MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
A FlightGlobal minden évben elkészíti és ingyenesen elérhetővé teszi azt a listát, hogy az adott évben melyik országnak mennyi és milyen repülőgépe és helikoptere van:
World Air Forces directory 2022

Én már régóta nézem és nekem elég valósnak tűnnek az adataik, tényleg igyekeznek a fellelhető információkból átvezetni a gép veszteségeket, rendeléseket, külön számolják az Army és Navy gépeket, a training verziókat is külön sorba teszik ...
Az összegzésük igazából ennek a felmérésnek az összeadása, lehet némi eltérés a valósághoz, de én max 2-3%-ot számolnék erre.

Pl.: a Mig-29-est 2022-ben ezek az országok használták 2022-ben

Algéria 45
Azerbajdzsán 12
Bangladesh 8
Belarus 34
Bulgaria 13
Cuba 3
Egyiptom 44
Eritrea 7
India 120
Iran 19
Kazahsztán 23
Mongolia 2
Mianmar 31
Észak Korea 35
Peru 8
Lengyelek 29
Oroszok 275
Szerbia 13
Szlovákia 11
Szudán 11
Szíria 29
Türkmenisztán 24
Ukrajna 51
Üzbegisztán 38
Jemen 23

Látszik, hogy ha összeadjuk, akkor kijön a 800 fölötti szám. Persze itt a 2022-es teljes évről van szó, nem az éppen aktuális helyzetről, pl.: hogy az orosz-ukrán háborúban mennyi gép veszett el, azzal még nem számolhatnak, vagy azzal sem, hogy a szlovákok átadták a 29-eseket az ukránoknak, ...

Ezek a számok egyébként talán még alul is vannak becsülve, mert pl.: az USA által Moldovától vett 21 db Mig-29-est (amiket átadtak idén ukrajnának) nem számolták.
Nevetséges lista. A meséban van 200+ orosz 29-es aktív. Konkrétan kb. kihalt állatfak.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 391
93
Vagy nézzük közép-Ázsiát. A FlightGlobal adatbázisa szerint:
  • Türkmenisztán 24
  • Üzbegisztán 38
És tényleg kb. így volt 1991-ben - harmincegy éve!!! Majd a kilencvenes évek végén, kétezres évek elején a két ország, egy-egy századnyi MiG-29-est küldött ipari nagyjavításra, amit a tízes évek elején megismételtek további csökkenő mennyiséggel.

A tízes évek második felében a két közép-Ázsiai országban nem repült huszonpár MiG-29-esnél több összesen, ami azóta is biztos tovább csökkent.

Az üzbég sivatagban látható ex. szovjet MiG-29-esek, közel harminc éve nem repülnek:
uz.jpg
 
M

molnibalage

Guest
Vagy nézzük közép-Ázsiát. A FlightGlobal adatbázisa szerint:
  • Türkmenisztán 24
  • Üzbegisztán 38
És tényleg kb. így volt 1991-ben - harmincegy éve!!! Majd a kilencvenes évek végén, kétezres évek elején a két ország, egy-egy századnyi MiG-29-est küldött ipari nagyjavításra, amit a tízes évek elején megismételtek további csökkenő mennyiséggel.

A tízes évek második felében a két közép-Ázsiai országban nem repült huszonpár MiG-29-esnél több összesen, ami azóta is biztos tovább csökkent.

Az üzbég sivatagban látható ex. szovjet MiG-29-esek, közel harminc éve nem repülnek:
uz.jpg
A nyugati "szaklapok" minősége kb. a net kurvulásával majdnem lineárisan beesett a béka segge alá.

Itt is full kretén lista került ki, amikor meg az ember szól, akkor tekintélyelvű hivatkozás van a lassan vicclapokra.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 391
93
Valamint, a FlightGlobal adatbázisában egyrészt jellemzőek a Hidegháborús korszakból maradt, bugyután túlbecsült számok, mint például szíriai, vagy az észak-kóreai MiG-29-es mennyiségek, melyek leszállításukkor - a nyolcvanas években - sem voltak igazak.

Itt írtam például az észak-kóreai MiG-29-esekről, melyekből eredetileg sem volt húsznál több, nemhogy 35(???), hiába sulykolják ezt mondenhol:
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/page-152#post-1314778

Valamint az látszik az adatbázis mennyiségeiből, hogy gyakran az eredetileg leszállított/örökölt mennyiségeket tartalmazzák, figyelmen kívül hagyva az elmúlt 30-35 év változásait, veszteségeit. Így biztos egyszerűbb volt összerakni az adatbázist, nem kellet sok munkát belefektetni, ami meg is látszik az eredményen.

Sajnos sokan készpénznek veszik, hiszen "neves" médiumtól van, így terjednek a vaskos valótlanságok.
 
M

molnibalage

Guest
Valamint, a FlightGlobal adatbázisában egyrészt jellemzőek a Hidegháborús korszakból maradt, bugyután túlbecsült számok, mint például szíriai, vagy az észak-kóreai MiG-29-es mennyiségek, melyek leszállításukkor - a nyolcvanas években - sem voltak igazak.

Itt írtam például az észak-kóreai MiG-29-esekről, melyekből eredetileg sem volt húsznál több, nemhogy 35(???), hiába sulykolják ezt mondenhol:
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/page-152#post-1314778

Valamint az látszik az adatbázis mennyiségeiből, hogy gyakran az eredetileg leszállított/örökölt mennyiségeket tartalmazzák, figyelmen kívül hagyva az elmúlt 30-35 év változásait, veszteségeit. Így biztos egyszerűbb volt összerakni az adatbázist, nem kellet sok munkát belefektetni, ami meg is látszik az eredményen.

Sajnos sokan készpénznek veszik, hiszen "neves" médiumtól van, így terjednek a vaskos valótlanságok.
Én sem értem. A netkorszak hajnala óta látom azt a legendát, hogy valami sztán országból vettek MiG-29C-t...

Ez a lista kb. akkora faszság, mint a 4000 rakétát elkerülő SR-71 legendája. Tömegek szopják be azt is.
Persze, amikor szólnak, hogy hülyeség, akkor jön a szokásos...

Egészen elképesztően szar szinten vannak az ilyenolyan rajongói oldalak is.
Érvelésként meg a személyeskedésen túl semmi nincs.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 391
93
Én sem értem. A netkorszak hajnala óta látom azt a legendát, hogy valami sztán országból vettek MiG-29C-t...

Ez a lista kb. akkora faszság, mint a 4000 rakétát elkerülő SR-71 legendája. Tömegek szopják be azt is.
Persze, amikor szólnak, hogy hülyeség, akkor jön a szokásos...

Egészen elképesztően szar szinten vannak az ilyenolyan rajongói oldalak is.
Érvelésként meg a személyeskedésen túl semmi nincs.
Igen, az FB oldalakra gyakran bárki, bármit odaböföghet, alacsony a színvonal. Míg az ilyen-olyan netes oldalak/blogok sokszor meg csak a kattintások számát maximalizálják a történeteikkel.

A hagyományos újságok közül a Combat Aircraft Monthly-t és az Air Forces Monthly-t olvasom - már vagy 25 éve - mint nyugati magazinokat, azokban még tartják a színvonalat.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 601
6 028
113
A FlightGlobal minden évben elkészíti és ingyenesen elérhetővé teszi azt a listát, hogy az adott évben melyik országnak mennyi és milyen repülőgépe és helikoptere van:
World Air Forces directory 2022

Én már régóta nézem és nekem elég valósnak tűnnek az adataik, tényleg igyekeznek a fellelhető információkból átvezetni a gép veszteségeket, rendeléseket, külön számolják az Army és Navy gépeket, a training verziókat is külön sorba teszik ...
Az összegzésük igazából ennek a felmérésnek az összeadása, lehet némi eltérés a valósághoz, de én max 2-3%-ot számolnék erre.

Pl.: a Mig-29-est 2022-ben ezek az országok használták 2022-ben

Algéria 45
Azerbajdzsán 12
Bangladesh 8
Belarus 34
Bulgaria 13
Cuba 3
Egyiptom 44
Eritrea 7
India 120
Iran 19
Kazahsztán 23
Mongolia 2
Mianmar 31
Észak Korea 35
Peru 8
Lengyelek 29
Oroszok 275
Szerbia 13
Szlovákia 11
Szudán 11
Szíria 29
Türkmenisztán 24
Ukrajna 51
Üzbegisztán 38
Jemen 23

Látszik, hogy ha összeadjuk, akkor kijön a 800 fölötti szám. Persze itt a 2022-es teljes évről van szó, nem az éppen aktuális helyzetről, pl.: hogy az orosz-ukrán háborúban mennyi gép veszett el, azzal még nem számolhatnak, vagy azzal sem, hogy a szlovákok átadták a 29-eseket az ukránoknak, ...

Ezek a számok egyébként talán még alul is vannak becsülve, mert pl.: az USA által Moldovától vett 21 db Mig-29-est (amiket átadtak idén ukrajnának) nem számolták.
.
.
Az oroszok 2015-ben kivonták a 9-12 és 9-13 verziós MiG-29-et, szóval erősen kétkedve olvasom a 275 példányt.
.
India 120 is jóval kevesebb, mivel aktuálisan a légierőnek kb 66 gépe van, a haditengerészetnek meg 35. Idén októberi cikk: https://www.tribuneindia.com/news/n...service-span-from-40-years-to-50-years-441845
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 601
6 028
113
A FlightGlobal minden évben elkészíti és ingyenesen elérhetővé teszi azt a listát, hogy az adott évben melyik országnak mennyi és milyen repülőgépe és helikoptere van:
World Air Forces directory 2022

Én már régóta nézem és nekem elég valósnak tűnnek az adataik, tényleg igyekeznek a fellelhető információkból átvezetni a gép veszteségeket, rendeléseket, külön számolják az Army és Navy gépeket, a training verziókat is külön sorba teszik ...
Az összegzésük igazából ennek a felmérésnek az összeadása, lehet némi eltérés a valósághoz, de én max 2-3%-ot számolnék erre.

Pl.: a Mig-29-est 2022-ben ezek az országok használták 2022-ben

Algéria 45
Azerbajdzsán 12
Bangladesh 8
Belarus 34
Bulgaria 13
Cuba 3
Egyiptom 44
Eritrea 7
India 120
Iran 19
Kazahsztán 23
Mongolia 2
Mianmar 31
Észak Korea 35
Peru 8
Lengyelek 29
Oroszok 275
Szerbia 13
Szlovákia 11
Szudán 11
Szíria 29
Türkmenisztán 24
Ukrajna 51
Üzbegisztán 38
Jemen 23

Látszik, hogy ha összeadjuk, akkor kijön a 800 fölötti szám. Persze itt a 2022-es teljes évről van szó, nem az éppen aktuális helyzetről, pl.: hogy az orosz-ukrán háborúban mennyi gép veszett el, azzal még nem számolhatnak, vagy azzal sem, hogy a szlovákok átadták a 29-eseket az ukránoknak, ...

Ezek a számok egyébként talán még alul is vannak becsülve, mert pl.: az USA által Moldovától vett 21 db Mig-29-est (amiket átadtak idén ukrajnának) nem számolták.
.
.
A perui állitólagos 8 sem 8 már egy ideje, egy pl itt van lezuhanva fotóval, 2019.március:
.
.
"one of the eigth strong MiG-29 fleet of the FAP crashed"
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 391
93
.
.
A perui állitólagos 8 sem 8 már egy ideje, egy pl itt van lezuhanva fotóval, 2019.március:
.
.
"one of the eigth strong MiG-29 fleet of the FAP crashed"
Hello,

igen fogynak, bár hogy 7 vagy 8 db, az számomra nem egyértelmű. Itt a Pucará 2021 decemberi száma, ami a perui MiG-29-esek story-járól is megjelenített egy részletesebb összefoglalót:
peru-21dec.jpg

https://indd.adobe.com/view/94bd0a2c-a935-4b3a-8100-3f109fe86d94

Jó összefoglalók szoktak benne lenni a dél-amerikai légierőkről, náha-néha letöltögetem.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 601
6 028
113
Használjuk a itt csapat erejét. Érdekes közös, két ünnep közötti kutatási project lehet! Hogy, kinek, mit mondanak a forrásai?!
.
A legjobb közelites a Google Maps lenne, pl Eritreat megnezve az asmarai legibazison 2022-es foton ott allt kint 5 darab 29-es (es 2 Szu-27/30 is), de ki a fenenek lenne van kapacitasa ezt szamolni mindenhol. Ez meg a "Reszkessetek betörök 1-3"-nal is rosszabb lenne karacsonyra.... :)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 391
93
;).
A legjobb közelites a Google Maps lenne, pl Eritreat megnezve az asmarai legibazison 2022-es foton ott allt kint 5 darab 29-es (es 2 Szu-27/30 is), de ki a fenenek lenne van kapacitasa ezt szamolni mindenhol. Ez meg a "Reszkessetek betörök 1-3"-nal is rosszabb lenne karacsonyra.... :)
Van több szent őrült is a csapatban! ;)

Egyébként Aszmarában 2020. november hóban még hat MiG-29-es ált a betonon. Majd 2020. december és 2022. szeptembere közötti HÚSZ darab műholdfotón, mindössze öt áll, ugyanabban a változatlan pozicióban. Mivel láthatóan két éve nem moccantak meg, így valószínűleg le vannak állítva - jelenleg. Már tegnap végignéztem az összes érintett repteret.
 
M

molnibalage

Guest
.
A legjobb közelites a Google Maps lenne, pl Eritreat megnezve az asmarai legibazison 2022-es foton ott allt kint 5 darab 29-es (es 2 Szu-27/30 is), de ki a fenenek lenne van kapacitasa ezt szamolni mindenhol. Ez meg a "Reszkessetek betörök 1-3"-nal is rosszabb lenne karacsonyra.... :)
Ez különbözteti meg a felszopott semmire sem jó "sajtót" attól, aki utána is néz annak, hogy mit ír le.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 601
6 028
113
Van több szent őrült is a csapatban! ;)

Egyébként Aszmarában 2020. november hóban még hat MiG-29-es ált a betonon. Majd 2020. december és 2022. szeptembere közötti HÚSZ darab műholdfotón, mindössze öt áll, ugyanabban a változatlan pozicióban. Mivel láthatóan két éve nem moccantak meg, így valószínűleg le vannak állítva - jelenleg. Már tegnap végignéztem az összes érintett repteret.
.
.
Végülis a betonon lévő darabszám is csak közelitő, mert lehetnek hangárban, karbantartáson valahol, vagy akár éppen repülhetnek is.
De nyilván ami két éve ugyanott áll, az már valószinűleg nem repül sehová. :)
 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 633
3 913
113
Majd 2020. december és 2022. szeptembere közötti HÚSZ darab műholdfotón, mindössze öt áll, ugyanabban a változatlan pozicióban. Mivel láthatóan két éve nem moccantak meg, így valószínűleg le vannak állítva - jelenleg. Már tegnap végignéztem az összes érintett repteret.
Szia,

Probaltam egy kicsit forditva gondolkozni: a 90-es evek kozepen a magyar MIG-29-esek meg jo allapotban voltak, repultek nagysagrendileg evi 100 orat. Ez a 100 ora kevesebb, mint a 2 %-a az evnek. Tehat ha veletlenszeru idopontokban csinalunk 50 foto 1 ev alatt, akkor annak a legnagyobb a valoszinusege, hogy mindegyiket a sajat allohelyen allva latjuk (persze ezt a szamolast lehetne joval precizebben is vegezni, pl. beleszamolni azt az idot is, amikor a javitohangarban voltak; de masreszrol meg nem 1 ev alatt 50 foto, hanem tobb mint 1.5 ev alatt 20 foto).

Mikozben irtam, rajottem, hogy nem azt kell nezni, hogy egyenkent mindegyiknel az a legvaloszinubb, hogy a foto idejen all, hanem azt, hogy az 5 gep egyuttesebol egyetlen egy sincs mashol. Ha azt feltetelezzuk, hogy szoloban gyakorolnak, akkor mar evi 500 orat toltenek a levegoben, ha ennek hasrautesszeruen a duplajat vesszuk mint javitohangarban toltott idot, akkor az 1500 ora mar az ev 17%-a, illetve a tobb mint masfel evnek kb. 10%-a.

20 foton eleg nagy valoszinuseggel latszik egy 10%-os valoszinusegu esemeny (ha nem szamoltam el, akkor 88% valoszinuseggel), szoval igazad van a fenti kovetkeztetessel. Ha meg nagyobb a javitasi ara'ny, akkor meg meg inkabb igazad van.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 391
93
Szia,

Probaltam egy kicsit forditva gondolkozni: a 90-es evek kozepen a magyar MIG-29-esek meg jo allapotban voltak, repultek nagysagrendileg evi 100 orat. Ez a 100 ora kevesebb, mint a 2 %-a az evnek. Tehat ha veletlenszeru idopontokban csinalunk 50 foto 1 ev alatt, akkor annak a legnagyobb a valoszinusege, hogy mindegyiket a sajat allohelyen allva latjuk (persze ezt a szamolast lehetne joval precizebben is vegezni, pl. beleszamolni azt az idot is, amikor a javitohangarban voltak; de masreszrol meg nem 1 ev alatt 50 foto, hanem tobb mint 1.5 ev alatt 20 foto).

Mikozben irtam, rajottem, hogy nem azt kell nezni, hogy egyenkent mindegyiknel az a legvaloszinubb, hogy a foto idejen all, hanem azt, hogy az 5 gep egyuttesebol egyetlen egy sincs mashol. Ha azt feltetelezzuk, hogy szoloban gyakorolnak, akkor mar evi 500 orat toltenek a levegoben, ha ennek hasrautesszeruen a duplajat vesszuk mint javitohangarban toltott idot, akkor az 1500 ora mar az ev 17%-a, illetve a tobb mint masfel evnek kb. 10%-a.

20 foton eleg nagy valoszinuseggel latszik egy 10%-os valoszinusegu esemeny (ha nem szamoltam el, akkor 88% valoszinuseggel), szoval igazad van a fenti kovetkeztetessel. Ha meg nagyobb a javitasi ara'ny, akkor meg meg inkabb igazad van.
Hello!

Onnan közelítettem meg, hogy a beton foltos. Két év során - húsz műhold fotón - a gépek helyzete változatlan maradt a foltokhoz képest. Felfestések sem segítik a gépek pozicionálását.

Kizártnak tartom, hogy a nagy üres betonplacc közepén sikerülne mindig pontosan ugyanoda parkolni. (Ez még nekem sem sikerül a saját garázsomban, pedig ott vannak viszonyítási pontjaim amit használok és gyakorlottnak is mondhatom magam. :))

er01.jpg



Végülis a betonon lévő darabszám is csak közelitő, mert lehetnek hangárban, karbantartáson valahol, vagy akár éppen repülhetnek is.
A betonon látható eritreai MiG-29-esek esetében, nem csak közelítő adatokra következtethetünk. Az alábbiak miatt hivatkoztam rá:
  • Eritrea 12 db ismert gyáriszámú MiG-29-es kapott Oroszországtól. A legmagasabb ismert oldalszám is a 12-es. Tehát összesen 12 MiG-29-est birtokoltak, bár ennyi egy időben sohasem ált rendelkezésre a veszteségek és a többszöri utánrendelések miatt.

  • A fenti gépek közül 1999 és 2008 között, öt MiG-29-es igazoltan selejtezésre került. Esélyes, hogy 2008 és 2020 között is vesztettek, még el egy-vagy két gépet - ha repültek egyáltalán.

  • Tehát a műholdképeken 2020-ban látható hat, majd 2021-től látható öt „nem mozduló” eritreai MiG-29-esről, gyakorlatilag a teljes flottára következtethetünk.
Egyébként az eritreai MiG-29-esek sohasem jutottak el ipari, élettartam hosszabbító nagyjavításra. Az esetleges helyi hosszabbítgatásokkal sem valószínű, hogy húsz évig repülnének ipari háttér nélkül. Ezeket egy háborúra kapták, ráadásul utána beszereztek nagyobb teljesítményű Szu-27-eseket is.

er02.jpg

A rendelkezése álló, aktív álapotott mutató fotók is jellemzően 2010 előtt készültek, mint ez a 2004-es dátumozású.