben.

Ukraine-18-2013.jpg

Innen messziről úgy tűnik megfelelően karbantartják a MiG-29-eseket, mert leszállításuk után tíz évvel, gyári előírások szerint mind a nyolc példány részt vett élettartam növelő nagyjavításon 2009 és 2013, az ukrajnai lvov-i üzemben. A képen az egyik bangladesi MiG-29-es 2013-ban Ukrajnában.

bangladesh-mig01.jpg

És azóta ugyan két megrendelést is adtak fel 36 db új gyártású kínai MiG-21-esekre, a harminc éves a MiG-29-esek közül 2019-ben, újabb nagyjavításra került legalább négy példány Belorusziában. Ezzel vélhetően újabb nyolc/tíz év naptári üzemidőt kaptak. Képen bangladesi MiG-29-esek belorusz nagyjavítás után 2019 körül.

143473-230655786-01-Annual-winter-exercise-of-Bangladesh-Air-Force-named-WINTEX-2021-starts-today.jpg

Nem ismert, hogy az elmúlt bő húsz évben a bangladesi Légierő elvesztett volna MiG-29-esei közül egyet is. Végül egy látványos fotó, a kilencvenes években még 999-es oldalszámmal repülő orosz gyári bemutató gépről, ahogy Sz-8-as rakétákat indít, már bangladesi színekben.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 690
13 355
113
A Bangladesi MiG-29-esek, eddig viszonylag eseménytelen történetet tudhatnak a magukénak.


Mi-G-29-UB-Fulcrum-B-28264-264-Mi-G-29-S-Fulcrum-C-35107-107-Dhaka-13-3-11.jpg

1999-ben a 124 millió dolláros megállapodást kötődött Daka és Moszkva között, mely nyolc MiG-29-es beszerzéséről, a személyzet átképzéséről és a kiszolgáló eszközök leszállításáról szólt. Állítólag ebből maguk a MiG-29-es repülőgépek körülbelül 11 millió dollárba kerültek darabonként. A MiG-29-esek szinte azonnal, már 1999-ben meg is érkeztek Bangladesbe és a helyi, kínai gyártású MiG-19-eseket váltották le velük.


Mi-G-29-S-999-3.jpg

A szobán forgó hat 9.12B együléses és két 9.51-es kétüléses MiG-29-es repülőgép 1991 és 1992 közötti gyártású, az üzemben maradt példányok voltak, így tudta az orosz fél a gyors szállítást vállalni. Érdekes az előélete a 36501 oldalszámú MiG-29-es, mely gyári bemutatógép volt a kilencvenes években, mielőtt Bangladesbe került volna 1999-ben.

Ukraine-18-2013.jpg

Innen messziről úgy tűnik megfelelően karbantartják a MiG-29-eseket, mert leszállításuk után tíz évvel, gyári előírások szerint mind a nyolc példány részt vett élettartam növelő nagyjavításon 2009 és 2013, az ukrajnai lvov-i üzemben. A képen az egyik bangladesi MiG-29-es 2013-ban Ukrajnában.

bangladesh-mig01.jpg

És azóta ugyan két megrendelést is adtak fel 36 db új gyártású kínai MiG-21-esekre, a harminc éves a MiG-29-esek közül 2019-ben, újabb nagyjavításra került legalább négy példány Belorusziában. Ezzel vélhetően újabb nyolc/tíz év naptári üzemidőt kaptak. Képen bangladesi MiG-29-esek belorusz nagyjavítás után 2019 körül.

143473-230655786-01-Annual-winter-exercise-of-Bangladesh-Air-Force-named-WINTEX-2021-starts-today.jpg

Nem ismert, hogy az elmúlt bő húsz évben a bangladesi Légierő elvesztett volna MiG-29-esei közül egyet is. Végül egy látványos fotó, a kilencvenes években még 999-es oldalszámmal repülő orosz gyári bemutató gépről, ahogy Sz-8-as rakétákat indít, már bangladesi színekben.

Szomorú, hogy milyen nagyságrendi különbség van a közgazdaságilag hozzánk képest nyomorgó Banglades-i és Magyarország-i szakmai és szak-politikai szemlélet és megvalósult gyakorlat között, évtizedek óta!!!


Nagyon jók az anyagok, Köszzz!

.
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
8 679
34 573
113
A Bangladesi MiG-29-esek, eddig viszonylag eseménytelen történetet tudhatnak a magukénak.


Mi-G-29-UB-Fulcrum-B-28264-264-Mi-G-29-S-Fulcrum-C-35107-107-Dhaka-13-3-11.jpg

1999-ben a 124 millió dolláros megállapodást kötődött Daka és Moszkva között, mely nyolc MiG-29-es beszerzéséről, a személyzet átképzéséről és a kiszolgáló eszközök leszállításáról szólt. Állítólag ebből maguk a MiG-29-es repülőgépek körülbelül 11 millió dollárba kerültek darabonként. A MiG-29-esek szinte azonnal, már 1999-ben meg is érkeztek Bangladesbe és a helyi, kínai gyártású MiG-19-eseket váltották le velük.


Mi-G-29-S-999-3.jpg

A szobán forgó hat 9.12B együléses és két 9.51-es kétüléses MiG-29-es repülőgép 1991 és 1992 közötti gyártású, az üzemben maradt példányok voltak, így tudta az orosz fél a gyors szállítást vállalni. Érdekes az előélete a 36501 oldalszámú MiG-29-es, mely gyári bemutatógép volt a kilencvenes években, mielőtt Bangladesbe került volna 1999-ben.

Ukraine-18-2013.jpg

Innen messziről úgy tűnik megfelelően karbantartják a MiG-29-eseket, mert leszállításuk után tíz évvel, gyári előírások szerint mind a nyolc példány részt vett élettartam növelő nagyjavításon 2009 és 2013, az ukrajnai lvov-i üzemben. A képen az egyik bangladesi MiG-29-es 2013-ban Ukrajnában.

bangladesh-mig01.jpg

És azóta ugyan két megrendelést is adtak fel 36 db új gyártású kínai MiG-21-esekre, a harminc éves a MiG-29-esek közül 2019-ben, újabb nagyjavításra került legalább négy példány Belorusziában. Ezzel vélhetően újabb nyolc/tíz év naptári üzemidőt kaptak. Képen bangladesi MiG-29-esek belorusz nagyjavítás után 2019 körül.

143473-230655786-01-Annual-winter-exercise-of-Bangladesh-Air-Force-named-WINTEX-2021-starts-today.jpg

Nem ismert, hogy az elmúlt bő húsz évben a bangladesi Légierő elvesztett volna MiG-29-esei közül egyet is. Végül egy látványos fotó, a kilencvenes években még 999-es oldalszámmal repülő orosz gyári bemutató gépről, ahogy Sz-8-as rakétákat indít, már bangladesi színekben.
Bezzeg a mieink ott rohadtak széjjel a reptéri betonon mer baszott rájuk kőtteni a kurcsány is meg a zorbán is. A lengyeleknek mai napig repülnek a MIG 29-eseik.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
Korábban volt itt szó, hogy a bemutatózó szovjet MiG-29-esek még 1988-89-ben Farnborough-ban és Le Bourget-ban valamiképp "felpiszkált" hajtóművekkel tudták elkápráztatni a nagyérdeműt, de a szériagépek teljesíténye ettől azért elmaradt.

Nos annyiban nem sokkal, hogy a hazai tapasztalatok is elég meredekek voltak kezdetben. Szó szerint. Ugyanis 1993 decemberében, mikor elkezdték a magyarok az átvételi berepüléseket (ekkor még a flotta nagyobbik része vörös csillagos volt Kecsekméten), az egyik UB-val mínusz 10 fokos hidegben indultak meg, forszázzsal.
A gép kevesebb, mint 250 méter után már el is emelkedett, a pilóták az előre betervezett 60 fokos emelkedési szöget tartva az irányító torony vonalában már 2500 méteren voltak! Ekkor szólt a repvez, hogy be kéne húzni a futót, mert az kintmaradt. Mint utóbb kiderült, az újdonságnak tényleg nagy ereje és az igyekezet, hogy tartsák a 60 fokot kicsit megbabonázták az amúgy higgadt berepülő pilótákat, ha csak egy rövid időre is. De ezalatt a rövid idő alatt ugrott fel idáig a masina.
Itt van egy videó még 1995-ből, ahol bár a külső atmoszféra messze nem volt ilyen hideg és sűrű, de még a gázhőkorlátozás előtti időszakban vagyunk (odatekerve):


Ami a szovjet bemutatógépeket illeti, ott a nyári, nyugati repülőnapokhoz legalább 20-50 fokkal kellett megemelni a gázhőt, mert azt is bele kellett kalkulálni, hogy a szimpla gázhőemelés az nem hat a szárnyakon ébredő felhajtóerőre semennyire sem, csak a tolóerőre.
Ezek után képzelhetjük, hogy egy -10 fokos fagyban a gyári új MiG-29UB mire volt képes.
Nem véletlen, hogy mind a Streak Eagle, mind a P-42 januári hidegben végezte az emelkedési világrekord repüléseket.

Ami a csúcsmagasságot illeti, a magyar pilóták szerint a 18 km-es csúcsmagasság az statikus volt, amihez az egyetlen határt az országhatárok közelsége jelentette. Nem véletlen, hogy anno a szovjetek a MiG-23MLD-vel is csak 17km-ig emelkedtek nálunk, holott azok a gépek gond nélkül tudták a 23 km-t is.
Viszont a hazai számítások szerint a MiG-29-es dinamikus csúcsa az valahol 30km körül kellett, hogy legyen.

Ezt támasztja alá Roman Taszkajev 1995 április 26-án, Aktyubinszk felett megrepült C-1h kategória (12-16 tonna közötti sugárhajtású repülőgép) rekordot jelentő 27460 méteres dinamikus csúccsal:


Amikor a 90-es évek második felében takarékossági okokból döntöttek a gázhőlevétel mellett, a gépek legendás ereje látványosan megcsappant. Amikor z amerikaiak a Luftwaffe 29-esei ellen kezdtek el gyakorolni, akkor azok a gépek az erejük teljében levő block 50-es Spangdahlem-i F-16C-khez képest vissza voltak szabályozva, nem véletlen, hogy a Navy F/A-18-as Hornet-jei is könyebben voltak egálban velük. Hiszen míg a 16-osok eleve komoly energiatartalékkal operálnak, a 18-asok előnye a rendkívül jó nagy állásszögű manőverezhetőség, amit tolóerő híjján ki tudnak domborítani.
Egy kiherélt német 29-es viszont valahol a két szék közt a pad alá esett, amikor ezekkel kell összeakaszkodnia.

A hazai takarékosság csúcsa az utánégető átmeneti letiltása volt. Ennek szükségességét utólag csúnyán beárnyalja az a 33 darab tartalék új hajtómű, ami ládákban várta a dolgát, csak valakik már akkor is vártak valamire...
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
16 934
53 514
113
Pár gondolat a belorusz MiG-29-esekről, elsősorban mennyiségi oldalról megközelítve:

Beloruszia 1992 és 1993 között, CFE adatok szerint 92 db MiG-29-est örökölt a szovjet Front Légierő állományából. Ezen gépeknek jelentős része Magyarországon, Kiskunlacházán és Tökölön állt hadrenbe eredetileg, majd kelet-németországi szolgálat után kerültek Fehéroroszországba.
  • A 9.13-as „púpos” harci változatok nagyrészt 1986 és 1989 között készültek,
  • míg a kétüléseseket 1985 és 1992 között gyártották
így elég fiatalnak számítottak a kilencvenes évek elején.

927-FAB-Belarus-AF-Astrahan-2009.jpg

Fotó: A belorusz MiG-29-esek többször települtek gyakorlatok során az oroszországi asztrahányi lőtérre, ahol mind légiharc, mind a földi célok elleni fegyverzet bevetését gyakorolhatták.

Ekkora mennyiségű vadászgépre nem volt szüksége az országnak, valamint az európai hagyományos fegyveres erők csökkentéséről szóló egyezmény, mennyiségi keretébe sem fértek bele, ezért megkezdték azok külföldi értékesítését.

1996 és 2002 között, összesen 43 darab MiG-29-est szállítottak Peru és Algéria számára. Míg a megmaradt körülbelül
  • 33 darab 9.13-as harci és
  • hat darab kétüléses UB
két belorusz repülő ezred kötelékében szolgált az ezredforduló után.

A belorusz MiG-29-esek fénykora az ezredforduló utáni évtizedre tehető. A fotók alapján aktívan repülő kb. 33 darab 9.13-as MiG-29-es közül, körülbelül egy századnyit - 8 és 12 között szórnak a becslések - korszerűsítettek. A felújított Fulcrumok pilótafülkéje egy videórendszert kapot a repülés közbeni paraméterek rögzítésére, és állítólag lehetővé vált az RVV-AE R-77 és az R-27ER/ET közepes hatótávolságú légi- légi rakéták, valamint irányított földi célok elleni fegyverzet bevetése. A vadászgépeket a helyi Szatelit önvédelmi elektronikai zavaró berendezéssel is felszerelhették:
bm02.jpg



A hanyatlás 2010-től következett, miután a két belorusz repülő ezredet összevonták és csak két repülőszázad maradt aktív a baranovicsi repülőterén, mindössze húszon pár MiG-29-essel. A megmaradt tízen egynéhány feleslegesnek ítélt gép közül, 2010-től legalább kettő földi oktató példánnyá, míg vagy négy, kiállítási tárggyá vált. Valamint 2010 és 2017 között legalább három gépet elvesztettek. Kettő összeütközött a levegőben, míg egy felszállás közben szenvedett balesetet.

A 2010-es ütközés eredménye. Az 50-es lezuhant, pilótája katapultált. Míg a 29-es oldalszámú kényszer leszállt (utóbbi, állíólag új szárnyat kapott):
2010.jpg


A 2017-es, felszállás közbeni baleset:


Illetve több gépet leállítottak és tárolásba helyeztek 2010 után. A 61-es volt, a Belorusz Légierő legöregebb MiG-29-ese. 1985-ben szállt fel először a gyári repülőtérről. Huszonöt éves szolgálata során kétszer volt ipari nagyjavításan, 2010 után földi oktató példány vált belőle.
61.jpg

A Belorusz Légierő aktívan gyakorolta az autópálya szakaszokról történű üzemeltetést.


Majd 2019-ben megérkeztek, a két évvel korábban megrendelt belorusz Szu-30SzM első példányai is, így már csak egy századnyi, alig tíz belorusz MiG-29-es maradt aktív. Ezek 2012 és 2015 között estek át, élettartam hosszabbító ipari nagyjavításon, a helyi 558-as számú üzemben. Időközben 2017-ben bejelentették, hogy nyolc tárolt belorusz MiG-29-est Szerbiának ajándékoznak.

Szóval a FlightGlobal 34 darabos 2022-es mennyiségét – ami reális volt az ezredforduló idején, bő húsz éve(!) - redukáljuk le körülbelül, bő tíz aktív belorusz MiG-29-esre és néhány konzerválva tárolt példányra.




Mi történhetett,már el is emelkedett,az első futót be is húzta,ekkor elkezdett lángolni hátul.
:eek:
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 374
93
Algéria "mostoha gyerek" MiG-29-esei:

Hasonlóan a többi arab országhoz, Algériában is titkolják a katonai adataikat. Szerencsére mióta mindenki zsebében kamerás mobiltelefon van, illetve a műholdfotók is visszanézhetők, ráadásul az Interneten könnyen egymásra találnak az érdeklődők, sok adat kiszivárog.

A Szovjetunió és a korábbi világrend összedőlése érzékenyen érintette az algériai katonai erőket is, melyek jellemzően szovjet fegyverzettel voltak felszerelve. A hatalmas mennyiségű, korábban a nagy testvér segítségével jelképes áron üzemeltet technikával, a kilencvenes évek elejére hirtelen magára maradt az arab ország. Mintegy félezer ex szovjet tanácsadó távozott az országból, ráadásul ebben az időszakban iszlám forradalom/polgárháború tört ki Algériában.

A kilencvenes évek végére - nem kis mértékben, az Egyesült Államok segítséggel - sikerült úrrá lenni a civilek módszeres mészárlásával járó - becslések szerint körülbelül 44 ezer civilt volt a veszteség - polgárháborún, és megakadályozni, hogy Algéria egy Iránhoz hasonló iszlám vezetésű állammá váljon. Ezek után, a kilencvenes évek végén Algéria számára lehetővé vált, hogy a kelet-európai piacon ex. szovjet fegyverzet szerezhessen be.

A kilencvenes évek végén induló szállítások eredménye közel 130 db, akkoriban Észak-Afrikában korszerűnek számító
  • MiG-29 9.13 /UB
  • Szu-24M/MR
  • MiG-25PD/RBSh
  • és Mi-24V harcigép
A fenti politikai és gazdasági helyzetbe „csöppentek” bele az első ex. Szovjet Front Légierős MiG-29-esek 1999-ben.

A Belorusszia, Oroszország és Ukrajna által leszállított mennyiségekről nagyon szórnak az adatok– 31 és 56 db közöttiről írnak. Ezek közül a hitelesnek a 43 darab MiG-29-es átvételét tartom
  • 34 db 9.13-as harci és
  • 9 db kétüléses MiG-29UB.
Egyrészt mert ez megfelel az ENSZ Fegyverzet Ellenőrző Hivatal számára leadott mennyiségeknek, másrészt ezek fotókkal is alá vannak támasztva! (Általam nagyra tartott algériai kutató, egy plusz öt 9.13-as tartalmazó orosz szállítmányról is ír a kétezres évek közepéről, de ez nincs megerősítve egyelőre.)

belo.jpg

Fotó: arab pilóták Beloruszában, fehérorosz kiképzőikkel a kilencvenes évek végén.

Összefoglalva, 1999 és 2002 között egy labilis belső biztonságú és pénzügyi helyzetű Algériába érkezett meg a MiG-29-es típus. Az átadás és átképzést a belorusz fél végezte, de 43 darabos szállítmány orosz és ukrán MiG-29-eseket is tartalmazott. A belorusz fél nem tudta az igényeket teljes mértékben kiszolgálni. Például a kilenc kétüléses közül, csak kettő volt ex belorusz, míg a többi Oroszországból és Ukránjából származott.

A MiG-29-esek az Algériai Légierő 3. Légvédelmi Wing-jéhez érkeztek, 2003-ra leváltva a MiG-21MF/bis/UB deltaszárnyú vadászokat. Eredeti tervek szerint a 3. Wing korábbi repülőterein telepítették volna azokat szét, melyek az ellenfél Marokkó és a nyolcvanas években puskaporos hordó Nyugat-Szaharai területek felől védték az országot. De a polgárháborúból lábadozó ország, ekkor még nem tudta gazdaságilag megfelelő szinten fenntartani, a használt MiG-29-eseit. Így a 3. Wing határmenti repülőterein, más alakulatoktól idevezényelt típusok, 2006-ig MiG-23MF-ek, majd egészen 2020-ig MiG-25PD/PDSz elfogó vadászgépek adtak készenlétet, a MiG-29-esk helyett. Hosszú ideig, a jelentős számú algériai MiG-29-es, csak a tengerparti BouSfer repülőterén adott készenlétet.

atlas.jpg

Fotó: Algériai MiG-29-esek a hóban. De ez nem Kelet-Európában készült, hanem egy ritka látvány Észak-Afrikában 2003-ban. Ebben az évben állították le az algériai MiG-21-esek utolsó példányait is.

Az algériai MiG-29-es típus állítólag rossz műszaki állapotához az ország gazdaságának állapotán kívül, később az orosz MiG-29SzMT fiaskó is hozzájárult. Az ezredfordulón beszerzett jelentős mennyiségű algériai támadógépet korszerűsíteni tervezték.
  • Mi-24V-et dél-afrikai segítségével Mi-24MkIII szintre
  • Szu-24M/MK változatokat M2-es változatra Oroszországban
  • A MiG-29-eseket BM változatra R-77 légiharcrakétákkal és földi precíziós támadóképeséggel Belorusziában.
A kétezres évek közepén, az oroszok által gyári új gépként eladott, átlag 14 éves MiG-29SzMT-k ügye, a régebbi 9.13-asokra is kihatott. A 9.13-as MiG-29-esek korszerűsítését, az „SzMT” ügy után elvetették. Helyette az új Szu-30MKA típusból, még kétszer rendeltek újra.
Mindez teljesen elvitte a fókuszt az eredeti MiG-29-eskről, melyeket az észak-algériai BouSfer repülőterén vontak össze. Az akkori állapotukat jól jellemzi, hogy a közel egy évtizeddel régebbi MiG-25-ösök előtt(!) tervezték azokat leállítani.

smt.jpg

Fotó: Az oroszok átlag 14 éves, gyárban maradt sárkányok korszerűsítésével hozták létre az algériai MiG-29SzMT repülőgépeket, amit az algériai fél eredetileg a MiG-23MF kivonására szánt volna. Az első MiG-29SzMT-k 2006-ban megérkeztek, a MiG-23MF-eket 2007-ben a tervek szerint leállították, majd kitört a botrány az újként eladott, 14 éves sárkányok miatt. A már leszállított 15 db SzMT/UBT-t visszaszállították Oroszországba és helyette további Szu-30MKA repülőgépeket szereztek be.



Az ipari nagyjavítás csúszott egy bő fél évtizedet. A megváltás csak a tízes évek közepén jött el. 2014-től érkeztek vissza Belorussziába élettartam hosszabbításra az algériai 9.13-as harci és a kétüléses UB MiG-29-esek. Ez jó hatással volt a típusra. A 2018-tól fokozatosan átvették a készenlétet más vadászgépektől és napjainkban a BouSfer-i anya repülőterén kívül már négy algériai bázison adnak két-két géppel készenlétet a MiG-29-esek.

187914.jpg

Fotó: Ipari, élettartam növelő nagyjavításon Belorussziában 2016-ban

Időközben az eredetileg leszállított 43 darab MiG-29-esből 1999 és 2022 között legalább tíz 9.13-as harci, és két UB változatot vesztettek el.

És, hogy mennyi az annyi 2022-ben? Mértékadó források bő húsz repülőképes állapotban tartott MiG-29 9.13-as és UB gépről szólnak. A képet árnyalja, hogy 2020/21-től az orosz fél már szállítja számukra a váltótípusnak szánt MiG-29M/M2 változatokat, amelyekből valószínűleg 14 darabot rendeltek. Ráadásul ez év nyarán, a légierő bemutatóján elhangzott beszédben, magas rangú algériai hivatalnok újabb 14 MiG-29M/M2 szóló tárgyalásokról is nyilatkozott.

belo-tech2.jpg

Fotó: Az ipari hátteret továbbra is Kelet-Európából biztosítják. A mögöttük látható FC-25-ös 9.13-as MiG-29-es, karrierjét hazánkban kezdte meg, amikor 1987-ben Tökölre érkezett és piros 30-as oldalszámot kapott! Majd egy Sármelléki "kanyar után került" vissza a Szovjetunióba és örökölte meg Belorusszia. Végül egy 2002-es nagyjavítás után került Algériába.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 374
93
belo-tech2.jpg

Fotó: Az ipari hátteret továbbra is Kelet-Európából biztosítják. A mögöttük látható FC-25-ös 9.13-as MiG-29-es, karrierjét hazánkban kezdte meg, amikor 1987-ben Tökölre érkezett és piros 30-as oldalszámot kapott! Majd egy Sármelléki "kanyar után került" vissza a Szovjetunióba és örökölte meg Belorusszia. Végül egy 2002-es nagyjavítás után került Algériába.
Itt valamit felcseréltem a képen, mert a kis képen egy UB van. A Karácsonyi kapkodás...
Da a FC-25-ös tököli karrier kezdete valós!