"I only believe in statistics that I doctored myself" - WC
Miért idezel egy árnyekszektől?
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
"I only believe in statistics that I doctored myself" - WC
Valójában ez az idézete egy városi legenda. Soha nem mondott ő ilyet.Miért idezel egy árnyekszektől?
Egen, az egész írásom célja, hogy ismeretterjesztés által árnyalja az adott képet.
Ha valaki azt mondja hogy a Sivatagi Vihar alatt az AIM-7M találati aránya 30/50/70% akkor fel kell hogy merüljön az olvasóban, hogy ezek az értékek hogyan is jöttek ki, és mit is jelentenek valójában. Ha kicsit jobban megkapargatjuk a napi sajtó által nagyhangon előadott számokat, akkor mindjárt feltárulnak a statisztika szépségei.
Szintúgy remélhetőleg jól átment a pdf-ből a tanulság, hogy egy géptípus jele "MiG-23" semmit sem jelöl annak valós harci képességeiből. Azonnal fel kell tenni a kérdést, hogy milyen rakétákkal, milyen lokátorral, milyen besugárzásjelzővel, milyen képzettségű pilóták, milyen taktikát akartak megvalósítani.
A MiG-23MLD-nek nevezett alváltozat tipikus állatorvosi ló ami ugyanazon a név alatt, jelentős képességbeli és külalaki különbségekkel rendelkezik.
(Galcom saját jelölés rendszert is dolgozott ki rá, hogy a többi olvasó értse éppen melyikről is ír.)
Szóval remélem átment a kép árnyalása, a tipikus szovjet jelölési kavarcról is, ahol ugyanaz a gyártmány akár három különféle jelöléssel is rendelkezik, és eközben van hogy három különféle képességekkel rendelkező gyártmány ugyanazt a jelölést kapja...
Ilyesféle szemponbol lesz érdekes az angolai harcok elemzése.Ott a technikai és mennyiségi fölény is a "haladó" oldalon volt.A harcok vezetésébe erősen belefolytak gyakorlatilag is a szovjetek.A harcok fő terhét meg kubai katonák viselték.Egen, az egész írásom célja, hogy ismeretterjesztés által árnyalja az adott képet.
Ha valaki azt mondja hogy a Sivatagi Vihar alatt az AIM-7M találati aránya 30/50/70% akkor fel kell hogy merüljön az olvasóban, hogy ezek az értékek hogyan is jöttek ki, és mit is jelentenek valójában. Ha kicsit jobban megkapargatjuk a napi sajtó által nagyhangon előadott számokat, akkor mindjárt feltárulnak a statisztika szépségei.
Szintúgy remélhetőleg jól átment a pdf-ből a tanulság, hogy egy géptípus jele "MiG-23" semmit sem jelöl annak valós harci képességeiből. Azonnal fel kell tenni a kérdést, hogy milyen rakétákkal, milyen lokátorral, milyen besugárzásjelzővel, milyen képzettségű pilóták, milyen taktikát akartak megvalósítani.
A MiG-23MLD-nek nevezett alváltozat tipikus állatorvosi ló ami ugyanazon a név alatt, jelentős képességbeli és külalaki különbségekkel rendelkezik.
(Galcom saját jelölés rendszert is dolgozott ki rá, hogy a többi olvasó értse éppen melyikről is ír.)
Szóval remélem átment a kép árnyalása, a tipikus szovjet jelölési kavarcról is, ahol ugyanaz a gyártmány akár három különféle jelöléssel is rendelkezik, és eközben van hogy három különféle képességekkel rendelkező gyártmány ugyanazt a jelölést kapja...
Az írás nálam elérte a célját, mert sok érdekes részletre világított rá.Egen, az egész írásom célja, hogy ismeretterjesztés által árnyalja az adott képet.
Ha valaki azt mondja hogy a Sivatagi Vihar alatt az AIM-7M találati aránya 30/50/70% akkor fel kell hogy merüljön az olvasóban, hogy ezek az értékek hogyan is jöttek ki, és mit is jelentenek valójában. Ha kicsit jobban megkapargatjuk a napi sajtó által nagyhangon előadott számokat, akkor mindjárt feltárulnak a statisztika szépségei.
Szintúgy remélhetőleg jól átment a pdf-ből a tanulság, hogy egy géptípus jele "MiG-23" semmit sem jelöl annak valós harci képességeiből. Azonnal fel kell tenni a kérdést, hogy milyen rakétákkal, milyen lokátorral, milyen besugárzásjelzővel, milyen képzettségű pilóták, milyen taktikát akartak megvalósítani.
A MiG-23MLD-nek nevezett alváltozat tipikus állatorvosi ló ami ugyanazon a név alatt, jelentős képességbeli és külalaki különbségekkel rendelkezik.
(Galcom saját jelölés rendszert is dolgozott ki rá, hogy a többi olvasó értse éppen melyikről is ír.)
Szóval remélem átment a kép árnyalása, a tipikus szovjet jelölési kavarcról is, ahol ugyanaz a gyártmány akár három különféle jelöléssel is rendelkezik, és eközben van hogy három különféle képességekkel rendelkező gyártmány ugyanazt a jelölést kapja...
Dettó.Az írás nálam elérte a célját, mert sok érdekes részletre világított rá.
Viszont az is érdekes, hogy a "23MLD" -hez képest milyen drága volt a MiG-29 9.12. Pedig mi az MF-re is pislogtunk, hogy mennyire horror ára van a 21bisz-hez képest.
Ebből nekem valahogy az jön le, hogy az "ingyen" kapott 800M USD gépbeszerzés többe került, mint a teljes korábbi 23 + 21bisz flotta együttvéve...
Ez mai árfolyamon olyan 1,5 mrd USD. A szlovákok most kb. ennyiért vesznek gépet ugye? Ezt sikerült 17 év alatt 0-ra lelakni. De valójában a 60%-os lelakás már 2003 tájára megvolt...Így még vérlázítóbb, hogy hagyták az egészet elrohadni.
A 29-essel jó lóra tett az ország. A baj az, hogy abrakot nem adtak a lónak, de jószerivel inni sem. Meg is döglött a ménes.Sok-sok kérdés merül fel és sok tekintetben csak azért vagyunk bölcsebbek, mert eltelt az a sok évtized.
Nyílván abszurd és életidegen kategória lett volna nemet mondani 1993-ban a délszláv válság kellős közepén a 28 darab "ingyen" MiG-29-esre, miközben nyílván hülyeség lett volna elfogadni a 28 darab ex-NDK-s MiG-23ML-t. Amit már 1991-ben felajánlottak! Ahogy a Szu-22M4-eseket is...
De nekünk idehaza se volt sok fogalmunk a MiG-23MF valós képességeiről (a támogató rendszer kb felét rendszeresítettük), gondolom nagyjaink a "küszöbön álló" F-16 beszerzés és a NATO csatlakozás eufóriájában nem nagyon akarták magukat égetni egy levedlett MiG-23ML flottával, ami amúgy is "csak egy ugyanolyan MiG-23-as, mint ami már van". Ráadásul 1990-ben sajnos nálunk csúnyán fogyásnak indult a típus. Nem volt respektje. Ezzel szemben az oroszok ekkor haknizták végig a világot a hihetetlen képességű, misztikus MiG-29-essel. Akkor elhittük, hogy jó lóra tettünk, pedig az azóta eltelt időszak összképét nézve, látható, hogy a legdrágább verzió valósult meg.
Így utólag könnyű okosnak lenni, hogy Bokros-csomag megszorításával tarkított kilencvenes évek közepén, ha valami jövőbelátó varázsgömbbe belenéztünk volna, elég lett volna csak 2003-ig "elkummantani" a típusváltást és csatlakozni a lengyel F-16-os beszerzéshez. De ezt akkor nem tudhatta senki.
Gondoljunk bele, hogy akár a PG-s nagyjavítással a MIG-23MF és ML flotta, a Szu-22M3-as és M4-es flotta kihúzta volna az ezredfordulóig, a maradék 21-es meg mégtovább, a vadiúj F-16C block 50-es, vagy 52-esek beérkezéséig. 2003 körül akár 48 darab F-16-ossal életben lehetett volna tartani Pápát, Taszárt és Kecskemétet, 16-16-16 géppel.
Hozzáteszem, szintén a Bokros-csomag egy következménye volt, hogy Taszárt bezárták, viszont Pápa 2000-es bezárása nem volt gazdaságilag indokolt.
Jó fogadjuk el, hogy nincs Taszár, akkor is 32 géppel, két bázissal pont jók lettünk volna. Még 24 darabbal is.
De nem, mi 2001-ben pontosan egy nappal szeptember 11-e előtt a Gripenre tettük a voksot. Ami eredetileg ugyanúgy 24 gépnek indult, de a sajtótájékoztató végére már csak 14 darab lett...
Elfogadhattuk volna az exNDK ML-eket,de elfogadhattuk volna az izraeli,vagy az orosz MiG21bis korszerűsitést is.De igazábol semmiféle hosszutávú tervezés,életciklusra vetitett vizsgálódás,előre gondolkodás nem volt.Sok-sok kérdés merül fel és sok tekintetben csak azért vagyunk bölcsebbek, mert eltelt az a sok évtized.
Nyílván abszurd és életidegen kategória lett volna nemet mondani 1993-ban a délszláv válság kellős közepén a 28 darab "ingyen" MiG-29-esre, miközben nyílván hülyeség lett volna elfogadni a 28 darab ex-NDK-s MiG-23ML-t. Amit már 1991-ben felajánlottak! Ahogy a Szu-22M4-eseket is...
De nekünk idehaza se volt sok fogalmunk a MiG-23MF valós képességeiről (a támogató rendszer kb felét rendszeresítettük), gondolom nagyjaink a "küszöbön álló" F-16 beszerzés és a NATO csatlakozás eufóriájában nem nagyon akarták magukat égetni egy levedlett MiG-23ML flottával, ami amúgy is "csak egy ugyanolyan MiG-23-as, mint ami már van". Ráadásul 1990-ben sajnos nálunk csúnyán fogyásnak indult a típus. Nem volt respektje. Ezzel szemben az oroszok ekkor haknizták végig a világot a hihetetlen képességű, misztikus MiG-29-essel. Akkor elhittük, hogy jó lóra tettünk, pedig az azóta eltelt időszak összképét nézve, látható, hogy a legdrágább verzió valósult meg.
Így utólag könnyű okosnak lenni, hogy Bokros-csomag megszorításával tarkított kilencvenes évek közepén, ha valami jövőbelátó varázsgömbbe belenéztünk volna, elég lett volna csak 2003-ig "elkummantani" a típusváltást és csatlakozni a lengyel F-16-os beszerzéshez. De ezt akkor nem tudhatta senki.
Gondoljunk bele, hogy akár a PG-s nagyjavítással a MIG-23MF és ML flotta, a Szu-22M3-as és M4-es flotta kihúzta volna az ezredfordulóig, a maradék 21-es meg mégtovább, a vadiúj F-16C block 50-es, vagy 52-esek beérkezéséig. 2003 körül akár 48 darab F-16-ossal életben lehetett volna tartani Pápát, Taszárt és Kecskemétet, 16-16-16 géppel.
Hozzáteszem, szintén a Bokros-csomag egy következménye volt, hogy Taszárt bezárták, viszont Pápa 2000-es bezárása nem volt gazdaságilag indokolt.
Jó fogadjuk el, hogy nincs Taszár, akkor is 32 géppel, két bázissal pont jók lettünk volna. Még 24 darabbal is.
De nem, mi 2001-ben pontosan egy nappal szeptember 11-e előtt a Gripenre tettük a voksot. Ami eredetileg ugyanúgy 24 gépnek indult, de a sajtótájékoztató végére már csak 14 darab lett...
Én önmagában a 48 darab korszerű, nyugati gépet nem tartom irreálisnak egy olyan 2000-es évek legeleji Magyarországon, ahol alig tíz évvel a döntés előtt még 100 feletti volt a hadrendben levő gépek száma.
A beszerzési gondolkodás hiánya az, ami zavar. Hogy a lépcsőzetességet sehol nem tudják elképzelni. Mert lehetett volna az, hogy ok, akkor csak 14 db telik most. És, ha csak minden 2,5 évében növeljük az állományt eggyel - a Z2026 költségéhez képet ez kerekítési hiba - akkor 2006-os érkezéstől számolva is ma lenne egy 20-21 gépes erő. Az majdnem két század. Az állomány is lassan nőhetett volna és a költségvetést sem terheli meg és értelmes méret.Ez tény, de a rendszer használhatóságának, mint olyannak a minimum darabszáma is adott.
Az egyszázados “légierő” az képességtől függetlenül egy használhatatlan valami.
Mikor 2000 nyarán kivonták a 21-est, 16 darab volt csak a működőképes gépek száma, ami mellé akkor még kb 20-22 MiG-29-es is üzemképes volt.
.Ez tény, de a rendszer használhatóságának, mint olyannak a minimum darabszáma is adott.
Az egyszázados “légierő” az képességtől függetlenül egy használhatatlan valami.