MiG-21 Fishbed (Mikojan-Gurjevics,Szovjetunió) / J-7 , F-7 (Csengdu, Kína)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

zolkas

Well-Known Member
2016. október 19.
5 439
13 802
113
Én már megtettem, amit ez ügyben meg lehetett tenni. Civilként repülőképes állapotú gépre nem lehet szert tenni, de az igényes helyreállítás se olcsó hobbi. Viszont sok munka. Ami nem feltétlenül baj.
zsebre tett kézzel tudok nyugodtan nézni, nah jó mert szeretem ezt a gépet nézni meg ahogy dolgozol rajta egy jó sört viszek neked.
Parti sátor van?
 

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 589
7 827
113
3ebbf1723d9622bb27791b54ef528bf5.jpg
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
979
3 470
93

Hello,
a szíve mélyén ez is magyar. :) A 761603-as magyar MiG-21PF (76-os változat).

A MiG-21PF 76-os változatott csak a VSz számára exportálták, a harmadik világba a 77-es változat került! A vietnámi MiG-21PFL 77-es változat csak külsőleg hasonlít, a VSz MiG-21PF 76-os változathoz. Ezt a korai 77VK változatot szállították a hatvanas évek közepén Indiába és Vietnámba.


viet-FL.jpg" alt="viet-FL

A MiG-21PFL (77VK típus) egy butított export változat volt R-1L fedélzet ilokátorral, RSz-2USz indítási képesség nélkül és módosított válaszjeladóval. Összesen 44 eredetileg MiG-21PF-nek készülő repülőgépsárkányt, már a gyártósoron átalakították a harmadik világbéli exportra. Ezek közül hatot szállítottak Indiába, 34-et meg Vietnámba. (Nyugati irodalomban ez MiG-21PFV-ként szerepel, bár fogalmuk sem volt mit takart a módosítás, ezért trópusi változatnak találgatták.)​


egypt-FL.jpg

Ez után jött a dedikáltan harmadik világbéli exportra épített MiG-21FL, (77B változat) nagyobb és fékernyőtokkal ellátott függőleges vezérsíkkal Afganisztán, India, Algéria, Egyiptom, Szíria és Irak számára, valamint egy szovjet bemutató század repülte még.​


Ind-FL.jpg

Végül a már R-2L lokátort használó MiG-21FL, (77L változat), amit Indiában szereltek össze.​

Mindegyik alváltozat sajátossága, hogy kihagyták belőle a SzPSz határréteg le fúvató rendszert, ez alapján könnyen azonosíthatóak. Aztán 1966-68 között feladták az egész különutas (VSz-3rd World) exportott és elkezdték a MiG-21PFM változatott egységesen exportálni a VSz és a harmadik világ felé is, kisebb eltérésekkel. (Ekkor már Kuba, Egyiptom, Szíria, Irak, Jugoszlávia, Afganisztán, Vietnám és Észak-Korea kapott PFM változatott a VSz-en kívül)
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
979
3 470
93
Néhány kép az indiai MiG-21FL vadászrepülőgépek 2013-as kivonási ceremóniájáról. A legendás típus volt az első MiG-21-es változat, amiről a nyugati szaksajtóban is viszonylag sok információ jelent meg, már a nyolcvanas években is. (Ennek megfelelően, ezekben a cikkeben egyoldalúan indiai típusként mutatták be a MiG-21FL-t és fejlesztéseit. Pedig az Indiai Légierőn kívül a szovjet, afgán, egyiptomi, algériai, szíriai és iraki légierők is repülték a MiG-21FL típusváltozatot.)


01.jpg


02.jpg


Oldalszámokkal is alátámasztott, nyugati források szerint az Indiai Légierő közel 260 MiG-21FL vadászgépet rendszeresített 1966 és 1973 között. Az orosz külkereskedelmi és ipari minisztériumi adatokat kutató Jevgenyij Arszenyev történész szerint, ebből közel 200 darabot Oroszországból szállítottak Indiába, készen vagy főbb darabokra bontva. A fennmaradó bő hatvan példányt építette önállóan az Indiai HAL üzeme 1969-től.

Ezt a tetemes gépmennyigépet kilenc elsővonalbeli század és egy kiképző központ között osztották szét Indiában, ahol a típus részt vett az 1971-es, Pakisztánnal vívott háborúban. A visszaemlékezések szerint, az Indiaiak felhagytak a hidegháborús szovjet elfogóvadász technikákkal és saját maguk – meg a nyugat-európai tanácsadók – által kidolgozott harcászati elvek alapján vetették be azokat, mint vadászbombázó típust. Így sokkal sikeresebbek voltak a MiG-21FL változattal, mint az ugyanezt az alváltozatott repülő arabok, a Közel-Keleten.


03.jpg


A hidegháborús MiG-21FL típusváltozat felett, a nyolcvanas évekre Dél-Ázsiában is eljárt az idő. Az utolsó aktív indiai repülőszázad 1989-ben vált meg a típusváltozattól. Az Indiai Légierő 1989 és 2006 között már csak kiképző gépként használta négy repülőszázad és két kiképzőközpont állományában.

04.jpg


A 2013. december 11-én, az utolsó kiképző század is megvált a MiG-21FL típustól, ezzel lezárva a MiG-21FL repülőgépek 47 éves indiai történetét. Az utolsó 15 indiai MiG-21FL repülőgép, a kivonás időpontjában 40-42 éves volt. Az indiai MiG-21FL típust, feladatkörében a BAE Systems Hawk repülőgépekre épített kiképzőrendszer váltotta fel.

05.jpg
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
979
3 470
93
Nyáron a nigériai katonai vezetés újra ígéretet tett az ország nagysebességű repülőtechnikájának üzemképessé tételére. A 2009-ben 251 millió amerikai dollárért beszerzett, tizenöt kínai gyártmányú MiG-21-es (F-7NI/FT-7NI) a változatoság kedvéért üzemképtelen. A fotókon Sadique Abubakar légimarsall novemberben megszemlélte a repülőgépeket szétszerelő kínai munkásokat.

12653529-fbimg1604955400522-jpeg03e9afdbf32ab7c2f06ed7ace3dea60b.jpg


A tíz éve beszerzett 15 darab kínai MiG-21-es megmarad kilenc repülőgép közül, hetet Kínába szállítanak nagyjavításra, míg kettőt megpróbálnak Nigériában üzemképessé tenni a kínai szakemberek.

12653542-fbimg1604955418744-jpegb449baac719697461ab7183477a4ea96.jpg

12653543-fbimg1604955422313-jpegf37c8f1d30b06b20463c14dd1280b1ce.jpg

12653544-fbimg1604955426136-jpeg1c91f514385cb48b1310afbbe4b57460.jpg


A kínai MiG-21-eseket „népnevelő role” szerepkörben három nagyjavított L-39ZA Albatros és két Alphajet váltja, míg azok megújulnak Kínában, illetve amíg a megrendelt négy darab új JF-7N meg nem érkezik Nigériába.

11623279-eyckpw6woam3uyk-jpeg-jpeg94267c1753b5e70c498e01177de20503.jpg


A témához kötődő hír, hogy Nigéria piacra dobta a harminc éve leállított, szovjet gyártmányú MiG-21-eseit. Az ajánlat tartalmaz:
  • tizenegy darab, 1983-as gyártmányú MiG-21bis-t
  • öt darab, 1975-ös gyártmányú, a nyolcvanas években nagyjavított MiG-21MF-et
  • négy darab kétüléses MiG-21UM gyakorló gépet
(Egyik sem repült a kilencvenes évek eleje óta.)​
  • valamint tizenöt „új” hajtóművet és alkatrészeket
message-editor-1607542618338-52f.jpg


A hirdetés érdekes információkat tartalmaz a hidegháborús évek egyik legnagyobb, fekete-afrikai légierejének kiképzési intenzitásáról a nyolcvanas évekből. E szerint:
  • a MiG-21MF-ek tizenöt év alatt átlagosan 250 és 469 közötti órát
  • a MiG-21bis-ek nyolc év alatt átlagosan 34 és 169 közötti órát
töltöttek a levegőben!
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
979
3 470
93
emel/Rumcájsz_52 „olvtárs” tiszteletére. Nincsenek szavak…Részvétem a családja számára. @molnibalage

Oldalszám alapján, a magyar 1419-es MiG-21U kiképző gép, amit 1987-ben adtunk el az Indiai Légierő számára. (Hetek óta tervezem possztolni, és közben többször eszembe jutott, hogy emel-nek biztosan tetszeni fog, esetleg hozzászól.)
gettyimages-647724842-2048x2048.jpg

És még magyar "szinekben":
Mikojan-Gurjevics-MiG-21-1419.jpg

Fotó: www.avia-info.hu
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 705
12 181
113
emel/Rumcájsz_52 „olvtárs” tiszteletére. Nincsenek szavak…Részvétem a családja számára.

Emel és Rumcájsz egy személy volt? :O

A hirdetés érdekes információkat tartalmaz a hidegháborús évek egyik legnagyobb, fekete-afrikai légierejének kiképzési intenzitásáról a nyolcvanas évekből. E szerint:
  • a MiG-21MF-ek tizenöt év alatt átlagosan 250 és 469 közötti órát
  • a MiG-21bis-ek nyolc év alatt átlagosan 34 és 169 közötti órát
töltöttek a levegőben!

Mármint gépenként?
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
979
3 470
93
Mármint gépenként?

Igen, az öt eladásra kínált Nigéria MiG-21MF közül a legkevesebbet repült példány 250 órát, míg a legtöbbet repült példány, 469 órát repült. És ezek tíz éves korukban az ipari nagyjavításon is átestek a Szovjetúnióban.

A 11 eladásra kínált MiG-21bis közül a legkevesebbet repült 34 órát, a legtöbbet repült 169 órát repült, leállításuk előtt. Ebből látszik, hogy a nyolcvanas évek másodi felében, már nem tudta őket a Szovjetunió a korábbi szinten támogatni. A MiG-21bis-eket 1983 körül szállította Nigériába a Szovjetunió, pótlásként.

1065799.jpg

Fotó: www.planes.cz (ha nem tiltja le)
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
979
3 470
93
A nigériai vezetésnek, az 1975-ben gyártott, 25 darabos MiG-21MF flottát körülbelül 16 év alatt sikerült öt gépesre csökkenteni. És ez idő alatt, a legtöbbet repülő nigériai MiG-21MF 469 órát töltött a levegőben... Mindez a Hidegháború idején.

mig21mf-nigerian-air-force-ngr-makurdi-mdi-dnmk.jpg

Mindhárom képen látható selejtezett MF még szovjet gyári színeket visel.

A tíz éve beszerzett 15 darab kínai MiG-21-esből is csak kilenc maradt napjainkra, pedig csak ritkán repülték.
175416oo91rjbbub81vkvd.jpg
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 012
13 993
113
MiG-21Bis bolgár színekben
mig-21-4.jpg

1416974983_1280x800_mig_21_pfm_bulgarian_air_force-1209013.jpg

1200px-MiG-21_Bulgarian_Air_Force.jpg

Bulgarian_Air_Force_Mikoyan-Gurevich_MiG-21bis_Lofting-5.jpg

Lengyel
Mig%2B8971%2B11.jpg


Úgy látom, hogy a hangsebesség feletti repülés "felület-arány-szabály"-a képek alapján is szemmel láthatóan "kicsit meg lett hágva" ennél a verziónál --a púpos +üzemanyag megoldással--, asszem' ez rendesn látszik is a max sebesség paraméternél a púp nélküli típusokhoz képest...