MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Flexus

Well-Known Member
2018. március 16.
1 467
5 260
113
Pontosan ezzel van a baj. A MiG-23-asnak, a Szu-22-esnek még rendesen volt tisztességes repülőgéphangja!
Gyere, koltozz ide hozzank. Itt lakom a Lakenheath-i repter pályájának vegetol ugy 10 km-e, itt hallhatsz rendes repulogep hangot meg. Tok jo mikor este hallod ahogy elhuz feletted az F-15, es elkezdesz visszaszamolni, mert tudod hogy mennyi ido mulva erkezik a kovetkezo... Eleg hangosak tudnak lenni.

Valaki itt írta, hogy milyen messze (is) voltak F-15, F-16 alakulatok a VSZ NATO határtól, és, hogy ezek távolsága a lehetséges VSZ vadaszoktol/vadaszbombazoktol túl nagy volt utántöltő nélkül a nyolcvanas években. Ez igaz, de ezek túlnyomórészt nem ezek ellen az alakulatok ellen terveztek.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 487
93
Az arab MiG-23-asokat bemutató sorozat ihletett adott, hogy néhány érdekes és egzotikus részletet osszak meg veletek a MiG-23-as típus ipari hátterét biztosító üzemek megrendeléseiről, az ezredforduló utáni időszakból.



A MiG-23-as típus ipari háttere a volt szovjet utódálamokban, az ezredforduló után
(Első rész - Lvov és Harkov, Ukrajna)


Ahhoz, hogy a MiG-23/MiG-27-es típusú repülőgépek 2010 után, a tervezett éllettartamukon felül is üzemképesek maradhattak, megfelelő ipari háttérre volt szükség.

A kilencvenes évek elején még tíz üzem biztosította a több ezer MiG-23/MiG-27-es típusú repülőgép ipari hátterét Közép és Kelet-Európában. Majd a hidegháború után, egyre fogyott azon légierők száma, melyek tovább üzemeltetésre érdemesnek tartották, a rövid élettartamú MiG-23/MiG-27 repülőgépeket. A kilencvenes évek vége és a kétezres évek közepe között, tömegével vonták ki az üzemeltető légierők a hadrendből ezt a típust.

A tízes évekre már csak kilenc ország számolt ezzel a ritka repülőgéppel és igényelte azok élettartamának hosszabbítását:

  • Kuba MiG-23ML/UB
  • Líbia MiG-23MF/MLA-E2/UB
  • Angola MiG-23ML/MLD/UB
  • Etiópia MiG-23BN/UB
  • Szíria MiG-23BN/MF/ML/MLA-E2/MLD/UB
  • India MiG-23UB/MiG-27ML
  • Srilanka MiG-23UB/MiG-27M
  • Kazahsztán MiG-23UB/MiG-27M
  • Észak-Korea MiG-23ML/UB
Az ezredfordulóra, a típuson korábban dolgozó üzemek közül, még hat olyan maradt, melyek vagy saját maguk, vagy egy-egy országba kihelyezett üzemeket támogatva, képesek voltak elvégezni a MiG-23/MiG-27-es változtatható szárnyállású típus élettartam hosszabbító javítási munkálatait.



117-es számú üzem Lvov. Ukrajna:
A magyar határ közelében, Lvov városa mellett fekvő 117-es számú üzem a nyolcvanas években MiG-21/-23/-27-es típusok nagyjavításával foglalkozott.
  • A Szovjet Frontlégierőnek MiG-21bis/SMT, valamint a szovjet kiképző alakulatok számára régebbi MiG-21-es változatokat javítottak
  • Ők építették át régi MiG-21PF/PFS/PFM/R változatokat M-21-es légicéllá, hogy azokat lövészeteken célanyagként használhassák
  • Ezen felül a harmadik világ számára végezték a MiG-21MF és bis változatok nagyjavítását
  • 1979-től megkezdték a MiG-23-as típusváltozatok javítását. A MiG-27-est változatait a szovjet frontlégierő, a MiG-23BN-t a harmadik világ számára javították. Valamint MiG-23UB kétüléses alváltozat is a portfoliójukba tartozott.
  • 1983 és 1989 között itt végezték az alap változatú MiG-27-esek átépítését MiG-27D szabványra.
1992 után az üzem átállt a MiG-29-es javítására. Mind az ukrán, mind a külföldi megrendelők számára ez lett az üzem fő profilja.




De 2000 után még több MiG-23/MiG-27-es javításáról szóló szerződést sikerült megcsípniük. Ilyen volt:
  • A Líbiával és Etiópiával szembeni ENSZ embargók feloldása után, az üzem területén tárolt MiG-23BN bombázók és MiG-23UB gyakorló repülőgépek nagyjavítása, majd újra leszállítása.
lvov01.png

Foto: az ukrán Lvov-i üzemben álló etióp MiG-23BN, valamint körülötte líbiai, ex szovjet és etióp MiG-23UB-k

  • 2004-től szovjet/ukrán tárolt készletből nagyjavítottak hat darab MiG-23UB kétülésest, majd átadták azokat a megrendelőnek, az Indiai Légierőnek
lvov02.jpg

Foto: Lvovban nagyjavított ex. szovjet, MiG-23UB-k Indiába szállítás előtt


  • 2006 után hét MiG-27M nagyjavítása Srí Lanka számára – nyolcéves élettartam kiterjesztéssel
lvov03.png

Foto: Srí Lankai MiG-27M-ek javítása Lvov-ban, és leszállításuk


  • 2010 körül legalább tizenöt Kazah MiG-27M ipari élettartam hosszabbító nagyjavítását végezték el (ennyi oldalszám ismert)
lvov-04.png

Foto: kazah MiG-27-esek 2010 tavaszán Lvov-ban






Harkovi(Cugujev) 365. számú üzem, Ukrajna:

Az orosz határhoz közeli harkovi 365-ik számú üzem, a nyolcvanas években elsősorban a MiG-23-as vadász és kétüléses változatának javítására optimalizálta magát. Itt végezték többen között 1982-től a szovjet MiG-23MLA széria példányok korszerűsítését MLD változatra.

Az üzem 1992 után nehéz helyzetbe került, egyéb megrendelések hiányában átállt a csehszlovák gyártmányú L-39-es Albatros típusra, viszont szakembereket kiközvetítve részt vett rengeteg afrikai és közel-keleti típus ipari nagyjavításában az adott ország üzemeit támogatva.


A kétezres években azért kis számban javítottak MiG-23-as típust is:

  • 2004-től legalább hat darab líbiai MiG-23MF éllettartamát hosszabbítottak meg (öt oldalszám ismert)
hark01.png

Foto: 2005-ben líbiai MiG-23MF-ek előkészítése elszállításhoz An-22-essel a Cugujev-i repülőtéren


  • Majd 2010 körül hat kazah MiG-23UB-t nagy javítottak. (legalább ennyi oldalszám ismert)
hark02.png

Foto: Kazah MiG-23UB érkezi a Harkov-i(Cugujev-i) üzembe

hark03.png

Foto: Kazah MiG-23UB berepülés előtti felkészítése, majd UB törzshátsórészek elszállítása Cugujev-ből





 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 487
93
És, hogy meddig szolgálták országukat ezek a repülőgépek a tízes években:

Srí Lanka a polgárháború után, 2014-ben állította le a MiG-27M flottáját, melynek tagjai a nyolcvanas években még Kelet-Németországban szolgáltak.
Sri.jpg




India 2019-ben vonta ki MiG-27-es típusát, és vele a kétüléses MiG-23UB változatott is. A kivonási ceremónián repült az egyik, Lvovban nagyjavított ex. szovjet MiG-23UB is.
ind.jpg




A Kazah Légierőből, a Szu-30SzM beérkezése óta folyamatos a MiG-27M/MiG-23UB típus kivonása. Év elején nyilatkozták, hogy üzemidő hosszabbító karbantartásokat már nem hajtanak végre azokon.
Kaz.jpg





A hat Harkovban nagyjavított líbiai MiG-23MF vadászgép közül, négy repülőgépet a Francia Légierő bombázott szét 2011-ben Miszurata repülőterén, ahol a légierő akadémiáján szolgáltak. A bombázás után, a maradék két korábban meghibásodott és javításra váró líbiai MiG-23MF sem emelkedett már a levegőbe.

id18504-08.jpg

id18504-11.jpg

id18504-09.jpg




Pénzügyek:
Valamint nézzünk néhány adatott, a fentiek anyagi oldaláról. Azaz mibe is került egy-egy MiG-23/27-es ipari élettartam növelő nagyjavítása a kétezres években. A Sri-Lankai MiG-27-eseinek javítási tendereiről érdekes adatokat publikált az illetékes szerv.

  • 2005-ben az Indiai HAL, 1,9 millió amerikai dollárért vállalta volna el, egy-egy MiG-27M élettartamát 8-8 évvel megnövelő nagyjavítást.
  • Ugyanezen a tenderen, egy szingapúri pénzügyi cégen keresztül, hasonló ukrán nagyjavítás ára átlagosan 1,3 millió dollár volt a MiG-27M és MiG-23UB típusra, gépenként. (Gépek állapotának függvényében, kisebb nagyobb eltérések voltak az árban.)



Következik: Odessza, Kubinka és Krasznodár
Remélem keveset gépeltem félre. Amennyiben van valakinek hozzáfűzni való, plusz információja, ossza meg velünk.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 487
93
És mivel három, korábban működő link letiltódott, a Líbia-i rész mégegyszer:


A hat Harkovban nagyjavított líbiai MiG-23MF vadászgép közül, négy repülőgépet a Francia Légierő bombázott szét 2011-ben Miszurata repülőterén, ahol a légierő akadémiáján szolgáltak. A bombázás után, a maradék két korábban meghibásodott és javításra váró líbiai MiG-23MF sem emelkedett már a levegőbe.
02.jpg

01.jpg

03.jpg
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 614
6 104
113
Egy javaslat: ha már ennyire alapos MiG-23 bemutatás áll itt össze, nem lehetne kiegésziteni egy cockpit bemutatóval? A főbb alváltozatok cockpitja, hol mi van, mik a főbb különbségek az egyes alváltozatok pilótafülkéje között? Pl kabinfotók, beszámozva a műszerek, alá jelmagyarázat, meg magyarázó szövegek.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 838
12 560
113
Egy javaslat: ha már ennyire alapos MiG-23 bemutatás áll itt össze, nem lehetne kiegésziteni egy cockpit bemutatóval? A főbb alváltozatok cockpitja, hol mi van, mik a főbb különbségek az egyes alváltozatok pilótafülkéje között? Pl kabinfotók, beszámozva a műszerek, alá jelmagyarázat, meg magyarázó szövegek.

Vagy egy afganisztánival! :D
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Egy javaslat: ha már ennyire alapos MiG-23 bemutatás áll itt össze, nem lehetne kiegésziteni egy cockpit bemutatóval? A főbb alváltozatok cockpitja, hol mi van, mik a főbb különbségek az egyes alváltozatok pilótafülkéje között? Pl kabinfotók, beszámozva a műszerek, alá jelmagyarázat, meg magyarázó szövegek.

Jelentősebben csak a Szapfír-21 (MiG-23Sz, MSz) illetve a Szpafír-23 (MiG-23M, MF, ML, MLD) lokátorral szerelt változatok kezelőpultja különbözött.

A Szpafír-21-el szerelt gépek pultjának közepén a lokátor, MiG-21-esekhez hasonló árnyékolt indikátora volt.
MiG-23Sz.jpg

Mi-G-23-MSz.jpg

Mi-G-23-Sz-2.jpg


A panel legfontosabb jellemzője (szerintem) az hogy a nukleáris fegyverek kezelőpultja már eleve beépítésre került (kivéve a 3. világba került export változatok), ellentétben a MiG-21-es család gépeivel, ahol ezek bevetéséhez, extra kezelőpanelt kellett beépíteni.

A Szapfír-23 lokátorcsaláddal épített MiG-23 változatok paneljén a lokátor jelei már csak a pilóta előtti reflexüvegen kerülnek megjelenítésre, így a régimódi árnyékolt indikátor helyén egy visszajelző tabló jelent meg, illetve az állásszög és túlterhelés műszerek felülre, a pilóta látómezejébe kerültek.

MiG-23M.jpg

A műszerek funkciója szerintem önmagáért beszél.

MiG-23MF.jpg

13620852-1133753976682310-1077775993965457367-n.jpg
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 896
85 458
113
Jelentősebben csak a Szapfír-21 (MiG-23Sz, MSz) illetve a Szpafír-23 (MiG-23M, MF, ML, MLD) lokátorral szerelt változatok kezelőpultja különbözött.

A Szpafír-21-el szerelt gépek pultjának közepén a lokátor, MiG-21-esekhez hasonló árnyékolt indikátora volt.
MiG-23Sz.jpg

Mi-G-23-MSz.jpg

Mi-G-23-Sz-2.jpg


A panel legfontosabb jellemzője (szerintem) az hogy a nukleáris fegyverek kezelőpultja már eleve beépítésre került (kivéve a 3. világba került export változatok), ellentétben a MiG-21-es család gépeivel, ahol ezek bevetéséhez, extra kezelőpanelt kellett beépíteni.

A Szapfír-23 lokátorcsaláddal épített MiG-23 változatok paneljén a lokátor jelei már csak a pilóta előtti reflexüvegen kerülnek megjelenítésre, így a régimódi árnyékolt indikátor helyén egy visszajelző tabló jelent meg, illetve az állásszög és túlterhelés műszerek felülre, a pilóta látómezejébe kerültek.

MiG-23M.jpg

A műszerek funkciója szerintem önmagáért beszél.

MiG-23MF.jpg

13620852-1133753976682310-1077775993965457367-n.jpg

Ha a MIG-23-ason elég volt a HUD-ra kivetíteni a radar adatait akkor mi szükség volt a 29-esen a képernyőre?
 

Janaj

Member
2010. július 22.
56
4
8
A korábban írt MiG-29 tapasztalat - miszerint csak 4x drágább - az vajon a magyar gépekre is megállna? Nem sikerült kibogarásznom.Teljesen elvesztem az alváltozatok és ár tekintetében.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 614
6 104
113
Jelentősebben csak a Szapfír-21 (MiG-23Sz, MSz) illetve a Szpafír-23 (MiG-23M, MF, ML, MLD) lokátorral szerelt változatok kezelőpultja különbözött.

A Szpafír-21-el szerelt gépek pultjának közepén a lokátor, MiG-21-esekhez hasonló árnyékolt indikátora volt.
MiG-23Sz.jpg

Mi-G-23-MSz.jpg

Mi-G-23-Sz-2.jpg


A panel legfontosabb jellemzője (szerintem) az hogy a nukleáris fegyverek kezelőpultja már eleve beépítésre került (kivéve a 3. világba került export változatok), ellentétben a MiG-21-es család gépeivel, ahol ezek bevetéséhez, extra kezelőpanelt kellett beépíteni.

A Szapfír-23 lokátorcsaláddal épített MiG-23 változatok paneljén a lokátor jelei már csak a pilóta előtti reflexüvegen kerülnek megjelenítésre, így a régimódi árnyékolt indikátor helyén egy visszajelző tabló jelent meg, illetve az állásszög és túlterhelés műszerek felülre, a pilóta látómezejébe kerültek.

MiG-23M.jpg

A műszerek funkciója szerintem önmagáért beszél.

MiG-23MF.jpg

13620852-1133753976682310-1077775993965457367-n.jpg


https://cdn.jetphotos.com/full/1/25942_1200839007.jpg

A késői változatokon teljesen más volt a HUD előlap
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A korábban írt MiG-29 tapasztalat - miszerint csak 4x drágább - az vajon a magyar gépekre is megállna? Nem sikerült kibogarásznom.Teljesen elvesztem az alváltozatok és ár tekintetében.

Ez erősen függött a fegyverzet mennyiségétől is, de jellemzően:
MiG-21 2,5..5mR
MiG-23 5..10mR
MiG-29 20..40mR
Fontos megjegyezni, hogy nem föltétlen voltak az árak arányban a képességekkel, pl a MiG-21MF darabja olcsóbb volt mint a MiG-21F13.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Janaj

Member
2010. július 22.
56
4
8
Ez erősen függött a fegyverzet mennyiségétől is, de jellemzően:
MiG-21 2,5..5mR
MiG-23 5..10mR
MiG-29 20..40mR
Fontos megjegyezni, hogy nem föltétlen voltak az árak arányban a képességekkel, pl a MiG-21MF darabja olcsóbb volt mint a MiG-21F13.

Köszönöm. Továbbra sem tiszta, hogy minek bárkinek is 23-as 21-es helyett. Vagy nem csak azt mondta meg a nagy testvér hogy akarunk, de azt is, hogy mit akarunk venni tőlük?
A MF / F-13 dolog meg pláne fura.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
T

Törölt tag 1945

Guest
Köszönöm. Továbbra sem tiszta, hogy minek bárkinek is 23-as 21-es helyett. Vagy nem csak azt mondta meg a nagy testvér hogy akarunk, de azt is, hogy mit akarunk venni tőlük?
A MF / F-13 dolog meg pláne fura.

Szembetámadás lehetősége jelentős előny, különösen az R-24-es rakétával.
Kis magasságon repülő célt (Olasz Tornádó, Amcsi GLCM), szintén teljesen esélytelen 21-essel elkapni.
A fedélzeten tárolt üzemanyag mennyiségről és a hatótávolságról nem is beszélve.
AVR + Lazúr alkalmazásakor a hőpellengátor gyakorlatilag néma céllekűzdést tesz lehetővé.

Szóval nem is említhető egy lapon a 21-es, és a 23-as harcászati képessége.
 
M

molnibalage

Guest
Szembetámadás lehetősége jelentős előny, különösen az R-24-es rakétával.
Kis magasságon repülő célt (Olasz Tornádó, Amcsi GLCM), szintén teljesen esélytelen 21-essel elkapni.
A fedélzeten tárolt üzemanyag mennyiségről és a hatótávolságról nem is beszélve.
AVR + Lazúr alkalmazásakor a hőpellengátor gyakorlatilag néma céllekűzdést tesz lehetővé.

Szóval nem is említhető egy lapon a 21-es, és a 23-as harcászati képessége.
Kiegészíteném azzal, hogy még nappal is. A földháttérben repülő F-111-eset elkapni még egy MiG-21bisz + R-60M-el sem evidens. Éjszaka még azzal is kb. a teljesen reménytelen kategória. MiG-23MLD-vel már egyáltalán nem az.

Köszönöm. Továbbra sem tiszta, hogy minek bárkinek is 23-as 21-es helyett. Vagy nem csak azt mondta meg a nagy testvér hogy akarunk, de azt is, hogy mit akarunk venni tőlük?
A MF / F-13 dolog meg pláne fura.
A 21--> 23ML/MLD váltás teljesen logikus és érthető.
Az, ahol már rezgett a léc egyes célok ellen a 23MLD ---> 29 9.12
Főleg, hogy a 29-es hatósugara botrányos a gép tömege és ára ellenére.
 

Janaj

Member
2010. július 22.
56
4
8
Szembetámadás lehetősége jelentős előny, különösen az R-24-es rakétával.
Kis magasságon repülő célt (Olasz Tornádó, Amcsi GLCM), szintén teljesen esélytelen 21-essel elkapni.
A fedélzeten tárolt üzemanyag mennyiségről és a hatótávolságról nem is beszélve.
AVR + Lazúr alkalmazásakor a hőpellengátor gyakorlatilag néma céllekűzdést tesz lehetővé.

Szóval nem is említhető egy lapon a 21-es, és a 23-as harcászati képessége.

Jogos. Én valamiért csak azt néztem, hogy egy helyett két nukit tudnánk kizavarni ugyan annyi pénzből.
 
M

molnibalage

Guest
Jogos. Én valamiért csak azt néztem, hogy egy helyett két nukit tudnánk kizavarni ugyan annyi pénzből.
Sokkal kisebb hatósugárral és repülési teljesítménnyel.
Vannak olyan dolgok, amiket sok kisebb dolog nem tud pótolni.
Ahogy 12 db C-27 sem volt elvinni egy M1-et, hiába bírná el tömegre, úgy egy kisebb gép abszolút teljesítménye sem tudja egy nagyobbét elérni több ponton.

Ezért van az, hogy szép és jó a multirole F-16, de attól még voltak olyan dolgok, amire nem volt képes, amire egy F-15A vadászként vagy egy F-111 és később F-15E azonos fegyverzet mennyiséggel. A nagyobb gépek azonossal messzebbre mennek. A max mennyiségük meg ugyebár a méret miatt több.

Hiába van az, hogy tiszta állapotban az airshow demon egyfomán fickándoznak, a nagyobb gép többet őriz meg a repülési teljesítményéből.

Egy F-16-nak a 2xMk84 komoly tömeg. Egy F-111-en szinte azt sem érezték, hogy ott van...
Ezt nem én mondom, aki repülte.
A MiG-21 vs MiG-23 is ilyen.
Az egyik gép üresen talán volt 5,5 tonna a másik meg 10,5.
Emiatt az a nuki, amit vitt a nagyobb gép, annak sokkal kevésbé volt terhes.
 

Janaj

Member
2010. július 22.
56
4
8
Sokkal kisebb hatósugárral és repülési teljesítménnyel.
Vannak olyan dolgok, amiket sok kisebb dolog nem tud pótolni.
Ahogy 12 db C-27 sem volt elvinni egy M1-et, hiába bírná el tömegre, úgy egy kisebb gép abszolút teljesítménye sem tudja egy nagyobbét elérni több ponton.

Ezért van az, hogy szép és jó a multirole F-16, de attól még voltak olyan dolgok, amire nem volt képes, amire egy F-15A vadászként vagy egy F-111 és később F-15E azonos fegyverzet mennyiséggel. A nagyobb gépek azonossal messzebbre mennek. A max mennyiségük meg ugyebár a méret miatt több.

Hiába van az, hogy tiszta állapotban az airshow demon egyfomán fickándoznak, a nagyobb gép többet őriz meg a repülési teljesítményéből.

Egy F-16-nak a 2xMk84 komoly tömeg. Egy F-111-en szinte azt sem érezték, hogy ott van...
Ezt nem én mondom, aki repülte.
A MiG-21 vs MiG-23 is ilyen.
Az egyik gép üresen talán volt 5,5 tonna a másik meg 10,5.
Emiatt az a nuki, amit vitt a nagyobb gép, annak sokkal kevésbé volt terhes.

Nyilván. De ugye itt nem csak mi és nem csak vadászokkal dolgoztunk volna.