1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Mikojan-Gurjevics MiG-21 "Fishbed"/ Csengdu J-7/F-7

Diskurzus a(z) '2. generációs típusok' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    MiG-21MF
    Cseh(-szlovák)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Észak-Korea
    [​IMG]
    [​IMG]
    Libia
    [​IMG]
     
  2. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    Egyiptomi MiG-21PFSz "МиГ-21ПФС", Nilus álcázással
    [​IMG]
    MiG-21PFM
    [​IMG]
     
    tonyo, fishbed, migfun and 2 others like this.
  3. emel

    emel Well-Known Member

    Bocsi, de a két koreai azok nem 21MF-ek hanem 21bisz-ek (keskenyebb orrgyűrű nagyobb szívócsatorna-átmérővel, kicsit ducibb és hosszabb gerinctartály és tömör főfutó-kerékagyak az MF "küllős" kerekei helyett).
     
    Rotten878 likes this.
  4. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

  5. LMzek 2.0

    LMzek 2.0 Well-Known Member


    A Mig-21 egy kettős deltaszárnnyal (ami a Draken/Viggen estében már tisztán megmutatta erejét) sokat javult volna, a Kfir(izraeli) "kis-kacsa-szárny" kiegészítéssel meg nagyon sokat. Egy ilyen elterjedt típusnál ezek max. "erős ráncfelvarrás" kategória lett volna technológiailag. A kínaiak meg is csinálták ennek nagy részét, és még mindig használják (ha jól tudom) az utolsó (kettős deltás) MiG-21 "update" verziókat. Iszonyú (továbbfejleszhető /-tett) darabszám rontotta volna az új típusok esélyeit. :rolleyes:

    Kicsit OFF

    A végeláthatatlannak hitt SzU olaj-pénz illúziója látszólag lehetővé tetette ezt a gyors (és pazarló) fejlesztést.
    Ez szertefoszlott a Reagen-Szaud-Arábiai olajpiaci "trükk" miatt(olajár "zuhantatás" 30-40$ közé), ami mínuszossá tette a korábban bőven megcsapolható nyereséges - 70-110$ között ingadozó árú- orosz olajkitermelést.
    Sztálin "nem aludt volna be", mint utódai, hanem megoldja, mondjuk a tőle "szokásos" társadalmi veszteségekkel Brrrr...

    ON

    Visszatérve a MiG-21-hez, a kései verziók már sokat javultak a súly/tolóeró aranyt tekintve.
    Ha "kis" titánt/üvegszálat bevetnek, még tovább élt volna a típus. Volt is "kacsás" protó, dehát... :rolleyes:


    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]



    Ha valakit érdekel:

    Különleges kialakítású MiG-21-es prototípusok. A MiG Je-8 II. rész


     
    megazez, Horizon, tonyo and 1 other person like this.
  6. fip7

    fip7 Well-Known Member

    LMzek 2.0

    A MIG-21-ben még volt fejlesztési potenciál, például a kínai kettős nyilazású delta szárny jó példa rá.
    De az igazi nagy változást a modernebb IR rakéták jelentették, meg a beépített gépágyú.

    Ettől függetlenül kellet neki egy váltó típus. A Mig-23 sokkal de sokkal sikeresebb gép lett volna, ha a Mirage F1 vonalat követte volna.
    Lett volna egy 2 tonnával könnyebb, magasabb G terhelhetőségű, olcsóbban gyártható és üzemben tartható típusuk. E helyet felültek a szopó rollerre....
     
    tonyo likes this.
  7. Negan

    Negan Well-Known Member

    Grumman terve a kinaiaknak,a Super 7 (JL9 lényegében ennek a 2üléses változata).Oroszoknak inkább ilyesmit kellett volna csinálniuk.Egy jőval olcsóbb,egyszerűbb,szerintem harcértékben meg nem rosszabb gépet kaptak volna
    [​IMG]
     
    LMzek 2.0 and tonyo like this.
  8. tonyo

    tonyo Well-Known Member

    Hogy mit basztak el a szovjetek erről a képről is szinte ordít. Úgy hagyták félbe ezt a projektet hogy nem is igazán tesztelték le. Szerintem inkább ez a projekt lett volna az "igazi 23 as".
     
    fip7 and LMzek 2.0 like this.
  9. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A MiG-21-esnél a kettős deltaszárnyat azért nem erőltették, mert a belépőélben fut a csűrőmozgató tolórudazat, azt meg nem akarták áttervezni, inkább arra koncentráltak, hogy a leendő új gépbe majd eleve kelleni fog egy nagyobb radar is.
    Az új radart a Je-8-as orrába se tudták volna belerakni.
    A kínaiak meg később megoldották, mert az alap MiG-21-es szárnyban még láttak annyi potenciált, hogy inkább mélységében is áttervezték a konstrukciót.
    A Je-8-as másik külön érdekessége a Tumanszkij R-21-es hajtómű, ami kvázi előfutára volt a MiG-23-asok R-27/29/35-ösöeinek.
    Az R-21-es nagyon erős volt a Je-8-as tömegéhez képest és egyúttal ígéretes fejlesztés, de a megbízhatatlansága miatt nem nagyon számoltak vele. A Je-8-as elvesztése is ehhez a hajtóműhöz volt köthető.
    De ahelyett, hogy kijavították volna, inkább az R-11-est forszírozták, mert az olcsóbb megoldás volt. Így az R-13-as és R-25-ös is átörökölte az R-11-es minden alapvető tulajdonságát, ami egyszerre volt jó is, meg képezte a MiG-21-es család korlátait is.
     
    svajcibeka, fishbed, migfun and 3 others like this.
  10. borisz

    borisz Well-Known Member

    Kínától vehettünk volna kettős delta szárnyakat, elbites korszerűsítés mellé. Egy ezrednyi vígan elpöfögött volna kb. mostanáig.
     
  11. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A biszekhez nem lettek volna jók.
     
  12. borisz

    borisz Well-Known Member

    Akkor nem is kell a hülye szárnyuk. Tartsák meg.
     
    LMzek 2.0 likes this.
  13. Terminator

    Terminator Well-Known Member



    A Szerb légierő tájékoztatása az esetről.
     
    fishbed likes this.
  14. altx

    altx Well-Known Member

    ez volt az utolso aktiv mig 21.

    1986 gyartas..

    volt nagyjavitason, majusba repult ujbol.

    inkabbb a muzeumban vagy a repcsinapokon volna a helye.

    es mondjak nagyon alacsonyan repult, en is lattam mar a varos felet alacsonyan elhuzva mig 21 par eve... bele is eset vakinek az udvarjaba.

    de hat ez van. nem az elso eset a vilagon meg az utolso sem.

    nem valami konnyu dolog repulni a mig21en.

    a pilotakat meg sajnalom.
     
  15. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  16. Galcom

    Galcom Well-Known Member

    Hello @borisz

    Az azrei MiG-21-esek története, sajnos elég ködös. 1992-ben az üzbegisztáni Csircsik városában működő 355. karbantartó üzemtől jutottak hozzá két ex. szovjet MiG-21SzMT-hez (bis gerinces változat). A típusváltozat biztos, de a származási ország már kérdéses a szemeben. Mert ugyan a 355. üzem foglalkozott MiG-21-esek éllettartam hosszabbító nagyjavításával a nyolcvanas években, de lehet ezzel csak az eredeti ukrán forrrást szerették volna elfedni.

    1993-ban hivatalosan is fegyverszállítási szerződést kötött Azerbajdzsán Ukrajnával, ez után már hivatalosan is érkezett a fegyverzet a Karabakhi Háborúba. 1993-ban nyolc MiG-21SzM változatot vásároltak Ukrajnából. Ezek jellemzően nem az ukrán légierő állományából származtak közvetlenül, hanem a MiG-21-esek ipari hátterét adó valamelyik üzem adta azokat át Azerbajdzsán számára. (Egyébként két ex. szovjet kiképző ezred ekkoriban vonta ki a pilóták alapképzésére alkalmazott MiG-21SzM változatokat ekkoriban.)

    [​IMG]
    A háború után, az egyetlen megmaradt MiG-21SzMT múzeumba került

    Tehát a karabakhi konfliktusban nyolc MiG-21SzM és két MiG-21SzMT változatot vetett be az Azeri Légierő, MiG-25RB, MiG-25PDSz, Szu-17M3, Szu-25 és Szu-24MR merevszárnyú, nagysebességű típusok mellett, jellemzően zsoldos személyzettel üzemeltetve. Lásd például a Szu-24M változattal lezuhanó afgán pilótát.

    A MiG-21SzMT bevetéseit 1992. júniustól kezdték meg a kurdamir-i repülőtérről. Ekkoriban a két fő csapásmérő típus a MiG-21SzMT és a Szu-25-ös volt. Július 9-én például gépesített lövész járműveket támadott az egyik MiG-21SzMT.

    A Karabakhi Háborúban három MiG-21SzM-et és egy MiG-21SzMT-t veszett el az azeri fél. Az információk és a dátumok elég hiányosak és ellentmondásosak:
    • 1992-ben az egyik MiG-21SzMT-t lelőtték, a pilótát kimentették.
    • 1993-ban egy lelőtt MiG-25-ös pilótát próbált menteni MiG-21-essel társa. Gépágyúval lőtt a légvédelemre, míg őt is le nem lőtték. Társát ejtőernyőn süllyedve ölték meg, ő fogságba került, ahol meghalt.
    • 1994-bén egy OSzA lőtt le egy MiG-21SzM-et, a pilóta katapultált, de elfogták.

    Majd háború után még egy MiG-21SzM lett baleset áldozata. A típus pontos kivonásáról nincs információm, de az ezredfordulón már csak a megmaradt Szu-17M3, Szu-25 és Szu-24MR típus maradt aktív Kurdamir repülőterén. Négy MiG-21SzM-et ezen a repülőtéren tároltak, az egyetlen megmaradt MiG-21SzMT pedig múzeumba került.

    [​IMG]
    A négy megmaradt MiG-21SzM repülőgépet a kurdamir-i repülőtéren tárolták az ezredforduló után. A négy gép a szovjet harkovi repülőtiszti iskola jelzéseit viseli. Ezt az alakulatot Ukrajna örökölte a kilencvenes évek elején.

     
    fip7, fishbed, Rotten878 and 3 others like this.
  17. Galcom

    Galcom Well-Known Member

    Hogy arcokat is adjunk a fentiekhez:

    Anatolij Csisztjakov őrnagy volt az egyik pilótája az azeri MiG-21-eseknek. Az azeri légierőt zsoldos pilótaként szolgáló Csisztjakov gépét akkor lőtték le, miközben egy másik előtte katapultált MiG-25-ös pilótát védve, MiG-21-es repülőgépének beépített 23 mm-es gépágyújával tüzet nyitott a légvédelemre, .

    Csisztjakov őrnagy, az azeri légierő zsoldos pilótájaként 36 bevetésre szerződött a karabakhi konfliktusba. Négy hónapos munkájáért az őrnagy állítólag 300 000 rubelt és 10 000 amerikai dollárt kapott.

    [​IMG]
    Csisztjakov örmény fogságban halt meg, állítólag öngyilkos lett - üvegcserepeket evett. A képen a börtönben, fehér ingben látható. A középen csíkos ruhában látható Belicsenko százados, akinek MiG-25-ösét fél évvel korábban lőtték le. Ő kiszabadult, utána ukrajnában élt. (A bal oldali a TASzSz tudósítója)

     
    borisz, fishbed, Rotten878 and 3 others like this.
  18. boki

    boki Well-Known Member

    Vietnamban pilóta nélküli géppé alakítják át a MiG-21 vadászgépeket

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    KoviUbi, fishbed, fip7 and 3 others like this.
  19. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    MiG-21PFM Krasznodar
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Galcom, fishbed, Rotten878 and 3 others like this.
  20. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    MiG-21SzMT
    [​IMG]
     
    fishbed and borisz like this.

Ezen oldal megosztása